Mycket skit på Sefina...
Har frågat dem vad de gör för kontroller, inget svar ännu, uppenbarligen bristfälliga
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket skit på Sefina...
Mycket skit på Sefina...
Har frågat dem vad de gör för kontroller, inget svar ännu, uppenbarligen bristfälliga![]()
Nja? Lär varit en kostnadsfråga. Knappast så att Kaplans är så perfekta. Men var udda upplägg där Sefina gjorde beskrivningar och äkthetskoll på nästan alla klockor fast de såldes hos kaplans.Sefina är ett skämt och det är därför kaplans bröt med dem.
Fejk.Vad säger juryn om det här spännet? Antagit fejk men har dålig koll på omegaspännen.
![]()
![]()
Hej! Jag ärvde en klocka av en släkting. Det finns dock en massa frågetecken kring den. Det verkar vara en Day-date men certifikatet gäller en date-just. Det finns dessutom en extra datejust-urtavla i boxen. Det finns ingen annan klocka, han hade alla klockor i samma låda, ingen annan Rolex-klocka finns.
Det finns kvitto från 1986, som jag misstänker är hans, från en butik i Göteborg som säljer Rolex. Det finns också en post-it där han skrivit ner när klockan var inne på service, i en butik som är officiell Rolex-återförsäljare. På certifikatet står det att en Rolex-klocka är köpt, 1981, på samma ställe där Bergströms ur i Göteborg ligger idag - jag vet att de tog över butiken efter en annan officiell Rolex-återförsäljare. Så då undrar jag: är den oäkta? Isåfall är den ursprungliga klockan någon annanstans och saknar sitt certifikat.
Om jag känner mig släkting rätt så har han knappt burit klockan, så jag kan för mitt liv inte förstå om denna klocka, om den inte är äkta, har fått vara på service hos en officiell Rolex-återförsäljare. När jag skickade in till Bukowskis skrev värderaren att det måste finnas en till klocka. Men han sa ingenting om äktheten och svarade inte efter det.
Bilder på klockan och certifikat kommer här:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Japp, den klockan är tokfejkHej! Jag ärvde en klocka av en släkting. Det finns dock en massa frågetecken kring den. Det verkar vara en Day-date men certifikatet gäller en date-just. Det finns dessutom en extra datejust-urtavla i boxen. Det finns ingen annan klocka, han hade alla klockor i samma låda, ingen annan Rolex-klocka finns.
Det finns kvitto från 1986, som jag misstänker är hans, från en butik i Göteborg som säljer Rolex. Det finns också en post-it där han skrivit ner när klockan var inne på service, i en butik som är officiell Rolex-återförsäljare. På certifikatet står det att en Rolex-klocka är köpt, 1981, på samma ställe där Bergströms ur i Göteborg ligger idag - jag vet att de tog över butiken efter en annan officiell Rolex-återförsäljare. Så då undrar jag: är den oäkta? Isåfall är den ursprungliga klockan någon annanstans och saknar sitt certifikat.
Om jag känner mig släkting rätt så har han knappt burit klockan, så jag kan för mitt liv inte förstå om denna klocka, om den inte är äkta, har fått vara på service hos en officiell Rolex-återförsäljare. När jag skickade in till Bukowskis skrev värderaren att det måste finnas en till klocka. Men han sa ingenting om äktheten och svarade inte efter det.
Bilder på klockan och certifikat kommer här:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sefina kommer inte att svara. Jag har haft en del kontakt med dem och deras kundtjänst är under all kritik. Har aldrig fått något svar därifrån. Inte ens butikerna får det.Mycket skit på Sefina...
Har frågat dem vad de gör för kontroller, inget svar ännu, uppenbarligen bristfälliga![]()
Du har säkert rätt, saknar fortfarande svar. Man får vara rejält försiktig om man ens vågar handla därifrånSefina kommer inte att svara. Jag har haft en del kontakt med dem och deras kundtjänst är under all kritik. Har aldrig fått något svar därifrån. Inte ens butikerna får det.
Har köpt ett par klockor därifrån. Men bara fullset och bara efter att jag luskat reda på vilken butik varan finns och bett om tester. Det var innan de började skriva ut butikerna på hemsidan.Du har säkert rätt, saknar fortfarande svar. Man får vara rejält försiktig om man ens vågar handla därifrån![]()
Tack för svar!Japp, den klockan är tokfejk
Däremot ser certet korrekt ut när jag kikar snabbt, och serienumret matchar en klocka från 1979 så fullt rimligt att den skulle sålts 1981 som det står på certet
Han kan ju ha sålt klockan och glömt skicka med tillbehören.Tack för svar!
Ja, det är ju det som är så konstigt.. Speciellt eftersom det finns Datejust-urtavlor och ingen annan klocka.. Och nu är hela bohaget sålt så det finns ingen chans att leta.
Möjligt. Förstår dock inte varför han då köper en oäkta och lägger den i asken istället. Han har även andra klockor som jag har hittat i arkiv på auktionssidor, t.ex. Jaeger LeCoultre, och som auktionshus värderat, någon Longines o.s.v. Men jag ska ringa Bergströms ur, som ju utfört service på någon klocka åtminstone, och fråga om de möjligtvis kan ha kvar kvitto från den servicen.Han kan ju ha sålt klockan och glömt skicka med tillbehören.
Och hur vet du det utförts ngn service?Möjligt. Förstår dock inte varför han då köper en oäkta och lägger den i asken istället. Han har även andra klockor som jag har hittat i arkiv på auktionssidor, t.ex. Jaeger LeCoultre, och som auktionshus värderat, någon Longines o.s.v. Men jag ska ringa Bergströms ur, som ju utfört service på någon klocka åtminstone, och fråga om de möjligtvis kan ha kvar kvitto från den servicen.
