• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fick komma ut ur förvaring idag.
B6B278FD-6182-422F-A547-485A008B166A.jpeg


/B
Tung!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Tycker gris hade varit snyggt rent stilmässigt men säkert fel :)
Var också sugen på gris eller häst, men blev lite bekväm och ville testa mig fram. Jag vill ju ha skurna kanter och helst ostoppat så det jag har nu är inte alls min stil. Fanns gris till första varianten men sedan finns bara alligator vad jag sett.
Cartier-Pasha-1985-38-mm.jpg

Bara för jag hittade bilden igen, mystiken kring vilken som var den första Pashan...
Pasha-1943.jpg
 

noeLLY

Cartier
Nu tänkte jag fel, fick för mig att 21P var Piaget ist för F Piguet. Jag tror din variant har det manuella Eta-verket 78-1. Min som är den med lite bredare och tunnare boett har fp 21. Kan iaf vara värt för dig att kolla upp. Gjorde en snabbsökning precis och i två annonser angav de att det var ett Eta-verk i din variant.
fp 21 (21p) bör sitta i tortue classique och i Louis Cartier - Dauphine Eta 7001.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Var också sugen på gris eller häst, men blev lite bekväm och ville testa mig fram. Jag vill ju ha skurna kanter och helst ostoppat så det jag har nu är inte alls min stil. Fanns gris till första varianten men sedan finns bara alligator vad jag sett.
Cartier-Pasha-1985-38-mm.jpg

Bara för jag hittade bilden igen, mystiken kring vilken som var den första Pashan...
Pasha-1943.jpg
Ser väldigt snyggt ut iaf! :)
Men börjar med det band som sitter på. Blir spännande klocka som inte liknar ngt annat jag ägt.

Vet du var man lämpligast lämnar den för ifyllnad av sifrror etc i bezeln?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser väldigt snyggt ut iaf! :)
Men börjar med det band som sitter på. Blir spännande klocka som inte liknar ngt annat jag ägt.

Vet du var man lämpligast lämnar den för ifyllnad av sifrror etc i bezeln?
Nope, vet inte om någon gör det. Man kan väl fråga Cartierbutiken om man har den möjligheten. Har fyllt i på andra klockor men haft svårt att få det att fästa bra. De har väl iofs varit lite sämre förutsättningar då.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nope, vet inte om någon gör det. Man kan väl fråga Cartierbutiken om man har den möjligheten. Har fyllt i på andra klockor men haft svårt att få det att fästa bra. De har väl iofs varit lite sämre förutsättningar då.
Ok kollar med dem och kke farfars som brukar kunna det mesta :)
Den skulle ju få en väldigt mkt bättre look.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ser väldigt snyggt ut iaf! :)
Men börjar med det band som sitter på. Blir spännande klocka som inte liknar ngt annat jag ägt.

Vet du var man lämpligast lämnar den för ifyllnad av sifrror etc i bezeln?

Du får nog räkna med en stor service på den. Tror inte det är värt det att låta någon annan restaurera vridringen. Det är ju en Pasha i helguld... Jag skulle nog också låtit Cartier polera den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du får nog räkna med en stor service på den. Tror inte det är värt det att låta någon annan restaurera vridringen. Det är ju en Pasha i helguld... Jag skulle nog också låtit Cartier polera den.
En väg att gå men hade nog inte tagit den själv. Att måla vridringen är ett enkelt ingrepp. Själv funderat på om jag ska polera min eller inte, det är ju trots allt ett sportur. Verket är ju ett vanligt ETA så att det potentiellt skulle slitas lite extra pga dåliga oljor känner inte jag är någon fara. Trycktestade min och körde.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Låter dürt... Men kke jag ska unna den.
Steg ett är att få hem den iaf :)

Ja, det blir ganska svårt annars. :)
En mycket trevlig klocka som förtjänar ett betydligt högre pris.

En väg att gå men hade nog inte tagit den själv. Att måla vridringen är ett enkelt ingrepp. Själv funderat på om jag ska polera min eller inte, det är ju trots allt ett sportur. Verket är ju ett vanligt ETA så att det potentiellt skulle slitas lite extra pga dåliga oljor känner inte jag är någon fara. Trycktestade min och körde.

Din verkar vara i bättre skick - på denna finns det ordentliga hack på bezeln mellan vridringen och glaset. Jag skulle inte heller kunnat leva med dessa misshandlade bandskruvar.

Det kanske inte är svårt att måla vridringen men skulle de se tillräckligt bra ut på närmare avstånd när man gör det en gång kontra någon som vet hur man gör. Men det är jag som är nojig när det kommer till sånt.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja, det blir ganska svårt annars. :)
En mycket trevlig klocka som förtjänar ett betydligt högre pris.



Din verkar vara i bättre skick - på denna finns det ordentliga hack på bezeln mellan vridringen och glaset. Jag skulle inte heller kunnat leva med dessa misshandlade bandskruvar.

Det kanske inte är svårt att måla vridringen men skulle de se tillräckligt bra ut på närmare avstånd när man gör det en gång kontra någon som vet hur man gör. Men det är jag som är nojig när det kommer till sånt.
Ja det gick nog i vanlig ordning lite fort...

Men det blir säkert bra tillslut :)
Om det nu är viklås är jag glad eftersom jag inte trodde det.

Men få hem den, känna in den lite och undersöka möjligheterna samt kostnad för finservice och ifyllnad. Men om man nu kan fylla i borde det inte kosta så jävla mkt? Ifyllnad, service (av ett eta) och polering borde väl inte kosta mer än 10? Eller är jag ute och cyklar?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ja det gick nog i vanlig ordning lite fort...

Men det blir säkert bra tillslut :)
Om det nu är viklås är jag glad eftersom jag inte trodde det.

Men få hem den, känna in den lite och undersöka möjligheterna samt kostnad för finservice och ifyllnad. Men om man nu kan fylla i borde det inte kosta så jävla mkt? Ifyllnad, service (av ett eta) och polering borde väl inte kosta mer än 10? Eller är jag ute och cyklar?

Låter rimligt - jag hade räknat med samma, give or take 1k.
 
Topp