Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Köttkompaniet i Hötorgshallen skickar.Ngn som provat thefatcow.se och kan komma med ett utlåtande? Eller ngn som har ett annat tipps på bra postorder kött? (är inte intresserad av Kobe wagyu för 7000kr kilot utan bara riktigt bra kött (ryggbiff, oxfilé, flankstek osv))
Hört blandat om dem. Det gör ju inte saken bättre dock att de blandar ihop styckningsdetaljer i sina reklamannonser.Ngn som provat thefatcow.se och kan komma med ett utlåtande? Eller ngn som har ett annat tipps på bra postorder kött? (är inte intresserad av Kobe wagyu för 7000kr kilot utan bara riktigt bra kött (ryggbiff, oxfilé, flankstek osv))
Har provat dem när de körde sin wagyue kampanj för ett tag sedan.Ngn som provat thefatcow.se och kan komma med ett utlåtande? Eller ngn som har ett annat tipps på bra postorder kött? (är inte intresserad av Kobe wagyu för 7000kr kilot utan bara riktigt bra kött (ryggbiff, oxfilé, flankstek osv))
En fråga, hur tillagar du din gås?
Bättre sent än aldrig som man brukar säga tusen tack för svarBer om ursäkt för sent svar (sommar och semester...)
Bryner den först och sedan stekpåse. En sak som många inte har koll på är att i princip alla fåglar, utom just höna/kyckling, går att tillaga "rosa". Dvs. de behöver inte vara genomstekta helt. Har tyvärr genomlidit alltför många "fina" middagar genom åren med torr duva, sjöfågel, etc. En del i det är att folk är lata och flår dem (med hänvisning till min kommentar ovan om att flådd fågel är värdelöst) - den andra sidan är att man tror att den måste vara helt genomlagad/-stekt.
Med dessa två saker i bakhuvudet finns det fantastiska fågelmåltider att äta!
Var kantarellbilden tagen nyligen eller tidigare i sommar?
Jag kör med DeBuyer kolstålspanna och Lodge gjutjärn. Riktigt bra och riktigt prisvärda. Skeppshults gjutjärnspannor är ju klassiker också.Vad ska man ha för stekpanna? Kört med Scanpan CTX de senaste åren men det har nu blivit riktigt kass.
Som inflyttad ålänning är jag beredd att skriva under på det där att finsk gris är nivåer över svensk!I serien "vuxna män som verkligen inte fotograferar mat" presenteras här sommaren 2021 - hitintills.
Fiskade abborre (som är klart större nu när gäddorna är på tillbakagång - där jag fiskar).
Min 89-åriga mor "byxar" filéer.
Enkelpanerade med smör- och löksås, pressgurka och potatis. Kan nästan bli religiös av detta.
Fick en gädda ändå och den blev queneller (uppblandad med Östersjölax).
Kusinens Russel spanar gädda...
Så här ser fläskkarrén ut där vi håller till på sommaren och då heter den istället griskarré. @Margarinkungen vet vad jag talar om. Går inte att jämföra med det som säljs i i vanliga affärer i Sverige. Det är en ynnest att få grilla den!
Överbjudna till kusinen på lite plock...
Ser bra ut för skörden (kika i bakgrunden också).
Nu blev jag lite hungrig...!
Ja kolstål o gjutjärn är ju trevligt, men ibland vill man ju ha non-stick o där har jag kört på Tefal senaste gångerna, men de tar ju slut efter några år (slutar vara non-stick även att jag aldrig använder verktyg av stål i dem). Är det ngn som har tips på bra non-stick som vara för evigt?Vad ska man ha för stekpanna? Kört med Scanpan CTX de senaste åren men det har nu blivit riktigt kass.
Non-stick är endast bra för fisk, tycker jag. Allt annat blir bättre i gjutjärn, kolstål eller rostfritt. Dessutom är jag emot slit-och-slängprodukter, och stekpannor som är designade att "ta slut" är inget för mig.Ja kolstål o gjutjärn är ju trevligt, men ibland vill man ju ha non-stick o där har jag kört på Tefal senaste gångerna, men de tar ju slut efter några år (slutar vara non-stick även att jag aldrig använder verktyg av stål i dem). Är det ngn som har tips på bra non-stick som vara för evigt?
Såg denna dyka upp i mitt flöde, ngn som testat?