Lappen har ju ett bekvämare format om man bara gör det för sin egen skull för man vill hålla reda på det av nördiska skäl och inte planerar en försäljning. En kompis pappa hade ett kartotek med registerkort med inköpspris, -plats, datum, osv osv. Föreställer mig att det blev en notering på relevant aspiskort när en klocka fick service.Och hur vet du det utförts ngn service?
Den gula handskrivna lappen verkar,i mitt tycke,vara en notering om vad en service kostar vid det datumet,inte någon form av "servicebevis"
Då hade det ju varit mycket bättre spara servicekvittot och kasta lappen istf tvärtemot.
Men är man såpass autistisk varför inte också spara det riktiga kvittot?Lappen har ju ett bekvämare format om man bara gör det för sin egen skull för man vill hålla reda på det av nördiska skäl och inte planerar en försäljning. En kompis pappa hade ett kartotek med registerkort med inköpspris, -plats, datum, osv osv. Föreställer mig att det blev en notering på relevant aspiskort när en klocka fick service.![]()
Det kanske satt prydligt häftat på ett A4 i rätt pärm. Så hade min far gjort iallafall. Han hade en tvåvånings pärmsnurra I anslutning till ett stort skrivbord. Hur ett hushåll med två anställda och noll företagare genererade så mycket papper begriper jag fortfarande inte. Men nu vet du var jag fick mina knäppgener från.Men är man såpass autistisk varför inte också spara det riktiga kvittot?
Lappen har ju ett bekvämare format om man bara gör det för sin egen skull för man vill hålla reda på det av nördiska skäl och inte planerar en försäljning. En kompis pappa hade ett kartotek med registerkort med inköpspris, -plats, datum, osv osv. Föreställer mig att det blev en notering på relevant aspiskort när en klocka fick service.![]()
Kanske möjligt, men som Highvalley skriver så finns det ju personer till allt och min släkting var definitivt en sådan person - detta var en man som skrev ut alla fakturor och räkningar och satte i pärmar trots att beviset fanns online. Han skrev även ut spam-brev för bevis. Han skulle troligtvis inte skriva ner priset för vad det skulle kunna kosta eftersom det är en potentiell kostad, men definitivt priset för vad det kostade, även om han hade kvittot någonstans. Men jag får luska vidare i mysteriet för att hitta den riktiga klockan.Och hur vet du det utförts ngn service?
Den gula handskrivna lappen verkar,i mitt tycke,vara en notering om vad en service kostar vid det datumet,inte någon form av "servicebevis"
Då hade det ju varit mycket bättre spara servicekvittot och kasta lappen istf tvärtemot.
Håller tummarna att den dyker upp! Mycket trevlig modell. Hade en likadan som jag var dum i huvudet och sålde innan de blev dyra.Kanske möjligt, men som Highvalley skriver så finns det ju personer till allt och min släkting var definitivt en sådan person - detta var en man som skrev ut alla fakturor och räkningar och satte i pärmar trots att beviset fanns online. Han skrev även ut spam-brev för bevis. Han skulle troligtvis inte skriva ner priset för vad det skulle kunna kosta eftersom det är en potentiell kostad, men definitivt priset för vad det kostade, även om han hade kvittot någonstans. Men jag får luska vidare i mysteriet för att hitta den riktiga klockan.
Han borde väl veta om han lagt 100-200 papp på en klocka?Hej!
Jag är ny medlem. Hittade hit när jag letade efter ett forum som känns seriöst.
I pappas förråd fann vi en Rolex Day Date linen och en Tissot.
Äkta eller fake?
/Anki
Förlåt… jag missade att informera om att han gått bort…Han borde väl veta om han lagt 100-200 papp på en klocka?
Hade han klockintresse?Förlåt… jag missade att informera om att han gått bort…
Falsk Rolex, äkta Tissot. Ser inte ut som att Tissoten är i solitt guld så värdet är rätt lågt. Kanske trevligt att behålla som minne? Sitter även fint på ett skinnband om man så vill.Hej!
Jag är ny medlem. Hittade hit när jag letade efter ett forum som känns seriöst.
Vår pappa har gått bort. I hans förråd fann vi en Rolex Day Date linen och en Tissot.
Äkta eller fake?
/Anki
Plus att om man tittar på tavlan så skulle det förvåna mig något oerhört om den var äkta, i vart fall baserat på bilderna.Hade han klockintresse?
Hade han pengar?
Visste någon om att han hade denna Rolex?
Brukade han bära den/tala om den?
Sannolikheten att någon köper en äkta sådan och lägger den I ett förråd aldrig att bli sedd/buren får nog anses som minimal.
En äkta Phuket-Special däremot
Spontant tycker jag att det ser rätt utÄr detta armband äkta? Det är någon skum text på baksidan och färgen verkar inte finnas i Breitilings nuvarande sortiment?
Edit: texten på baksidan är visst Franska för Gummi. Står det så på breitlings armband?
Som alltid bör man köpa säljaren. Man får också tänka på att Catawiki lägger på sina avgifter. Köper man från Turkiet får man också räkna på moms som tillkommerÄr det någon som har köpt klockor via Catawiki? Det är många ”professionella handlare” ifrån Turkiet där klockorna slutar på väldigt bra priser. Är det legit så att säga?
Sök på catawiki här på forumet så får du upp en del resultat.Är det någon som har köpt klockor via Catawiki? Det är många ”professionella handlare” ifrån Turkiet där klockorna slutar på väldigt bra priser. Är det legit så att säga?