• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kan rekommendera en Panthere på band, eller på länk om man gillar den.
Jag tyckte den såg ut som en sliten dumont först men börjar tycka den är charmig. Tidiga dumonts var ju också väldigt runda.
Är det pantheres tur nästa år att få komma i en ny variant på 45mm tro. Har det gjorts xl av den någongång eller är 29 största?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tyckte den såg ut som en sliten dumont först men börjar tycka den är charmig. Tidiga dumonts var ju också väldigt runda.
Är det pantheres tur nästa år att få komma i en ny variant på 45mm tro. Har det gjorts xl av den någongång eller är 29 största?
Tror 29an är den största som gjorts, men har inte stenkoll. Ska jag vara ärlig så hade jag kanske använt den mer än Dumont om de varit de två fyrkantiga jag hade på band. Ser som du säger väldigt vintage ut i formen. Tyckte som du att den såg överpolerad ut först. Vill ha den i helstål ist Carree
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tror 29an är den största som gjorts, men har inte stenkoll. Ska jag vara ärlig så hade jag kanske använt den mer än Dumont om de varit de två fyrkantiga jag hade på band. Ser som du säger väldigt vintage ut i formen. Tyckte som du att den såg överpolerad ut först. Vill ha den i helstål ist Carree
Var tvungen att googla lite. Nu minns jag vad jag inte gillar med dom och det är sekundvisaren. Kan man plocka bort sekundvisaren? Gjorde inte du det på någon?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ok, ska försöka hålla koll på rätt XLGalbee XL om jag fattat rätt...Vet att en modell såg grotesk ut på handleden.

Den du letar efter är superlätt att identifiera - den enda Santos med ett datumfönster kl. 4.30. Ref. 2823 går det också att googla på.

_3248281-jpg.1393560
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns det nått som säger att man inte ka plocka bort på en Panthere? eller kan man plocka bort på alla verk?
Man kan alltid plocka bort. Det blir ju dock ett lite större hål i centrum och man ser axeln om man tittar noga. Tycker dock inte det hålet brukar störa om visarna är helt i samma färg.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ommärkta Cartier klockor är en intressant fråga att diskutera - kan man ens räkna de som Cartier? Är de verkligen värda mer än originalet bara för att de är ovanligare? Tillför själva namnet "Cartier" något värde alls när tillverkaren heter Patek Philippe eller Audemars Piquet?

Jag skulle gärna ägt en av dessa eller varför inte båda två:
Cartier herrur i 18k gulguld. 33mm. Urverk av Patek Philippe. Eller snarare är det en Cartiermärkt Patek ref. 130.

IMG_9100.jpeg


I denna Cartier kronograf sitter ett Audemars Piguet urverk. Har inte sett en likadan klocka med AP logo så det kan vara så att designen är Cartiers egen. Dock tror jag snarare att hela klockan tillverkades av AP. 18k gulguld. 34mm.

IMG_9101.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ommärkta Cartier klockor är en intressant fråga att diskutera - kan man ens räkna de som Cartier? Är de verkligen värda mer än originalet bara för att de är ovanligare? Tillför själva namnet "Cartier" något värde alls när tillverkaren heter Patek Philippe eller Audemars Piquet?

Jag skulle gärna ägt en av dessa eller varför inte båda två:
Cartier herrur i 18k gulguld. 33mm. Urverk av Patek Philippe. Eller snarare är det en Patek ref. 130 med Cartier på tavlan.

IMG_9100.jpeg


I denna Cartier kronograf sitter ett Audemars Piguet urverk. Har inte sett en likadan klocka med AP logo så det kan vara så att designen är Cartiers egen. Dock tror jag snarare att hela klockan tillverkades av AP. 18k gulguld. 34mm.

IMG_9101.jpeg
Känner mig aningen tveksam till att den nedre är kosher, men annars skulle jag inte betala premium för dessa ommärkta klockor. En dubbelmärkning är lite charmig men ser det knappast som en Cartier.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaha, intressant att veta varför. Bilden är tagen från an bok av George Gordon.
Här är man ute på tunn is, men den ser märklig ut. Cartier är tryckt i liknande färg som resten men uppenbarligen tryckt i efterhand. Tycker även texten ser lite fel och stor ut? Sedan kan vi gå in på tavlan skick och typsnitt. Den är inte speciellt elegant som man kunnat förvänta sig. Sedan är den ju i väldigt bra skick. Även visarna är väldigt grova utan elegans. Kanske även lite för långa? Boetten ser däremot polerad och lite rund ut.

Allt ovan kan ju vara helt korrekt, men den ser lite märklig ut i mina ögon. Då jag inte sitter på någon detaljkunskap här så spåna/gissar jag fritt. Hade dock aldrig köpt den på denna bild.
 

Alexander Ley

Breitling
Är det möjligt att åldersbestämma en Cartier via serienummer? Misstänker att de första 4(?) siffrorna avslöjar referens...? Har pratat med Cartier och de har ingen data för 80-talare...
 
Topp