• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inga fler tankar kring dessa klockor??

Skulle tro dem är äkta, här har du en till som är äkta som ser liknande ut. Tiden har väl gjort sitt, dem är ju ändå 50-60 år gamla.

Jaeger-leCoultre-Club-1.jpg

Gokväll! Köpt en riktigt mögel-Seamaster (ref. är nog 14390 (-61)). Gillar tavlan, men inser att jag kan vara ensam om det:) Enligt mina mycket ringa kunskaper om vintage Omega så ser den ”rätt” ut (krona är dock bytt, och nytt plexi). Någon som kan verifiera att den är äkta, eller för den delen motsatsen? Tack!

Bilagor

• B54F85D9-9DD7-42DD-9C34-85CE2B1C0135.jpeg
    B54F85D9-9DD7-42DD-9C34-85CE2B1C0135.jpeg
    594.6 KB · Visningar: 29
  • 7A6EDCE9-2114-42D7-BC06-D2D22FBC0665.png
    7A6EDCE9-2114-42D7-BC06-D2D22FBC0665.png
    392.1 KB · Visningar: 26
  • 4C165B9B-E3C1-4F0C-83D4-7EE84419C072.png
    4C165B9B-E3C1-4F0C-83D4-7EE84419C072.png
    220.9 KB · Visningar: 15
  • 52E19E5E-A904-43DC-AC5F-B46950968CEA.png
    52E19E5E-A904-43DC-AC5F-B46950968CEA.png
    330.5 KB · Visningar: 12
  • 4251932A-6BDC-43A1-87CD-BE40B079FC6B.png
    4251932A-6BDC-43A1-87CD-BE40B079FC6B.png
    267.2 KB · Visningar: 18
Gokväll! Köpt en riktigt mögel-Seamaster (ref. är nog 14390 (-61)). Gillar tavlan, men inser att jag kan vara ensam om det:) Enligt mina mycket ringa kunskaper om vintage Omega så ser den ”rätt” ut (krona är dock bytt, och nytt plexi). Någon som kan verifiera att den är äkta, eller för den delen motsatsen? Tack!
Ser inget konstigt med den. Plexi får man ju nästan räkna med är bytt på vintage, och vill du ha korrekt krona så är dom nog rätt vanliga för den refen.
Tycker den ser bra ut över lag, om patina/mögel faller i smaken! Viktigare är ju nästan att urverket är i bra skick, och jag tycker att det ser fräscht och fint ut.

Ser inget konstigt med den. Plexi får man ju nästan räkna med är bytt på vintage, och vill du ha korrekt krona så är dom nog rätt vanliga för den refen.
Tycker den ser bra ut över lag, om patina/mögel faller i smaken! Viktigare är ju nästan att urverket är i bra skick, och jag tycker att det ser fräscht och fint ut.
Tack för svaret! Då är vi av samma uppfattning, vilket känns fint för min del:) Och visst ser verket fint ut, dessutom håller det utmärkt tid:)

I mitt klockintresse så gör jag oftast tvärt om vad man bör. Jag får för mig att köpa någonting, köper den, och SEN nördar jag ner mig. Så även i detta fallet.

Jag har budat hem en Omega 200 ”pre bond”
Serienumret är 54701779 vilket bör datera den till 1993. Tavlan känns oerhört ny, och visarna lika så, andra klockor i samma årskull har mercedesvisare.
När jag öppnade upp caset så hittade jag inga omegastämplar på den första delen, vilket jag sett är på andra.

Bifogar lite bilder.

Skall jag jaga rätt på tradera-säljaren och leva jävel för denne sålt mig en fejk, eller skall jag ta ett chill-pill, läsa på mer om klockan och lära mig att den är äkta?

Tack för hjälpen

FEEF874B-07E9-422A-9343-3C717ACD95BF.png

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    360.7 KB · Visningar: 35
  • image.jpg
    image.jpg
    342.2 KB · Visningar: 33
  • E01932CA-4F8D-4C56-9740-47E906DC9222.jpeg
    E01932CA-4F8D-4C56-9740-47E906DC9222.jpeg
    527.6 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:
I mitt klockintresse så gör jag oftast tvärt om vad man bör. Jag får för mig att köpa någonting, köper den, och SEN nördar jag ner mig. Så även i detta fallet.

