• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

stigge

Omega
2-Faktor
Jag "behöver" en traktörpanna. Typ 28cm, inte belagd så rostfritt. Gärna under 1500 spänn. Men bara gärna.
Vad köper jag?

Har kikat på:
Scanpan Impact 28cm

Ping @ErikGBG @Joffrey
Lite dyrare men bra skit
 

ErikGBG

Audemars
Senast ändrad:

davvaer

Omega
Herrmiddagen ikväll, kommer uppdatera eftersom😃
19AFBE63-54E0-427D-82B3-CE4FF7140B4C.jpeg
 
R

Red Scream

Guest
Ca två månader med kolstål. Överlag är jag nöjd! Fantastisk hetta och bra nonstickegenskaper. Men, har den slagit sig? Har hällt på vatten för att visa. Jag kan inte minnas att den var såhär "konformad" vid inköp. Det gör t ex att det inte går att steka ägg i den, eftersom ägget halkar ner till kanten.

Kolstål 1.jpeg


Kolstål efter användning.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ca två månader med kolstål. Överlag är jag nöjd! Fantastisk hetta och bra nonstickegenskaper. Men, har den slagit sig? Har hällt på vatten för att visa. Jag kan inte minnas att den var såhär "konformad" vid inköp. Det gör t ex att det inte går att steka ägg i den, eftersom ägget halkar ner till kanten.

Kolstål 1.jpeg


Kolstål efter användning.jpeg
Den ser ut att ha slagit sig ja. Testa att slå tlllbaka den.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ca två månader med kolstål. Överlag är jag nöjd! Fantastisk hetta och bra nonstickegenskaper. Men, har den slagit sig? Har hällt på vatten för att visa. Jag kan inte minnas att den var såhär "konformad" vid inköp. Det gör t ex att det inte går att steka ägg i den, eftersom ägget halkar ner till kanten.

Kolstål 1.jpeg


Kolstål efter användning.jpeg

Min med exakt 20ml vatten i:
Capture.JPG

Så lite konvex är den min oxå, men jag skulle säga att det är normalt? Eller är alla andras helt plana?
Sen är det svårt att avgöra om din är mer eller mindre konvex än min...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ca två månader med kolstål. Överlag är jag nöjd! Fantastisk hetta och bra nonstickegenskaper. Men, har den slagit sig? Har hällt på vatten för att visa. Jag kan inte minnas att den var såhär "konformad" vid inköp. Det gör t ex att det inte går att steka ägg i den, eftersom ägget halkar ner till kanten.

Kolstål 1.jpeg


Kolstål efter användning.jpeg
Kolstål slår sig rätt lätt, men det är varm du skall testa den. De brukar dock vara rätt konvexa som nya då de inte skall snurra och vicka på hällen. Den planar nämligen ut när den är varm. Du kan inte slå den plan...
 
Senast ändrad:
R

Red Scream

Guest
Kolstål slår sig rätt lätt, men det är varm du skall testa den. DE brukar dock vara rätt konvexa som du då de inte skall snurra och vicka på hällen. Den planar nämligen ut när den är varm. Du kan inte slå den plan...
Aha, ska prova. Nä det fattar jag också... ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej allesammans! Jag har med ledningens goda minne fått tillåtelse att skapa en ny tråd relaterat till mat och det som hör därtill :)

För att starta igång denna nya tråd tänkte jag introducera lite av den utrustningen som jag ofta använder till de maträtter jag jobbar fram, samt att beskriva deras funktion och användningsområden!

Först ut; Vakuumförseglingsmaskin
IMG_3445.jpg

Vad används den till? Vakuumförsegling i (matsäkra) plastpåsar. Denna fantastiska lilla maskin är en grundsten i att tillaga mat sous vide, även om den kan uteslutas med resultat som varierar beroende på vad man tillagar. Eftersom man med denna maskin kan dra ut all luft kring livsmedel är den också utmärkt att portionsförpacka mat med, vilket även förlänger hållbarheten kraftigt. Andra användbara effekter är att hindra frukt från att bli brunt, bevara ett färskt utseende på kött, bevara smaken på färska råvaror, samt att förhindra smaken av uppvärmd mat genom att undvika oxidering.

Jag använder den främst för att portionspacka och förbereda mat, samt för att kunna köra omeletter, lemon curds, m.m. i en sous vide utan att de flyter upp.

IMG_3447.jpg

IMG_3450.jpg

Näst ut är inte en men två stycken vågar, en diamantvåg och en vanlig digital gramvåg.

