• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Team 60 utgÄvan kom 1995 alltsÄ i slutfasen av plutonens livscykel. Jag har faktiskt inte öppnat klockan för att kolla men med tanke pÄ klockans skick sÄ utgÄr jag ifrÄn originalverk. Det hÀr med verken Àr annars en rörig historia. Verket heter Breitling 51 fast egentligen Àr det ett Miyota 652. Produktionen var dock utlagd till Seiko/Morioka. Bara bakplÄtens mÀrkning skiljer de olika varianterna som finns i mÄnga olika klockor. Just nÀr det gÀller batteriklockor sÄ fÄr man inte vara sÄ krÀsen. BÀttre att hÄlla igÄng dom Àn att vara petnoga med originaldelar.
Vad har SEIKO gjort menar du? Miyota Àr ju Citizen.
 
Blir ocksÄ skogssugen pÄ en Aerospace efter alla posts senaste tiden. SÄ jÀvla hÄrd och helt utan vettig konkurrent. FÄr bjuda pÄ en bild av min Evo tills jag hittat en Aerospace i min smak.
DSC_0003.JPG
 
Hör ni, jag har inte haft nÄn bratte sen i vintras nÄn gÄng och Àr lite sugen igen. SÄ hÀr pÄ sommaren Àr ju ocksÄ fÀrg ett plus. SÄ en coral superocean kanske. NÄn gissning om vad en Àldre tusenmetare kan ligga pÄ?
Ligger nog farligt nÀra nivÄn dÀr det Àr bÀttre att hoppa upp till en gul seawolf ;)
 
Vad har SEIKO gjort menar du? Miyota Àr ju Citizen.
StÀmmer. Jag har fÄtt lite olika uppgifter. Enligt vissa har bÄde Miyota (Citizen) och Morioka (Seiko) tillverkat verket. Andra att det bara Àr Morioka och att verket sen anvÀnds av Miyota/Citizen under sitt brand. Det fanns tydligen ett sammarbete mellan dom. Jag har inte dykt djupare i Àmnet men faktum Àr att verket sitter i nÄgra Seiko och Pulsar (ocksÄ Seiko) frÄn tiden. Troligen ocksÄ i nÄgon Citizen klocka ocksÄ.
 
KlÀmde ju pÄ en gul i London. Den Àr frÀn men boetten Àr vÀldigt hög vilket gör att den ser lite oproportionerlig ut. Börjar svÀnga mer mot en Avenger II kronograf eller en Colt supertkvarts Kronograf. Den gula Àr fortfarande brutal med sina 3000 meter dock. NÀstan synd att Breitling har sÄ mÄnga trevliga modeller. Aerospace Àr ju Nice. En blÄ med blÄ rem vore mumma...
Osv osv.....
 
StÀmmer. Jag har fÄtt lite olika uppgifter. Enligt vissa har bÄde Miyota (Citizen) och Morioka (Seiko) tillverkat verket. Andra att det bara Àr Morioka och att verket sen anvÀnds av Miyota/Citizen under sitt brand. Det fanns tydligen ett sammarbete mellan dom. Jag har inte dykt djupare i Àmnet men faktum Àr att verket sitter i nÄgra Seiko och Pulsar (ocksÄ Seiko) frÄn tiden. Troligen ocksÄ i nÄgon Citizen klocka ocksÄ.
Morioka Ă€r en stad. Det du pratar om Ă€r SII (SEIKO instruments inc). Det som lĂ€mnar fabriken Ă€r antingen SEIKO-mĂ€rkt eller mĂ€rkt SII (de urverk som inte sitter i SEIKOs). Är urverket mĂ€rkt Miyota sĂ„ Ă€r det tillverkat av Citizen, inte SII. SvĂ„rare Ă€n sĂ„ Ă€r det inte.

Men vissa tillverkare lÄnar verk av varandra ibland. Det finns exempelvis Casios med Citizen-verk i sig, dÄ Àr de dock mÀrkta Miyota.
 
