• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den inkluderande tråden om open source!

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack för utförligt svar. Nackdelar då?

Som Windows och linuxanvändare kan jag flika in med att Linux inte är optimalt för alla för att 1) fonterna nästan alltid suger, 2) saknar gui till det mesta (dvs enkelt kunna klicka i rutor med muspekaren för att ändra konfigurationer osv som du gör i Windows), du måste in i terminalen och skriva in haranger av text, 3) felsökning : i Windows har du ju iaf Eventviewer men i Linux måste du leta rätt på rätt loggfil och försöka hitta två raders error bland hundratals rader av irrelevant information, 4) drivrutiner till grafikkort fungerar hysfat men inte optimalt, 5) Linux är så fragmenterat och spretigt. Följer inte POSIX standarden. Finns typ 500 distributioner och alla säger att deras är bäst. :) 6) Man ändrar hela tiden i systemet för att det i teorin ska ge fördelar men i mitt tycke försöker de laga ett problem som egentligen inte finns (t ex migrationen till systemd).

Edit : Men annars är Linux underbart. :-D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hög instegströskel, man måste veta hur saker och ting fungerar och hänger ihop.
I ex. Windows kan man sätta upp en mailserver relativt enkelt. Den kommer att vara väldigt felinställd som "default", men dom flesta mailen kommer fram och det är lätt att lägga upp användare.
Skall man göra installationen bra så kräver den också ganska mycket kunskap om hur mailsystem fungerar.
Skalbarhetsproblem? Kan det bli för stökigt när man bygger saker?
Kan kommersiella produkter vara lika flexibla men mer lättanvända (förutsatt att man får sätta sig in)?
 

mega

Rolex
Som en liten parentes, av alla sysadmins jag träffat som kört både Windows OCH
Som Windows och linuxanvändare kan jag flika in med att Linux inte är optimalt för alla för att 1) fonterna nästan alltid suger, 2) saknar gui till det mesta (dvs enkelt kunna klicka i rutor med muspekaren för att ändra konfigurationer osv som du gör i Windows), du måste in i terminalen och skriva in haranger av text, 3) felsökning : i Windows har du ju iaf Eventviewer men i Linux måste du leta rätt på rätt loggfil och försöka hitta två raders error bland hundratals rader av irrelevant information, 4) drivrutiner till grafikkort fungerar hysfat men inte optimalt, 5) Linux är så fragmenterat och spretigt. Följer inte POSIX standarden. Finns typ 500 distributioner och alla säger att deras är bäst. :) 6) Man ändrar hela tiden i systemet för att det i teorin ska ge fördelar men i mitt tycke försöker de laga ett problem som egentligen inte finns (t ex migrationen till systemd).

Edit : Men annars är Linux underbart. :-D
Som slutanvändare stämmer ovan säkert, men det är irrelevant om man jobbar med servrar.
EDIT: Linux är bara en kärna, den är inte fragmenterad. Däremot finns det massor med distributioner som paketerar kärnan med sina program, det ingår i open sources natur att vem som helst kan ändra koden och bygga en egen distribution om man känner för det.
Om man håller sig till en av dom stora brukar det dock vara ganska smärtfritt.
Ang. systemd (den första processen som startas och som ansvarar för att allt annat startas), det kan verkligen vara det sämsta som har hänt i Linuxvärlden. Det går ifrån tänket med små enkla program som bara gör en sak. (ironiskt nog gör systemd att Linux mer liknar Windows och går ifrån sina rötter).
Diskussionen systemd / init (gamla uppstartstjänsten) har kluvit Linux-communityn i två delar, för och emot. Ingenting som påverkar desktopanvändare, men som sysadmin gör det livet mycket mer komplicerat.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Som en liten parentes, av alla sysadmins jag träffat som kört både Windows OCH

