• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Triumf

Rolex
2-Faktor
Ja absolut det ska jag göra, har super smala handleder och långa pianofingrar så gissar att 26 mm blir perfekt :) dock har jag lite beslutsångest för är också sugen att köpa en cartier tank francaise, vet inte vilken som är bäst "första klocka" :)

Jag har en 36 mm nu men planen är att byta till en 31 mm då jag har väldigt smala handleder. Tycker den är perfekt storlek för mig :)
Är även sugen på en Cartier. Men har kikat på tank solo eller tank Louise..

Det beror ju självklart egentligen endast på vad man själv gillar, men Datejust tycker jag är en bra första klocka då den, i mitt tycke, är en mer allround-klocka som passar till allt :)
 

sweedee

Cartier
Min frus klocka som @Daniel Mathisen nyligen renoverat år oss. Hon bar den igår till smokingmiddag vid nyårsfirandet nu när vi är här på besök i Paris.
Ja, Juvenian passar bra in vid ett sådant här tillfälle. Måste vara något av en kvinnas perfekta klocka till smokingmiddag (aftonklänning/cocktail middag?).
Jag köpte den för ett par år sedan och den har använts sporadiskt. Men vid ett tillfälle hon tog fram klockan till fest fungerade den plötsligt inte. Det visade sig att den hade aningen rostat invändigt, troligtvis någon droppe som letat sig in via kronan. Det var även servicebehov så jag frågade Daniel om han kunde titta på den. Nu mins jag inte vilket ETA verk det var i den men jag tror vi daterade klockan till sjuttiotal. Daniel fick i vilket fall som hitta ett donatorverk för att lyckas fixa upp klockan.
Klockan är i vitguld med ca två karat diamanter. Tavlan en sk mysterié utan index. 19mm bandbredd. En vacker sak. När det gäller damur kan man verkligen göra prisvärda fynd. Denna gav jag 4500 plus kommission. Försök hitta en ny motsvarande för under 100000!
IMG_7840.JPG
IMG_7843.JPG
IMG_7847.JPG
IMG_7848.JPG
IMG_7777.JPG

Riktigt jävla snygg.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket :)
Ja det stämmer nog, har också sätt två olika så då är det nog Lady Datejust och storleken känns också rätt då den är väldigt liten! Tusen tack det ska jag göra :)
Skall börja med att säga Välkommen till klockälskarna och Forumet!

Nymans har även Jaeger LeCoultre och de har sin Reversomodell som jag gillar, kolla även den.....lite roligare än Cartier tycker jag.....:)
Du kan även ladda ner Jaegers app, där du kan utforma din egen modell av Reverso.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Vad är det som gör att damklockor endast görs väldigt enkla och ofta tråkiga, eller med hur mycket bling och färg som helst - gärna att det knappt ska se ut som en klocka alls?
Varför finns där inga GMT's, UTC's, Chronografer(gärna pandor!) och klockor med andra coola kompikationer?
Visst, gemene tjejen är kanske inte så insatt och vet kanske inte hur dessa komplikationer ens fungerar.. Men hur många av er killar har full koll på hur era klockor fungerar, utan köpte den endast pga hur snygg/cool den var? (eller ok, kanske framförallt personer utanför forumet).

Marc Jakobs har varit ofantligt populärt bland tjejer de senaste åren och speciellt Chronografer, vad jag lagt märke till. Varför är detta inte något som dom stora, seriösa klocktillverkarna tagit upp i deras damklockor? Blir det inte bra/snyggt i mindre modeller?

Jag tycker att jag har letat runt hos flera olika klocktillverkare efter en chronograf mindre än, eller upp till 36 mm. Men det verkar helt enkelt inte finnas? (förutom då Heuer Carrera 2447D som verkar omöjlig att finna samt kostar huggorm?)

