• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett nytt band att recensera. Men först ska jag recensera ett par gamla band.

Under den månad som jag hade en PAM 1058 så använde jag Panerais OEM PET-strap ganska mycket på den, dels för att bandet är riktigt mjukt och härligt, och dels för att det matchar urtavlan (och det gör det avsevärt bättre än Panerais olika gummin och canvas, förvånande nog). Kolla bara på fotot nedan! :)

C5B3C430-9EB5-4956-A71D-19AC03E5611E.jpg


Jag gillar bandet så mycket att jag skaffade det i 26mm till 692 BMG där det matchar urtavlan nästan lika bra.

1644234606051.png


Kort sagt, jag kan verkligen rekommendera Panerais OEM PET. Jag tycker det är bland de absolut bästa band de har gjort. Det har dessutom en insida som också är PET, fast känns mer som ett tyg. Sjukt bra. Heja!

Nu har jag gått ned en storlek från 1058, till en 1028, dvs. samma klocka men 42mm och därmed 22mm band. Jag har letat ihjäl mig efter ett 22mm blått PET, och jag kanske har dålig google-karma och Panerais hemsida suger extra mycket, men det verkar inte finnas. Det enda jag hittar när jag letat är ett "replacement" från TC Straps.
1644234724146.png

Ser ju snarlikt ut, så jag köpte det. Det dök upp idag.


Det är mycket stelare och tjockare än OEM. Det har målade sidor. Stygnen är lite knasiga på ett par ställen. Ena sidan är lite dåligt beskuret. Det har helt klart läder på insidan och runt hålen samt även i mitten. Så, PET-faktorn verkar vara ett lager överst. Dessutom luktar det olja, kanske pga färgen på sidorna, vilket gör mig lite orolig över att ta ett dopp med det. På hemsidan står det "dress-casual", inte "water-proof" eller så. Kanske borde läst på lite bättre :D

Men, det sitter ganska bra på handleden och på något vis så är det ÄNNU mer färgmatchning mot tavlan, hur de nu lyckats med det. Kvalitetsnivån är helt okej förutom ovan nämnda problem. Jag får väl provbada vid tillfälle också och se vad som händer. Jag har i alla fall lite svårare att rekommendera TC straps PET. :)

Just ja, länken om ni ändå är nyfikna/sugna: https://www.tcstraps.com/products/p...e-eco-friendly-dark-blue-with-3-row-stitching

Är det någon som vet om OEM PET blå finns i 22? Jag kanske borde kollat det först :D
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Fick precis lite bilder på ett nytt band som jag beställt till 197:an, önskade ngt som ger den en lite mindre dressad look. Känner mig otroligt nöjd med det jag ser och hoppas att leveransen från UK blir kort. Cordes är en otrolig hantverkare... nu ska jag bara bestämma vart hålen ska sitta 😊
0BFD0EB3-79D1-44CF-B5D2-E0A5F1ECADB7.jpeg
E1FFBBE0-FE56-4576-8DB6-0FD5FECAC2B3.jpeg
D12356CC-BE71-4F42-9956-56090C1AE4F0.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fick precis lite bilder på ett nytt band som jag beställt till 197:an, önskade ngt som ger den en lite mindre dressad look. Känner mig otroligt nöjd med det jag ser och hoppas att leveransen från UK blir kort. Cordes är en otrolig hantverkare... nu ska jag bara bestämma vart hålen ska sitta 😊
0BFD0EB3-79D1-44CF-B5D2-E0A5F1ECADB7.jpeg
E1FFBBE0-FE56-4576-8DB6-0FD5FECAC2B3.jpeg
D12356CC-BE71-4F42-9956-56090C1AE4F0.jpeg

kan bli bra kontrast också till guld och vintage band
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Tips om hur man kan göra för att enkelt visa bandmakaren vart man vill sätta sitt "wearing hole"
Ta ett band som sitter perfekt på den klocka som du tänkt att bandet skall sitta på, beställer du ett tunnare = dra utav ett par mm
tjockare= lägg på ett par mm 👍😉
F00535A1-19AF-472F-95F3-FC7F9B716581.jpeg
4BAE13B3-FEC6-4B18-AC19-E63EB7CBF231.jpeg
 

Caravelle33

Vacheron
Fick precis lite bilder på ett nytt band som jag beställt till 197:an, önskade ngt som ger den en lite mindre dressad look. Känner mig otroligt nöjd med det jag ser och hoppas att leveransen från UK blir kort. Cordes är en otrolig hantverkare... nu ska jag bara bestämma vart hålen ska sitta 😊
0BFD0EB3-79D1-44CF-B5D2-E0A5F1ECADB7.jpeg
E1FFBBE0-FE56-4576-8DB6-0FD5FECAC2B3.jpeg
D12356CC-BE71-4F42-9956-56090C1AE4F0.jpeg
Snyggt! Sätt hålen på det längre av de 2 banden, det som ha en V formad spets.
 

