• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Håll er till topic. Är denna äkta eller ej? Tycker personligen det vore märkligt om någon bara glömmer en dyr klocka på ett handfat. Detta var sent på natten och folk var fulla. Klockan är dessutom jättefin i verkligheten men jag kan för lite om sånt här för att avgöra. Tacksam för svar

Bättre bild här nedan:
APo9tmI.jpg
Är du helt tappad? Hade inte du önskat att någon som hittar din dyra klocka hade lämnat in den till polisen?

Jag lärde mig något som liten. "Som man själv vill bli behandlad, behandlar man andra".

Lämna in den till polisen. Om sen inte är stulen och ägaren inte hämtar ut den så är det din, helt lagligt.

Att du ens har mage att överväga att sälja. Fy fan.

@Anders Forsberg , @ScubaKing & @Aurum . Jag vet inte om jag bidrar eller pytsar på bränsle i diskussionen/argumentationen angående Cartieren. Mina tankar i frågan är att bakstycket ser väldigt enkelt ut. Rent förvånansvärt enkelt/slarvigt ut. Jag har köpt en sådan Tank med handjagat verk. Nu har jag inte några tillräckligt små skruvmejslar kvar (dessa små förgås så lätt) för att öppna klockan och visa verket. Det jag dock reagerar på är att Traderaklockan tycks sakna skruvarna på sidan som brukar sitta på Tanks. Min fru har både en kvartsare och denna och konstruktionen är densamma och bakstyckena snarlika. Här den större handjagade;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Och till @bratwürst säger jag bara lämna forumet, du har inget här att göra. Gör rätt för dig och lämna in klockan till polisen. Gör du inte det så dra till Flashback och smid dina smutsiga planer istället för här.
Den är dålig, sälj den till mig istället :)

Är du helt tappad? Hade inte du önskat att någon som hittar din dyra klocka hade lämnat in den till polisen?

Jag lärde mig något som liten. "Som man själv vill bli behandlad, behandlar man andra".

Lämna in den till polisen. Om sen inte är stulen och ägaren inte hämtar ut den så är det din, helt lagligt.

Att du ens har mage att överväga att sälja. Fy fan.

Om han säljer den och nya ägaren vill serva klockan eller försäkra den lär det väl bli problem. Bättre att lämna in den till polisen som flera har sagt. Du får lite god karma då med.

Tyvärr så finns det allt idioter med för lite samvete och kurage. Många ggr kommer sällan dessa människor speciellt långt i livet. Hoppas det går riktigt åt skogen för dig Bratwurst!

@Anders Forsberg , @ScubaKing & @Aurum . Jag vet inte om jag bidrar eller pytsar på bränsle i diskussionen/argumentationen angående Cartieren. Mina tankar i frågan är att bakstycket ser väldigt enkelt ut. Rent förvånansvärt enkelt/slarvigt ut. Jag har köpt en sådan Tank med handjagat verk. Nu har jag inte några tillräckligt små skruvmejslar kvar (dessa små förgås så lätt) för att öppna klockan och visa verket. Det jag dock reagerar på är att Traderaklockan tycks sakna skruvarna på sidan som brukar sitta på Tanks. Min fru har både en kvartsare och denna och konstruktionen är densamma och bakstyckena snarlika. Här den större handjagade;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Och till @bratwürst säger jag bara lämna forumet, du har inget här att göra. Gör rätt för dig och lämna in klockan till polisen. Gör du inte det så dra till Flashback och smid dina smutsiga planer istället för här.

Tjena! Du får kolla mina tidigare poster rörande klockan.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Ja, jag får inte riktigt grepp om den...
Absolut ingenting jag hade köpt själv - men vet fortfarande för lite för att ropa fejk till Tradera.
Men allting känns lite off på klockan, boett (definitivt - samma saker som du reagerar på hakar jag också upp mig på), krona och tavla.
Den enda rimliga förklaringen skulle, som sagt, vara att denna är betydligt äldre än de andra jag sätt - och att skillnaderna kan förklaras av detta. Men på gamla Cartiers tror jag att det brukar stå "Paris" och inte "Swiss" eller "Swiss made".
Och om den nu är gammal - ja, då är givetvis asken fel.
Trots lite vacklande efter att jag först postat den så är jag nog fortfarande inne på att den är knas.

Men din var fin, däremot! ;)

Men ni som gnäller på storkorven måste väl inse att om en helt laglydig reko medborgare råkar gå förbi en bil med nyckeln i låset, så tar man ju den helt sonika och säljer den vidare. Särskilt om den står parkerad utanför en offentlig toalett en kväll då många är fulla. Slut på ironi.