Som slutanvändare stämmer ovan säkert, men det är irrelevant om man jobbar med servrar.
Linux är bara en kärna, den är inte fragmenterad. Däremot finns det massor med distributioner som paketerar kärnan med sina program, det ingår i open sources natur att vem som helst kan ändra koden.
Om man håller sig till en av dom stora brukar det dock vara ganska smärtfritt.
Ang. systemd (den första processen som startas och som ansvarar för att allt annat startas), det kan verkligen vara det sämsta som har hänt i Linuxvärlden. Det går ifrån tänket med små enkla program som bara gör en sak. (ironiskt nog gör systemd att Linux mer liknar Windows och går ifrån sina rötter).
Diskussionen systemd / init (gamla uppstartstjänsten) har kluvit Linux-communityn i två delar, för och emot. Ingenting som påverkar desktopanvändare, men som sysadmin gör det livet mycket mer komplicerat.

Det blev lite fel av mig där ; givetvis är Linux bara en kärna!
Apropå systemd : Migrationen ställde till för mitt system (Archlinux) så det blev obrukbart tyvärr trots att jag noggrant följde en lathund som Arch devs hade släppt för en smärtfri migrering. Vad jag var arg på Poettering. Pg a det hade jag ett långt avbrott innan jag började sniffa på Linux igen. Kanske mest för att Windows 7 slutar med sin support i januari.
Poettering är säkert kompetent och kunnig programmerare men drabbad av en släng av megalomani månne? Då förstod jag att alla inom communityn arbetar inte åt samma håll utan min uppfattning är att det är nästan slagsmål därute bland utvecklarna om hur systemet borde / ska ändras. Valfrihet är oftast bra men ibland vill jag bara att saker och ting ska fungera som det alltid gjort och att man inte ska försöka ändra något som fungerat bra bara för sakens skull. Man borde titta lite åt BSD för att se hur de arbetar! Visst har BSD kvar init?

Sen är säkerheten en grej som man gärna inte ägnar sig mycket tid åt, det är iaf min uppfattning. Man upprepar ju ofta mantrat att det är öppen källkod och alla kan titta hur koden är skriven därför är det mycket säkrare än stängd kod. Men vem sitter och lusläser och testar hundratusentals rader kod för att hitta säkerhetshål som de gör hos OpenBSD? Ingen såvitt jag vet. Torvalds har ju själv sagt att en säkerhetsbugg är samma som en vanlig bugg och indirekt menar att dessa inte särbehandlas.
Jag hade nog gått så långt som att hävda att en noggrant säkerhetstajtad Windows är säkrare än en valfri Linux distro out-of-the-box, även om man givetvis kan göra Linux-systemet mycket säkert men då vill jag ha GUI till det ; till paX och SELinux.
 

mega

Rolex
Det blev lite fel av mig där ; givetvis är Linux bara en kärna!
Apropå systemd : Migrationen ställde till för mitt system (Archlinux) så det blev obrukbart tyvärr trots att jag noggrant följde en lathund som Arch devs hade släppt för en smärtfri migrering. Vad jag var arg på Poettering. Pg a det hade jag ett långt avbrott innan jag började sniffa på Linux igen. Kanske mest för att Windows 7 slutar med sin support i januari.
Poettering är säkert kompetent och kunnig programmerare men drabbad av en släng av megalomani månne? Då förstod jag att alla inom communityn arbetar inte åt samma håll utan min uppfattning är att det är nästan slagsmål därute bland utvecklarna om hur systemet borde / ska ändras. Valfrihet är oftast bra men ibland vill jag bara att saker och ting ska fungera som det alltid gjort och att man inte ska försöka ändra något som fungerat bra bara för sakens skull. Man borde titta lite åt BSD för att se hur de arbetar! Visst har BSD kvar init?