10" HexClad Hybrid Pan
Shop HexClad's 10-inch frying pan made with our patented hybrid technology. Try a stainless steel frying pan that makes cooking an absolute pleasure today!hexclad.com
Plast håller ju inte för evigt, så bara att gilla läget och byta ut eller köpa solida pannor.Ja kolstål o gjutjärn är ju trevligt, men ibland vill man ju ha non-stick o där har jag kört på Tefal senaste gångerna, men de tar ju slut efter några år (slutar vara non-stick även att jag aldrig använder verktyg av stål i dem). Är det ngn som har tips på bra non-stick som vara för evigt?
10" HexClad Hybrid Pan
Shop HexClad's 10-inch frying pan made with our patented hybrid technology. Try a stainless steel frying pan that makes cooking an absolute pleasure today!hexclad.com
Ja kolstål o gjutjärn är ju trevligt, men ibland vill man ju ha non-stick o där har jag kört på Tefal senaste gångerna, men de tar ju slut efter några år (slutar vara non-stick även att jag aldrig använder verktyg av stål i dem). Är det ngn som har tips på bra non-stick som vara för evigt?
10" HexClad Hybrid Pan
Sho har inte lunch så det går bort. Tak är bra och ni får fin utsikt över staden.Var äter jag riktigt god sushi till lunch imorgon i Stockholm?
Precis så. Tak verkar inte servera sushi på Lördagar, till lunch.Sho har inte lunch så det går bort. Tak är bra och ni får fin utsikt över staden.
Säker? Finns på menyn i matsalen och synes även finnas på terassen.Precis så. Tak verkar inte servera sushi på Lördagar, till lunch.
Inte alls säker. Får dyka upp och se.Säker? Finns på menyn i matsalen och synes även finnas på terassen.
Lördag im så det lär vara brunch menyn vid lunch på terassen. Matsalen lär dock ha vanliga menyn.Inte alls säker. Får dyka upp och se.
Som inflyttad ålänning är jag beredd att skriva under på det där att finsk gris är nivåer över svensk!
Har du det där svampstället på ön?
Man kan ju alltid försöka lura till sig någon liten ledtråd iallafallBer om ursäkt för sent (icke-) svar... Inte talar man väl om var svampställen är!?
Du får berätta receptet på räkröran och sillmackan? Dom såg så goda utFick feeling och gick igenom mina bilder lite mer...
Skrämmande - på ett påtagligt och ändå behagligt sätt. Det är bra att se saker på/med lite distans ibland. Jag är en medelålders man och jag har ett otal gånger uttalat mig föraktfullt om ungdomar (alla yngre än 40) för att de sitter och pillar på sina telefoner och fotograferar sin mat. Jag har också uttalat mig nedsättande om hipsters. Det visar vilket tunnelseende man kan odla och det är bara att "pudla"
Vad ska jag säga. Tydligen fotograferar jag mat. Till mitt futila försvar hör att jag är icke-existerande på sociala plattformar. Det förra inlägget och det här är min mat-debut på nätet. Varför har jag plåtat maten...!? Troligtvis för att den betyder mycket för mig och att bilderna gör att jag kan hålla kvar känslan.
Om ni är inloggade ser ni förmodligen min lilla rad längst ned. "Grön våg för grå man". Lägger ni ihop alla mina bilder i det förra inlägget och det här så kan det tänkas bilda ett mönster. Landsbygd och hav. Jakt och fiske. När- och egenproducerat samt kontroll av hela kedjan till att det hamnar på bordet. Det här är inget medvetet eller djupt existentiellt utan faktiskt bara en återgång till var jag ursprungligen egentligen kommer ifrån. Det är enkelt där jag nu bor. Det var enkelt där jag kom ifrån. Jag har bara "rest" i en annan värld under många år och har nu hittat tillbaka igen. Exit Tjockhult gjord.
Jag är en gubbster och jag står för det.
Förkokar lammrevben (skummade av fettet, sparade fonden och gjorde köttsoppa med rotfrukter).
Lägger på ytan.
Sill-lunch på egen hand (krämig äggula är min grej). Äggen från grannen.
En annan lunch - Tabasco spelade en stor roll i detta.
Vaktelägg från en annan granne.
Raggmunk med fläsk (köpekött för en gångs skull)
Brorsans rökeri som blev klart i somras - står bara 6-700 meter från där jag bor.
Och han röker både kött och fisk. Vi lärde oss det av morfar och vår far. En lax går ned i magen med lätthet (och lite snaps underlättar). Sinn GSG9 på hans handled - håller för både krutrök och laxrök.
En gås blir plockad (fågel utan skinn är värdelöst)
Lammlever!!! (edit - ber om ursäkt - det är mjölvänd kalvlever)
Otroligt vad livet har mycket att ge genom mat! Det finns så mycket att vara tacksam för och som gör en lycklig. Bara att sammanställa det här inlägget...