• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Förra veckans blir mitt bidrag i tråden!
IMG_0876.JPG

Oj vilken cool klocka. En riktig raritet, jag blir avundsjuk, dock ej missunnsam.

Någon som har en Certina med Powermatic 80 som använder Winder, har ni hittat någon bra inställning? Orbita verkar föreslå 650tpd.

Detta svar fick jag från Certina:
We kindly inform you that the movement which equips your Certina DS 1 Powermatic COSC features a mechanism that allows the automatic winding in both direction (clockwise and counter clockwise).

As for the number and speed of rotation necessary to wind the watch, watch winder manufacturers usually communicate this information which is also specific to the wearer's habits. We then suggest to optimize the basic setting of the watch winder by taking in account the following information.

- A mechanical watch reaching the end of its power reserve will gain time. It is thus important to have enough rotations per day to avoid this.
- A number of rotations per day too high will cause an increased solicitation of the mechanism and an early wear of some components of the watch.

Beställt ett Hirsch-armband till min DS Podium, med 19mm bandhornsbredd, som uppskattas vara runt 10 år gammal. Frugan får ärva den. Håll till godo, så snart jag gjort mitt livs första bandbyte så lägger jag upp en bild.

Not: hon diggade inte natoband.

Då var den hemma igen från helrenovering hos Certina. 6000kr vart i överkant men förra ägaren måste misshandlat den rejält då känslan i knapparna och kronan inte går att jämföra före och efter servicen.
  • Full service (alla knappar samt krona utbytt inklusive svarta låsmuttrar) Urtavla rörde sig när man vred upp den.
  • Byte hela armbandet (spännet var slut)
  • Byte av dykarringen (repig plast)
Det bästa av allt är att inte fått sett klockan på 2.5 månader och återse den igen vilken känsla. Känner mig som en hundvalp.

chrono.jpg

Det bästa av allt är att inte fått sett klockan på 2.5 månader och återse den igen vilken känsla. Känner mig som en hundvalp.
Just beskrivningen "känner mig som en hundvalp" är ju helt fantastisk och förtjänar att bli KS officiella undertitel/motto!

Kronografen har något särskilt över sig, dock alldeles för rejäl för mina taniga kycklinghandleder. Panzerfaust är nog ett rätt bra smeknamn som @Equilibrium skrev!:)

Ja du har något riktigt bra att se fram emot.
Ser fram emot lite bilder på den blå skönheten :).
Har hört att dom ibland behöver ruckas som nya så bli inte orolig om den går en aning fel i början.
Blev kär i färgen som jag var lite skeptisk till i början! :)
Sen kan det ju även vara att urverket behöver komma igång lite, alltså att man ska använda den ett par dagar. Vad brukar ruckning kosta?

Blev kär i färgen som jag var lite skeptisk till i början! :)
Sen kan det ju även vara att urverket behöver komma igång lite, alltså att man ska använda den ett par dagar. Vad brukar ruckning kosta?
Är dålig på siffror när det gäller ruckning. Kan nog skilja sig lite beroende på var du lämnar den, men absolut inget du ska bli utfattig av. Min urmakare på orten hade nog fixat det för ett par hundralappar men som sagt där kan det nog skilja lite.

Nog för att jag är svag för länken i 9 fall av 10, men ibland åker det på ett NATO-band av bara farten bara för att det är väldigt bekvämt och man vet att det sitter. Personligen tycker jag att det passar rätt bra, håller ni med eller är det omedelbart spöstraff på dessa styggelser?
IMG_1855.jpg

Tillbaka
Topp