• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lilla tråden om den stora dykaren - OMEGA PLOPROF

Känns som rotationsperioden är nu eller direkt efter sommaren… utifrån tidigare annonser :)

En plopp till säger hej här i tråden. Sitter på armen här idag när det bär av till norra Bohuslän strax.

EDF3AAC6-B2A2-45E3-B9FC-CAF9958F3815.jpeg

Var in hos Bo Berggren idag, de har en svart Ploprof i titan i lager, med 25% rabatt😃 Riktigt lätt och fin trots storleken! Kanske nån i tråden som är sugen?

Jag är kluven.

Med tanke på modellens historia så hade den varit kul att äga, men samtidigt så ogillar jag dykarklockor och kan inte förstå hur dom kan utgöra en så stor del av beståndet på denna sidan.

Men kul för er som gillar dylika tingestar 🙂👍.

Tack för intressant läsning och bakgrund!

För mig är jag lite i samma tankar kring denna som jag hade ang Panerai innan jag prövade märket. Ploprof känns väldigt stor (för stor?) och på gränsen till vad man kommer undan med... samtidigt dras jag onekligen till den just för att den är annorlunda, finns helt enkelt inte ngt liknande (Seadweller ser i min mening främst ut som en fläskigare Sub).

Intressekoll bland invigda.
Någon som är sugen på min PloProf?

Hej på er.
Nu har jag varit i valet och kvalet ett tag. Jag köpte min Plopp i hopp om att den var en årsklocka (den hade dålig/eventuellt felaktig dokumentation). Den fick landa hos en auktoriserad Omega-urmakare i Sverige för varsam service där tanken var att behålla alla originaldelar så långt som möjligt. Jag köpte också en NOS Sharkmesh-länk 1266/237(37) från Nymans i Västerås samt nya springbars och en förlängningslänk från Klockmäster Globen.
Hursomhelst, när den svenska urmakaren inte lyckades få ur verket då packningarna vulkat fast så fick den åka till Omega i Schweiz där den fick en fullständig fabriksservice. Tyvärr ville inte Omega sätta tillbaka den tavla jag hade utan jag fick en "ny". Jag krävde dock att få tillbaka den tavla som satt i så den har jag (tillsammans med övriga bytta delar.
Nåväl det är det här jag kommer fram till med infon från Omega, Dokumentationen jag har sen tidigare samt det jag kan läsa mig till på https://www.omegaploprof.com

Model: Omega Seamaster Professional diver's watch ST 166.0077 Automatic calendar
Case: Mark 1 (U)
Bezel: B1
Dial: D7 (Service dial, Luminova) + D2(original) bredvid med fastvulkad packning
Hands: Extended lume hour hand (död lysmassa)
Movement: 1002 (serial 32....... som daterar det till 1970)
Bracelet: NOS shark mesh 1266/237(37) inköpt hos Nymans Västerås 2022-01-08. + extralänk vilket ger en total av ca 18.5-19 cm handledsomfång
Service Fabriksservice med 2 års garanti (täthet garanteras ej) 2022-05-13

Jag har en printout på ett mail (1997-10-03) från Omega som svarar på en fråga från dåvarande ägare om tillverkningsdatum mm.
Svaret är att den är tillverkad och levererad till Omegas agent i Stockholm 17 oktober 1974. De kan inte säga hur många de tillverkade men säkert ett par tusen st mellan 1974 och 1979. Listpris 1974 var 750 Sfr.

Nu till varför jag kan tänka mig att sälja, men inte har bestämt mig.
När jag nu fått bekräftat att serienumret på verket matchar med infon jag har i mailet så är det ju en '74 och jag är ju en '71a. Alltså ingen årsklocka.
Då jag inte fick garanti på vattentäthet (och jag vill ju kunna dyka med den så jag tycker att det skulle vara coolt) så lät jag SwatchGroup Stockholm (St Eriksgatan) göra en provtryckning som tyvärr fick underkänt. De hävdar att det är mkt vanligt att vintagepjäser inte klarar provtryckningar trots fabriksservice så det får man väl leva med då men...
Hade den varit en '71a och tät hade jag bett min auktoriserade Omegaurmakare försiktigt och på ngt magiskt sätt få bort packningen från ursprungstavlan och sen använt den på åtminstone ett riktigt dyk.

Jag må vara naiv men funderar på att ge mig ut på jakt efter en tät '71a

PMa mig om någon är intresserad så får vi se om jag lägger ut annons och aktivt försöker sälja.