Snälla rätta mig om jag har fel! Hos vilken tillverkare hittar jag en liten snygg, cool klocka som inte är ett dasslock på min arm?!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utbud och efterfrågan brukar fungera rätt bra. Skulle säga att efterfrågan är lite för liten. Om så inte är fallet borde det börja dyka upp fler nu iom att det nog aldrig startats så många nya klockmärken som nu. Sedan är ett problem att mekaniska verk gör att klockorna blir för tjocka. Idag ser vi att många ur är löjligt stora för de flesta männen. Man gör stora och tjocka verk.

Sedan finns det en del mindre ur med komplikationer även idag, men så många är dem inte.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Utbud och efterfrågan brukar fungera rätt bra. Skulle säga att efterfrågan är lite för liten. Om så inte är fallet borde det börja dyka upp fler nu iom att det nog aldrig startats så många nya klockmärken som nu. Sedan är ett problem att mekaniska verk gör att klockorna blir för tjocka. Idag ser vi att många ur är löjligt stora för de flesta männen. Man gör stora och tjocka verk.

Sedan finns det en del mindre ur med komplikationer även idag, men så många är dem inte.
Jo, så är det ju självklart. Och nu såg jag efter en snabb googling att Marc Jakobs dam-chronografer mäter in på hela 40 mm... Samt 12 mm tjock (Quartz dessutom)
Så visst har dom varit väldigt populära bland tjejer, men små är dom inte.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad är det som gör att damklockor endast görs väldigt enkla och ofta tråkiga, eller med hur mycket bling och färg som helst - gärna att det knappt ska se ut som en klocka alls?
Varför finns där inga GMT's, UTC's, Chronografer(gärna pandor!) och klockor med andra coola kompikationer?
Visst, gemene tjejen är kanske inte så insatt och vet kanske inte hur dessa komplikationer ens fungerar.. Men hur många av er killar har full koll på hur era klockor fungerar, utan köpte den endast pga hur snygg/cool den var? (eller ok, kanske framförallt personer utanför forumet).

Marc Jakobs har varit ofantligt populärt bland tjejer de senaste åren och speciellt Chronografer, vad jag lagt märke till. Varför är detta inte något som dom stora, seriösa klocktillverkarna tagit upp i deras damklockor? Blir det inte bra/snyggt i mindre modeller?

Jag tycker att jag har letat runt hos flera olika klocktillverkare efter en chronograf mindre än, eller upp till 36 mm. Men det verkar helt enkelt inte finnas? (förutom då Heuer Carrera 2447D som verkar omöjlig att finna samt kostar huggorm?)

Snälla rätta mig om jag har fel! Hos vilken tillverkare hittar jag en liten snygg, cool klocka som inte är ett dasslock på min arm?!
Jag tycker mig se tecken på flera håll att de stora fina tillverkarna satsar mer och mer på klockor för damer som själva är intresserade och köper sina klockor själva (tämligen nytt fenomen tydligen). Då är det just mkt mekaniska verk, komplikationer etc som det handlar om.
Sjöö Sandström har ju haft en kronograf till damer ett tag som är fin. Visserligen kvarts men i rätt storlek som du efterfrågar - 35,5mm
http://sjoosandstrom.se/collection/royal-steel-chronograph/#011003
010211-1.png


Även Omega har ju en fin Speedmaster som du ibland kan hitta begagnad och den har mekaniskt urverk;
https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=163548&fritext=speedmaster 37mm&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=4
auktionsvara_180028_stort.jpg


https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=301325&fritext=speedmaster dia&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0
auktionsvara_340793_stort.jpg
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag tycker mig se tecken på flera håll att de stora fina tillverkarna satsar mer och mer på klockor för damer som själva är intresserade och köper sina klockor själva (tämligen nytt fenomen tydligen). Då är det just mkt mekaniska verk, komplikationer etc som det handlar om.
Sjöö Sandström har ju haft en kronograf till damer ett tag som är fin. Visserligen kvarts men i rätt storlek som du efterfrågar - 35,5mm
http://sjoosandstrom.se/collection/royal-steel-chronograph/#011003
010211-1.png


Även Omega har ju en fin Speedmaster som du ibland kan hitta begagnad och den har mekaniskt urverk;
https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=163548&fritext=speedmaster 37mm&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=4
auktionsvara_180028_stort.jpg


https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=301325&fritext=speedmaster dia&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0
auktionsvara_340793_stort.jpg

SS är fin, med pärlemor som det extra+ , men jag vet inte.. länken är ju ett minus. Behöver nog se den irl för få en rättvis uppfattning.

