• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

image.png
image.jpeg

Tycker det är konstigt varje gång jag ser folk som flashar fake på insta. Och fråga mig inte hur jag hamnade på hans insta för det är högst oklart.

https://instagram.com/p/2ocKpEzFxS/

Senast ändrad:
Hade siktat in mig på en sommarbeater i PVD och är inte så noga med det yttre skicket pga att jag lika gärna kan köra på en Cerakote-behandling, tavla och visare känns mer viktiga.

Plötsligt så dök denna upp på Ebay. Framsidan kunde jag inte hitta något fel på, antalet "sektioner" på minutvisaren är rätt.
image.jpeg

Verket har jag sett förr på annonser som både hävdar och garanterar att klockan är äkta så det är svårt för mig att säga varken det ena eller andra... Kan enligt påståenden tydligen finnas såväl med ETA som ett annat märke jag glömt namnet på.
image.jpeg

Men sedan drog jag öronen åt mig och avstod i sista minuten från vidare bud fast den låg precis vid gränsen för vad jag tänkt mig betala. Baksidan med modell- (80180) och serienummer med fyra siffror.

Det som saknas i mina ögon är att Ref nr skulle ha stått uppe i mitten. (Kronan verkar också vara bytt.)

image.jpeg

Så vad tror ni kunniga, gick jag miste om den PVD Colt jag lustat efter sedan 80-talet eller slapp jag affär på en fejk?

Jag vill minnas att det var rätt vanligt med fejkade Breitling Quartz på 80-nånting men de flesta kanske redan har hittat till sophögen pga dålig kvalité. Någon här kanske besitter en bevisat äkta Breitling Colt PVD och kan bekräfta åt det ena eller andra hållet?

Hade siktat in mig på en sommarbeater i PVD och är inte så noga med det yttre skicket pga att jag lika gärna kan köra på en Cerakote-behandling, tavla och visare känns mer viktiga.

Plötsligt så dök denna upp på Ebay. Framsidan kunde jag inte hitta något fel på, antalet "sektioner" på minutvisaren är rätt.
image.jpeg

Verket har jag sett förr på annonser som både hävdar och garanterar att klockan är äkta så det är svårt för mig att säga varken det ena eller andra... Kan enligt påståenden tydligen finnas såväl med ETA som ett annat märke jag glömt namnet på.
image.jpeg

Men sedan drog jag öronen åt mig och avstod i sista minuten från vidare bud fast den låg precis vid gränsen för vad jag tänkt mig betala. Baksidan med modell- (80180) och serienummer med fyra siffror.

Det som saknas i mina ögon är att Ref nr skulle ha stått uppe i mitten. (Kronan verkar också vara bytt.)

image.jpeg

Så vad tror ni kunniga, gick jag miste om den PVD Colt jag lustat efter sedan 80-talet eller slapp jag affär på en fejk?

Jag vill minnas att det var rätt vanligt med fejkade Breitling Quartz på 80-nånting men de flesta kanske redan har hittat till sophögen pga dålig kvalité. Någon här kanske besitter en bevisat äkta Breitling Colt PVD och kan bekräfta åt det ena eller andra hållet?
Legit.

Får lust att skapa ett instagramkonto och sprida lite kärlek genom att droppa sköna News när beundrare blir upphittade av dessa Rollar och häftiga klockor som köpts på MBK i Bangkok. :hungover:

Ska väl visa månaden va? Alltså augusti? Tvek att denne med fejk skulle veta det dock...

Våghalsigt av förfalskarna att ge sig på skydwellern med tanke på att det måste vara den mest komplicerade modellen rolex tillverkar. Speciellt då jag aldrig ens sett en kronograf på en kopia som fungerat i en minut utan att paja (oj vad pinsamt utfall av "får jag klämma på din klocka") Har svårt att tänka mig att bezeln på kopian är vridbar. Så förmodligen är månadsskivan helt stationär alt så flyttas den i takt med datumet.

