WOW, gött att ha en sysadmin på tråden, dessutom en som brinner för öppen källkod! Det kan kanske behövas en vacker dagWow, förstår inte hur jag kunnat missa denna tråd.
Jobbar med Linux och Open/FreeBSD sen ca 20 år och brinner för öppen källkod.
Har glidit över från sysadmin till mera devops-jobb, och mer riktat mot molnet.
För egen del så kvittar det vilken Linux/BSD distribution. Kör mycket OpenBSD på min laptop, och Fedora (det som kommer att bli RedHat så småningom) på min arbetsstation. Fördelen med Fedora är att dom väldigt tidigt inkluderar programvarar/teknologier, även om dom inte är helt färdiga.
Bra sätt att hålla sig ajour med vad som händer i Linuxvärlden.
OpenBSD gillar jag för deras säkerhetstänk som helt saknar motstycke. Det är det gänget som utvecklar den vanligaste ssh server/klienten som används av alla (?) Linux/BSD/nätverksprodukter. Dom föruståg även väldigt tidigt att det skulle bli väldiga säkerhetsproblem med bl.a Intel-CPU:er pga av alla genvägar dom tar när dom prioriterar hastighet framför säkerhet.
Om jag får välja så använder jag helst en sk. tiling window manager som utnyttjar hela skrivbordet och går enkelt att styra med tangentbordet, ex. i3. Inga bakgrunder, menyer, lister etc, bara 100% fönster med innehåll.
Jag kör i princip aldrig Windows själv och har inte gjort det dom senaste 10-15 åren. Däremot har det blivit lite Mac som jag gillar ganska mycket, och jag hjälper företag att ex koppla open-source tjänster till sina AD-nätverk.
Edit: Jag är dock bara en glad amatör