• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den inkluderande tråden om open source!

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jäkla bra fråga det där! Jag kör med Firefox med DuckDuckGo Privacy Essentials addon och det funkar fint för mig även om det är bra med en backupvrowser ibland. Opera är snygg men numera ägt av ett kinesiskt bolag så den ska jag byta ut. Jag har faktiskt inte kommit längre än så. Kolla i Archlinux wiki, där finns en bra sammanställning.
Ah intressant. Kan man ha det med ublock origin?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ska prova duckduck istället. Tar den reklam också?
Den fixar följande problem...

At DuckDuckGo, we believe the Internet shouldn't feel so creepy, and getting the privacy you deserve online should be as simple as closing the blinds.

Our add-on provides the privacy essentials you need to seamlessly take control of your personal information, no matter where the Internet takes you:

Escape Advertising Tracker Networks — Our Privacy Protection will block all the hidden third-party trackers we can find, exposing the major advertising networks tracking you over time, so that you can track who's trying to track you.
Increase Encryption Protection — We force sites to use an encrypted connection where available, protecting your data from prying eyes, like ISPs.
Search Privately — You share your most personal information with your search engine, like your financial, medical, and political questions. What you search for is your own business, which is why DuckDuckGo search doesn't track you. Ever.
Decode Privacy Policies — We’ve partnered with Terms of Service Didn't Read to include their scores and labels of website terms of service and privacy policies, where available.


Our add-on also adds a toolbar icon that shows you a Privacy Grade rating when you visit a website (A-F). This rating lets you see how protected you are at a glance, dig into the details to see who we caught trying to track you, and learn how we enhanced the underlying site's privacy measures. The Privacy Grade is scored automatically based on the prevalence of hidden tracker networks, encryption availability, and website privacy practices.

Too many people believe you simply can’t expect privacy on the Internet. We're fighting to change that, and have made it our mission to set a new standard of trust online. Install DuckDuckGo and take back your privacy!

About Us: https://duckduckgo.com/about/
Device Privacy Tips: https://spreadprivacy.com/tag/device-privacy-tips/
More Privacy Education: https://spreadprivacy.com/tag/privacy-newsletter/
Our Privacy Policy: https://duckduckgo.com/privacy/

This add-on is open source at https://github.com/duckduckgo/duckduckgo-privacy-extension.​

Om du verkligen vill bli av med all reklam så får du nog installera Pihole i ditt nätverk.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Den fixar följande problem...

At DuckDuckGo, we believe the Internet shouldn't feel so creepy, and getting the privacy you deserve online should be as simple as closing the blinds.

Our add-on provides the privacy essentials you need to seamlessly take control of your personal information, no matter where the Internet takes you:

Escape Advertising Tracker Networks — Our Privacy Protection will block all the hidden third-party trackers we can find, exposing the major advertising networks tracking you over time, so that you can track who's trying to track you.
Increase Encryption Protection — We force sites to use an encrypted connection where available, protecting your data from prying eyes, like ISPs.
Search Privately — You share your most personal information with your search engine, like your financial, medical, and political questions. What you search for is your own business, which is why DuckDuckGo search doesn't track you. Ever.
Decode Privacy Policies — We’ve partnered with Terms of Service Didn't Read to include their scores and labels of website terms of service and privacy policies, where available.


Our add-on also adds a toolbar icon that shows you a Privacy Grade rating when you visit a website (A-F). This rating lets you see how protected you are at a glance, dig into the details to see who we caught trying to track you, and learn how we enhanced the underlying site's privacy measures. The Privacy Grade is scored automatically based on the prevalence of hidden tracker networks, encryption availability, and website privacy practices.

Too many people believe you simply can’t expect privacy on the Internet. We're fighting to change that, and have made it our mission to set a new standard of trust online. Install DuckDuckGo and take back your privacy!

About Us: https://duckduckgo.com/about/
Device Privacy Tips: https://spreadprivacy.com/tag/device-privacy-tips/
More Privacy Education: https://spreadprivacy.com/tag/privacy-newsletter/
Our Privacy Policy: https://duckduckgo.com/privacy/

This add-on is open source at https://github.com/duckduckgo/duckduckgo-privacy-extension.​

Om du verkligen vill bli av med all reklam så får du nog installera Pihole i ditt nätverk.

Glöm inte att byta ut dns servrar. Finns många bra som är snabba och inte loggar som våra isp gör.
Swiss foundation har jag testat med gott resultat
Blev inspirerad. Ska lägga in pi-hole på en av mina Raspberry's som ligger oanvänd.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Nu jävlar @Sonnyboy
Screen Shot 2019-10-18 at 19.24.59.png
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Så spännande! Du måste berätta om resultatet när du är klar :)
Så, nu är det klart. Gjorde allt via ssh. Hade ingen monitor eller tangentbord.
Min telia router är värdelös har jag upptäckt och jag kan inte sätta fasta ip adresser och inte heller byta dns. Det är ju jäkla trist.

Så det jag gjort nu är att ändra varje apparat och sätta pi hole som dns.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Så, nu är det klart. Gjorde allt via ssh. Hade ingen monitor eller tangentbord.
Min telia router är värdelös har jag upptäckt och jag kan inte sätta fasta ip adresser och inte heller byta dns. Det är ju jäkla trist.

