• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det brukar komma ut en del Datejust på pantbanken samt Kaplans, för inte helt fel pris.
Men vid dagens slut är det hon som ska trivas med klockan, så istället för att agera mellanhand så tycker jag att du ska ta med henne ut och kolla.
Är det Tudorn hon vill ha, köp den!
Så sant som det är sagt :) Jo vi ska åka och kolla någon dag. Klockan är tänkt att kunna gå i arv till lilltösen en dag långt framåt så det ska vara en klocka värd att gå i arv. Rolex känns ju givet då egentligen men ja, lite för mkt pengar för mig just nu.
Certina då? DS-1 Lady? https://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-lady-c006.207.11.031.00
c006.207.11.031.00.jpg

DS Podium Lady https://www.klockia.se/certina-ds-podium-lady-automatic-c001.007.11.113.00
c001.007.11.113.00.jpg

Eller kanske Tissot? Le Locle Lady, till exempel: https://www.klockia.se/tissot-le-locle-automatic-lady-t41.1.183.34
image_6986.jpg
Det är nog mer på rätt spår. Men som jag citerade @MissDatejust ska den vara väl värd att gå i arv. Sen gillade hon ju dessutom flöjtat.

Hmm, ju mer jag skriver ju mer känns det som jag målar in mig i ett hörn :D dock ska nämnas att batteri antagligen är mest praktiskt för henne. Men ja, det kanske går att konvertera henne mot automat
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Så sant som det är sagt :) Jo vi ska åka och kolla någon dag. Klockan är tänkt att kunna gå i arv till lilltösen en dag långt framåt så det ska vara en klocka värd att gå i arv. Rolex känns ju givet då egentligen men ja, lite för mkt pengar för mig just nu.
Då hade jag sparat lite till och köpt en DJ! I värsta fall köpt en med kass länk och skickat iväg den till Michael Young för att tighta till den.
Det är verkligen en klocka som är värd att gå i arv, tösen måste ju ha något att se fram emot ;)!
 

Psykel

Patek
En liten dam och en stor kaffe. Nu bör jag överleva dagen.
15378725372818479639604347301594.jpg

Ta nu och visa era små damer. Jag behöver lite ögongodis.
Jisses, kommer den med lupp? :D
Skämt å sido så har jag en liknande Seiko hemma som jag ska posta senare. Har en annan liten dam-Seiko som är sjukt fin! Fine, tillochmed. Fine Seiko! :D
Köpte dom tillsammans för en hundring på Tradera för ett bra tag sen. Kunde inte låta bli!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Väldigt bra tråd detta. Den visar som så ofta att smaken är som baken även vad gäller damur. Vissa gillar stora, andra små, vissa fyrkantiga, andra runda...
Jag har tidigare hintat lite i diverse trådar om att det är dags för mig att hitta en klocka till min fru som fyller 40 år.
Jag har inte kunnat bestämma mig för vilken hon kan tänkas vilja ha, och nu är det snart dags. :arghh:
Jag har ju själv totalt snöat in på Rolex så det är där tankarna mest snurrar.
Först hade jag tänkt mig en 36mm OP med blå tavla och arabiska 3, 6, 9 men hon har klena handleder och den bärs rätt stort. Tidigare hade jag en 39mm OP som hon lånade en del, men egentligen tyckte hon (och jag också för den delen) att den var för stor och jag tror att risken är att även 36mm OP är för stort.
Om jag fick bestämma skulle hon få en 31mm DJ i stål med silvertavla (eller eventuellt någon variant av rosé) och Jubilee, men risken är att den blingar lite för mycket för hennes smak med Jubilee, datumbubbla och eventuellt räfflad ring. Kanske är det ändå läge att sikta på en OP...