Sen är säkerheten en grej som man gärna inte ägnar sig mycket tid åt, det är iaf min uppfattning. Man upprepar ju ofta mantrat att det är öppen källkod och alla kan titta hur koden är skriven därför är det mycket säkrare än stängd kod. Men vem sitter och lusläser och testar hundratusentals rader kod för att hitta säkerhetshål som de gör hos OpenBSD? Ingen såvitt jag vet. Torvalds har ju själv sagt att en säkerhetsbugg är samma som en vanlig bugg och indirekt menar att dessa inte särbehandlas.
Jag hade nog gått så långt som att hävda att en noggrant säkerhetstajtad Windows är säkrare än en valfri Linux distro out-of-the-box, även om man givetvis kan göra Linux-systemet mycket säkert men då vill jag ha GUI till det ; till paX och SELinux.
Selinux är också ett misslyckande tycker jag, alldeles för komplicerat att konfigurera och felsöka, så komplicerat att många väljer att helt stänga av det. Jag har inte orkat lära mig det, samma sak med iptables, otroligt rörigt. Det blir för lätt att tappa bort sig och göra fel.
 

mega

Rolex
Någon som kör bildbehandling på Linux?
Jag har kört mina kamerabilder i Lightroom (Mac), men tycker det suger med prenumerationstjänsten.
Jag vill kunna öppna mina bilder (bearbetade RAW) även om tio år, utan att behöva prenumerera på någonting.
Har kollat lite på Darktable som ser väldigt lovande ut, men inte hunnit göra någon ordentlig utvärdering.
Darktable är plattformsoberoende och sparar alla ändringar i RAW-filen i en sk. sidecar, en XML-fil, som man kan läsa med en vanlig texteditor om 100 år.
Lightroom sparar ändringarna i en propietär databasfil om jag förstår det rätt.
Gimp som verkar ganska populärt är alldeles för avancerat och är mer en motsvarighet till Photoshop.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Går det inte att sätta Segoe UI som standard font? Precis när jag läste ditt inlägg så tyckte jag fonten i Chromium såg väldigt konstig ut.

Det finns väl flera metoder för att få skarpare fonter alla med olika resultat. Kassa fontrenderingar borde inte finnas idag tycker man ju. Ska inte behövas handpåläggning för att få en bra fontupplevelse.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Någon som kör bildbehandling på Linux?
Jag har kört mina kamerabilder i Lightroom (Mac), men tycker det suger med prenumerationstjänsten.
Jag vill kunna öppna mina bilder (bearbetade RAW) även om tio år, utan att behöva prenumerera på någonting.
Har kollat lite på Darktable som ser väldigt lovande ut, men inte hunnit göra någon ordentlig utvärdering.
Darktable är plattformsoberoende och sparar alla ändringar i RAW-filen i en sk. sidecar, en XML-fil, som man kan läsa med en vanlig texteditor om 100 år.
Lightroom sparar ändringarna i en propietär databasfil om jag förstår det rätt.
Gimp som verkar ganska populärt är alldeles för avancerat och är mer en motsvarighet till Photoshop.
Har provat. Tyckte det var långt ifrån. Kör 5.4 versionen av lightroom. Kommer aldrig uppgradera :)
 

Urtyp

Audemars
Någon som kör bildbehandling på Linux?
Jag har kört mina kamerabilder i Lightroom (Mac), men tycker det suger med prenumerationstjänsten.
Jag vill kunna öppna mina bilder (bearbetade RAW) även om tio år, utan att behöva prenumerera på någonting.
Har kollat lite på Darktable som ser väldigt lovande ut, men inte hunnit göra någon ordentlig utvärdering.
Darktable är plattformsoberoende och sparar alla ändringar i RAW-filen i en sk. sidecar, en XML-fil, som man kan läsa med en vanlig texteditor om 100 år.
Lightroom sparar ändringarna i en propietär databasfil om jag förstår det rätt.
Gimp som verkar ganska populärt är alldeles för avancerat och är mer en motsvarighet till Photoshop.
Du har .xml option även i LR.
Har funderat på att gå över till Darktable för att slippa min enda dawg-burk men är så förbaskat inkörd på LR att tröskeln känns för stor. Gimp använder jag däremot vid mer avancerad bildbehandling och skippade Photoshop för vad som känns som en evighet sen.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Någon som har några roliga tips på applikationer?
Kan vara vad som helst, högt som lågt.
Jag kopplar dagligen upp mig mot andra servrar, då använder jag någonting som heter ssh (secure shell).
Sitter man på ett tåg med dålig förbindelse eller om man använder en laptop som man stänger ner locket på i ett par timmar eller dagar så stängs uppkopplingen (ssh sessionen) ner.
Ett bra program som återupptar där sessionen slutade är "mosh" (mobile shell). Enkelt att använda också, skriv bara mosh istället för ssh.
Klart häftigt att starta upp nödlaptopen och se sessionerna som man startade för två veckor sedan komma igång.
Nyligen har jag upptäckt gopass eftersom KeePassX alltid krashar. Jag gillar det skarpt. Jag tror jag ska försöka börja använda mer applikationer i terminalen :)
 

