• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Äppelklocketråden

Cool! du verkar ha koll så skjuter en fråga till: om man bara ska ha den som träningsklocka: pulsmätare, spotify + kunna svara i telefon så borde t.ex. S4 duga bra så länge den är cellular?

Cool! du verkar ha koll så skjuter en fråga till: om man bara ska ha den som träningsklocka: pulsmätare, spotify + kunna svara i telefon så borde t.ex. S4 duga bra så länge den är cellular?
Skulle jag nog tycka.
Största fördelen med 5an eller 6an är att de har AOD, visserligen är det bara apples egna träningsapp som funkar bra med AOD om man enkelt vill se statistik när man tränar.

Men använder man klockan till vardags är AOD ett måste om klockan skall funka bra som en klocka också.

Jobbar på ett stort IT företag i Sverige där dom flesta drar hem rätt fina löner. Allt man ser är Applewatch runt handleden. Det är väl deras nördiga sida som bestämmer vad de ska bära. Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska behöva vara så extrem snabb med att se vad som händer i mobilen, den ligger liksom knappt 1 meter ifrån en.

Känns bara jobbigt att ständigt behöva ha något runt handleden som vibrerar eller lyser.
Intressant, tycker inte AW är speciellt vanliga på mitt jobb, som även det består av många personer med teknikbakgrunder. Håller dock helt med dig, jag ser inte vitsen med att ha ännu en skärm i sitt liv, speciellt inte när den ena ligger i fickan... En sak som är härlig med mekaniska klockor, du får tiden plus slipper elektronik och skärm. Precis sånt man behöver i dessa dagar.

C8DEC175-B4D0-42D2-BB19-E32C08531AAE.jpeg

Jag älskar min Apple Watch. Men jag är ju en tekniknörd också, vilket gör att min rolex hamnat i lådan ett tag nu 🤣

Har lite tankar om en aw för att minska på skärmtiden. Dvs lämna telefonen hemma när man ska ut och käka middag med vänner, när man jobbar för att slippa frestelsen att skrolla instagram som en hjärndöd zombie osv. Någon som har använt sin på ett liknande sätt och har några erfarenheter att dela med sig av?

Har lite tankar om en aw för att minska på skärmtiden. Dvs lämna telefonen hemma när man ska ut och käka middag med vänner, när man jobbar för att slippa frestelsen att skrolla instagram som en hjärndöd zombie osv. Någon som har använt sin på ett liknande sätt och har några erfarenheter att dela med sig av?
Jag använder min med esim när jag går till gymmet, går på stan eller gör ärenden. Då använder jag klockan tillsammans med airpods och det fungerar utmärkt.

Jag använder den inte riktigt så som du tänker men jag har LTE varianten.

Det är befriande att kunna gå ut utan att ha telefonen på sig och även fungerande ApplePay. Det är inte alltid man kan eller vill ha telefonen med sig men det är bra att kunna ta emot samtal/sms.

Dock skall det påpekas att det käkar batteri att gå med bara klockan utan telefon så vi är inte riktigt där om du vill ha bara klockan utan telefon under ett helt dygn.

Jag använder min med esim när jag går till gymmet, går på stan eller gör ärenden. Då använder jag klockan tillsammans med airpods och det fungerar utmärkt.
Jag använder den inte riktigt så som du tänker men jag har LTE varianten.

Det är befriande att kunna gå ut utan att ha telefonen på sig och även fungerande ApplePay. Det är inte alltid man kan eller vill ha telefonen med sig men det är bra att kunna ta emot samtal/sms.

Dock skall det påpekas att det käkar batteri att gå med bara klockan utan telefon så vi är inte riktigt där om du vill ha bara klockan utan telefon under ett helt dygn.
Tack för inputs! Låter ju som att den kanske är en eller två generationer bort då. Blir till att köpa en ändå för att testa, om ingenting annat än för att stilla ha begäret

Tack för inputs! Låter ju som att den kanske är en eller två generationer bort då. Blir till att köpa en ändå för att testa, om ingenting annat än för att stilla ha begäret
Jag ångrar inte för fem öre bytet till AW, jag höll emot länge och jag gillar mekaniken i en mekanisk klocka. Men AW är så mycket mer.

