• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla mopedtråden

Hej!
Kollar här om nån vet nån eller har en crescent compakt modell 1252
Sachs 3 växlad fot i ett bra skick till salu??
 
Fan, ännu en tråd jag missat men hittat! :)
Var inne rätt hårt på retro-moppar för ett par å sedan och färdigställde dessa båda skönheter, dock sålda numera.
Först moped-världens svar på en fet Harley, Monark Monarscoot med den sköna JLO-motorn. I princip helt i originalskick med ny krök och NOS-däck:
2aca5ffd.jpg


Sedan den ännu ovanliga Crescent 1151 Sporten med den ovala och del-kromade tanken samt fotväxel via vajer, riktigt frän. Endast 430 mil på mätaren vilket jag tror stämde med tanke på skicket, dock en del polerande för min del men ändå.
5a81654c.jpg


Det obligatoriska märket som man idag kan avgöra moppens ålder via.
502b7a8c.jpg


Nedanstående mopped köpte min far ny 1956 i Burträsk och vi har haft den hemma sedan jag var 13 år och den blev stugmoppe. Visar några bilder från den tiden samt den renovering jag genomförde under 20 års tid, mest för att jag väntade på de handgjorda och ovanliga vattendekalerna!

Mopeden är en Rexoped Fleetline från 1956. En riktig moped, med trampor och pys, samt utrustad med den extremt fräna motorn Victoria MS 51, den kanske längsta motorn i svensk mopedhistoria! Ovanlig färgkombination i färgerna transparent röd och creméfärgad vit.
Modellbeteckningen Fleetline står för att denna modell är toppmodellen och därför utrustad med både fram- och bakfjädring, mycket bekvämt på tvättbräde-försedda grusvägar.

Före bilder:
DOC041115-04112015173214-0003.jpeg


Bild tagen i överljudsfart, därav oskärpan:
DOC041115-04112015173214-0002.jpeg


Sedan nedplockning inför renoveringen:
DOC041115-04112015173214-0001_zpsial84qax.jpg


Efter glasblästring, gnussning av originalkrom, lackering, handrandning, mm, mm...
rexram-02.jpg

rexram-04.jpg

rexram-05.jpg

XBQB2369.JPG


..och till slut helt färdig i somras:
IMG_6193.JPG

IMG_6194.JPG

IMG_6195.JPG
 
Senast ändrad:
Fan, ännu en tråd jag missat men hittat! :)
Var inne rätt hårt på retro-moppas för ett par å sedan och färdigställde dessa båda skönheter, dock sålda numera.
Först moped-världens svar på en fet Harley, Monark Monarscoot med den sköna JLO-motorn. I princip helt i originalskick med nya krök och NOS-däck:
2aca5ffd.jpg


Sedan den ännu ovanliga Crescent 1151 Sporten med den ovala och del-kromade tanken samt fotväxel via vajer, riktigt frän. Endast 430 mil på mätaren vilket jag tror stämde med tanke på skicket, dock en del polerande för mid del men ändå. Det obligatoriska märket som man idag kan avgöra moppens ålder via.
5a81654c.jpg

502b7a8c.jpg


nedanstående mopped köpte min far ny 1956 i Burträsk och vi har haft den hemma sedan jag var 13 år och den blev stugmoppe. Visar några bilder från den tiden samt den renovering jag genomförde under 20 års tid, mest för att jag väntade på de handgjorda och ovanliga vattendekalerna!
Mopeden är alltså en Rexoped Fleetline från 1956. En riktig moped, med trampor och pys, samt utrustad med den extremt fräna motorn Victoria MS 51, den kanske längsta motorn i svensk mopedhistoria! Ovanlig färgkombination i färgerna transparent röd och creméfärgad vit. Modellbeteckning en Fleetline står alltså för att denna modell är toppmodellen och därför utrustad med både fram- och bakfjädring, mycket bekvämt på tvättbräde-försedda grusvägar.
Före bilder:
DOC041115-04112015173214-0003.jpeg


Bild tagen i överljudsfart, därav oskärpan:
DOC041115-04112015173214-0002.jpeg


Sedan nedplockning inför renoveringen:
DOC041115-04112015173214-0001_zpsial84qax.jpg


Efter glasblästring, gnussning av originalkrom, lackering, handrandning, mm, mm...
rexram-02.jpg

rexram-04.jpg

rexram-05.jpg

XBQB2369.JPG


..och till slut helt färdig i somras:
IMG_6193.JPG

IMG_6194.JPG

IMG_6195.JPG
Riktigt kul att du återställde Rexen
 
Fan, ännu en tråd jag missat men hittat! :)
Var inne rätt hårt på retro-moppas för ett par å sedan och färdigställde dessa båda skönheter, dock sålda numera.
Först moped-världens svar på en fet Harley, Monark Monarscoot med den sköna JLO-motorn. I princip helt i originalskick med nya krök och NOS-däck:
2aca5ffd.jpg


