• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Det tråkiga standardsvaret blir att planera för glaset, vad du tänkt köpa för objektiv helt enkelt. Kamerahus i all ära men lägstanivån är rätt hög på moderna prylar.

Hade jag kikat på ett prisvärt paket att rekommendera:
Begad Sony A6400 för 6500kr
Sigma 18-50 F2,8 ca 6000kr

Grymt potent kit för ~13tkr som klarar det mesta.

Fasta/prime objektiv är roligt, men kanske inte vad jag hade återupplivat hobbyn med så att säga!

Köpte en begagnad Nikon D5500 med kit-objektiv för att se om jag tyckte det var kul med fotografering igen och det gjorde jag!

Nu försöker jag fnula på vad som kan vara en vettig uppgradering och har kikat på Fuji X-t30 (beggad). Vad tror ni om det? Tänker mig med lämpligt objektiv för gatufoto (+kit för enkla porträtt och dyl). Kommer jag uppleva att det blir en förbättring i bildkvalité etc?
Gå in i en butik och testa X-T50 för att få en känsla för storlek/handhavande. Har man lite större händer kanske det kan vara värt att kolla på en X-T3 istället för X-T30 för ergonomin.

Fujis 18-55 är en bra början. Komplettera med en fast 23 eller 35. 35/1.4 om du va vill ha ett av Fujis absolut bästa objektiv och kan leva med lite långsammare autofokus.

Oavsett tror jag du kommer bli nöjd med ett Fujisystem!

Superbra svar @blackcoffee, uppskattas. Jpeg-genereringen är ingen uppsida för mig då jag gillar att sitta och fippla i Lightroom och efterbearbeta, men tar verkligen med mig resten 👍🏻

Jag kan ju lägga till att jag själv kör med en Fujifilm X-T5 som huvudkamera, och de två saker som verkligen gör skillnad FÖR MIG jämfört med den X-T30 du nämner är den större sökaren som är mer glasögonvänlig, och att den har IBIS. Lite är det väl allmän ergonomi med - jag har ett handgrepp som gör den lite större närmast fast monterat på den. En X-T30 hade alltså troligen känns lite liten i mina händer... men det beror ju på situation också. När kameran är enda packningen får den gärna vara större och tyngre men om man ska bära på mer bråte vill man ju minimera kamerans vikt...

På papperet är sedan min X-T5 en mer kapabel kamera än X-T30:n men ... få av de övriga sakerna gör nog skillnad för mig. :)

Jag kan ju lägga till att jag själv kör med en Fujifilm X-T5 som huvudkamera, och de två saker som verkligen gör skillnad FÖR MIG jämfört med den X-T30 du nämner är den större sökaren som är mer glasögonvänlig, och att den har IBIS. Lite är det väl allmän ergonomi med - jag har ett handgrepp som gör den lite större närmast fast monterat på den. En X-T30 hade alltså troligen känns lite liten i mina händer... men det beror ju på situation också. När kameran är enda packningen får den gärna vara större och tyngre men om man ska bära på mer bråte vill man ju minimera kamerans vikt...

På papperet är sedan min X-T5 en mer kapabel kamera än X-T30:n men ... få av de sakerna gör nog skillnad för mig. :)
Bra poäng, och jag värdesätter nog en relativt smidig storlek högt då jag reser en del med kamera

Bra poäng, och jag värdesätter nog en relativt smidig storlek högt då jag reser en del med kamera

I det läget finns det andra i tråden som rekommenderat ett MFT-system, kanske specifikt en OM-5 med deras 12-45mm f/4-optik. Otroligt kapabel samtidigt som den är liten och lätt. Nu när OM-5 mk II kommit ut kanske den första versionen kan bli lite billigare på begagnatmarknaden?

Men fastna inte i prylvalen. Det är ju bilderna som är det viktiga. :)

I det läget finns det andra i tråden som rekommenderat ett MFT-system, kanske specifikt en OM-5 med deras 12-45mm f/4-optik. Otroligt kapabel samtidigt som den är liten och lätt. Nu när OM-5 mk II kommit ut kanske den första versionen kan bli lite billigare på begagnatmarknaden?

Men fastna inte i prylvalen. Det är ju bilderna som är det viktiga. :)
Fel forum om man inte är prylgalning 😉 men du har en poäng!

IMG_0407.jpeg
IMG_0408.jpeg

Ja hur fan gör folk med spridningstillstånd egentligen? Svårt att se folk ansöka om detta innan man lägger ut bilder på exempelvis YouTube eller Instagram? Handläggningstid på två månader.
Tänkte mer på det flygoperativa som krav på tillstånd inom 5 km från en flygplats etc. Men även spridningstillstånd ja…

Transportstyrelsen har en utförlig guide:

Två från Borås djurpark. Två från Mölle. Ni får gissa vilka som är tagna var ;) också en raps-bild fast med liten twist (vet inte om jag delat denna tidigare)

Allihop med Ricoh GR3X

R0002061.JPG
R0003333.JPG
R0002731.JPG
R0003345 (1).JPG
R0002799.JPG

Stiligt!! De där två Engelska veteranarna har stått där varje år vi varit här tror jag :)
Från imorse..
A6704465.jpeg

Eller om det var igår?…🤪

Tillbaka
Topp