• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
rouleaux heter lÀnken!
IGP9426.jpg

ser ju ut som bullits liksom ;)


jens kan nog hjÀlpa dig hitta en!
En sÄdan ja! Jo de riktigt coola, ska titta nÀrmre pÄ det, tack! :)
 

DrDre

Patek
Det Àr premium, dom drack bubbel nÀr dom monterade det, priset i annonsen gÀller endast glaset om det inte framgick ;):D
(obs endast skoj)
NÀ ja jo det var inte billigt pÄ sÄ vis.
Man fÄr lov att komma över chronomaterna billigt om det ska "löna" sig att serva.
Sen Àr ju inte vinsten primÀr utan funktionen.
Men det hade inte skadat om hel service hade legat runt 4,5-5k istÀllet :)

Om man inte behöver byta glas eller andra delar utan bara vill ha urverket rengjort och oljat sÄ kan man ju vÀnda sig till mindre oberoende urmakare. DÀr ligger priset i ungefÀr det hÀrad du nÀmner.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Grym klocka! MĂ„ste upplevas i verkligheten.
Ja det har du helt rÀtt i. Den vita/grÀddfÀrgade tavlan Àr mycket trevlig, dock lite svÄr att fÄnga pÄ bild. Som du sÀger sÄ gör den sig bÀst i verkligheten.
Ett pro 3 gummi ska dock införskaffas vid tillfÀlle. Helpolerad lÀnk kan nog bli lite jobbigt i lÀngden annars.
 
Tjenare alla Breitlingdiggare!
Det hÀr kanske Àr mer en allmÀn frÄga Àn en breitlingfrÄga egentligen, men jag tÀnker att jag börjar hÀr sÄ fÄr vi se. :)

HĂ€r kommer bakgrunden:
Jag har haft en Breitling Superocean Steelfish sen 2011. Den anvÀndes dagligen fram till 2015 och gick som en breitlingklocka ska - utan minsta bekymmer. Klockan servades under 2015 efter att ha förlorat en match med ett stengolv och har sedan dess legat orörd (med nÄgra fÄ undantag) i tre Är.

I helgen anvÀnde jag den igen och badade i en badtunna (inte utan att först kontrollerat att kronan var Ätskruvad ordentligt). Till min förvÄning upptÀckte jag morgonen efter imma pÄ glaset. Mon dieu. LÀmnade in klockan hos AD som bekrÀftade att klockan var otÀt och fuktig och nu har den skickats vidare för kostnadsförslag. Kanske Àr det prematurt att redan nu spekulera i vad som orsakat detta, men jag har sjÀlvklart börja rannsaka mitt eget agerande och vill gÀrna ha lite input frÄn er.

Kan en klocka komma att bli otÀt av att inte anvÀndas? Eller Àr det anvÀndning som gör att man behöver kontrollera tÀthet ? Eller spelar det ingen roll?
Jag tÀnkte inte pÄ det inför badet eftersom klockan var "nyservad" men förstÄr nu i efterhand att jag borde gjort det... :(
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Man bör trycktesta sin klocka med jĂ€mna mellanrum om man avser att bada alternativt duscha med klocka. Det Ă€r inte enbart en frĂ„ga AD:s slĂ€nger sig med för att det Ă€r lĂ€tt-tjĂ€nade stĂ„lar, utan det Ă€r nĂ„got som behövs för att verkligen garantera tĂ€thet. Finns mĂ„nga stĂ€llen pĂ„ klockan som kan fela och ”kedjan Ă€r inte starkare Ă€n sin svagaste lĂ€nk”.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenare alla Breitlingdiggare!
Det hÀr kanske Àr mer en allmÀn frÄga Àn en breitlingfrÄga egentligen, men jag tÀnker att jag börjar hÀr sÄ fÄr vi se. :)

HĂ€r kommer bakgrunden:
Jag har haft en Breitling Superocean Steelfish sen 2011. Den anvÀndes dagligen fram till 2015 och gick som en breitlingklocka ska - utan minsta bekymmer. Klockan servades under 2015 efter att ha förlorat en match med ett stengolv och har sedan dess legat orörd (med nÄgra fÄ undantag) i tre Är.

I helgen anvÀnde jag den igen och badade i en badtunna (inte utan att först kontrollerat att kronan var Ätskruvad ordentligt). Till min förvÄning upptÀckte jag morgonen efter imma pÄ glaset. Mon dieu. LÀmnade in klockan hos AD som bekrÀftade att klockan var otÀt och fuktig och nu har den skickats vidare för kostnadsförslag. Kanske Àr det prematurt att redan nu spekulera i vad som orsakat detta, men jag har sjÀlvklart börja rannsaka mitt eget agerande och vill gÀrna ha lite input frÄn er.

