• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Jag har kollat ett antal sidor på detta eminenta forum, men inte hittat en tråd om ämnet. Skulle det finnas en tråd, så ber jag om ursäkt.

Min bror har äntligen förstått det magiska med klockor, och har bestämt sig för att skaffa en anständig klocka. Han har bestämt sig för att han vill ha en Rolex, och det verkar som valet just nu står mellan en Submariner och en Datejust. Han ringde mig då och frågade hur han skulle veta om klockan han funderar på att köpa är äkta eller en kopia?
Mitt omedelbara svar var att det lättaste var att köpa hos en auktoriserad handlare, och i övrigt se till att det fanns äkthetsintyg i fall klockan inhandlades av en privat person?

Jag är dock fullt medveten om att jag inte har så bra koll, som jag önskar jag hade (det är bara att spendera lite tid på detta forum, för att inse att det finns folk som kan på riktigt). Så därför tänkte jag fråga vad ni har för tips för att veta att klockan som inhandlas är äkta, om man handlar från privatperson? Finns det ens tips, eller får man bara hoppas på det bästa?


//Mads

Hej,
En Submariner går i dagsläget knappt att lösa hos AD, såvida din bror inte har en riktigt bra kontakt. Datejust däremot är lite enklare, lite beroende av modell. Köp istället här på forumet av en säljare med flera bra omdömen (och inte bara omdömen på några band som hon eller han har köpt...). Chrono24 är ett annat bra ställe om man handlar av en seriös handlare. Undvik privatannonser på C24 och på Blocket. Det finns ganska bra kopior på framför allt Submarinern. Sedan finns det bra gråhandlare i Sverige också som Luxury Watches mm.
Lycka till!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
C55D0CF6-04B0-4AA6-87F7-A4B9074E650A.jpeg
D7EDB106-BDC0-42C4-93A9-CC994418E7F2.jpeg
Jag vet att många här inte gillar parfymklockor, men jag tycker Chanel J12 är rätt cool och kollar därför på auktionssajter. Snubblade över denna på Lauritz. Tycker baksidan ser ut att ha alldeles för grov finish och skruvarna ligger så djupt att de inte syns. Misstänkt fake, eller vad säger ni?
https://m.lauritz.com/lapi/RedirectToLot?lotid=5420313&language=sv
Väldigt blekt datum också, som knappt syns mellan 4 och 5. Två ringar på baksidan verkar också skumt, samt att den annonseras som automatic, utan att det står vare sig på urtavlan eller på baksidan.
 

ScubaKing

Audemars
D7EDB106-BDC0-42C4-93A9-CC994418E7F2.jpeg
Jag vet att många här inte gillar parfymklockor, men jag tycker Chanel J12 är rätt cool och kollar därför på auktionssajter. Snubblade över denna på Lauritz. Tycker baksidan ser ut att ha alldeles för grov finish och skruvarna ligger så djupt att de inte syns. Misstänkt fake, eller vad säger ni?
https://m.lauritz.com/lapi/RedirectToLot?lotid=5420313&language=sv

Jag kan inte svara på något om klockan är äkta eller inte då jag inte kan märket alls. Men köp ALDRIG från Lauritz, dem är ökända för att sälja fakes/franken och sedan inte ta minsta ansvar. Finns mycket om detta bara du googlar lite.
 

Mads

Breitling
Hej,
En Submariner går i dagsläget knappt att lösa hos AD, såvida din bror inte har en riktigt bra kontakt. Datejust däremot är lite enklare, lite beroende av modell. Köp istället här på forumet av en säljare med flera bra omdömen (och inte bara omdömen på några band som hon eller han har köpt...). Chrono24 är ett annat bra ställe om man handlar av en seriös handlare. Undvik privatannonser på C24 och på Blocket. Det finns ganska bra kopior på framför allt Submarinern. Sedan finns det bra gråhandlare i Sverige också som Luxury Watches mm.
Lycka till!
Tack! Jag tror tyvärr inte min bror sitter på den sortens kontakter som skulle kunna ge honom företräde. Han bor I Danmark, men jag antar lätt och tillgången är likadan där?
Tack för tipsen det uppskattas!
 
Nej det var det jag också tyckte, alla bilder utan dom två bilder som c24 kräver att man ska ställa in visarna på ser okej ut.
Trodde bara dom granskade bättre
Jag skulle aldrig lita på att c24, eller någon annan annonssajt, tar ansvar för något som säljs där. Möjligen att de är något bättre än vissa att ta bort sånt som avslöjas som fel i efterhand.
 
Topp