Här kommer några bilder på min fina pjäs.
tempImage2CzCRW.jpg
tempImagetJ8VMo.jpg
tempImagehNeibL.jpg
tempImage5KKm6D.jpg
tempImageZ895Lw.jpg

Hej på er.
Nu har jag varit i valet och kvalet ett tag. Jag köpte min Plopp i hopp om att den var en årsklocka (den hade dålig/eventuellt felaktig dokumentation). Den fick landa hos en auktoriserad Omega-urmakare i Sverige för varsam service där tanken var att behålla alla originaldelar så långt som möjligt. Jag köpte också en NOS Sharkmesh-länk 1266/237(37) från Nymans i Västerås samt nya springbars och en förlängningslänk från Klockmäster Globen.
Hursomhelst, när den svenska urmakaren inte lyckades få ur verket då packningarna vulkat fast så fick den åka till Omega i Schweiz där den fick en fullständig fabriksservice. Tyvärr ville inte Omega sätta tillbaka den tavla jag hade utan jag fick en "ny". Jag krävde dock att få tillbaka den tavla som satt i så den har jag (tillsammans med övriga bytta delar.
Nåväl det är det här jag kommer fram till med infon från Omega, Dokumentationen jag har sen tidigare samt det jag kan läsa mig till på https://www.omegaploprof.com

Model: Omega Seamaster Professional diver's watch ST 166.0077 Automatic calendar
Dial: D7 (Service dial, Luminova) + D2(original) bredvid med fastvulkad packning
Bracelet: NOS shark mesh 1266/237(37) inköpt hos Nymans Västerås 2022-01-08. + extralänk vilket ger en total av ca 18.5-19 cm handledsomfång

Jag har en printout på ett mail (1997-10-03) från Omega som svarar på en fråga från dåvarande ägare om tillverkningsdatum mm.
Svaret är att den är tillverkad och levererad till Omegas agent i Stockholm 17 oktober 1974. De kan inte säga hur många de tillverkade men säkert ett par tusen st mellan 1974 och 1979. Listpris 1974 var 750 Sfr.

När jag nu fått bekräftat att serienumret på verket matchar med infon jag har i mailet så är det ju en '74 och jag är ju en '71a. Alltså ingen årsklocka.
Då jag inte fick garanti på vattentäthet (och jag vill ju kunna dyka med den så jag tycker att det skulle vara coolt) så lät jag SwatchGroup Stockholm (St Eriksgatan) göra en provtryckning som tyvärr fick underkänt. De hävdar att det är mkt vanligt att vintagepjäser inte klarar provtryckningar trots fabriksservice så det får man väl leva med då men...
Hade den varit en '71a och tät hade jag bett min auktoriserade Omegaurmakare försiktigt och på ngt magiskt sätt få bort packningen från ursprungstavlan och sen använt den på åtminstone ett riktigt dyk.

PMa mig om någon är intresserad så får vi se om jag lägger ut annons och aktivt försöker sälja.

tempImage2CzCRW.jpg
tempImagetJ8VMo.jpg
tempImagehNeibL.jpg
tempImage5KKm6D.jpg
tempImageZ895Lw.jpg
Grym dinka!
Lägg ut den på säljes…du är redan där i tanken känns det som ? ☺️

Hej på er.

tempImage2CzCRW.jpg
tempImagetJ8VMo.jpg
tempImagehNeibL.jpg
tempImage5KKm6D.jpg
tempImageZ895Lw.jpg
Va?!? Är det verkligen sant det där angående att vintageklockor inte klarar tätheten trots fabriksservice?!? Låter ju helt idiotiskt imho! Kanske är helt rimligt och alla vet om det sen tidigare men jag fick ärligt en mindre chock nu!! Att inte ens tillverkaren av en klocka i det här segmentet klarar av att serva uret så den klarar det den är framtagen för. Jag är mållös

Va?!? Är det verkligen sant det där angående att vintageklockor inte klarar tätheten trots fabriksservice?!? Låter ju helt idiotiskt imho! Kanske är helt rimligt och alla vet om det sen tidigare men jag fick ärligt en mindre chock nu!! Att inte ens tillverkaren av en klocka i det här segmentet klarar av att serva uret så den klarar det den är framtagen för. Jag är mållös
Lite som med vintage rolex, dem trycktestar den och allt men kan inte garantera något. Sen när det kommer till vintage så spelar flera faktorer in.

Hej i tråden och tack @Vinterdykarn!
Blir nog bra det här.
Nu behöver jag jag lite gummiband i 70-talsstil. Rekommenderas någon specifik leverantör?
9049635B-B704-4766-A48D-01A7A48CE4F8.jpeg

3FAB9132-FB50-4FB8-8179-CEC7DC3EF6D9.jpeg

/B
Grattis till en grym klocka! Ser fram emot många fina bilder😊
Borealis Isofrane-liknande gummin är grymt prisvärda och finns i flera olika färger.

Tillbaka
Topp