Serienumret är 54701779 vilket bör datera den till 1993. Tavlan känns oerhört ny, och visarna lika så, andra klockor i samma årskull har mercedesvisare.
När jag öppnade upp caset så hittade jag inga omegastämplar på den första delen, vilket jag sett är på andra.

Bifogar lite bilder.

Skall jag jaga rätt på tradera-säljaren och leva jävel för denne sålt mig en fejk, eller skall jag ta ett chill-pill, läsa på mer om klockan och lära mig att den är äkta?

Tack för hjälpen

Den ser bekant ut. Från någon suspekt säljare i Österrike? Jag kan inte modellen men vill minnas att Tradera tagit bort det där exemplaret tidigare efter att den blev anmäld.

Japp, med många bra referenser ändå. Klockan skickades dock från Sverige. Han verkar sälja dessa lite på löpande band!
Jag vet inte hur mycket bra omdömen på Tradera säger egentligen. Det finns gott om knasiga klockor i säljarens historik iallafall. Har diskuterats nyligen i Fulursvarningar i Vintage.

Bifogar lite bilder.

Tack för hjälpen

Gällande urverket så är det inte speciellt ovanligt att dessa byts ut mot vanliga eta verk under årens gång.

Jag vet inte hur mycket bra omdömen på Tradera säger egentligen. Det finns gott om knasiga klockor i säljarens historik iallafall. Har diskuterats nyligen i Fulursvarningar i Vintage.
Sant, första gången jag handla på tradera. Skulle självklart ha efterforskat säljaren på KS först!

Skall kontakta tradera och se va de säger. Beskrivningen av årtalet i annonsen är uppenbarligen annorlunda mot vad serienumret säger, så det är ju direkt felaktigt, tyvärr betalade jag med kort så fick inte med deras trygghetsgrej.

Löser det sig inte får jag väl traska ner till ett omega servicecenter och se om de kan se något lurt!

Bifogar lite bilder.

Tack för hjälpen

Kikade i ett Omega forum som menar att den är äkta utan några konstigheter. Dock med ett utbytt ETA vilket skrevs även här ovan, vanligt förekommande när original går sönder!

Säljaren är fortsatt väldigt shady dock och klockan är inte från datumet som stod i annonsen, texten är från nån helt annan klocka.

Jag kommer dock att behålla klockan, den är ganska trevlig imo. Undviker luriga säljare på Tradera i framtiden däremot!

Kikade i ett Omega forum som menar att den är äkta utan några konstigheter. Dock med ett utbytt ETA vilket skrevs även här ovan, vanligt förekommande när original går sönder!

Säljaren är fortsatt väldigt shady dock och klockan är inte från datumet som stod i annonsen, texten är från nån helt annan klocka.

Jag kommer dock att behålla klockan, den är ganska trevlig imo. Undviker luriga säljare på Tradera i framtiden däremot!

Nu vet jag inte om det fanns bilder på verket på traderaannonsen men man kan inte räkna med att en säljare på tradera ska ha tittat på verket om det inte sägs särskilt eller ens veta hur det såg ut från början. De kan man iofs inte räkna med här på k&s heller har jag sett

Ja det lär som sagt vara vanligt att man byter verk till ett likadant utan omegalogga. Likadant med visarna. Det tycks överlappa i någon mån på modellen. Heller inget jag skulle förvänta mig att säljaren ska kunna veta i det fallet vad som satt på när den var ny om det inte var förste ägaren den köptes från. Man får kolla lite själv och avgöra innan köp också.

Därmed inte sagt att säljaren inte kan vara "shady" för det. Men ser inget alarmerande i exemplet.

Nu vet jag inte om det fanns bilder på verket på traderaannonsen men man kan inte räkna med att en säljare på tradera ska ha tittat på verket om det inte sägs särskilt eller ens veta hur det såg ut från början. De kan man iofs inte räkna med här på k&s heller har jag sett

Ja det lär som sagt vara vanligt att man byter verk till ett likadant utan omegalogga. Likadant med visarna. Det tycks överlappa i någon mån på modellen. Heller inget jag skulle förvänta mig att säljaren ska kunna veta i det fallet vad som satt på när den var ny om det inte var förste ägaren den köptes från. Man får kolla lite själv och avgöra innan köp också.

Därmed inte sagt att säljaren inte kan vara "shady" för det. Men ser inget alarmerande i exemplet.
Förstår precis vad du säger och håller med dig i ally, att göra sin hemläxa själv innan man köper klockan skall man alltid göra, rekommenderar ingen att göra som jag, alltså helt tvärt om.