Sedan den ännu ovanliga Crescent 1151 Sporten med den ovala och del-kromade tanken samt fotväxel via vajer, riktigt frän. Endast 430 mil på mätaren vilket jag tror stämde med tanke på skicket, dock en del polerande för mid del men ändå. Det obligatoriska märket som man idag kan avgöra moppens ålder via.
5a81654c.jpg

502b7a8c.jpg


nedanstående mopped köpte min far ny 1956 i Burträsk och vi har haft den hemma sedan jag var 13 år och den blev stugmoppe. Visar några bilder från den tiden samt den renovering jag genomförde under 20 års tid, mest för att jag väntade på de handgjorda och ovanliga vattendekalerna!
Mopeden är alltså en Rexoped Fleetline från 1956. En riktig moped, med trampor och pys, samt utrustad med den extremt fräna motorn Victoria MS 51, den kanske längsta motorn i svensk mopedhistoria! Ovanlig färgkombination i färgerna transparent röd och creméfärgad vit. Modellbeteckning en Fleetline står alltså för att denna modell är toppmodellen och därför utrustad med både fram- och bakfjädring, mycket bekvämt på tvättbräde-försedda grusvägar.
Före bilder:
DOC041115-04112015173214-0003.jpeg


Bild tagen i överljudsfart, därav oskärpan:
DOC041115-04112015173214-0002.jpeg


Sedan nedplockning inför renoveringen:
DOC041115-04112015173214-0001_zpsial84qax.jpg


Efter glasblästring, gnussning av originalkrom, lackering, handrandning, mm, mm...
rexram-02.jpg

rexram-04.jpg

rexram-05.jpg

XBQB2369.JPG


..och till slut helt färdig i somras:
IMG_6193.JPG

IMG_6194.JPG

IMG_6195.JPG

Detta var riktigt moppe-porr !

Ytterligare en topprenovering till battre an nyskick dar allt forutom nagra sma pet-detaljer ser ut som nar moppen lamnade AB Maskinfabriken REX i Halmstad.

Hatten av till den som har bade kunskap och talamod att gora nagot sa bra! Inte manga som kan,mig inkluderat.

Nu blir jag sugen pa att rota fram min Kreidler Florett RS som statt i logen de senaste 30aren nasta gang jag ar "hemma".
 
Riktigt kul att du återställde Rexen
Tack för uppskattningen! :)

Detta var riktigt moppe-porr !

Ytterligare en topprenovering till battre an nyskick dar allt forutom nagra sma pet-detaljer ser ut som nar moppen lamnade AB Maskinfabriken REX i Halmstad.

Hatten av till den som har bade kunskap och talamod att gora nagot sa bra! Inte manga som kan,mig inkluderat.

Nu blir jag sugen pa att rota fram min Kreidler Florett RS som statt i logen de senaste 30aren nasta gang jag ar "hemma".
Haha, tack! :p
Jag har faktiskt försökt att återställa så mycket som möjligt som det var och har tom återanvänt de speciella kabelklämmorna som satt på, nördnivå men roligt när man inte har en slavisk tidplan att följa!
IMG_5294.JPG


Hittade även ett REX-lejon på Tradera, identiskt med det som min pappa monterade på mopedens skärm när han var ung!
......ibland så lyser solen även på mig! :)
IMG_5293.JPG


Klart du ska färdigställa din moped och ingen är gladare än jag om det här inlägget inspirerat dig att fortsätta din renovering!
 
Senast ändrad:
Klart du ska färdigställa din moped och ingen är gladare än jag om det här inlägget inspirerat dig att fortsätta din renovering![/QUOTE]

Jag ska iallfall ta ut den i sommar och se om den startar.
Har for mig den var i ratt bra skick nar den stalldes in runt 1990 da A-traktor och bil var mer lockande an moppe......

Ps Nu ser det "battre" ut med snygga kabelklammor an de buntband som visades i forsta bildserien;). Men nu ar vi nere pa riktigt gubb-petig niva!
 