Morioka Ă€r en stad. Det du pratar om Ă€r SII (SEIKO instruments inc). Det som lĂ€mnar fabriken Ă€r antingen SEIKO-mĂ€rkt eller mĂ€rkt SII (de urverk som inte sitter i SEIKOs). Är urverket mĂ€rkt Miyota sĂ„ Ă€r det tillverkat av Citizen, inte SII. SvĂ„rare Ă€n sĂ„ Ă€r det inte.

Men vissa tillverkare lÄnar verk av varandra ibland. Det finns exempelvis Casios med Citizen-verk i sig, dÄ Àr de dock mÀrkta Miyota.
SÄ Àr det sÀkert. Anledningen att Miyota Y652 kom in i bilden Àr det hÀvdas att det Àr det verk som Breitling anvÀnde rakt av men med egen mÀrkning. RÀtt eller fel vet jag inte. För att ytterligare nörda ner sig:) sÄ glömde jag att berÀtta att Seiko sjÀlva benÀmner verket som H461 (H för Hattori?). Morioka mÀrkta verk finns ocksÄ. Jag har tvÄ reservverk mÀrkta Morioka Tokei Inc. Det ena som Y652 och det andra som Y653. Vad dom suttit i för klockor har jag ingen aning om. PÄ bukten kan man fortfarande hitta NOS Morioka mÀrkta verk till bl.a. Plutonen. Dock ett nÄgot enklare utförande utan stenar. Var sen Morioka Tokei Inc hör hemma i organisationen har jag inte kollat. NÄgot annat Seiko bolag? Seiko Instruments Inc som bytt namn eller sÄlts ut? Kanske nÄgon helt oberoende som köpt produktionslinan och fortsatt tillverkning för eftermarknaden?
image.jpeg
image.jpeg
 
SÄ Àr det sÀkert. Anledningen att Miyota Y652 kom in i bilden Àr det hÀvdas att det Àr det verk som Breitling anvÀnde rakt av men med egen mÀrkning. RÀtt eller fel vet jag inte. För att ytterligare nörda ner sig:) sÄ glömde jag att berÀtta att Seiko sjÀlva benÀmner verket som H461 (H för Hattori?). Morioka mÀrkta verk finns ocksÄ. Jag har tvÄ reservverk mÀrkta Morioka Tokei Inc. Det ena som Y652 och det andra som Y653. Vad dom suttit i för klockor har jag ingen aning om. PÄ bukten kan man fortfarande hitta NOS Morioka mÀrkta verk till bl.a. Plutonen. Dock ett nÄgot enklare utförande utan stenar. Var sen Morioka Tokei Inc hör hemma i organisationen har jag inte kollat. NÄgot annat Seiko bolag? Seiko Instruments Inc som bytt namn eller sÄlts ut? Kanske nÄgon helt oberoende som köpt produktionslinan och fortsatt tillverkning för eftermarknaden?
image.jpeg
image.jpeg
Hoppas du inte tar det som att jag tjafsar, tycker detta Àr intressant.

H Àr urverkslinjen och stÄr inte för Hattori, googla pÄ SEIKO H461 sÄ hittar du massvis av gamla modeller med det urverket. NÀr SII sÀljer urverk till andra klocktillverkare sÄ Àndrar de referensnamnen, i ditt fall tydligen till Y652. DÄ stÄr det (nu för tiden) inte heller SEIKO lÀngre, utan SII.

AngÄende Morioka Àr det staden dÀr SII hÄller till. SII Àr fortfarande i högsta grad en aktiv fabrik inom SEIKO och de tillverkar bland annat vissa urverk till GS. @Molle kan sÀkert berÀtta vad de tillverkar dÀr eller sÄ lÀser du hÀr:
http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/atelier.html

Nu för tiden mÀrks urverken frÄn SII med SII men SII har bytt namn och Àndrat strukturen en hel del sedan de startade, det Àr alltsÄ fullt möjligt att de skrev Morioka pÄ vissa urverk under en period.