mega

Rolex
Nyligen har jag upptäckt gopass eftersom KeePassX alltid krashar. Jag gillar det skarpt. Jag tror jag ska försöka börja använda mer applikationer i terminalen :)
Svincoolt ju!
Skall migrera min pgp-fil imorgon :)
För siter använder jag firefox med sync (jag använder ca tio utspridda datorer). Har en "master password" som låser upp/krypterar alla inloggningar.

EDIT: och cross-plattform är melodin.
 

mega

Rolex
Om man kör windows men vill ha tillgång till UNIX-kommandon/verktyg så kan man installera "cygwin".
cygwin är ett "skal", lite som windows "cmd", men med UNIX-funktionalitet.
Man kan även installera program som t.ex apache webbserver och mysql databasen, ssh server etc.

Mac är ju FreeBSD i botten, deras terminal (under verktygsprogram) och applikationer kommer man väldigt långt med, plus att dom har en väldigt polerad fönstermiljö.
 

Urtyp

Audemars
Någon som har några roliga tips på applikationer?
Kan vara vad som helst, högt som lågt.
Jag kopplar dagligen upp mig mot andra servrar, då använder jag någonting som heter ssh (secure shell).
Sitter man på ett tåg med dålig förbindelse eller om man använder en laptop som man stänger ner locket på i ett par timmar eller dagar så stängs uppkopplingen (ssh sessionen) ner.
Ett bra program som återupptar där sessionen slutade är "mosh" (mobile shell). Enkelt att använda också, skriv bara mosh istället för ssh.
Klart häftigt att starta upp nödlaptopen och se sessionerna som man startade för två veckor sedan komma igång.
Jag har använt 'screen' i snart 30 år. GNU's eget och funkar likadant. ;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GNU_Screen
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Svincoolt ju!
Skall migrera min pgp-fil imorgon :)
För siter använder jag firefox med sync (jag använder ca tio utspridda datorer). Har en "master password" som låser upp/krypterar alla inloggningar.

EDIT: och cross-plattform är melodin.
Visst är det nice! Jag fick ändra min backup strategi när jag hittade gopass eftersom jag äntligen fick användning av min pgp nyckel. Jag kan ju inte köra en backup av mina krypterade gopass filer och samtidigt köra en backup av nyckeln till samma plats.
 

mega

Rolex
Jag har använt 'screen' i snart 30 år. GNU's eget och funkar likadant. ;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GNU_Screen
Nackdelen är om den tappar kontakten, då måste man ju börja om, ssh till servern, attacha (rätt) screen-session. Kan bli omständigt om man har "hoppat" via ett par servrar.
Med mosh försvinner aldrig prompten och man blir aldrig utslängd. Tappar den kontakten står det "reconnecting" tills den lyckas få kontakt igen.
 

