• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den nya större mattråden

Har ni några udda varor ni köper i livsmedelsbutikerna runtom i landet?

Jag har snöat in lite på olika asiatiska produkter senaste tiden. Här är några av de jag verkligen rekommenderar att ni testar.

1. Gochujang, sydkoreansk fermenterad chilipasta

k_archive_956d8eb779ad98918def05068c1a056537892d0f.jpeg.jpg

2. Chunjang, korean black bean paste. Perfekt till jajangmyeon

Korean-Black-Bean-Paste-Chunjang-2.jpg

3. Buldak, hot chicken sauce. Också känd som fire sauce. Varning: beroendeframkallande. Min 73-åriga kvinnliga kollega och hennes dotter kan inte vara utan den sedan jag introducerade den i deras liv. Rekommenderar den svarta om du inte gillar riktigt starkt.

s-l640.jpg

4. Enokisvamp

Inte lika mjuk som annan svamp om man tillagar den på rätt sätt. Lite mer krispig.

2_ddc28035-1a51-45ca-985c-f0db6d6f23d7.jpg

5. Japanska curryblock. Smakar precis som curryn gjorde när jag var i Tokyo. Behövs inga andra kryddor eller salt.

original.jpg

Har ni några udda varor ni köper i livsmedelsbutikerna runtom i landet?

Jag har snöat in lite på olika asiatiska produkter senaste tiden. Här är några av de jag verkligen rekommenderar att ni testar.

1. Gochujang, sydkoreansk fermenterad chilipasta

k_archive_956d8eb779ad98918def05068c1a056537892d0f.jpeg.jpg

2. Chunjang, korean black bean paste. Perfekt till jajangmyeon

Korean-Black-Bean-Paste-Chunjang-2.jpg

3. Buldak, hot chicken sauce. Också känd som fire sauce. Varning: beroendeframkallande. Min 73-åriga kvinnliga kollega och hennes dotter kan inte vara utan den sedan jag introducerade den i deras liv. Rekommenderar den svarta om du inte gillar riktigt starkt.

s-l640.jpg

4. Enokisvamp

Inte lika mjuk som annan svamp om man tillagar den på rätt sätt. Lite mer krispig.

2_ddc28035-1a51-45ca-985c-f0db6d6f23d7.jpg

5. Japanska curryblock. Smakar precis som curryn gjorde när jag var i Tokyo. Behövs inga andra kryddor eller salt.

original.jpg
Japansk curry är otroligt. Var köper man den?

Någon som börjat planera nyårsmiddag ännu? :)
Visst har man det!

Då vegan/vegetarianer börjat poppa upp som svampar i min umgängeskrets så ställdes jag inför utmaningen att komponera en helt vegansk förrätt. Inte lätt för någon som älskar smör och grädde som jag gör, men resultatet blev ändå rätt bra om jag får säga så själv.

Friterad rotselleri
Rotselleripuré på ojämna bitar
Chilipicklad kastanjesvamp
"Brynt smör" (rostat hasselnötter i margarin)
Rostade hasselnötter
Dillolja
Tångcaviar
Vispad veganfärskost med olivolja, salt och citronzest

IMG_20211228_200136.jpg

Något vi säkert alla gör några gånger per vecka; skalar potatis.

MEN vilken potatisskalare ska man ha?

Jag har, efter att provat ett gäng, kommit fram till att den klassiska Jonas of Sweden är den bästa (jag hittills) hittat. Alltså denna:
SmartSelect_20211229-102004_Chrome.jpg

Är det ngn som har bättre förslag? Någon skalare som gör att man går från en vardaglig tråk-uppgift till en känsla av zen och elegans varje gång potatis ska skalas.

Jag har, efter att provat ett gäng, kommit fram till att den klassiska Jonas of Sweden är den bästa (jag hittills) hittat. Alltså denna:

Är det ngn som har bättre förslag? Någon skalare som gör att man går från en vardaglig tråk-uppgift till en känsla av zen och elegans varje gång potatis ska skalas.
Skala inte potatis överhuvudtaget.

Kör på en Victorinox Rex
Mycket nöjd.

Bilagor

• victorinox-rex-kartoffelskraeller-7-6070-26256-1.jpg
    victorinox-rex-kartoffelskraeller-7-6070-26256-1.jpg
    40 KB · Visningar: 8

Jag kör typ en sån. Rejälare handtag och 2k-formsprutad, så det är ett mjukare och bättre grep.

