• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Jag tror absolut det går att få till ett snyggt sommarsmycke med flera varv. Just detta var för rörigt, det känns som att det måste vara en röd tråd i det hela för att det ska hålla. Ett "större" smycke/ur och resten av detaljerna lite mindre. Och att alla delarna har något gemensamt.
Svårt att säga, men jag tror absolut att det är görbart med lite mer jobb och matchande.
Tack för input!
Då ska jag lägga ned mer energi på matchning och passform och göra ett snyggare! Mn uret blir inte större, hela poängen är att kunna använda små-små snörur till något.
(Detta tog under 10 min att göra, och innehåller bara grejer som låg i diverse skrotlådor inom armlängds avstånd).

Tack för input!
Då ska jag lägga ned mer energi på matchning och passform och göra ett snyggare! Mn uret blir inte större, hela poängen är att kunna använda små-små snörur till något.
(Detta tog under 10 min att göra, och innehåller bara grejer som låg i diverse skrotlådor inom armlängds avstånd).
Jag vill inte ha uret större. Jag vill bara ha det störst. :) Så att det ändå hamnar i fokus.
Ser fram emot lite bilder sen. :)

Hur litet är uret?

Jag vill inte ha uret större. Jag vill bara ha det störst. :) Så att det ändå hamnar i fokus.
Ser fram emot lite bilder sen. :)

Hur litet är uret?
Aha, du menar så. Just det där uret är 21, så det är ganska stort, tyvärr trasigt (krona+bom saknas).

Blir det too much med någon färg på snöret (ja)?
Kan man göra liknande med småur för band?
Många frågor...

Blir inte mycket bättre än så här:
IMG_0270.jpg

Inte med väskan heller. Snygg!!

Aha, du menar så. Just det där uret är 21, så det är ganska stort, tyvärr trasigt (krona+bom saknas).

Blir det too much med någon färg på snöret (ja)?
Kan man göra liknande med småur för band?
Många frågor...
Nja. Själv kan jag tycka att färg på snöret blir lite mycket Ur o Penn. Men utan för mycket pynt och med en diskret marinblå färg så kan du komma undan med det. Experimentera gärna och lägg upp lite bilder till den pysselintresserade. :)

Jag har osunt många "snörklockor", som jag ligger och tänker på ibland då jag inte kan sova.
I dag pysslade jag ihop något (efter idé som någon här postat från Tinder, tror jag).
Det här är bara lite jox som låg på arbetsbänken, men vad tror ni om tanken med flera varv snöre, med lite diverse "plock" på? Känns lite somrigt?
Jag ser ju att mitt exempel är aningen plottrigt...
Vad tycker målgruppen @Carolin @MariaE @MissDatejust ?
image.jpeg
Kan absolut fungera, tror att de flesta kvinnorna hade gillat det. Personligen hade jag nog bara haft det lilla uret på snöre för sig själv, "less is more" i min värld :)

Min frus klocka som @Daniel Mathisen nyligen renoverat år oss. Hon bar den igår till smokingmiddag vid nyårsfirandet nu när vi är här på besök i Paris.
Ja, Juvenian passar bra in vid ett sådant här tillfälle. Måste vara något av en kvinnas perfekta klocka till smokingmiddag (aftonklänning/cocktail middag?).
Jag köpte den för ett par år sedan och den har använts sporadiskt. Men vid ett tillfälle hon tog fram klockan till fest fungerade den plötsligt inte. Det visade sig att den hade aningen rostat invändigt, troligtvis någon droppe som letat sig in via kronan. Det var även servicebehov så jag frågade Daniel om han kunde titta på den. Nu mins jag inte vilket ETA verk det var i den men jag tror vi daterade klockan till sjuttiotal. Daniel fick i vilket fall som hitta ett donatorverk för att lyckas fixa upp klockan.
Klockan är i vitguld med ca två karat diamanter. Tavlan en sk mysterié utan index. 19mm bandbredd. En vacker sak. När det gäller damur kan man verkligen göra prisvärda fynd. Denna gav jag 4500 plus kommission. Försök hitta en ny motsvarande för under 100000!
IMG_7840.JPG
IMG_7843.JPG
IMG_7847.JPG
IMG_7848.JPG
IMG_7777.JPG

Min frus klocka som @Daniel Mathisen nyligen renoverat år oss. Hon bar den igår till smokingmiddag vid nyårsfirandet nu när vi är här på besök i Paris.
Ja, Juvenian passar bra in vid ett sådant här tillfälle. Måste vara något av en kvinnas perfekta klocka till smokingmiddag (aftonklänning/cocktail middag?).
Jag köpte den för ett par år sedan och den har använts sporadiskt. Men vid ett tillfälle hon tog fram klockan till fest fungerade den plötsligt inte. Det visade sig att den hade aningen rostat invändigt, troligtvis någon droppe som letat sig in via kronan. Det var även servicebehov så jag frågade Daniel om han kunde titta på den. Nu mins jag inte vilket ETA verk det var i den men jag tror vi daterade klockan till sjuttiotal. Daniel fick i vilket fall som hitta ett donatorverk för att lyckas fixa upp klockan.
Klockan är i vitguld med ca två karat diamanter. Tavlan en sk mysterié utan index. 19mm bandbredd. En vacker sak. När det gäller damur kan man verkligen göra prisvärda fynd. Denna gav jag 4500 plus kommission. Försök hitta en ny motsvarande för under 100000!
IMG_7840.JPG
IMG_7843.JPG
IMG_7847.JPG
IMG_7848.JPG
IMG_7777.JPG
Jag svarar här också så att ingen missar det!
En väldigt fin sak det där. Det sitter ett ETA 2512-1 i den. Det verkar som att den återfinns i många gamla Cartier.
Den där vattendroppen hade spridit sig som en löpeld, fick ju byta hela löpverket. ;)
IMG_7962.JPG