Urtyp

Audemars
Nackdelen är om den tappar kontakten, då måste man ju börja om, ssh till servern, attacha (rätt) screen-session. Kan bli omständigt om man har "hoppat" via ett par servrar.
Med mosh försvinner aldrig prompten och man blir aldrig utslängd. Tappar den kontakten står det "reconnecting" tills den lyckas få kontakt igen.
Ok, nu är jag med. Trodde det var ett alternativ till screen men det är ju ett alternativ till ssh (eller ja, en piggyback till ssh är det). Riktigt smidigt som du säger, hade jag behövt för 20 år sen... :hilarious: /Avdankad Sys-Op.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Nackdelen är om den tappar kontakten, då måste man ju börja om, ssh till servern, attacha (rätt) screen-session. Kan bli omständigt om man har "hoppat" via ett par servrar.
Med mosh försvinner aldrig prompten och man blir aldrig utslängd. Tappar den kontakten står det "reconnecting" tills den lyckas få kontakt igen.
Hur funkar mosh med inställningarna session login time och antal login försök i /etc/ssh/sshd.conf?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har lekmannatestat KDE Neon lite med plasma 5, kommer inte riktigt överens med det så kommer gå tillbaka till Elementary OS. Skulle behöva köpa en ny dator bara, den jag har är gammal men fortfarande ok, dock är skärmen riktigt dålig.
 

mega

Rolex
Hur funkar mosh med inställningarna session login time och antal login försök i /etc/ssh/sshd.conf?
Den respekterar alla ssh-inställningar.
Som jag förstått det så använder den UDP istället för TCP för transport av data, det är i princip den stora förändringen.
TCP är ju känslig för rubbningar i trafiken etc. UDP bara öser på.
Ungefär.
 

mega

Rolex
Har lekmannatestat KDE Neon lite med plasma 5, kommer inte riktigt överens med det så kommer gå tillbaka till Elementary OS. Skulle behöva köpa en ny dator bara, den jag har är gammal men fortfarande ok, dock är skärmen riktigt dålig.
Vad kör Elementary OS för default fönsterhanterare?
Många av Linux och BSD utvecklarna sitter på Lenovo Thinkpad, brukar vara ett säkert tips om man vill få allt/det mesta av hårdvaran att fungera problemfritt.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad kör Elementary OS för default fönsterhanterare?
Många av Linux och BSD utvecklarna sitter på Lenovo Thinkpad, brukar vara ett säkert tips om man vill få allt/det mesta av hårdvaran att fungera problemfritt.

Gala verkar den köra, jag gillar Thinkpads och väljer alltid dom om det finns möjlighet i arbetet. Ska hålla utkik :)
 

mega

Rolex
Rent praktiskt vad skulle servern tillhandahålla för tjänster?
Det bestämmer vi, men helt klart en tidsserver iaf :)

Jag tänkte att det kunde vara en plattform för att kunna logga in, kika runt, installera saker, testa, fråga varandra. Ingen produktionsserver, försvinner den spelar det ingen roll.
Det är ganska enkelt att sätta upp webb, mail, chat, ssh, sftp, rsync etc
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Det bestämmer vi, men helt klart en tidsserver iaf :)

Jag tänkte att det kunde vara en plattform för att kunna logga in, kika runt, installera saker, testa, fråga varandra. Ingen produktionsserver, försvinner den spelar det ingen roll.
Det är ganska enkelt att sätta upp webb, mail, chat, ssh, sftp, rsync etc
Det låter som en OpenBSD sandbox där vi kan lära hur OpenBSD funkar. Jätteintressant! Men det klurigaste att få att fungera är väl en mailserver? Jag har provat när jag gjorde mitt första utbrytarförsök från Google. Det gick sådär. Trots DKIM och SPF mm mm så hamnade ändå mina mail i spamfiltret hos mottagaren. Det blev ett för stort ansvar eftersom jag även hostade mina föräldrar. Nu funkar det fint med Protonmail.

Jag kan låna ut ett domännamn som jag inte använder för tillfället.
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Vilket verktyg är bäst för att scanna ett nätverk för svagheter? Jag har provat nmap men jag kunde inte hitta någon svaghet, förmodligen beroende på att jag inte riktigt förstod vad jag skulle göra? Är wireshark bra?
 
Topp