• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den nya större mattråden

Ngn som provat thefatcow.se och kan komma med ett utlåtande? Eller ngn som har ett annat tipps på bra postorder kött? (är inte intresserad av Kobe wagyu för 7000kr kilot utan bara riktigt bra kött (ryggbiff, oxfilé, flankstek osv))

Ngn som provat thefatcow.se och kan komma med ett utlåtande? Eller ngn som har ett annat tipps på bra postorder kött? (är inte intresserad av Kobe wagyu för 7000kr kilot utan bara riktigt bra kött (ryggbiff, oxfilé, flankstek osv))
Har provat dem när de körde sin wagyue kampanj för ett tag sedan.
Har dock fördelen att bo relativt nära dem, så jag hämtade upp min bit själv.

förpackningen jag fick köttet i höll sig kallt i 72h. Stabil frigolitlåda med två rejäla isklamparoch utanpå detta en ordentlig kartong.

Förpackningsmässigt - 10/10
Köttet (en smaksak) - 6/10 alldeles för fett för min smak. En bättre svensk hängd ryggbiff smakar bättre.
Bemötande på plats - 10/10
Lätthet att komma i kontakt pr telefon - 1/10

En fråga, hur tillagar du din gås?😊

Ber om ursäkt för sent svar (sommar och semester...)

Bryner den först och sedan stekpåse. En sak som många inte har koll på är att i princip alla fåglar, utom just höna/kyckling, går att tillaga "rosa". Dvs. de behöver inte vara genomstekta helt. Har tyvärr genomlidit alltför många "fina" middagar genom åren med torr duva, sjöfågel, etc. En del i det är att folk är lata och flår dem (med hänvisning till min kommentar ovan om att flådd fågel är värdelöst) - den andra sidan är att man tror att den måste vara helt genomlagad/-stekt.

Med dessa två saker i bakhuvudet finns det fantastiska fågelmåltider att äta!

Ber om ursäkt för sent svar (sommar och semester...)

Bryner den först och sedan stekpåse. En sak som många inte har koll på är att i princip alla fåglar, utom just höna/kyckling, går att tillaga "rosa". Dvs. de behöver inte vara genomstekta helt. Har tyvärr genomlidit alltför många "fina" middagar genom åren med torr duva, sjöfågel, etc. En del i det är att folk är lata och flår dem (med hänvisning till min kommentar ovan om att flådd fågel är värdelöst) - den andra sidan är att man tror att den måste vara helt genomlagad/-stekt.

Med dessa två saker i bakhuvudet finns det fantastiska fågelmåltider att äta!
Bättre sent än aldrig som man brukar säga😊 tusen tack för svar😊

I serien "vuxna män som verkligen inte fotograferar mat" presenteras här sommaren 2021 - hitintills.

Fiskade abborre (som är klart större nu när gäddorna är på tillbakagång - där jag fiskar).

Min 89-åriga mor "byxar" filéer.

51351233334_f8b6fb27b5_b.jpg

Enkelpanerade med smör- och löksås, pressgurka och potatis. Kan nästan bli religiös av detta.

51349762582_d7809d4f6d_b.jpg

Fick en gädda ändå och den blev queneller (uppblandad med Östersjölax).

51350492946_ee529e529c_b.jpg

Kusinens Russel spanar gädda...

51351511530_8e41fd0d4a_b.jpg

Så här ser fläskkarrén ut där vi håller till på sommaren och då heter den istället griskarré. @Margarinkungen vet vad jag talar om. Går inte att jämföra med det som säljs i i vanliga affärer i Sverige. Det är en ynnest att få grilla den!

51351511460_5769ed5d6c_b.jpg

Överbjudna till kusinen på lite plock...

51351233209_53c5e29350_b.jpg

Ser bra ut för skörden (kika i bakgrunden också).

51351233044_7d498cb276_b.jpg

Nu blev jag lite hungrig...!

Var kantarellbilden tagen nyligen eller tidigare i sommar?

11 juli. Nu väntar jag på trattisarna.

edit - tillägg. En trevlig trattkantarell-grej som jag lärt mig av min fru är att fortsätta plocka dem hela året ut - eller åtminstone mycket senare än normalt. Jag har väl tidigare gjort som de flesta andra, plockat dem under "normalhösten". Min fru som har sitt ursprung i sydligare delar av Sverige drog med mig ut för att plocka i november och december i Södermanland. Mycket bra resultat! Ett år var vi ute på nyårsafton och skördade friskt. Så länge det inte varit hård och ihållande frost växer de och går att ta hand om. Ofta hittar vi riktigt stora trattkantareller och i mängder då ingen varit och plockat på månader.

Senast ändrad:
I serien "vuxna män som verkligen inte fotograferar mat" presenteras här sommaren 2021 - hitintills.

Fiskade abborre (som är klart större nu när gäddorna är på tillbakagång - där jag fiskar).

Min 89-åriga mor "byxar" filéer.

51351233334_f8b6fb27b5_b.jpg

Enkelpanerade med smör- och löksås, pressgurka och potatis. Kan nästan bli religiös av detta.

51349762582_d7809d4f6d_b.jpg

Fick en gädda ändå och den blev queneller (uppblandad med Östersjölax).

51350492946_ee529e529c_b.jpg

Kusinens Russel spanar gädda...

51351511530_8e41fd0d4a_b.jpg

Så här ser fläskkarrén ut där vi håller till på sommaren och då heter den istället griskarré. @Margarinkungen vet vad jag talar om. Går inte att jämföra med det som säljs i i vanliga affärer i Sverige. Det är en ynnest att få grilla den!

