• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Moody

Rolex
Oj där ser man , det var ju en positiv och överraskande nyhet. Men vad är det som gör att den hamnar något lägre i pris, är urverket billigare än nuvarande ETA 2824-2? För även länken har uppdaterats något. Ja ja jag klagar inte, attraktivt pris och attraktiv klocka är ju alltid trevligt.
Jag har faktiskt ingen aning om verket är nytt, står något om Powermatic 80 vet inte om det är ett helt nytt verk eller om det fortfarande är baserat på ETA 2824-2 och bara 80hr gångreserv.
 
Jag har faktiskt ingen aning om verket är nytt, står något om Powermatic 80 vet inte om det är ett helt nytt verk eller om det fortfarande är baserat på ETA 2824-2 och bara 80hr gångreserv.

Skrevs om det lite högre upp i tråden när jag frågade samma sak. Men här berättar broderjimmy lite matnyttigt.

Jag var först lite tveksam till den nya Action Diver, kanske speciellt med tanke på att hela sekundvisaren nu är rödfärgad istället för bara en del av visaren som tidigare. Men efter att ha sett lite fler närbilder är jag faktiskt väldigt positivt överraskad, och speciellt på den med grön sekundvisare. Vilken höjdare! Dock lite osäker på det nya låset, visst är microjustering trevligt men jag tycker trots detta att det gamla låset kändes säkrare.
Jag är också osäker på om det kommer bli en uppgradering för mig, speciellt med tanke på att jag då hade (behövt) sälja av min nuvarande Action Diver, en klocka som har fått ett otroligt sentimentalt värde. Konstigt hur denna hobbyn kan förstöra huvudet lite ibland...:)


Såvitt jag har förstått det är det samma Powermatic movement som sedan tidigare har suttit i Certina DS1 Powermatic. Det skulle isåfall handla om ett modifierat ETA 2824-2 verk som har förbättrats på diverse sätt, bla genom att dra ner bph något för att få upp gångreserven. Om det är samma som tidigare har använts av Certina innebär det dock att den inte är COSC-certifierad, om de inte har gjort några förändringar.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Oj där ser man , det var ju en positiv och överraskande nyhet. Men vad är det som gör att den hamnar något lägre i pris, är urverket billigare än nuvarande ETA 2824-2? För även länken har uppdaterats något. Ja ja jag klagar inte, attraktivt pris och attraktiv klocka är ju alltid trevligt.
Man kanske ska vänta med den blå ett litet tag :)? Känns faktiskt inte helt fel den nya.
 

Writer136

Panerai
Jag tycker själva vridringen på den nya inte är lika snygg som den gamla. Men plus om det är keramiskt inlägg iaf.
Overall tycker jag nog den gamla ser bättre ut även designen på tavlan. Var snyggare med svart bakgrund på datumet och även placeringen blev diskret iom den svarta datumrutan.

Den med grön sekundvisare såg rätt ball ut dock. En sån men med gamla vridringen hade vart fint.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag tycker själva vridringen på den nya inte är lika snygg som den gamla. Men plus om det är keramiskt inlägg iaf.
Overall tycker jag nog den gamla ser bättre ut även designen på tavlan. Var snyggare med svart bakgrund på datumet och även placeringen blev diskret iom den svarta datumrutan.

Den med grön sekundvisare såg rätt ball ut dock. En sån men med gamla vridringen hade vart fint.
@Writer136 Keramiskt inlägg, källa på det?

795€ Olfert-Co fr 1/9, håll till godo.
https://www.olfert-co.de/Certina-DS-Action-Diver-Powermatic-80-Herrenuhr-C0324071105100


Undra förövrigt om det kommer någon titanare, någon som vet?
 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Har du bild på den med grön sekundvisare? Letade lite i tråden men hittar ej något. :)
Enligt det jar har sett har det inte kommit ut särskilt mycket ännu, men dessa har hittat ut i (någorlunda) offentlighet.
201703271490583805232.jpg
201703271490583806894 (1).jpg
 

Writer136

Panerai
Ska inte säga att det är fel, men vad jag läst så är det alu.
Jo så har jag förstått det med. Sen skrev nån här det skulle vara keramisk tidigare i tråden men som sagt det är jag skeptisk till även om jag tycker de borde uppgradera den med det istället för alu.
Men hur är det med nuvarande precidrive diver. Den har väl keramik om jag inte minns helt fel.
 
Den bygger ju på den nuvarande i några detaljer. Uppgraderad till 300m , nytt verk med längre gångreserv. Jag menar varför skulle man inte gilla den? Jag tror jag kommer att gilla den från början. Några här har ju uttryckt viss skeppsism, men jag tror att några kommer att vänja sig och trilla dit så småningom.
Lite bilder http://forums.watchuseek.com/f74/certina-ds-action-2131994-5.html
Jag tycker den gröna är rätt salt, skulle vilja ha den fast med länk då givetvis.