Hur Citizen och Miyota kom in i bilden har jag ingen aning om, ser inga belÀgg för att de skulle vara inblandade. Hittar inga Citizens med det urverket.

http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/company.html
 
Senast Àndrad:
Hoppas du inte tar det som att jag tjafsar, tycker detta Àr intressant.

H Àr urverkslinjen och stÄr inte för Hattori, googla pÄ SEIKO H461 sÄ hittar du massvis av gamla modeller med det urverket. NÀr SII sÀljer urverk till andra klocktillverkare sÄ Àndrar de referensnamnen, i ditt fall tydligen till Y652. DÄ stÄr det (nu för tiden) inte heller SEIKO lÀngre, utan SII.

AngÄende Morioka Àr det staden dÀr SII hÄller till. SII Àr fortfarande i högsta grad en aktiv fabrik inom SEIKO och de tillverkar bland annat vissa urverk till GS. @Molle kan sÀkert berÀtta vad de tillverkar dÀr eller sÄ lÀser du hÀr:
http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/atelier.html

Nu för tiden mÀrks urverken frÄn SII med SII men SII har bytt namn och Àndrat strukturen en hel del sedan de startade, det Àr alltsÄ fullt möjligt att de skrev Morioka pÄ vissa urverk under en period.

Hur Citizen och Miyota kom in i bilden har jag ingen aning om, ser inga belÀgg för att de skulle vara inblandade. Hittar inga Citizens med det urverket.

http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/company.html
Intressant och pÄ hÀrligt hög nördnivÄ:D
Det verkar finnas en etablerad "sanning" pÄ nÀtet att Plutonen har ett Miyota Y652 verk vilket Àven jag trott fram tills nu. Gjorde nyss en bildsökning pÄ detta verk och fick inte en enda trÀff som kunde bekrÀfta att ett sÄdant verk existerar. Googlar man dÀremot lite andra kombinationer sÄ hittar man:
Breitling B232
Breitling B232.jpg

Pulsar (Seiko) Y652
Pulsar Y652.jpg

Seiko H461
Seiko H461.JPG

Morioka Y653
Morioka Y653.JPG

Alla givetvis i grunden samma verk. Bara att lyfta pÄ hatten och konstatera att hela nÀtet har fel och du rÀtt:) BekrÀftar Àven den gamla sanningen att en lögn blir inte sann bara för att den upprepas och/eller hittas pÄ nÀtet.
 
Hör ni, jag har inte haft nÄn bratte sen i vintras nÄn gÄng och Àr lite sugen igen. SÄ hÀr pÄ sommaren Àr ju ocksÄ fÀrg ett plus. SÄ en coral superocean kanske. NÄn gissning om vad en Àldre tusenmetare kan ligga pÄ?
En gul superocean kan hittas pÄ C24 frÄn 12,6 - 16,9kkr. Gul Seawolf frÄn 22,3 pÄ gummi, 27,3 pÄ lÀnk. Endast Europa priser
StÄlfisk frÄn 15,4'
 
KlÀmde lite pÄ en sÄn hos @ERIKSON URHANDEL och fastnade stenhÄrt för den!!
Satt som en smÀck pÄ handleden och Àr gryyyymt snygg. Stort habegÀr.

image.jpeg

Den Àr verkligen grymt snygg. Den har allt, snacka om att kunna passa mig som OWG.
Hur upplever du storleken? Vikten med mesh?
KÀnns dock som man skulle behöva bÄde lÀnken och mesh:D
MĂ„ste in och prova.
Breitling-Chronoliner-on-different-bracelets-Perpetuelle-900x683.jpg
 
Är det nĂ„gon hĂ€r som kommer ihĂ„g var/vem som lade upp en bild med fĂ€rsk försĂ€ljningsstatistik.....
 
Tillbaka
Topp