• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Mycket divers här, jag får väl också bidra med min vardagsbeater :) väldigt mkt klocka för pengen!
img_2749-jpg.430636

img_2782-jpg.407546

Hej alla KS:are! Jag har nu gått fram och tillbaka mellan olika klocktillverkare men har nu fastnat för Certina av tre anledningar:
-Dem gör klockor med bra kvalité (vad jag hört)
-Fin design
-Historia

Jag är själv ute efter en bra klocka till lite finare evenemang men som ändå skulle fungera till en vit piké och ett bar ljusa chinos. Denna klocka ska ligga mellan 5-8000kr och ha ett automatiskt urverk.

Om någon har egna erfarenheter och synpunkter kring märket så vore det toppen!

Här är en jag fastnat för:

Den andra med en kronograf är en av mina drömklockor med en vettig prislapp
Röstar Daydate

Tack för snabbt svar :)
Gillar att man uppdaterat till kaliber C07.111
Med bättre reserv samt att man uppdaterat vattentäthet till 300 m. Gillar även den nya vridningen samt att man satt dit loggan på tavlan och skippat modellnamn. Ogillar att man gjort sekundvisaren helröd, på den blå kunde man gott ha skippat rött helt. Ogillar även datum kl 3 samt konformade index.
Saknar fortfarande hål i luggsen!

Certina använder väl ETA-verk? Dvs schweiziska urverk.

Sen kanske det kan finnas en o annan kinesisk del i klockan, det vet jag inte.
Det finns både en och två delar/komponenter som är tillverkade utanför Schweiz. Enligt de nya bestämmelserna som kom tidigare iår måste en klocka få 60% av sitt totala värde adderat i Schweiz för att få kallas Swiss Made. Så även om ETA är ett schweiziskt företag ägt av Swatch Group använder de sig av komponenter som (med största sannolikhet) är importerade från valfritt låglöneland.

Det finns både en och två delar/komponenter som är tillverkade utanför Schweiz. Enligt de nya bestämmelserna som kom tidigare iår måste en klocka få 60% av sitt totala värde adderat i Schweiz för att få kallas Swiss Made. Så även om ETA är ett schweiziskt företag ägt av Swatch Group använder de sig av komponenter som (med största sannolikhet) är importerade från valfritt låglöneland.
Antog det :)

Är det någon som vet var Certinas klockor tillverkas? Är det schweiziska ur eller är även deras urverk gjorda i Kina?
Vill man vara helt säker på att få en Certina med 100% schweiziskt verk kan man köpa en gjord före typ 1976 @Martin Lovasz (?) Fram till dess gjorde Certina sina egna verk. Deras dykare DS2 PH xxx är grymt fina.
certina.jpg

Lånad bild, tyvärr:(

Okej, stort tack för grym info!

Tillbaka
Topp