Riley

Panerai
Jag är helt såld på mitt velcroband till min 683.
Älskar att kunna få till en bra fit så kardborrelösning är ju mitt glidelock.

Är det någon som har erfarenhet av Liger Straps?
Hittade inte dom i inledningen.
Mina eftersökningar ledde mig dit med flera band jag är sugen på.
Inte billigaste banden så man vill ju gärna veta om det bra saker och en schysst sida före man dra iväg en beställning.

Vet ni bättre eller kanske likvärdiga alternativ?
All input uppskattats, sorry ifall det redan är avhandlat i någon tråd/inlägg som jag missat.

Ett par snodda bilder från sidan.


1.liger-straps-velcro-carbon-fiber-black-panerai-luminor_2_5cb04421-2fae-4185-b553-0bea4e6d7d1...jpg
liger-straps-velcro-saffiano-army-green-panerai_1_1080x.jpg
 
Senast ändrad:

JesperO

Rolex
Noterar att @oddface verkar ha gjort slut på Greven av Montecristo :D
Som vanligt otroligt fina band kan snickrat ihop tll er också. Lurar redan på om jag inte behöver ett canvas till i annan färg.
 

Riley

Panerai
Jag är helt såld på mitt velcroband till min 683.
Älskar att kunna få till en bra fit så kardborrelösning är ju mitt glidelock.

Är det någon som har erfarenhet av Liger Straps?
Hittade inte dom i inledningen.
Mina eftersökningar ledde mig dit med flera band jag är sugen på.
Inte billigaste banden så man vill ju gärna veta om det bra saker och en schysst sida före man dra iväg en beställning.

Vet ni bättre eller kanske likvärdiga alternativ?
All input uppskattats, sorry ifall det redan är avhandlat i någon tråd/inlägg som jag missat.

Ett par snodda bilder från sidan.


1.liger-straps-velcro-carbon-fiber-black-panerai-luminor_2_5cb04421-2fae-4185-b553-0bea4e6d7d1...jpg
liger-straps-velcro-saffiano-army-green-panerai_1_1080x.jpg
Uppdaterar mitt tidigare inlägg då jag beställde två band därifrån.
Och ja jag är nöjd.
Banden ser ut som på bilderna och känns gedigna.
Inte använt något band någon längre tid så svårt att veta hur kvalitén står sig långsiktigt.

Amerikansk sida men banden skickas, inte så förvånande kanske, från Indonesien.
20 dagar tog det från betalning (PayPal) tills jag hade banden.
Man kan ange vriststorlek vid beställning men fungerar lika bra att mejla.
Jag angav måtten på original velcrobandet med 22mm lugg och det var inga problem att få det.

Liger skriver på sin sida att man på önskemål kan skriva gåva för att slippa moms, det var inget jag gjorde men banden skickades ändå med nollvärde så bara tull.
Nämner bara det så ni vet utan att lägga värde i rätt eller fel.

Inte omöjligt att jag beställer därifrån igen men blir lite som att gå över ån efter vatten när @oddface gör grymma band på beställning (behöver den mannen verkligen fler positiva omdömen på forumet 😄)

DSC_1602.JPG
DSC_1603.JPG
 
Senast ändrad:

Fedor

Cartier
Jag har ett nytt band att recensera. Men först ska jag recensera ett par gamla band.

Under den månad som jag hade en PAM 1058 så använde jag Panerais OEM PET-strap ganska mycket på den, dels för att bandet är riktigt mjukt och härligt, och dels för att det matchar urtavlan (och det gör det avsevärt bättre än Panerais olika gummin och canvas, förvånande nog). Kolla bara på fotot nedan! :)

C5B3C430-9EB5-4956-A71D-19AC03E5611E.jpg


Jag gillar bandet så mycket att jag skaffade det i 26mm till 692 BMG där det matchar urtavlan nästan lika bra.

1644234606051.png


Kort sagt, jag kan verkligen rekommendera Panerais OEM PET. Jag tycker det är bland de absolut bästa band de har gjort. Det har dessutom en insida som också är PET, fast känns mer som ett tyg. Sjukt bra. Heja!

