• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Man

Rolex
010_Cartier-Santos-Stainless-Steel18k-Yellow-Gold-Ladies-2423.jpg
009_Cartier-Santos-Stainless-Steel-Ladies-W20056D6.jpg
010_Cartier-Santos-Galbee-Stainless-Steel-Ladies-W20056D6.jpg
Snyggt!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Strindberg

Patek
2-Faktor
Auktionstips!
Liten skönhet för småpengar? Sätt på ett nytt band och överraska käresta (eller dig själv om du är tjej);
https://www.bukowskis.com/sv/lots/959495-jaeger-le-coultre-armbandsur-14x23-mm
10746323_bukobject.jpg
10746324_bukobject.jpg


Jaeger har ju tagit upp dessa igen (bandtypen kallas Cordonnet). Dock har JLC snikat med kvartsverk i. Pris idag 7600 dollar...
https://www.hodinkee.com/articles/jaeger-lecoultre-reverso-one-cordonnet-hands-on
untitled.png
Helsike vilken fin!
Synd att frun aldrig bär klocka...
@Psykel Fyllde inte din syrra år? Hon är väl också värd en JLC?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inte illa. Den eller en Sjöö S Royla steel kanske :)
Ska höra med henne vad hon tycker om den. Visade en bild av gamla AT quartz 36mm men den tyckte hon var lite för lite tjejig. SS finns iofs med lite fina tavlor men tror hon fastnade hårt för Tudorn. Hoppas bara hon inte måste ha 2ton för då blir de lite spräckt budget :p
 

Visby

Omega
Jag var på Watchout för två veckor sedan. AP har aldrig intresserat mig pga formspråket, men damklockorna AP visade var oerhört vackra, nu snackar vi konst! Jag funderar på vilka stenar tillverkarna använder sig av i damklockor rent generellt. Är det geologiska och odlade diamanter och safirer i de dyraste och syntetiska i övriga? Någon som vet?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag var på Watchout för två veckor sedan. AP har aldrig intresserat mig pga formspråket, men damklockorna AP visade var oerhört vackra, nu snackar vi konst! Jag funderar på vilka stenar tillverkarna använder sig av i damklockor rent generellt. Är det geologiska och odlade diamanter och safirer i de dyraste och syntetiska i övriga? Någon som vet?
Tror inte tillverkare blandar mellan modeller. Sedan är ju "odlade" samma sak som syntetiska. Skulle tro allt är geologiska förutom just safiren i glaset då.
 

Visby

Omega
Tror inte tillverkare blandar mellan modeller. Sedan är ju "odlade" samma sak som syntetiska. Skulle tro allt är geologiska förutom just safiren i glaset då.
Jag har fått för mig att geologiska stenar framställs på i grunden geologiska premisser, medan syntetisk process är något annat och billigare i framställning. Men jag har aldrig fattat skillnaden, nu talar vi många sömnlösa nätter...:grumpy: safiren i glaset är ju ett bra ex på syntetisk process...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har fått för mig att geologiska stenar framställs på i grunden geologiska premisser, medan syntetisk process är något annat och billigare i framställning. Men jag har aldrig fattat skillnaden, nu talar vi många sömnlösa nätter...:grumpy: safiren i glaset är ju ett bra ex på syntetisk process...
Konstgjorda och äkta diamanter, finns ju inte fler varianter? Har inte ens funderat på fler benämningar.
 

Visby

Omega
Konstgjorda och äkta diamanter, finns ju inte fler varianter? Har inte ens funderat på fler benämningar.
Jag har fattat det som att det finns ”äkta” i form av ur berg utvunna diamanter och i lab odlade (fysiska faktorer som tryck, värme och tid skapar diamant av kol) och så finns det syntetiskt framställda. Att jag tar upp detta har bara att göra med att värdet torde ju skifta en hel del vad avser smycken och klockor beroende på val av stenar.
 