Vi åker strax till Singapore för att fira henne och just nu går tankarna mot att jag får ta med henne ut och så får hon själv kolla runt och välja nåt. Då riskerar det iaf inte att bli fel... Det vore riktigt kul att köpa henne en klocka som hon kan behålla resten av livet.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Väldigt bra tråd detta. Den visar som så ofta att smaken är som baken även vad gäller damur. Vissa gillar stora, andra små, vissa fyrkantiga, andra runda...
Jag har tidigare hintat lite i diverse trådar om att det är dags för mig att hitta en klocka till min fru som fyller 40 år.
Jag har inte kunnat bestämma mig för vilken hon kan tänkas vilja ha, och nu är det snart dags. :arghh:
Jag har ju själv totalt snöat in på Rolex så det är där tankarna mest snurrar.
Först hade jag tänkt mig en 36mm OP med blå tavla och arabiska 3, 6, 9 men hon har klena handleder och den bärs rätt stort. Tidigare hade jag en 39mm OP som hon lånade en del, men egentligen tyckte hon (och jag också för den delen) att den var för stor och jag tror att risken är att även 36mm OP är för stort.
Om jag fick bestämma skulle hon få en 31mm DJ i stål med silvertavla (eller eventuellt någon variant av rosé) och Jubilee, men risken är att den blingar lite för mycket för hennes smak med Jubilee, datumbubbla och eventuellt räfflad ring. Kanske är det ändå läge att sikta på en OP...

Vi åker strax till Singapore för att fira henne och just nu går tankarna mot att jag får ta med henne ut och så får hon själv kolla runt och välja nåt. Då riskerar det iaf inte att bli fel... Det vore riktigt kul att köpa henne en klocka som hon kan behålla resten av livet.

Förstår att du vill ”slå på stort” men funderat på Omega/Cartier/Tag Huer aquaracer?
Tycker definitivt du ska hålla dig runt 31mm om hon har små handleder.
Själv köpte jag först dj 36mm som var för stor, men gick efter ca ett år över till 31mm som enligt mig sitter perfekt :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Förstår att du vill ”slå på stort” men funderat på Omega/Cartier/Tag Huer aquaracer?
Tycker definitivt du ska hålla dig runt 31mm om hon har små handleder.
Själv köpte jag först dj 36mm som var för stor, men gick efter ca ett år över till 31mm som enligt mig sitter perfekt :)
Har faktiskt kollat både Cartier och Tag.
Om hon inte vill ha en Rolle så blir det givetvis inte det. Bara hon blir nöjd så blir det bra. Men det vore kul om det kunde bli nåt ”for life”. Tag känns lite sådär men Cartier - absolut!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
F08C3C8F-C707-4A07-9ED2-2B35EE91D069.jpeg
Uppdaterar lite. Vi var och kikade idag i Singapore. Hon blev förtjust i en 31mm Datejust med vit tavla och Jubilee länk. De hade lite dåligt utbud av tavlor men denna gillade hon ändå väldigt mkt. Provade även Cartier Tank Solo men Rollen vann. Ska försöka kolla lite fler tavlor inom de närmsta dagarna men det lutar rätt starkt åt denna.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
F08C3C8F-C707-4A07-9ED2-2B35EE91D069.jpeg
Uppdaterar lite. Vi var och kikade idag i Singapore. Hon blev förtjust i en 31mm Datejust med vit tavla och Jubilee länk. De hade lite dåligt utbud av tavlor men denna gillade hon ändå väldigt mkt. Provade även Cartier Tank Solo men Rollen vann. Ska försöka kolla lite fler tavlor inom de närmsta dagarna men det lutar rätt starkt åt denna.
Bra val! Var ungefär hamnar ni prismässigt? Tavla kan man alltid komplettera med senare.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Då vare klart!
Superkul tycker jag och hon verkar väldigt nöjd!
Hon var insnöad på den vita tavlan men när vi väl provade en blå så var saken klar.
Denna hittade vi i ett shoppingcenter precis bredvid vårt hotell i George Town, Penang - Malaysia.
47374B6E-9433-4F1E-9CBA-6C5121CDAE52.jpeg
1F302A83-881A-47A2-9897-1BFC9D684CAB.jpeg
 
Topp