Så det jag gjort nu är att ändra varje apparat och sätta pi hole som dns.
Kunde du ge Pihole en fast ip? Blev det ett bra resultat?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kunde du ge Pihole en fast ip? Blev det ett bra resultat?
Tyvärr inte då, men jag tror inte den ändrar såvida jag inte startar om routern eller piholen. Får ringa telias support och fråga. Förut kunde man ändra sånt själv, nu har dom spärrat det.

Men jag har lagt in pi holens dns på alla mina apparater. Det funkar fint. Allt är blockat.
Vad väljer du för dns i pi hole? OpenDNS eller?
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
Installationen fortskrider! Nu funkar viktiga saker som VPN, screen brightness, email med stöd för outlook mm. Det ska installeras lite fler applikationer som Gnu Cash och MariaDB och kanske BeerSmith samt viktigast av allt, gamla filer ska passera ett nålsöga innan de får plats på denna HDD. Jag hoppas att detta kan fungera som inspiration till Windows och Mac användare eftersom Linux är säkert, snyggt och sparsam med resurser :)
Screenshot_20190927_113717.png
Vad är det för Desktop env?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Tyvärr inte då, men jag tror inte den ändrar såvida jag inte startar om routern eller piholen. Får ringa telias support och fråga. Förut kunde man ändra sånt själv, nu har dom spärrat det.

Men jag har lagt in pi holens dns på alla mina apparater. Det funkar fint. Allt är blockat.
Vad väljer du för dns i pi hole? OpenDNS eller?
Sorry, jag missade ditt svar. Jag har ställt in min brandvägg att använda opennic.org dns servrar för tillfället. Det funkar fint. Men jag har inte installerat PiHole ännu eftersom jag inte har fått ordning på min VPN och jag kan därmed inte jobba med systemet när jag är borta tyvärr.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Igår lyckades jag öppna ett Professional konto på Protonmail samt ställa om mina dns pekare från Google till Protonmails mailservrar. En fin fördel med eget domännamn! Mina mail började direkt att ploppa in på servrarna i Schweiz istället för på Googles servrar. Just nu håller jag på att lasta ner Google TakeOut och det är ganska så skrämmande när man ser all information som de har på mig! Jag kan efter ett halvt dygn ändå varmt rekommendera Protonmail som erbjuder både gratis och betald email och VPN. Nästa steg blir att arkivera mboxfilen från Google i Thunderbird samt att ställa om Thunderbird så att den lastar mail från Protonmail istället. Det är en ganska viktig inställning för om man tappar bort sitt lösenord så blir alla email otillgängliga. Protonmail är för övrigt baserad på öppen källkod :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Igår lyckades jag öppna ett Professional konto på Protonmail samt ställa om mina dns pekare från Google till Protonmails mailservrar. En fin fördel med eget domännamn! Mina mail började direkt att ploppa in på servrarna i Schweiz istället för på Googles servrar. Just nu håller jag på att lasta ner Google TakeOut och det är ganska så skrämmande när man ser all information som de har på mig! Jag kan efter ett halvt dygn ändå varmt rekommendera Protonmail som erbjuder både gratis och betald email och VPN. Nästa steg blir att arkivera mboxfilen från Google i Thunderbird samt att ställa om Thunderbird så att den lastar mail från Protonmail istället. Det är en ganska viktig inställning för om man tappar bort sitt lösenord så blir alla email otillgängliga. Protonmail är för övrigt baserad på öppen källkod :)

Proton har jag hört mycket gott om. Kör än så länge Gmail mm men kanske blir det en migrering så småningom. Bara för att.
 

mega

Rolex
Wow, förstår inte hur jag kunnat missa denna tråd.
Jobbar med Linux och Open/FreeBSD sen ca 20 år och brinner för öppen källkod.
Har glidit över från sysadmin till mera devops-jobb, och mer riktat mot molnet.
För egen del så kvittar det vilken Linux/BSD distribution. Kör mycket OpenBSD på min laptop, och Fedora (det som kommer att bli RedHat så småningom) på min arbetsstation. Fördelen med Fedora är att dom väldigt tidigt inkluderar programvarar/teknologier, även om dom inte är helt färdiga.
Bra sätt att hålla sig ajour med vad som händer i Linuxvärlden.
OpenBSD gillar jag för deras säkerhetstänk som helt saknar motstycke. Det är det gänget som utvecklar den vanligaste ssh server/klienten som används av alla (?) Linux/BSD/nätverksprodukter. Dom föruståg även väldigt tidigt att det skulle bli väldiga säkerhetsproblem med bl.a Intel-CPU:er pga av alla genvägar dom tar när dom prioriterar hastighet framför säkerhet.
Om jag får välja så använder jag helst en sk. tiling window manager som utnyttjar hela skrivbordet och går enkelt att styra med tangentbordet, ex. i3. Inga bakgrunder, menyer, lister etc, bara 100% fönster med innehåll.
Jag kör i princip aldrig Windows själv och har inte gjort det dom senaste 10-15 åren. Däremot har det blivit lite Mac som jag gillar ganska mycket, och jag hjälper företag att ex koppla open-source tjänster till sina AD-nätverk.
 
Topp