51351511460_5769ed5d6c_b.jpg

Överbjudna till kusinen på lite plock...

51351233209_53c5e29350_b.jpg

Ser bra ut för skörden (kika i bakgrunden också).

51351233044_7d498cb276_b.jpg

Nu blev jag lite hungrig...!
Som inflyttad ålänning är jag beredd att skriva under på det där att finsk gris är nivåer över svensk!

Har du det där svampstället på ön?

Vad ska man ha för stekpanna? Kört med Scanpan CTX de senaste åren men det har nu blivit riktigt kass.
Ja kolstål o gjutjärn är ju trevligt, men ibland vill man ju ha non-stick o där har jag kört på Tefal senaste gångerna, men de tar ju slut efter några år (slutar vara non-stick även att jag aldrig använder verktyg av stål i dem). Är det ngn som har tips på bra non-stick som vara för evigt?

Såg denna dyka upp i mitt flöde, ngn som testat?

Ja kolstål o gjutjärn är ju trevligt, men ibland vill man ju ha non-stick o där har jag kört på Tefal senaste gångerna, men de tar ju slut efter några år (slutar vara non-stick även att jag aldrig använder verktyg av stål i dem). Är det ngn som har tips på bra non-stick som vara för evigt?

Non-stick är endast bra för fisk, tycker jag. Allt annat blir bättre i gjutjärn, kolstål eller rostfritt. Dessutom är jag emot slit-och-slängprodukter, och stekpannor som är designade att "ta slut" är inget för mig.

Plast håller ju inte för evigt, så bara att gilla läget och byta ut eller köpa solida pannor.

Jag har köpt ett par av dom här. Är faktiskt riktigt bra för att vara non-stick om man hanterar dom varsamt.

02B43776-DFC2-4CE9-846B-0219084812EC.png

Fick feeling och gick igenom mina bilder lite mer...

Skrämmande - på ett påtagligt och ändå behagligt sätt. Det är bra att se saker på/med lite distans ibland. Jag är en medelålders man och jag har ett otal gånger uttalat mig föraktfullt om ungdomar (alla yngre än 40) för att de sitter och pillar på sina telefoner och fotograferar sin mat. Jag har också uttalat mig nedsättande om hipsters. Det visar vilket tunnelseende man kan odla och det är bara att "pudla"

Vad ska jag säga. Tydligen fotograferar jag mat. Till mitt futila försvar hör att jag är icke-existerande på sociala plattformar. Det förra inlägget och det här är min mat-debut på nätet. Varför har jag plåtat maten...!? Troligtvis för att den betyder mycket för mig och att bilderna gör att jag kan hålla kvar känslan.

Om ni är inloggade ser ni förmodligen min lilla rad längst ned. "Grön våg för grå man". Lägger ni ihop alla mina bilder i det förra inlägget och det här så kan det tänkas bilda ett mönster. Landsbygd och hav. Jakt och fiske. När- och egenproducerat samt kontroll av hela kedjan till att det hamnar på bordet. Det här är inget medvetet eller djupt existentiellt utan faktiskt bara en återgång till var jag ursprungligen egentligen kommer ifrån. Det är enkelt där jag nu bor. Det var enkelt där jag kom ifrån. Jag har bara "rest" i en annan värld under många år och har nu hittat tillbaka igen. Exit Tjockhult gjord.

Jag är en gubbster och jag står för det.

4380306310_75a4968174_b.jpg

Förkokar lammrevben (skummade av fettet, sparade fonden och gjorde köttsoppa med rotfrukter).

51115902976_1af82fe5a5_b.jpg

Lägger på ytan.

51116698335_a309614bb5_b.jpg

Sill-lunch på egen hand (krämig äggula är min grej). Äggen från grannen.

51115337247_77b98f0f6b_b.jpg

En annan lunch - Tabasco spelade en stor roll i detta.

51115654224_fcc697d1a6_b.jpg

Vaktelägg från en annan granne.

51115815548_b2021d096b_b.jpg

Raggmunk med fläsk (köpekött för en gångs skull)

51115654099_cedf539d98_b.jpg

Brorsans rökeri som blev klart i somras - står bara 6-700 meter från där jag bor.

51115654034_c69eaf73e2_b.jpg

Och han röker både kött och fisk. Vi lärde oss det av morfar och vår far. En lax går ned i magen med lätthet (och lite snaps underlättar). Sinn GSG9 på hans handled - håller för både krutrök och laxrök.

51115815288_7a1ed0b84a_o.jpg

51115341787_cb2b12106b_h.jpg

51116704490_a1bad0dce2_h.jpg

En gås blir plockad (fågel utan skinn är värdelöst)

51116741380_35e67a2257_o.jpg

51116736585_21c5a33bc4_o.jpg

51115821573_14f1a5bfb7_o.jpg

51115702274_09357d12c9_o.jpg

51115819868_1c151803dc_o.jpg

51115654169_50c487ba88_o.jpg

Lammlever!!! (edit - ber om ursäkt - det är mjölvänd kalvlever)

51115815393_8745e90348_b.jpg

Otroligt vad livet har mycket att ge genom mat! Det finns så mycket att vara tacksam för och som gör en lycklig. Bara att sammanställa det här inlägget...
Du får berätta receptet på räkröran och sillmackan? Dom såg så goda ut😊

Städade frysen och hittade lite roliga köttdetaljer. rådjursbog med ben, ryggbiff rådjur samt älgatek med ben. Allt från aug -18. Har hört att man kan spara vilt länge, men hur länge, är det reko att äta fortfarande tror ni?

Tillbaka
Topp