Vad används de till? Allt. Jag skulle säga att en våg är bland det absolut viktigaste i ett kök oavsett om du gillar att laga mat eller baka. Precisionen du får av en våg kontra ett decilitermått är ärligt talat knappt jämförligt. En diamantvåg används för att mäta upp små vikter (0.1 gram och uppåt) vid framförallt molekylär matlagning. Xantangummi är ett bra exempel på denna vågs användbarhet. Ofta använt inom färdigmat och läkemedelsindustrien är xantan ett kraftigt förtjockningsämne som inte behöver hettas upp för att verka. Man kör i xantan för att skapa grymma puréer eller stabilisera olika kreationer, och man använder oftast det efter procent på totalvikten. Som referens krävs endast 1 gram xantan till 500 g squash om man ska göra en puré. Gellangummi som är i bild används ofta till att göra sk "fluid gels", vilken jag ska göra en guide till :)

Näst; Anova Sous Vide circulator.
IMG_3451.jpg

Vad används den till? Detta är framtiden för matlagning överallt. Genom att hetta upp vatten till en låg, exakt, temperatur använder man detta lilla element med tillhörande propeller för att tillaga i princip vad som helst till perfektion. Vi har en utmärkt tråd på KS om detta tillagningssätt https://klocksnack.se/threads/sous-vide.52591/ men där är det mest kött som dominerar. Jag håller med om resultaten i princip är oslagbara för kött, men det är när man spårar iväg lite med vad man kan göra i den (ofta med hjälp av en vakuummaskin) som den blir rejält rolig. Omeletter blir äggiga moln som smälter i munnen, man kan göra sig lemon curd genom att oceremoniellt köra allt i en påse, tillaga det, och sedan mixa slätt. Kort och gott är detta den prylen jag vördnar mest i köket, och även om jag håller mig i kragen från att bli för beroende av den så är resultaten verkligen som på en bättre restaurang (för att de troligtvis också använder sig av en liknande maskin..).

Näst; en jävla termometer
IMG_3448.jpg

Vad används den till? Likväl som sous viden låter en få perfekta resultat i en påse kan en termometer hjälpa att få samma resultat i en panna eller på grillen. Men den är också det bästa sättet att tillaga bröd på, eftersom alla ugnar är olika är det lättare att gå på innertemperatur. Detsamma gäller för en cheesecake, en matpaj, etc. Också vid upphettning av en sabayonne, karamell, eller värmd maräng så är en exakt temperatur en nödvändighet för bra resultat :)

Sist ut och definitivt mest obskyr; en iSi Siphon med kväve- och kolsyrekapslar
IMG_3449.jpg

Vad används den till? Denna manick är ungefär tusen gånger mer användbar än den ser ut. Från början framtagna för att göra sodavatten och vispa grädde (tänk mysig sprejgrädde från Ica) används de idag till en uppsjö med saker. Man i denna göra perfekt hollandaise, göra egen läsk, skapa eget kallbryggt kaffe inom loppet av en dryg timme, smaksätta oljor, sprit, eller annan vätska på kort tid, skapa skum att toppa drinkar eller mat med, och göra kolsyrad (!) frukt. Kvävepatronerna används kort för att bygga ett väldigt tryck i siphonen för att med expressfart dra ut smak ur råvaror eller skapa volym, och kolsyrepatronerna löser in kolsyra i vätska. Haft en smärre katastrof med att göra egen läsk i en SodaStream? Då ska du använda en siphon istället :)

MEN vad fan är en mattråd utan mat? :D Jag har nu upptäckt att jag är överraskande usel på att fota allt jag gör (skyller på konsumtion av vin i samband med maten), men en del har jag lyckats skrapa fram :)

Här är bland de bästa baken jag vet, grymma burgar- och frukostbröd! Det är klassiska bröd med honung, sötpotatis, och ägg i (tänk en lättare brioche)
IMG_2016.jpg

En "publikfavorit" som jag ofta gör till vänner som är vegetarianer; Rödbets"ris"otto på korn istället för ris, med en fänkålssallad och getostkräm. Buljongen görs med fördel själv även om jag också använt färdig grönsaksfond :)
IMG_0379.jpg

En klassisk ragu, gjort orimligt mycket ragu genom åren men det är verkligen en grym basrätt
IMG_2403.jpg

Mina hemgjorda chocolate chip cookies! Jag varierar dessa i oändlighet (mandel, lingon, och vitchoklad är en hit som jag gjorde för inte så länge sedan), men faller alltid tillbaka till de klassiska med mjölkchoklad :) Knäckigt sega i mitten och knapriga runtom är som jag tycker kakor ska vara.
IMG_1762.jpg