Det var jag som nämnde keramisk bezel. Jag läste det i tråden som jag länkar till i citatet. Det är den källa jag fått. Jag inte tagit källa på källan och källa på den källan får ni bara ta med en nypa salt. Så gör ingen långtråd av det. Den som lever få se helt enkelt för då vet vi helt säkert.:)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Det var jag som nämnde keramisk bezel. Jag läste det i tråden som jag länkar till i citatet. Det är den källa jag fått. Jag inte tagit källa på källan och källa på den källan får ni bara ta med en nypa salt. Så gör ingen långtråd av det. Den som lever få se helt enkelt för då vet vi helt säkert.:)
Det va inte så jag menade, va bara nyfiken. Som sagt, visar sig under sensommarn:)
 
Hade tidigare en svart Hydro 41mm. Kanonklocka, men Action divern är snäppet bättre enligt mig och då har den ändå ett lägre nypris. Där har Certina verkligen lyckats.

Jo jag vet , efter att ha klämt och känt på båda så är jag väldigt förvånad att Certinan är mer kraftfull och gedigen i känslan trotts det lägre priset. Men jag gillar utseendet på Hq och Longines-loggan är ju så stilig, så jag skulle gärna se den i min samling. Men jag har ju blivit svag för den blå Action Divern på äldre dar så jag vet inte riktigt vilken stol jag ska sitta på.
 
Det va inte så jag menade, va bara nyfiken. Som sagt, visar sig under sensommarn:)
Det var inte meningen att låta uppkäftig, vilket jag inser nu att jag gjorde. Försökte vara ironisk vilket är svårt i skriftform , jag borde veta bättre. Jag vill i alla fall understryka att jag blev inte irriterad på ditt inlägg ang källan. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Satt hos min bror och skrev på mobilen och det blev lite kortfattat och onyanserat. Skål på dig.
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Jo jag vet , efter att ha klämt och känt på båda så är jag väldigt förvånad att Certinan är mer kraftfull och gedigen i känslan trotts det lägre priset. Men jag gillar utseendet på Hq och Longines-loggan är ju så stilig, så jag skulle gärna se den i min samling. Men jag har ju blivit svag för den blå Action Divern på äldre dar så jag vet inte riktigt vilken stol jag ska sitta på.
Absolut inget fel på Hydron. Mycket klocka även där. Ångrar ibland att jag sålde men köpte en Legend diver istället. Det dövar det mesta av den ångesten :). Funderar emellanåt på att sälja även den och gå all in på Certina. Har blivit riktigt imponerad av deras kvalitet och det till en mycket vettig peng.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Det var inte meningen att låta uppkäftig, vilket jag inser nu att jag gjorde. Försökte vara ironisk vilket är svårt i skriftform , jag borde veta bättre. Jag vill i alla fall understryka att jag blev inte irriterad på ditt inlägg ang källan. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Satt hos min bror och skrev på mobilen och det blev lite kortfattat och onyanserat. Skål på dig.
Det är ingen fara Greven, jag tog inte illa vid mig. Vill gärna bara veta om det är keramiskt inlägg på den nya automaten då det verkligen skulle vara grymt! Tyvärr så verkar det inte så utifrån vad jag sett. Men vi fåla se i sept:)
Tycker förövrigt att precidriven också är jäkligt prisvärd, synd bara att jag inte gillar visarna..:(
 
Det är ingen fara Greven, jag tog inte illa vid mig. Vill gärna bara veta om det är keramiskt inlägg på den nya automaten då det verkligen skulle vara grymt! Tyvärr så verkar det inte så utifrån vad jag sett. Men vi fåla se i sept:)
Tycker förövrigt att precidriven också är jäkligt prisvärd, synd bara att jag inte gillar visarna..:(
Jo jag håller med. Uppgifterna verkar gå isär gällande detta, men vi får se vad som sker. Precidriven är oerhört fin.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Absolut inget fel på Hydron. Mycket klocka även där. Ångrar ibland att jag sålde men köpte en Legend diver istället. Det dövar det mesta av den ångesten :). Funderar emellanåt på att sälja även den och gå all in på Certina. Har blivit riktigt imponerad av deras kvalitet och det till en mycket vettig peng.
Certina är vetkligen underskattat, därmed väldigt prisvärda! Här syns min DS Podium BS Precidrive. I bakgrunden skymtas LLD som även den är en fantastisk klocka, kan inte annat än (älska) den!

IMG_0443.JPG
 
Topp