Speedmastern har jag kikat på tidigare på auktioner tex, men, nä, den där tavlan gillar jag inte med arabiska siffror. (Varför gå från ett vinnande recept; originalet?)
 

Fadeway

Omega
Ska nu på alla hjärtans dag försöka få in min fästmö i detta underbara "träsk". Hon vill dock ha lite större klockor och föredrar herrklockor, hennes tidigare klockor har varit Gigantiska diesel klockor. Hennes kriterier för en klocka var svart urtavla med stållänk och stålboett i silver. Så nu har jag slagit till på en Tissot Le Locle powermatic och hoppas på det bästa!

T006.407.11.053.00_4.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det som gör att damklockor endast görs väldigt enkla och ofta tråkiga, eller med hur mycket bling och färg som helst - gärna att det knappt ska se ut som en klocka alls?
Varför finns där inga GMT's, UTC's, Chronografer(gärna pandor!) och klockor med andra coola kompikationer?
Visst, gemene tjejen är kanske inte så insatt och vet kanske inte hur dessa komplikationer ens fungerar.. Men hur många av er killar har full koll på hur era klockor fungerar, utan köpte den endast pga hur snygg/cool den var? (eller ok, kanske framförallt personer utanför forumet).

Marc Jakobs har varit ofantligt populärt bland tjejer de senaste åren och speciellt Chronografer, vad jag lagt märke till. Varför är detta inte något som dom stora, seriösa klocktillverkarna tagit upp i deras damklockor? Blir det inte bra/snyggt i mindre modeller?

Jag tycker att jag har letat runt hos flera olika klocktillverkare efter en chronograf mindre än, eller upp till 36 mm. Men det verkar helt enkelt inte finnas? (förutom då Heuer Carrera 2447D som verkar omöjlig att finna samt kostar huggorm?)

Snälla rätta mig om jag har fel! Hos vilken tillverkare hittar jag en liten snygg, cool klocka som inte är ett dasslock på min arm?!

s-l1600.jpg

http://www.ebay.co.uk/itm/Fine-18K-...333396?hash=item4898733914:g:adkAAOSw241YlghM



s-l1600.jpg

http://www.ebay.co.uk/itm/Girard-Pe...731856?hash=item3d32598210:g:YzwAAOSw5cNYWE2W
 

fc2

Rolex
Vad är det som gör att damklockor endast görs väldigt enkla och ofta tråkiga, eller med hur mycket bling och färg som helst - gärna att det knappt ska se ut som en klocka alls?
Varför finns där inga GMT's, UTC's, Chronografer(gärna pandor!) och klockor med andra coola kompikationer?
Visst, gemene tjejen är kanske inte så insatt och vet kanske inte hur dessa komplikationer ens fungerar.. Men hur många av er killar har full koll på hur era klockor fungerar, utan köpte den endast pga hur snygg/cool den var? (eller ok, kanske framförallt personer utanför forumet).

Marc Jakobs har varit ofantligt populärt bland tjejer de senaste åren och speciellt Chronografer, vad jag lagt märke till. Varför är detta inte något som dom stora, seriösa klocktillverkarna tagit upp i deras damklockor? Blir det inte bra/snyggt i mindre modeller?

Jag tycker att jag har letat runt hos flera olika klocktillverkare efter en chronograf mindre än, eller upp till 36 mm. Men det verkar helt enkelt inte finnas? (förutom då Heuer Carrera 2447D som verkar omöjlig att finna samt kostar huggorm?)

Snälla rätta mig om jag har fel! Hos vilken tillverkare hittar jag en liten snygg, cool klocka som inte är ett dasslock på min arm?!