I helgen träffade jag en person som på allvar hävdade att man kunde köpa en genuin Rolex i Kina för 2000kr. "Kommer från samma fabrik ju" . På handleden? En Daniel Wellington köpt för 50kr på samma marknad.

Våghalsigt av förfalskarna att ge sig på skydwellern med tanke på att det måste vara den mest komplicerade modellen rolex tillverkar. Speciellt då jag aldrig ens sett en kronograf på en kopia som fungerat i en minut utan att paja (oj vad pinsamt utfall av "får jag klämma på din klocka") Har svårt att tänka mig att bezeln på kopian är vridbar. Så förmodligen är månadsskivan helt stationär alt så flyttas den i takt med datumet.

I helgen träffade jag en person som på allvar hävdade att man kunde köpa en genuin Rolex i Kina för 2000kr. "Kommer från samma fabrik ju" . På handleden? En Daniel Wellington köpt för 50kr på samma marknad.
Var det en DW kopia? :)
Har också hört det där argumentet, " det är samma fabrik, på dagen gör de äkta och på kvällen äkta men billigare ......"

Var det en DW kopia? :)
Har också hört det där argumentet, " det är samma fabrik, på dagen gör de äkta och på kvällen äkta men billigare ......"
Japp. Med DW-kopian kan det där påståendet om "samma fabrik" ev stämma då DW knappast äger sin egen produktionslinje. Deras partner i Kina har säkert många parallella underleverantörer varav vissa nog är mer fishy än andra.

Jo, förtydligade lite i edit.
Myten om samma fabrik föddes nog pga en blandning av lögner från gatuförsäljare och att det förekommer gråhandel av äkta vara.
Hört det så länge jag kan minnas om kläder också.
-Den där tröjan är äkta.
-Nej.
-Jo, den sys i samma fabrik men på natten.
-Är det därför märket sitter snett och färgen inte finns i ordinarie kollektionen?
-Tyst mummel.....

rolex bezel 120 clicks gäller på alla nya modeller även gmtC? Är det fejk om den ej "klickar"?
Yachtmastern är bi-directional och kan således vridas åt båda hållen. Enda modellen jag känner till med den, osäker på om inte skydwellern också har det.
Kanske inte var exakt det svaret du eftersökte men alltid något.

Något sånt här har jag läst att det ska vara, påpeka gärna om det är felaktigt.
3 typer av Bezels används på de nyare.
Uni-directional with clicks (either 60 or 120)
Bi-directional with SMOOTH and no clicks at all (free spinning)
And Bi-Directional with 24 stops (no clicks, but does stop at 24 spots around the watch face)

Senast ändrad:
Yachtmastern är bi-directional och kan således vridas åt båda hållen. Enda modellen jag känner till med den, osäker på om inte skydwellern också har det.
Kanske inte var exakt det svaret du eftersökte men alltid något.

Något sånt här har jag läst att det ska vara, påpeka gärna om det är felaktigt.
3 typer av Bezels används på de nyare.
Uni-directional with clicks (either 60 or 120)
Bi-directional with SMOOTH and no clicks at all (free spinning)
And Bi-Directional with 24 stops (no clicks, but does stop at 24 spots around the watch face)
Submariner & seadweller klickar fortfarande120 per fullt varv, det gör även de äldre Gmt- modellerna.

Men de nya GmtC klickar 24 gånger per fullt varv, men låter inte på samma vis som sub.
Kan tilläga att YM har också 120 då den stannar på varje halvminut, men klickar av förklarliga själ inte lika högt som en sub :)
Helt rätt! Hade glömt bort den :D

Tack för svaren, fick klämma på en killes GMT2 TT på jobbet, när jag roterade bezeln så kändes det ej som det gjorde när jag hade min SubC därav frågan. Jag misstänker att den var falsk men vet ej säkert. Det kan vara mycket möjligt att den är äkta men eftersom samma kille hade en Hublot som var fejk tvivlar jag lite.

Tillbaka
Topp