Är nere i en dipp gällande ”vanliga” klockor och funderar starkt på att ta en paus från de samt allt flippande och köpa mig en 40mm AW6 SS och köra med tills suget är tillbaka 😊.

Är det nån skillnad i batteritid på 44mm SE vs 44mm 6? Då med inställningen att man stänger av ”always on” på sexan?

Är det nån skillnad i batteritid på 44mm SE vs 44mm 6? Då med inställningen att man stänger av ”always on” på sexan?
Utöver AOD är skillnaderna

• SE har en generation äldre processor (S5 istället för 6ans S6)
  • SE kan inte mäta syrenivå i blodet
  • SE saknar EKG funktion
  • SE saknar U1 chipet (en radiosändare/mottagare på UKV (tror jag) som kan användas för rumslig lokalisering, aldrig använt denna funktion själv och troligen något som får mer användning i framtiden).
  • SE går inte att få i andra material aluminium (och därmed även inte safirglas)

Hur du värderar dessa skilnader är upp till dig själv.

Batteritiden skall vara samma på SE som på 6an med AOD påslagen.

AOD är ett måste på en klocka för att den skall funka som klocka för mig personligen.

• Like
Reactions: khx
Sämre processor i SE alltså, men märker man nån skillnad, på riktigt?

Övriga funktioner klarar jag mig utan. Safirglas vore iofs nice.

Sämre processor i SE alltså, men märker man nån skillnad, på riktigt?

Nepp, skillnaden är att S6 chippet drar mindre ström för att utföra samma uppgifter som S5 chippet. Men IOM att SE inte har AOD så går det i princip på ett ut.

Även om man kan så är ju inte klockan det man direkt sitter och lirar spel på (där processorhastigheten kan märkas av).

Nepp, skillnaden är att S6 chippet drar mindre ström för att utföra samma uppgifter som S5 chippet. Men IOM att SE inte har AOD så går det i princip på ett ut.

Även om man kan så är ju inte klockan det man direkt sitter och lirar spel på (där processorhastigheten kan märkas av).
Bra förtydligat! Tack!

Avseende materialet på boetten, är 6’an mindre känslig för skador i rostfritt stål och/eller titan jämfört med aluminiumversionen? Eller är det bara en fråga om finish och vikt (titan)?

Bra förtydligat! Tack!

Avseende materialet på boetten, är 6’an mindre känslig för skador i rostfritt stål och/eller titan jämfört med aluminiumversionen? Eller är det bara en fråga om finish och vikt (titan)?
Aluminium är ju mjukare än både stål och titan så det blir ju lättare buckligt. Största skillnaden är väl att baksidan på alu klockorna är plast medan det är keramiskt på stål/titan. Keram mer tåligt för repor men känsligare för att tappas i backen.

Aluminiumet kan även börja korrodera av salt från svett och havsbad om man slarvar med att skölja klockan då och då. Detta problem har du inte med stål/titan. Å andra sidan borte alla snuskpellar och -lisor skölja av klockan med jämna mellanrum.

Jag har en S6 i titan (naturlig). Dels för att jag ville ha safir och för att jag gillar utseendet på titan.

Aluminium är ju mjukare än både stål och titan så det blir ju lättare buckligt. Största skillnaden är väl att baksidan på alu klockorna är plast medan det är keramiskt på stål/titan. Keram mer tåligt för repor men känsligare för att tappas i backen.

Aluminiumet kan även börja korrodera av salt från svett och havsbad om man slarvar med att skölja klockan då och då. Detta problem har du inte med stål/titan. Å andra sidan borte alla snuskpellar och -lisor skölja av klockan med jämna mellanrum.

Jag har en S6 i titan (naturlig). Dels för att jag ville ha safir och för att jag gillar utseendet på titan.
Ja, såklart de ska tvättas ibland. Min fru blev mer eller mindre totalchockad när jag tvättade hennes äppleklocka under kranen i köket :)
Vilket leder in på nästa fråga; vilket band är mest lämpligt om man vill använda klockan både till träning och vardag, helst utan att behöva byta emellan?

Tillbaka
Topp