Kan en klocka komma att bli otÀt av att inte anvÀndas? Eller Àr det anvÀndning som gör att man behöver kontrollera tÀthet ? Eller spelar det ingen roll?
Jag tÀnkte inte pÄ det inför badet eftersom klockan var "nyservad" men förstÄr nu i efterhand att jag borde gjort det... :(
Det beror ju pÄ om packningarna och krona varit good to go.
Vem servade, vad ingick och vad garanterades?
Efter 3 Ă„r kan packningarna ha gjort sitt.
 

Camo00

Patek
Packningar kan ha torkat pÄ tre Är, men nÄt kan ocksÄ ha varit felmonterat el dyl. Vilket lÀr Du inte fÄ reda pÄ utan CSI eller en bra urmakare.
 
Man bör trycktesta sin klocka med jĂ€mna mellanrum om man avser att bada alternativt duscha med klocka. Det Ă€r inte enbart en frĂ„ga AD:s slĂ€nger sig med för att det Ă€r lĂ€tt-tjĂ€nade stĂ„lar, utan det Ă€r nĂ„got som behövs för att verkligen garantera tĂ€thet. Finns mĂ„nga stĂ€llen pĂ„ klockan som kan fela och ”kedjan Ă€r inte starkare Ă€n sin svagaste lĂ€nk”.

Det kommer bli mycket trycktestande framöver kan jag lova!
 
Det beror ju pÄ om packningarna och krona varit good to go.
Vem servade, vad ingick och vad garanterades?
Efter 3 Ă„r kan packningarna ha gjort sitt.
Det gjordes en service dÀr bl.a. fjÀderbyte, tÀthetsservice och trycktest genomfördes. Garanti gÀllde 2 Är - men inte vid stötskador eller fuktskador i vilket fall. Lesson learned: kom ihÄg att trycktesta dina klockor ;)
 

tidÀrpengar

Breitling
Hej gott folk!
Jag har lĂ€nge funderat pĂ„ att köpa min första ”riktiga” klocka, som i mitt fall tycks bli en Superocean 46. Jag har fastnat för de med blĂ„ urtavla och mesh armband.

Men, jag tycker att det ser ut att vara olika nyanser av blÄ genom Ären, Àr det sÄ eller Àr det bara illusioner? Jag tror mig tycka att den Àr mer klarblÄ 2015 tex.

NĂ„gon som kan bringa klarhet?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tjenare alla Breitlingdiggare!
Det hÀr kanske Àr mer en allmÀn frÄga Àn en breitlingfrÄga egentligen, men jag tÀnker att jag börjar hÀr sÄ fÄr vi se. :)

HĂ€r kommer bakgrunden:
Jag har haft en Breitling Superocean Steelfish sen 2011. Den anvÀndes dagligen fram till 2015 och gick som en breitlingklocka ska - utan minsta bekymmer. Klockan servades under 2015 efter att ha förlorat en match med ett stengolv och har sedan dess legat orörd (med nÄgra fÄ undantag) i tre Är.

I helgen anvÀnde jag den igen och badade i en badtunna (inte utan att först kontrollerat att kronan var Ätskruvad ordentligt). Till min förvÄning upptÀckte jag morgonen efter imma pÄ glaset. Mon dieu. LÀmnade in klockan hos AD som bekrÀftade att klockan var otÀt och fuktig och nu har den skickats vidare för kostnadsförslag. Kanske Àr det prematurt att redan nu spekulera i vad som orsakat detta, men jag har sjÀlvklart börja rannsaka mitt eget agerande och vill gÀrna ha lite input frÄn er.

Kan en klocka komma att bli otÀt av att inte anvÀndas? Eller Àr det anvÀndning som gör att man behöver kontrollera tÀthet ? Eller spelar det ingen roll?
Jag tÀnkte inte pÄ det inför badet eftersom klockan var "nyservad" men förstÄr nu i efterhand att jag borde gjort det... :(
Är packningarna korrekta sĂ„ Ă€r det extremt om den skulle vara otĂ€t. Jag har tryckt mĂ„nga 10-20-25 Ă„r gamla orörda brattar som varit tĂ€ta. Jag sĂ€ger inte att det alltid Ă€r sĂ„, men tre Ă„r för en sĂ„dan? Nja. Antingen var kronan ute eller sĂ„ Ă€r det fulservice skulle jag sĂ€ga.
 
Topp