• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Fick damp och sålde min DS action iallafall 😁 Så nu är den på väg till ny vårdnadshavare. Ångrar mig som vanligt lite redan men det är väl en del av hobbyn. Bra var den iallafall.
1000017478.jpg

Vad blir det istället då?:)

Hallå där!
Jag är en ung och ny klock entusiast. Har fått tag på en vintage Certina New Art som jag är jätte kär i. Har gjort lite research på den på nätet men inte lyckats hitta mycket om den. Vill jättegärna få den igång och fungerande.

Alla problem:

1. Den funkar inte, oklar anledning. ”Kronan” snurrar och man kan ställa in tiden.

2. Vill ha nytt armband, helst Certina original i läder, vart kan man hitta det?

3. Kristallen/glaset har 2 sprickor och flera repor, hade ju varit fint att byta ut den, kan det vara svårt att hitta ny som passar?

4. För att få den att fungera, spelar det någon roll vart man lämnar in den för service osv? Tips?

5. Om någon har info om klockan och kan lära mig lite om den så välkomnar jag all information.

Tack!

IMG_5704.jpeg

Bilagor

• IMG_5705.jpeg
    IMG_5705.jpeg
    673.2 KB · Visningar: 3
  • IMG_5706.jpeg
    IMG_5706.jpeg
    896.7 KB · Visningar: 3
  • IMG_5707.jpeg
    IMG_5707.jpeg
    909 KB · Visningar: 5
Hallå där!
Jag är en ung och ny klock entusiast. Har fått tag på en vintage Certina New Art som jag är jätte kär i. Har gjort lite research på den på nätet men inte lyckats hitta mycket om den. Vill jättegärna få den igång och fungerande.

Alla problem:

1. Den funkar inte, oklar anledning. ”Kronan” snurrar och man kan ställa in tiden.

2. Vill ha nytt armband, helst Certina original i läder, vart kan man hitta det?

3. Kristallen/glaset har 2 sprickor och flera repor, hade ju varit fint att byta ut den, kan det vara svårt att hitta ny som passar?

4. För att få den att fungera, spelar det någon roll vart man lämnar in den för service osv? Tips?

5. Om någon har info om klockan och kan lära mig lite om den så välkomnar jag all information.

Tack!

IMG_5704.jpeg
Kul att du hittat hit!

Trevligt att du vill försöka få igång den, men det kan bli rätt dyrt, så det får du vara beredd på.

Kan försöka svara på några av dina frågor.

1. Kan vara nästan vad som helst, men något har antagligen gått sönder mellan krona och fjäder. Urmakare är svaret. Räkna med service och reservdelar.

2. Leta annonser på tradera, här på ks. Förr eller senare har man tur.

3. En urmakare vet vad du ska ha för glas.

4. En Certina kan de flesta fixa. En fristående urmakare är billigare än en certifierad. Lämnar du in på typ stjärnurmakarna så skickar de antagligen till swatch group nordic i Stockholm. Räkna då med minst 5000.

5. Finns hur mycket som helst på nätet en kort googling bort.

Ett råd på vägen. Om inte själva klockan har ett stort affektionsvärde så rekommenderar jag dig att hitta en liknande som funkar. Billigare lösning. Lycka till oavsett!

Hallå där!

Alla problem:

Tack!

IMG_5704.jpeg
Jag tycker du ska ta dig en titt i hemslöjdsdelen av forumet. Där kommer du att hitta ett gäng som skruvar själva. Hör med någon av dem om de kan ta sig en titt på den.

Att få liv i den behöver inte vara dyrt. Ett nytt glas är heller inte dyrt. Ett band kan du också hitta till överkomligt pris.
Jag tror att du kan ha den i ett trevligt skick utan att det behöver kosta en förmögenhet.

Letar efter en länk till en DS Action 43mm som kom på gummi. Någon som råkar ha en original liggandes? Eller tips på vad/vart man kan köpa annars? Vill väl gärna ha med solida ändar(?) som original har.:)

Bilagor

• IMG_2450.jpeg
    IMG_2450.jpeg
    373.9 KB · Visningar: 3
Tillbaka
Topp