Här är från när jag var med i Erikssons Ur och Sjöö Sandströms cock-a-long i Kungsträdgården, en modern variant på broccoligratäng med pure på broccolistjälkar och grillade toppar. Var gott nog för att jag skulle vinna en bok ;)

IMG_2838.jpg


Här är min egen favoritmat sen jag fick receptet, steamed buns á la Mattias Dahlgrens Matbaren (här fylld med inlagda grönsaker, fläsksida, malda nötter med friterad lök, och srirachamyo). Till påsk ångade jag 200 st av dessa rackare, försvinnande åtgång :)
IMG_1379.jpg


En enkel rabarberpaj på späd rabarber
IMG_2311.jpg


Sen det enda sättet jag lyckats få pizza schysst hemma, genom att köra den i en snorhet panna och sedan köra in den i en ugn på maxtemperatur :)
IMG_1404.jpg


Här kolsyrad frukt som är en grym enkel efterrätt :) Härligt och överraskande bubblande (även om det syns dåligt i bild att frukten bokstavligen bubblar) med riktigt bra smak.
IMG_2869.jpg

och sist ut en 48-timmars högrev med rödvinssås och potatispuré. Min kompis min när han testade detta kött (jag tycker inte det går att skilja från oxfilé i smak eller konsistens) var nästan helt obetalbar :)
IMG_2868.jpg


Välkomna till den nya mattråden, nu nördar vi ned oss :D
Hur kan jag ha missat det här inlägget under alla dessa år? Vilket inlägg! Med stor respekt för din känsla och kunskap, en matkonstär av den högre dimensionen. Nu blev jag inspirerad av att åtminstone lyckas med något.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Fick feeling och gick igenom mina bilder lite mer...

Skrämmande - på ett påtagligt och ändå behagligt sätt. Det är bra att se saker på/med lite distans ibland. Jag är en medelålders man och jag har ett otal gånger uttalat mig föraktfullt om ungdomar (alla yngre än 40) för att de sitter och pillar på sina telefoner och fotograferar sin mat. Jag har också uttalat mig nedsättande om hipsters. Det visar vilket tunnelseende man kan odla och det är bara att "pudla"

Vad ska jag säga. Tydligen fotograferar jag mat. Till mitt futila försvar hör att jag är icke-existerande på sociala plattformar. Det förra inlägget och det här är min mat-debut på nätet. Varför har jag plåtat maten...!? Troligtvis för att den betyder mycket för mig och att bilderna gör att jag kan hålla kvar känslan.

Om ni är inloggade ser ni förmodligen min lilla rad längst ned. "Grön våg för grå man". Lägger ni ihop alla mina bilder i det förra inlägget och det här så kan det tänkas bilda ett mönster. Landsbygd och hav. Jakt och fiske. När- och egenproducerat samt kontroll av hela kedjan till att det hamnar på bordet. Det här är inget medvetet eller djupt existentiellt utan faktiskt bara en återgång till var jag ursprungligen egentligen kommer ifrån. Det är enkelt där jag nu bor. Det var enkelt där jag kom ifrån. Jag har bara "rest" i en annan värld under många år och har nu hittat tillbaka igen. Exit Tjockhult gjord.

Jag är en gubbster och jag står för det.

4380306310_75a4968174_b.jpg


Förkokar lammrevben (skummade av fettet, sparade fonden och gjorde köttsoppa med rotfrukter).

51115902976_1af82fe5a5_b.jpg


Lägger på ytan.

51116698335_a309614bb5_b.jpg


Sill-lunch på egen hand (krämig äggula är min grej). Äggen från grannen.

51115337247_77b98f0f6b_b.jpg


En annan lunch - Tabasco spelade en stor roll i detta.

51115654224_fcc697d1a6_b.jpg


Vaktelägg från en annan granne.

51115815548_b2021d096b_b.jpg


Raggmunk med fläsk (köpekött för en gångs skull)

51115654099_cedf539d98_b.jpg


Brorsans rökeri som blev klart i somras - står bara 6-700 meter från där jag bor.

51115654034_c69eaf73e2_b.jpg


Och han röker både kött och fisk. Vi lärde oss det av morfar och vår far. En lax går ned i magen med lätthet (och lite snaps underlättar). Sinn GSG9 på hans handled - håller för både krutrök och laxrök.