Senast ändrad:

Nygren

Audemars
2-Faktor
Jag har fattat det som att det finns ”äkta” i form av ur berg utvunna diamanter och i lab odlade (fysiska faktorer som tryck, värme och tid skapar diamant av kol) och så finns det syntetiskt framställda. Att jag tar upp detta har bara att göra med att värdet torde ju skifta en hel del vad avser smycken och klockor beroende på val av stenar.
Har svårt att se att AP eller några andra av high end-tillverkare använder annat än äkta diamanter. Sedan vet jag inte om konstgjorda diamanter har ett högre värde för att de är tillverkade av ”naturliga” material. De är ju ändå konstgjorda.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har fattat det som att det finns ”äkta” i form av ur berg utvunna diamanter och i lab odlade (fysiska faktorer som tryck, värme och tid skapar diamant av kol) och så finns det syntetiskt framställda. Att jag tar upp detta har bara att göra med att värdet torde ju skifta en hel del vad avser smycken och klockor beroende på val av stenar.
De i lab odlade är syntetiska. Samma material och struktur som geologiska (äkta) men utan inneslutningar. Sedan finns det andra snarlika stenar såsom zirkon som är en billigare ersättningssten för diamant.
 

Visby

Omega
C3D39113-60B3-4A97-84E0-3489E87802E0.jpeg
Har svårt att se att AP eller några andra av high end-tillverkare använder annat än äkta diamanter. Sedan vet jag inte om konstgjorda diamanter har ett högre värde för att de är tillverkade av ”naturliga” material. De är ju ändå konstgjorda.
Konstgjorda diamanter borde ju ha ett väsentligt lägre värde än geologiska pga av utbud och efterfrågan, inte pga fysiska egenskaper. Jag har en Breitling herrklocka med vad jag tror är helt syntetiska diamanter. De är emellertid lika vacka som bergvarianten.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Är det runt 34 som gäller? Air king kan man väl få loss för dryga 20 om man inte ska ha nytt.
Hon har en klocka hemma som är 38mm och en som är 32mm. Den som är 32 upplever hon som lite liten.

Så 36 skulle nog funka det med. Då kan även jag låna den nångång kanske :D men vet inte riktigt om hon vill ha Rolex gamla länkar. Hon fick känna på polarens 16610 och tyckte den kändes väldigt rasslig (i dålig bemärkelse då).

Då skulle säga att SEL och inte vikt plåt på länken är ett måste.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Fast, är det inte bättre att satsa på en vintage lady Datejust i så fall, om hon nu gillar flöjtat? ;)
Problemet är väl då Rolex tidiga länkar som hon inte gillar (mig inkluderat) samt ekonomin. Vi har en liten tös på 9 månader hemma och ska väl tilläggas att mitt dyraste ur kostade 10k och då är det ändå jag som är klockintresserad.

Dessutom har jag ruskigt dålig koll på vintage och är lite feg när de kommer till den biten.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Kanske en Speedmaster lady. Tycker att den är jäkligt fin. Frågetecken dock för servicekostnaden. Är det samma konstruktion som reduced?
Bild snodd från nätet

38C644AF-7989-4927-BA24-0B076A4F7771.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kommer många fina tips. Ska kolla men känns som jag borde starta en tråd om detta. Då tjejen ändå har lite preferenser och vi har en något rörlig budget :)
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Problemet är väl då Rolex tidiga länkar som hon inte gillar (mig inkluderat) samt ekonomin. Vi har en liten tös på 9 månader hemma och ska väl tilläggas att mitt dyraste ur kostade 10k och då är det ändå jag som är klockintresserad.
Dessutom har jag ruskigt dålig koll på vintage och är lite feg när de kommer till den biten.
Det brukar komma ut en del Datejust på pantbanken samt Kaplans, för inte helt fel pris.
Men vid dagens slut är det hon som ska trivas med klockan, så istället för att agera mellanhand så tycker jag att du ska ta med henne ut och kolla.
Är det Tudorn hon vill ha, köp den!
 

Psykel

Patek
Gisses vilken grej! Haha tror vi gick över gränsen lite där :p Hon vill att den ska vara mer neutral/damklocka men de där var nog lite too much.
Certina då? DS-1 Lady? https://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-lady-c006.207.11.031.00
c006.207.11.031.00.jpg

DS Podium Lady https://www.klockia.se/certina-ds-podium-lady-automatic-c001.007.11.113.00
c001.007.11.113.00.jpg

Eller kanske Tissot? Le Locle Lady, till exempel: https://www.klockia.se/tissot-le-locle-automatic-lady-t41.1.183.34
image_6986.jpg
 
Topp