(En kass mobilbild på verket utan balansen)

Daniel

IMG_0094.PNG
IMG_0106.JPG
Hej allesammans!
Jag är ny både i "klock världen" samt i hur man deltar i forum så jag kanske är helt ute och cyklar men jag testar :)

Jag har som sagt nyligen blivit väldigt intresserad av klockor och har fastnat för en rolex som Olivia Palermo bär. Kan dock inte avgöra vad det är för modell då det står olika överallt så skulle behöva lite expert hjälp från er :)

IMG_0094.PNG
IMG_0106.JPG
Hej allesammans!
Jag är ny både i "klock världen" samt i hur man deltar i forum så jag kanske är helt ute och cyklar men jag testar :)

Jag har som sagt nyligen blivit väldigt intresserad av klockor och har fastnat för en rolex som Olivia Palermo bär. Kan dock inte avgöra vad det är för modell då det står olika överallt så skulle behöva lite expert hjälp från er :)
Lady Datejust 28mm? (279178)

http://www.nymansur.com/sortiment/r...63348-silver/rolex-lady-datejust-28-mm-279178

279178-63348-silver.jpg

IMG_0094.PNG
IMG_0106.JPG
Hej allesammans!

Välkommen hit!
Har för mig att hon har två Lady Datejust i storleken 26mm. En i guld med president länk och en guld/stål med jubilee länk. Kila in till din närmaste Rolex AD och fråga efter en Datejust så får du nog en hel del att kolla på! :)

Välkommen hit!
Har för mig att hon har två Lady Datejust i storleken 26mm. En i guld med president länk och en guld/stål med jubilee länk. Kila in till din närmaste Rolex AD och fråga efter en Datejust så får du nog en hel del att kolla på! :)

Tack så mycket :)
Ja det stämmer nog, har också sätt två olika så då är det nog Lady Datejust och storleken känns också rätt då den är väldigt liten! Tusen tack det ska jag göra :)

Ja det stämmer nog, har också sätt två olika så då är det nog Lady Datejust och storleken känns också rätt då den är väldigt liten! Tusen tack det ska jag göra :)

Datejust finns både i 26 mm, 28 mm, 31 mm, och större så prova innan så du vet vilken storlek som passar dig bäst. :)

IMG_0094.PNG
IMG_0106.JPG
Hej allesammans!

Välkommen hit, först och främst!
Kan nog inte ge dig bättre svar än du redan fått, tyvärr. I övrigt är det trevligt att du gillar Rolex DJ. DJ och lady DJ är väldigt snygga. Har själv börjat snegla lite mot en 36mm för egen del.. :confused:
Mvh

Jag sa aldrig att 36mm var damstorlek. Tvärtom, så var det enda jag sa om 36mm att det kunde vara ett tänkbart alternativ för mig. Och jag är ingen dam.
Äh, det var bara min tolkning ;) För övrigt så är det svårt att misstolka ditt användarnamn - såvida det inte är ett massivt ironiskt namn :)

Tittar på Drottningholms slott - ett kungligt hem på SVT. Vad är det Hennes Majestät bär, är det någon slags Cartier?.. :)
Skärmavbild 2017-01-06 kl. 18.47.10.png

Datejust finns både i 26 mm, 28 mm, 31 mm, och större så prova innan så du vet vilken storlek som passar dig bäst. :)
Ja absolut det ska jag göra, har super smala handleder och långa pianofingrar så gissar att 26 mm blir perfekt :) dock har jag lite beslutsångest för är också sugen att köpa en cartier tank francaise, vet inte vilken som är bäst "första klocka" :)

Välkommen hit, först och främst!
Kan nog inte ge dig bättre svar än du redan fått, tyvärr. I övrigt är det trevligt att du gillar Rolex DJ. DJ och lady DJ är väldigt snygga. Har själv börjat snegla lite mot en 36mm för egen del.. :confused:
Mvh
Ja har verkligen fastnat för DJ, det svåra är ju att kunna bestämma sig för en då alla är så snygga! Så kul, tycker 36 mm är perfekt för bägge kön så jag tycker absolut du är inne på rätt spår :)

• Like
Reactions: Man
Ja absolut det ska jag göra, har super smala handleder och långa pianofingrar så gissar att 26 mm blir perfekt :) dock har jag lite beslutsångest för är också sugen att köpa en cartier tank francaise, vet inte vilken som är bäst "första klocka" :)
Bara att besöka en handlare med både Cartier och Rolex. Föredrar en batteridriven damcartier framför de mekaniska damrollarna men båda är fina. Damrollarna blir lite tjocka när de är så små, och de är lite vanligare. Däremot tror jag de flesta Cartier har större värdetapp om du funderar på att köpa den ny. Föredrar Santos själv då den är lite tuffare i sin design, men de har andra fina modeller med.

Tillbaka
Topp