51115815288_7a1ed0b84a_o.jpg


51115341787_cb2b12106b_h.jpg


51116704490_a1bad0dce2_h.jpg


En gås blir plockad (fågel utan skinn är värdelöst)

51116741380_35e67a2257_o.jpg

51116736585_21c5a33bc4_o.jpg


51115821573_14f1a5bfb7_o.jpg

51115702274_09357d12c9_o.jpg


51115819868_1c151803dc_o.jpg


51115654169_50c487ba88_o.jpg


Lammlever!!! (edit - ber om ursäkt - det är mjölvänd kalvlever)

51115815393_8745e90348_b.jpg


Otroligt vad livet har mycket att ge genom mat! Det finns så mycket att vara tacksam för och som gör en lycklig. Bara att sammanställa det här inlägget...
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Ser mycket Guga (även SousVideEverything) på YouTube, men min absoluta favorit av de svenska matlagningsklippen är Roy Nader. THEROYNADER på Youtube. Jäkligt trevlig kanal, bra matlagare och mysig personlighet. Tänkte om ni har YouTube-torka... :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ser mycket Guga (även SousVideEverything) på YouTube, men min absoluta favorit av de svenska matlagningsklippen är Roy Nader. THEROYNADER på Youtube. Jäkligt trevlig kanal, bra matlagare och mysig personlighet. Tänkte om ni har YouTube-torka... :)
Helt ok men bap har inte den bästa burgaren!
 
Fick feeling och gick igenom mina bilder lite mer...

Skrämmande - på ett påtagligt och ändå behagligt sätt. Det är bra att se saker på/med lite distans ibland. Jag är en medelålders man och jag har ett otal gånger uttalat mig föraktfullt om ungdomar (alla yngre än 40) för att de sitter och pillar på sina telefoner och fotograferar sin mat. Jag har också uttalat mig nedsättande om hipsters. Det visar vilket tunnelseende man kan odla och det är bara att "pudla"

Vad ska jag säga. Tydligen fotograferar jag mat. Till mitt futila försvar hör att jag är icke-existerande på sociala plattformar. Det förra inlägget och det här är min mat-debut på nätet. Varför har jag plåtat maten...!? Troligtvis för att den betyder mycket för mig och att bilderna gör att jag kan hålla kvar känslan.

Om ni är inloggade ser ni förmodligen min lilla rad längst ned. "Grön våg för grå man". Lägger ni ihop alla mina bilder i det förra inlägget och det här så kan det tänkas bilda ett mönster. Landsbygd och hav. Jakt och fiske. När- och egenproducerat samt kontroll av hela kedjan till att det hamnar på bordet. Det här är inget medvetet eller djupt existentiellt utan faktiskt bara en återgång till var jag ursprungligen egentligen kommer ifrån. Det är enkelt där jag nu bor. Det var enkelt där jag kom ifrån. Jag har bara "rest" i en annan värld under många år och har nu hittat tillbaka igen. Exit Tjockhult gjord.

Jag är en gubbster och jag står för det.

4380306310_75a4968174_b.jpg


Förkokar lammrevben (skummade av fettet, sparade fonden och gjorde köttsoppa med rotfrukter).

51115902976_1af82fe5a5_b.jpg


Lägger på ytan.

51116698335_a309614bb5_b.jpg


Sill-lunch på egen hand (krämig äggula är min grej). Äggen från grannen.

51115337247_77b98f0f6b_b.jpg


En annan lunch - Tabasco spelade en stor roll i detta.

51115654224_fcc697d1a6_b.jpg


Vaktelägg från en annan granne.

51115815548_b2021d096b_b.jpg


Raggmunk med fläsk (köpekött för en gångs skull)

51115654099_cedf539d98_b.jpg


Brorsans rökeri som blev klart i somras - står bara 6-700 meter från där jag bor.

51115654034_c69eaf73e2_b.jpg


Och han röker både kött och fisk. Vi lärde oss det av morfar och vår far. En lax går ned i magen med lätthet (och lite snaps underlättar). Sinn GSG9 på hans handled - håller för både krutrök och laxrök.

51115815288_7a1ed0b84a_o.jpg


51115341787_cb2b12106b_h.jpg


51116704490_a1bad0dce2_h.jpg


En gås blir plockad (fågel utan skinn är värdelöst)

51116741380_35e67a2257_o.jpg

51116736585_21c5a33bc4_o.jpg


51115821573_14f1a5bfb7_o.jpg

51115702274_09357d12c9_o.jpg


51115819868_1c151803dc_o.jpg


51115654169_50c487ba88_o.jpg


Lammlever!!! (edit - ber om ursäkt - det är mjölvänd kalvlever)

51115815393_8745e90348_b.jpg


Otroligt vad livet har mycket att ge genom mat! Det finns så mycket att vara tacksam för och som gör en lycklig. Bara att sammanställa det här inlägget...
En fråga, hur tillagar du din gås?😊
 
Topp