Intressekoll bland invigda.
Någon som är sugen på min PloProf?
Hej på er.
Nu har jag varit i valet och kvalet ett tag. Jag köpte min Plopp i hopp om att den var en årsklocka (den hade dålig/eventuellt felaktig dokumentation). Den fick landa hos en auktoriserad Omega-urmakare i Sverige för varsam service där tanken var att behålla alla originaldelar så långt som möjligt. Jag köpte också en NOS Sharkmesh-länk 1266/237(37) från Nymans i Västerås samt nya springbars och en förlängningslänk från Klockmäster Globen.
Hursomhelst, när den svenska urmakaren inte lyckades få ur verket då packningarna vulkat fast så fick den åka till Omega i Schweiz där den fick en fullständig fabriksservice. Tyvärr ville inte Omega sätta tillbaka den tavla jag hade utan jag fick en "ny". Jag krävde dock att få tillbaka den tavla som satt i så den har jag (tillsammans med övriga bytta delar.
Nåväl det är det här jag kommer fram till med infon från Omega, Dokumentationen jag har sen tidigare samt det jag kan läsa mig till på
https://www.omegaploprof.com
Model: Omega Seamaster Professional diver's watch ST 166.0077 Automatic calendar
Case: Mark 1 (U)
Bezel: B1
Dial: D7 (Service dial, Luminova) + D2(original) bredvid med fastvulkad packning
Hands: Extended lume hour hand (död lysmassa)
Movement: 1002 (serial 32....... som daterar det till 1970)
Bracelet: NOS shark mesh 1266/237(37) inköpt hos Nymans Västerås 2022-01-08. + extralänk vilket ger en total av ca 18.5-19 cm handledsomfång
Service Fabriksservice med 2 års garanti (täthet garanteras ej) 2022-05-13
Jag har en printout på ett mail (1997-10-03) från Omega som svarar på en fråga från dåvarande ägare om tillverkningsdatum mm.
Svaret är att den är tillverkad och levererad till Omegas agent i Stockholm 17 oktober 1974. De kan inte säga hur många de tillverkade men säkert ett par tusen st mellan 1974 och 1979. Listpris 1974 var 750 Sfr.
Nu till varför jag kan tänka mig att sälja, men inte har bestämt mig.
När jag nu fått bekräftat att serienumret på verket matchar med infon jag har i mailet så är det ju en '74 och jag är ju en '71a. Alltså ingen årsklocka.
Då jag inte fick garanti på vattentäthet (och jag vill ju kunna dyka med den så jag tycker att det skulle vara coolt) så lät jag SwatchGroup Stockholm (St Eriksgatan) göra en provtryckning som tyvärr fick underkänt. De hävdar att det är mkt vanligt att vintagepjäser inte klarar provtryckningar trots fabriksservice så det får man väl leva med då men...
Hade den varit en '71a och tät hade jag bett min auktoriserade Omegaurmakare försiktigt och på ngt magiskt sätt få bort packningen från ursprungstavlan och sen använt den på åtminstone ett riktigt dyk.
Jag må vara naiv men funderar på att ge mig ut på jakt efter en tät '71a
PMa mig om någon är intresserad så får vi se om jag lägger ut annons och aktivt försöker sälja.
Här kommer några bilder på min fina pjäs.