Nu har jag gått ned en storlek från 1058, till en 1028, dvs. samma klocka men 42mm och därmed 22mm band. Jag har letat ihjäl mig efter ett 22mm blått PET, och jag kanske har dålig google-karma och Panerais hemsida suger extra mycket, men det verkar inte finnas. Det enda jag hittar när jag letat är ett "replacement" från TC Straps.
1644234724146.png

Ser ju snarlikt ut, så jag köpte det. Det dök upp idag.


Det är mycket stelare och tjockare än OEM. Det har målade sidor. Stygnen är lite knasiga på ett par ställen. Ena sidan är lite dåligt beskuret. Det har helt klart läder på insidan och runt hålen samt även i mitten. Så, PET-faktorn verkar vara ett lager överst. Dessutom luktar det olja, kanske pga färgen på sidorna, vilket gör mig lite orolig över att ta ett dopp med det. På hemsidan står det "dress-casual", inte "water-proof" eller så. Kanske borde läst på lite bättre :D

Men, det sitter ganska bra på handleden och på något vis så är det ÄNNU mer färgmatchning mot tavlan, hur de nu lyckats med det. Kvalitetsnivån är helt okej förutom ovan nämnda problem. Jag får väl provbada vid tillfälle också och se vad som händer. Jag har i alla fall lite svårare att rekommendera TC straps PET. :)

Just ja, länken om ni ändå är nyfikna/sugna: https://www.tcstraps.com/products/p...e-eco-friendly-dark-blue-with-3-row-stitching

Är det någon som vet om OEM PET blå finns i 22? Jag kanske borde kollat det först :D
Jag måste ha ett PET-strap per omnejd. Har du någon aning om ifall det finns i 24mm? Hittar enbart i 26 på deras hemsida.
 

Fedor

Cartier
Jadå. PET-strap finns i blått och grått i 24mm. Ring din närmaste AD? :)
Varit förbi både Krons och Nymans. Ingen hade PET-strap inne till försäljning, dock kunde jag beställa ett genom att maila in produktkoden från Panerais egna hemsida. Hittar dock enbart blått och grått i 26mm…..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Varit förbi både Krons och Nymans. Ingen hade PET-strap inne till försäljning, dock kunde jag beställa ett genom att maila in produktkoden från Panerais egna hemsida. Hittar dock enbart blått och grått i 26mm…..
Ja jag är ledsen. Panerais hemsida suger.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Varit förbi både Krons och Nymans. Ingen hade PET-strap inne till försäljning, dock kunde jag beställa ett genom att maila in produktkoden från Panerais egna hemsida. Hittar dock enbart blått och grått i 26mm…..

Yabadabadooo! Äntligen tillbaka i gamet. Nu fattas det bara ett grått/svart PET-strap sen är jag all set………for now.

01024

Det känns onekligen som att Panerai har slut på 24mm Anthracite och Dark blue PET-straps ...

Efter mycket googlande hittade jag den här sidan: https://www.panerai.com/en/accessories/straps-and-bracelets/mxe0cndx.html där det visas en blå PET fast står anthracite.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag och många med mig brukar ju hylla @oddface för han band regelbundet, men nu tänkte jag ge beröm till @VanDusen också för det förtjänar han verkligen… Har idag fått hem 2 st canvas som jag nu synat och testat, kan bara ge dom högsta betyg och vågar absolut rekommendera fler att testa 👍
Tycker det är helt fantastiskt att vi nu har två stycken aktiva här i tråden som kan tillverka band av högsta klass 😀
1FE148D7-6030-4E3A-A6CE-D98C590CF6D2.jpeg
955FF7F9-1B45-4945-9B0F-E49D24CFAC13.jpeg
C3AC15F3-55C6-4B66-AC01-A122363B6C2C.jpeg
CD430D4C-F72D-49A4-942F-FBBE37F17D8D.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Betällde några läderarmband från weccex.de
Omdömen på youtube är riktigt bra.
Beställde ett krokodil armband med viklås till min speedy. läderarmband original från omega kostar 6800kr. hutlöst.
och ett band med viklås till min breilting.
har letad en stund före ja beställde.
Är det nån som har köpt derifrån. Är kvallen bra på läder och viklås?
Den stilen på band är ofta inte så poppis på Panerai, och brukar inte finnas i 24mm eller större, så jag har inte handlat där.

(Du vet att du är i Paneristi-delen av forumet?)
 
Topp