Köpte min på Maxi.

Har provat en liknande men fattade Fan inte hur det är tänkt att man ska använda den på bästa sätt, ska man skala långsamt med långa drag o hålla i mot potatisen med typ tummen eller ska man göra snabba korta slag/drag?
Kan vara en utmaning men det som funkar hur man nu förklarar det bäst, för mig är långa drag från kroppen och håller i potatisen i handflatan och fixerar med pekfinger och tumme. Med med behörigt avstånd med fingrarna till aktuella "skal-ytan".
Lite luddigt sådär men tror du förstår.

Min fru är fena på mycket, bl a bakning. Hon fixar degen och jag gräddar. Båda sorterna är baserade på surdeg och dom två till höger heter Stockholmslevain (ljust bröd, finns recept på nätet) och dom två till vänster är hennes egen lätt varierande blandning av mjölsorter som gräddas i formar. Lite grövre och mörkare bröd men båda går utmärkt att rosta.

Bröd är också mat ... ;)
Rolex 2022-03-09 (limpor).jpg

Städade frysen och hittade lite roliga köttdetaljer. rådjursbog med ben, ryggbiff rådjur samt älgatek med ben. Allt från aug -18. Har hört att man kan spara vilt länge, men hur länge, är det reko att äta fortfarande tror ni?
Jag läste nyligen om det. Fettet härskar i frysen så även om det inte behöver vara farligt så blir det mindre gott. Fläskkött rekommenderades att ära upp inom 3 månader i frysen. Det du nämner håller nog väldigt länge då det inte innehåller så mycket fett.

Frysa in kött​

Kött håller upp till ett år i frysen beroende på vilken typ av kött du fryser in och hur fett det är. Fett fryser nämligen dåligt vilket göra att feta köttdelar härsknar även i frysen. När du ska frysa in kött är det viktigt att det bildas så små iskristaller som möjligt. En långsam infrysning av kött ger större iskristaller, vilket gör att mer av köttsaften förloras vid upptining och att köttet blir torrare vid tillagning. En snabb infrysning får du till genom att förpacka köttet i mindre paket eller påsar.

Bäst tinar du fryst kött genom att låta det ligga under kallt vatten i diskhon eller en stor skål. Genom att tina kött i kallt vatten istället för i kylen eller rumstemperatur, förhindrar du tillväxten av bakterier som annars kan föröka sig. Om du inte ska använda det tinade köttet direkt, lägger du det direkt i kylskåpet efter upptining.

Frysa in köttfärs​

Köttfärs är en mycket känslig råvara eftersom den har fler ytor där bakterier kan slå sig ner jämfört med hela bitar av kött. Vakuumförpackad köttfärs har lång hållbarhet så länge förpackningen är hel. Butikspackad köttfärs måste användas senast på sista angiven förbrukningsdag, annars bör du frysa in den direkt. Gör gärna platta paket när du fryser in rå eller tillagad köttfärs för att förhindra bildningen av stora iskristaller.

Frysa in nötkött​

Nötkött håller åtta till tolv månader i frysen.

Frysa in griskött​

Feta delar av griskött håller tre månader medan magra delar håller sex månader i frysen.

Frysa in lammkött​

Lammkött håller sex till tolv månader i frysen beroende på fetthalt.

Frysa in charkprodukter​

Charkprodukter som skinka och salami håller en till två månader i frysen.

Jag läste nyligen om det. Fettet härskar i frysen så även om det inte behöver vara farligt så blir det mindre gott. Fläskkött rekommenderades att ära upp inom 3 månader i frysen. Det du nämner håller nog väldigt länge då det inte innehåller så mycket fett.
Har ätit älg som är över 4 år gammal och det var ingen fara, fick skära bort lite bitar som hade frost skador men sen funkade det fint. Sen hade den kanske smakat bättre om den bara varit ngra månader gammal, men det gick absolut inte känna ngn dålig smak i den.

Sen är det som du säger att fettet härskar, vilket jag tycker man kan känna av på tex bacon om man haft det lite för länge i frysen.