I detta fallet slutade allting gott ändå, även fast jag vidhåller att säljaren är ganska shady. Denne har tidigare diskuterats i en annan tråd, fulursvarningar. Säljaren utgör sig att vara från wien, klockan däremot skickas från Sverige, direkt efter klockan såldes kom det ut en ny, med exakt samma textbeskrivning osv.

Lärdomen ifrån detta är ju att man även skall köpa säljaren, vilket jag kommer att vara extra noga med! :)

Någon som är duktig på tag heuer aquaracer? Har köpt denna klocka hos gråhandlare men har idag upptäckt att ”cyklopet” sitter väldigt snett, baksidan ser suspekt ut jämfört med de andra jag sett. Alltså va inte förens ja såg att de satt så snett jag började kolla mer noggrant. Är man orolig i onödan eller är de bara väldigt skiftande kvalité på tag? Handlade ska vara aktivt sen 05 och upplevs som seriöst men betyder ju inte att lagret eller återförsäljaren är det..

Bilagor

• 884C4FF3-FF97-4F4A-BCCC-CC6A474DE7C5.jpeg
    884C4FF3-FF97-4F4A-BCCC-CC6A474DE7C5.jpeg
    411.4 KB · Visningar: 40
  • 3C584DC1-0A15-4A3D-9C42-93EC1183080B.jpeg
    3C584DC1-0A15-4A3D-9C42-93EC1183080B.jpeg
    548.6 KB · Visningar: 43
  • A92DB68B-6859-4C21-8D8B-68D628B4E93E.jpeg
    A92DB68B-6859-4C21-8D8B-68D628B4E93E.jpeg
    177.5 KB · Visningar: 37
  • 61490A5C-425E-4636-A595-FDD323FA0B0A.jpeg
    61490A5C-425E-4636-A595-FDD323FA0B0A.jpeg
    682.6 KB · Visningar: 38
Någon som är duktig på tag heuer aquaracer? Har köpt denna klocka hos gråhandlare men har idag upptäckt att ”cyklopet” sitter väldigt snett, baksidan ser suspekt ut jämfört med de andra jag sett. Alltså va inte förens ja såg att de satt så snett jag började kolla mer noggrant. Är man orolig i onödan eller är de bara väldigt skiftande kvalité på tag? Handlade ska vara aktivt sen 05 och upplevs som seriöst men betyder ju inte att lagret eller återförsäljaren är det..
Finns som du vet bra fakes på de där. Enklast är väl att kontakta en AD och be dem komma cert mot TAG osv. Baklocket verkar ha en annan gravyr än de du jämför med.

Din lumeplupp ser väl tyvärr inte heller helt reko ut om du jämför m bilden med fake..?

Din lumeplupp ser väl tyvärr inte heller helt reko ut om du jämför m bilden med fake..?
Ja nä precis flera röda flaggor känner jag, baksidan är inte utskuren som dem jag sett, köpet är ju från butik genom klarna faktura, så hittar ja bevis går de väl häva köpet. Även om inte butiken gjort medvetet/medarbetare. Cyklopet sitter ju verkligen ordentligt snett så kommer ju störa mig på det även om den är äkta

Ja nä precis flera röda flaggor känner jag, baksidan är inte utskuren som dem jag sett, köpet är ju från butik genom klarna faktura, så hittar ja bevis går de väl häva köpet. Även om inte butiken gjort medvetet/medarbetare. Cyklopet sitter ju verkligen ordentligt snett så kommer ju störa mig på det även om den är äkta
Jäkla trist. Skulle aldrig kunna släppa tanken om jag inte fått det verifierat av nån som vet. Och snett cyklop är störigt vare sig den är äkta eller ej 🙂

Jäkla trist. Skulle aldrig kunna släppa tanken om jag inte fått det verifierat av nån som vet. Och snett cyklop är störigt vare sig den är äkta eller ej 🙂
Det visade sig att den var fejk :) Nymans ur har tittat närmare. Så nu blir det reklamation/retur. Vet inte hur vanligt det är med gråhandlare att detta händer..

Det visade sig att den var fejk :) Nymans ur har tittat närmare. Så nu blir det reklamation/retur. Vet inte hur vanligt det är med gråhandlare att detta händer..
Just aquaracern har varit väldigt utsatt för relativt välgjorda kopior där urverket också varit så pass likt att det passerat AD:s.

Tillbaka
Topp