Jag har för mig att det står i reglerna att vi inte diskuterar sånt som är olagligt och att bara sälja hittegods tror jag inte är särskilt lagligt. Iofs inte tillåtet att outa medlemmar heller, men postar ändå denna bild.
internet-troll.jpg

Om jag inte ser fel så är det datumfunktion på denna, vilket gör klockan till råfejk. Kan vara jag som ser fel dock.
Kolla kronskydden, de har en inbuktning på inbuktningen, om ni förstår vad jag menar. Jämför med Daytonans: 4d0cf4967ac5b1edb4d88eb4b656fc76.jpg

Kolla sedan på första bilden, på det övre kronskyddet, kolla insidan. Den lilla inbuktningen är endast förekommande på falska modeller :/

Nån som vet nåt om denna? Såg den på eBay aldrig sett sådan tavla innan så vad tror vi äkta eller fejk?
image.png
image.png

Nån som vet nåt om denna? Såg den på eBay aldrig sett sådan tavla innan så vad tror vi äkta eller fejk?
image.png
image.png
Själva typen av tavla med blå och röda stenar (googla serti dial) finns ju som äkta. Men jag har svårt att se på den bilden om det är en äkta eller fejk pga vinklar och reflektioner. Tycker dock att kombon med röd gmt text på serti dial verkar fel men det finns nog någon med bättre kunskaper här. Sedan kan man ju undra varför någon tar så dåliga bildvinklar på urtavlan om inte just för att dölja att det är fejk.

image.png
image.png

Själva typen av tavla med blå och röda stenar (googla serti dial) finns ju som äkta. Men jag har svårt att se på den bilden om det är en äkta eller fejk pga vinklar och reflektioner. Tycker dock att kombon med röd gmt text på serti dial verkar fel men det finns nog någon med bättre kunskaper här. Sedan kan man ju undra varför någon tar så dåliga bildvinklar på urtavlan om inte just för att dölja att det är fejk.
Tavlan är ej orginal, serti finns som JohnDoe skriver men då har den inte mop tavla också.

Hej alla goa forummedlemmar, har hängt här ett bra tag men varit ganska passiv, men suget efter vettig klocka har ju ökat såklart till att hitta en "finare" klocka ju mer man hänger här med steget upp från Oris till Panarai eller Rolex.
MEN, man vill ju inte bli lurad så vänder mig till er proffs med "fint" öga, om detta är en fake eller inte, eller om man måsta ha ett annat foto på något sätt för att urskilja? Kul att veta vad man ser det på med så man lär sig... så förklara gärna i detta fall.
Vad är rimligt beg pris för denna Panerai Luminor PAM 55 Titanium år ca 2000?
Äger säger med "cert & box finns ej. men har Auktionskvitto samt äkthetsintyg"

Ytterst tacksam för snabba svar!
/Boch & bug

Bilagor

• DSC_0031.JPG
    DSC_0031.JPG
    182.9 KB · Visningar: 131
  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    98.5 KB · Visningar: 145
  • DSC_0028.JPG
    DSC_0028.JPG
    150.1 KB · Visningar: 126
  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    119.5 KB · Visningar: 133
Men ni som gnäller på storkorven måste väl inse att om en helt laglydig reko medborgare råkar gå förbi en bil med nyckeln i låset, så tar man ju den helt sonika och säljer den vidare. Särskilt om den står parkerad utanför en offentlig toalett en kväll då många är fulla. Slut på ironi.

Jag har för mig att det står i reglerna att vi inte diskuterar sånt som är olagligt och att bara sälja hittegods tror jag inte är särskilt lagligt. Iofs inte tillåtet att outa medlemmar heller, men postar ändå denna bild.
internet-troll.jpg

Troll? Sålde idag klockan för 25 tkr. Han kunde serva den på egen hand och hade ej råd med en från AD.

Hej alla goa forummedlemmar, har hängt här ett bra tag men varit ganska passiv, men suget efter vettig klocka har ju ökat såklart till att hitta en "finare" klocka ju mer man hänger här med steget upp från Oris till Panarai eller Rolex.
MEN, man vill ju inte bli lurad så vänder mig till er proffs med "fint" öga, om detta är en fake eller inte, eller om man måsta ha ett annat foto på något sätt för att urskilja? Kul att veta vad man ser det på med så man lär sig... så förklara gärna i detta fall.
Vad är rimligt beg pris för denna Panerai Luminor PAM 55 Titanium år ca 2000?
Äger säger med "cert & box finns ej. men har Auktionskvitto samt äkthetsintyg"

Ytterst tacksam för snabba svar!
/Boch & bug

Det är i stort sett omöjligt att på bild skilja modellerna rörande Panerai Luminor från dem kopiorna som finns på marknaden. På Luminor serien görs det väldigt, väldigt välgjorda kopior. Så köp inget utan att låta en AD kolla klockan först. Jag skulle inte köpa en Luminor begagnad även om det fanns cert på den utan att kolla den med en AD. Dem som säljs finns med extremt välgjorda cert med. Sänd mig ett PM om du vill ha länk så du kan kolla och avgöra själv.
Mv.

Senast ändrad:
Någon här på forumet som kan Panerai bra och vill följa med imorgon den 23 Mars och kika på klockan för att se den är äkta? En slant utlovas såklart som tack för hjälpen :) Skicka PM isf så får man se om vi kan sy ihop det.

Tillbaka
Topp