Breguet tror jag ha en del damklockor med komplikationer. Kanske inte så billiga dock...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
35 x 37 (46) mm,
Är det verkligen dam?
Ja. Det är så stora klockor tillverkarna gör till damer idag. Därmed inte sagt att inte en herre kan bära dessa med. Ungefär som med Omega och deras Planet Ocean Chronograph (for women), 37,5mm i stället för männens 45,5mm (ginormous!);
IMG_0161.JPG
IMG_0160.JPG
IMG_0159.JPG



Klockors storlek är ju ett mode och trend. På tjugo- och trettiotalet när armbandsur börjades användas på riktigt ville man ju urskilja sig från fickuren och savonetter som bars runt halsen (damer) med att ha så små avancerade klockor typ Jaeger LeCoultres duoplan. Här mitt fina herrur (16x27mm);
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
IMG_0153.JPG


Samtida damuren;
IMG_0154.JPG


Annars så kan du ju titta på lite modernare vintage, 40- och femtiotal där kronograferna ofta är 35-36mm som vore rätt snyggt på en tjej idag. Några av mina, Flora, Revue och Eloga;
IMG_0158.JPG
IMG_0156.JPG
IMG_0155.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En kompis till mig är på gång att köpa födelsedagsklocka till sin flickvän. Han är väldigt förtjust i Bauhaus-stilen och har mer eller mindre bestämt sig får en Junghans Max Bill vilket jag tycker är ett bra val.

Nu till frågan...den är ju knappa 33mm och då hon även har smala handleder blir jag lite brydd över att den kanske upplevs som för liten då hon är ganska lång, ca 170cm. Har vi någon i tråden som har samma kombo, dvs smala handleder och klocka runt 33mm skulle det vara hjälpsamt att få se lite handledsbilder. Jag har inga exakta mått på hennes handled, och jag tror att hon nog skulle undra om jag började mäta henne när vi ses nästa gång :)

max_bill_Damen_047_4254_02.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En kompis till mig är på gång att köpa födelsedagsklocka till sin flickvän. Han är väldigt förtjust i Bauhaus-stilen och har mer eller mindre bestämt sig får en Junghans Max Bill vilket jag tycker är ett bra val.

Nu till frågan...den är ju knappa 33mm och då hon även har smala handleder blir jag lite brydd över att den kanske upplevs som för liten då hon är ganska lång, ca 170cm. Har vi någon i tråden som har samma kombo, dvs smala handleder och klocka runt 33mm skulle det vara hjälpsamt att få se lite handledsbilder. Jag har inga exakta mått på hennes handled, och jag tror att hon nog skulle undra om jag började mäta henne när vi ses nästa gång :)

max_bill_Damen_047_4254_02.jpg
33mm är ju klassisk herrstorlek! Har hon dessutom tunna handleder kommer det nästan bli lite Daniel Wellington-stuk över det hela (vilket är väl det nya moderna?).
Min fru är 180cm lång och atletiskt byggd. Hon bär upp både mina dykarklockor (typ 42mm) som sin lilla Cartier Tank (20mm) lika självklart och bra. Olika intryck bara. Små damklockor blir mer feminint och större lite mer modernt tufft.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
33mm är ju klassisk herrstorlek! Har hon dessutom tunna handleder kommer det nästan bli lite Daniel Wellington-stuk över det hela (vilket är väl det nya moderna?).
Min fru är 180cm lång och atletiskt byggd. Hon bär upp både mina dykarklockor (typ 42mm) som sin lilla Cartier Tank (20mm) lika självklart och bra. Olika intryck bara. Små damklockor blir mer feminint och större lite mer modernt tufft.

Toppenbra svar! Har vidarebefordrat ditt inlägg och rekommenderat att han slår till :)
 

mmx

Cartier
Min frus klockor;
Tag Heuer Aquaracer quartz med pärlemortavla 33-ish mm (hon älskar den)
Baume et Mercier Linea pärlemortavla med diaindex och utbytbara länk/armband med snabbfäste (hon älskar den)
Omega reduced speedy med pärlemortavla samma som på bild ovan (hon hatar den)
Hade en Cartier roadster som förolyckades (fråga inte!); hon gillade skarpt, men är mer förtjust i B&M (lite liknande klockor).
 
Topp