Har ätit älg som är över 4 år gammal och det var ingen fara, fick skära bort lite bitar som hade frost skador men sen funkade det fint. Sen hade den kanske smakat bättre om den bara varit ngra månader gammal, men det gick absolut inte känna ngn dålig smak i den.

Sen är det som du säger att fettet härskar, vilket jag tycker man kan känna av på tex bacon om man
Lite mer info i frågan från Livsmedelsverket
https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/hur-lange-haller-varor-i-frysen/

Sen är det som du säger att fettet härskar, vilket jag tycker man kan känna av på tex bacon om man haft det lite för länge i frysen.
Med kryddor i överflöd kan man rädda det mesta 😀. Jag antar att maten håller bättre ur smakar bättre om man håller sig till de tider som experter rekommenderar. Ytterligare hållbarhet får man nog av att använda riktiga fryspåsar och att inte öppna frysen så ofta. Sen ser man folk i kommentarsfälten som undrar över temperaturen. Ett frysfack i ett kylskåp är ingen frys. -20 grader ska det vara. Jag gjorde pyttipanna av julskinka som jag frös ner innan den blev dålig. Den var i bra skick men jag kommer inte att låta resten få ligga i två år 😀.

Frysa in kött​

Kött håller upp till ett år i frysen beroende på vilken typ av kött du fryser in och hur fett det är. Fett fryser nämligen dåligt vilket göra att feta köttdelar härsknar även i frysen. När du ska frysa in kött är det viktigt att det bildas så små iskristaller som möjligt. En långsam infrysning av kött ger större iskristaller, vilket gör att mer av köttsaften förloras vid upptining och att köttet blir torrare vid tillagning. En snabb infrysning får du till genom att förpacka köttet i mindre paket eller påsar.

Bäst tinar du fryst kött genom att låta det ligga under kallt vatten i diskhon eller en stor skål. Genom att tina kött i kallt vatten istället för i kylen eller rumstemperatur, förhindrar du tillväxten av bakterier som annars kan föröka sig. Om du inte ska använda det tinade köttet direkt, lägger du det direkt i kylskåpet efter upptining.

Frysa in köttfärs​

Köttfärs är en mycket känslig råvara eftersom den har fler ytor där bakterier kan slå sig ner jämfört med hela bitar av kött. Vakuumförpackad köttfärs har lång hållbarhet så länge förpackningen är hel. Butikspackad köttfärs måste användas senast på sista angiven förbrukningsdag, annars bör du frysa in den direkt. Gör gärna platta paket när du fryser in rå eller tillagad köttfärs för att förhindra bildningen av stora iskristaller.

Frysa in nötkött​

Nötkött håller åtta till tolv månader i frysen.

Frysa in griskött​

Feta delar av griskött håller tre månader medan magra delar håller sex månader i frysen.

Frysa in lammkött​

Lammkött håller sex till tolv månader i frysen beroende på fetthalt.

Frysa in charkprodukter​

Charkprodukter som skinka och salami håller en till två månader i frysen.

Det där är ju lite som bäst-före-datum,oftast trams. Något som finns, men inget att lägga någon större vikt vid.
Ser det inte dåligt ut, luktar det inte illa och i slutändan smakar det bra så är det bra. Sen Ica som källa.

Det där är ju lite som bäst-före-datum,oftast trams. Något som finns, men inget att lägga någon större vikt vid.
Ser det inte dåligt ut, luktar det inte illa och i slutändan smakar det bra så är det bra. Sen Ica som källa.
Om du söker på nätet så ser du att samma information finns på flera ställen, inte minst på livsmedelsverkets hemsida så det är knappast mindre trovärdigt för att det var från ICA. Gör som du vill så gör jag som jag vill. De biologiska processerna som sker i fryst mat är lika för alla.

Om du söker på nätet så ser du att samma information finns på flera ställen, inte minst på livsmedelsverkets hemsida så det är knappast mindre trovärdigt för att det var från ICA. Gör som du vill så gör jag som jag vill. De biologiska processerna som sker i fryst mat är lika för alla.
Åt rått kött tidigare idag samt i helgen, jag hoppas verkligen att jag överlever.

Förstår inte varför @zippan och @Scipio tjötar på..?
Ni säger ju faktiskt samma sak
Lukta, smaka…är det gott så njut vidare.
Vilket summerat är samma sak som tex Livsmedelsverket oxå säger.

Tillbaka
Topp