• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

azcii

Patek
2-Faktor
Det kan inte gå att slipa upp det istället då? Misstänker att det är det mörka du inte gillar. Men med lite sandpapper (eller smärgelduk om man ska vara korrekt) försiktigt borde du kunna få det metallrent.... Med flera papper i ökande finhet och jävla massa tålamod får du det polerat till och med ;)
Nä, det är mest att jag vill få bort det insydda spännet och köra ett vanligt... Har generellt svårt för insydda spännen när de sticker ut alldeles för långt.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Ett embryo... kul det här men respekt åt dom riktiga hantverkarna.
20200418_181539.jpg
Då var det hela färdigt, måste säga att det är jävligt kul att pula men dålig timlön. Resultatet blev helt ok om jag får säga det själv, lite justeringar till nästa projekt såklart.
20200421_155253.jpg
20200421_152753.jpg

20200421_155142.jpg
20200421_155035.jpg
20200421_155120.jpg
20200421_154747.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fick med det här bandet med 682:an men vet inte vad det kommer ifrån och @BruceL trodde att du kanske vet @peterc
Precis ett sånt vill jag ha till 372 - lagom tjockt, mjukt och chokladfärgat.

IMG_20200421_161706.jpg
IMG_20200421_161659.jpg
IMG_20200421_161726.jpg
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Fick med det här bandet med 682:an men vet inte vad det kommer ifrån och @BruceL trodde att du kanske vet @peterc
Precis ett sånt vill jag ha till 372 - lagom tjockt, mjukt och chokladfärgat.

IMG_20200421_161706.jpg
IMG_20200421_161659.jpg
IMG_20200421_161726.jpg
Det är maskinsytt, så jag skulle tippa på någon större tillverkare eller ebayish.

Om det inte behöver vara exakt samma finns det bandmakare som kan hjälpa dig med nåt liknande. (jag med flera)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Fick med det här bandet med 682:an men vet inte vad det kommer ifrån och @BruceL trodde att du kanske vet @peterc
Precis ett sånt vill jag ha till 372 - lagom tjockt, mjukt och chokladfärgat.

IMG_20200421_161706.jpg
IMG_20200421_161659.jpg
IMG_20200421_161726.jpg
Jag har inte koll, har för mig att det var ngt som han fick med när han köpte den... och precis som @oddface skrev så känns det lite som Ebay, har köpt ngt "asso" därifrån ngn gång och tycker att baksidan påminner om det. @oddface skräddarsyr ett åt dig!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är maskinsytt, så jag skulle tippa på någon större tillverkare eller ebayish.

Om det inte behöver vara exakt samma finns det bandmakare som kan hjälpa dig med nåt liknande. (jag med flera)

Jag har inte koll, har för mig att det var ngt som han fick med när han köpte den... och precis som @oddface skrev så känns det lite som Ebay, har köpt ngt "asso" därifrån ngn gång och tycker att baksidan påminner om det. @oddface skräddarsyr ett åt dig!
Misstänker också att det är något Ebay Ponte vecchio-aktigt. Jag drar ett PM till Mr @oddface :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Nu till nästa fråga...

Har ett band med en fläck som jag är osäker vart det kommer ifrån.. Varit där i någon månad typ. Kan jag på något sätt rädda strapet? Vad kan jag prova? Kanske börja använda det?

IMG_20200422_092218.jpg
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Nu till nästa fråga...

Har ett band med en fläck som jag är osäker vart det kommer ifrån.. Varit där i någon månad typ. Kan jag på något sätt rädda strapet? Vad kan jag prova? Kanske börja använda det?

IMG_20200422_092218.jpg
Du skulle kunna testa att fetta in det, skulle kunna vara en fettfläck, och då skulle få jämnare färg. Fast hela blir ju såklart mörkare.

Alternativ två är att lägga det i rent vatten, gnugga lite lätt med handen, torka i rumstemperatur, eventuellt lite fett efter om det känns torrt.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Vart i Sverige får jag tag i ett snyggt oliv- eller khakifärgat canvas, på 24 mm, som gärna ser lite härjat (distressed) ut?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Du skulle kunna testa att fetta in det, skulle kunna vara en fettfläck, och då skulle få jämnare färg. Fast hela blir ju såklart mörkare.

Alternativ två är att lägga det i rent vatten, gnugga lite lätt med handen, torka i rumstemperatur, eventuellt lite fett efter om det känns torrt.
Testar alternativ två då :) Tack!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Galltvål brukar man använda till läderskor, risken är dock att även färg försvinner/bleks. Jag har dock aldrig provat själv.

Nu till nästa fråga...

Har ett band med en fläck som jag är osäker vart det kommer ifrån.. Varit där i någon månad typ. Kan jag på något sätt rädda strapet? Vad kan jag prova? Kanske börja använda det?

IMG_20200422_092218.jpg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Galltvål brukar man använda till läderskor, risken är dock att även färg försvinner/bleks. Jag har dock aldrig provat själv.
Du skulle kunna testa att fetta in det, skulle kunna vara en fettfläck, och då skulle få jämnare färg. Fast hela blir ju såklart mörkare.

Alternativ två är att lägga det i rent vatten, gnugga lite lätt med handen, torka i rumstemperatur, eventuellt lite fett efter om det känns torrt.
Ett alternativ kan ju vara att börja använda det också.. Kanske försvinner med tiden när det patineras?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ett alternativ kan ju vara att börja använda det också.. Kanske försvinner med tiden när det patineras?
Jag tror bara det är du som skulle tänka på den. Jag skulle nog bara se det som att @azcii hade en patinerat band. Om du nu inte ska köra dressade band är en fläck eller två strunt samma tycker jag.
 

Ljohan82

Breitling
Det där med spännen är intressant, jag skulle vilja hitta två spännen där det skiljer 2-3 mm på längden.
Så när man hamnar mellan två hål på bandet, så kan man endast byta spänne för att få till en perfekt fit.

Är det någon som har funnit två spännen där det skiljer i längd?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Här är mitt stora problem med klockor utan länk. Har jag bandet för tight får jag ont i handleden pga stört platta handleder.
Icke-våfflade gummin och stoppade band kräver att klockan sitter sladdrigt eller så får jag pressmärken på sidorna av handleden och ibland ordentligt ont i handleden.
Lite tråkigt, men jag har slutligen fått inse att mjuka band är det enda som funkar.

IMG_20200423_193108.jpg
IMG_20200423_193115.jpg
 
Topp