Fan, ännu en tråd jag missat men hittat! :)
Var inne rätt hårt på retro-moppas för ett par å sedan och färdigställde dessa båda skönheter, dock sålda numera.
Först moped-världens svar på en fet Harley, Monark Monarscoot med den sköna JLO-motorn. I princip helt i originalskick med nya krök och NOS-däck:
2aca5ffd.jpg


Sedan den ännu ovanliga Crescent 1151 Sporten med den ovala och del-kromade tanken samt fotväxel via vajer, riktigt frän. Endast 430 mil på mätaren vilket jag tror stämde med tanke på skicket, dock en del polerande för mid del men ändå. Det obligatoriska märket som man idag kan avgöra moppens ålder via.
5a81654c.jpg

502b7a8c.jpg


nedanstående mopped köpte min far ny 1956 i Burträsk och vi har haft den hemma sedan jag var 13 år och den blev stugmoppe. Visar några bilder från den tiden samt den renovering jag genomförde under 20 års tid, mest för att jag väntade på de handgjorda och ovanliga vattendekalerna!
Mopeden är alltså en Rexoped Fleetline från 1956. En riktig moped, med trampor och pys, samt utrustad med den extremt fräna motorn Victoria MS 51, den kanske längsta motorn i svensk mopedhistoria! Ovanlig färgkombination i färgerna transparent röd och creméfärgad vit. Modellbeteckning en Fleetline står alltså för att denna modell är toppmodellen och därför utrustad med både fram- och bakfjädring, mycket bekvämt på tvättbräde-försedda grusvägar.
Före bilder:
DOC041115-04112015173214-0003.jpeg


Bild tagen i överljudsfart, därav oskärpan:
DOC041115-04112015173214-0002.jpeg


Sedan nedplockning inför renoveringen:
DOC041115-04112015173214-0001_zpsial84qax.jpg


Efter glasblästring, gnussning av originalkrom, lackering, handrandning, mm, mm...
rexram-02.jpg

rexram-04.jpg

rexram-05.jpg

XBQB2369.JPG


..och till slut helt färdig i somras:
IMG_6193.JPG

IMG_6194.JPG

IMG_6195.JPG
Mycket imponerande :) Snyggt!!
 
Sån pärla! Ser ut va helt komplett också
Tack, ja det är den fast inte original. Optimerad med de bästa prylarna från några olika årgångar för att vara en bra åkmaskin. Originaldelar som inte höll måttet är bytta mot bättre doningar, tex kedjeskyddet är handtillverkat osv. Farbrorn höll på i flera år. Notera tex Zundapp märkena på kedjeskydd o bakskärm, tillverkade med enkla handverktyg. :)
 
Tack för uppskattningen! :)


Haha, tack! :p
Jag har faktiskt försökt att återställa så mycket som möjligt som det var och har tom återanvänt de speciella kabelklämmorna som satt på, nördnivå men roligt när man inte har en slavisk tidplan att följa!
IMG_5294.JPG


Hittade även ett REX-lejon på Tradera, identiskt mee det som min pappa monterade på mopedens skärm när han var ung! Ibland så lyser solen även på mig! :)
IMG_5293.JPG


Klart du ska färdigställa din moped och ingen är gladare än jag om det här inlägget inspirerat dig att fortsätta din renovering!
Fantastisk finish!
 
+1 på den!spännande med nitroglycerine bolaget i Gyttorp för det är väl Orica idag?

Aha det där med Orica måste kolla upp.
Mycket nöjd med den där lådan på mopeden.
Suverän när man ska åka och handla mm.

Kollat nu.
Japp det är numer Orica Sweden AB
Men företaget startades redan 1864. Av bla självaste Alfred Nobel.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

Tack, ja det är den fast inte original. Optimerad med de bästa prylarna från några olika årgångar för att vara en bra åkmaskin. Originaldelar som inte höll måttet är bytta mot bättre doningar, tex kedjeskyddet är handtillverkat osv. Farbrorn höll på i flera år. Notera tex Zundapp märkena på kedjeskydd o bakskärm, tillverkade med enkla handverktyg. :)
Hade helt missat det här svaret, men jäklar vad duktigt farbror!
 
Det töar ute och som ett brev på posten (kan man säga det idag förresten...) blir jag sugen på att svina med moppen.

Tror inte att jag tvättar den i år heller ... @Hugger69 (putspetter!) ... Inte hugger orange men väl RAL 2009!

Vad jag längtar att få grisa! Snart är det vår!

50962745221_66929ce170_o.jpg


50962035233_bb628906da_o.jpg



PS. En liten detalj som inte andra än riktiga fantaster uppskattar är den optiska tankmätaren. Mycket praktiskt. Och hårt.
 
Det töar ute och som ett brev på posten (kan man säga det idag förresten...) blir jag sugen på att svina med moppen.

Tror inte att jag tvättar den i år heller ... @Hugger69 (putspetter!) ... Inte hugger orange men väl RAL 2009!

Vad jag längtar att få grisa! Snart är det vår!

50962745221_66929ce170_o.jpg


50962035233_bb628906da_o.jpg



PS. En liten detalj som inte andra än riktiga fantaster uppskattar är den optiska tankmätaren. Mycket praktiskt. Och hårt.
Haha, du är lika onoga med dina moped som du är noga med dina klockor, som vi säger i norr! 😆 👊
Stenhård motorvelociped hursom! 🤘
 
Tillbaka
Topp