• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Vet du om samma gällde/gäller för ETA 2824? Minns att jag hade det urverket i en Certina DS-1, som inte ens behövde servas efter 10år!.
Det beror på var du lämnar in den, vet ej vad som händer om du skickar in det till tillverkaren. Kan nog vara mer kostnadseffektivt att byta verk.

Hos oss servas de i alla fall. Jag gillar 2824, välbyggt och inga direkta svagheter. Inga problem att ticka på 10-15 år utan service. Över 10 år är definitivt på övertid men de kan ticka länge trots att de är oljetorra och ändå fungera skapligt. I mina ögon är ett 2824 idag ett fint urverk man ska ta hand om. Tycker en äldre DS Diver med 2824 är ett riktigt fynd idag, går för kaffepengar.. Ni vet väl även att de har en ny bezel? Den tidigare gulnade rejält. Vissa kanske gillar den typen av patina, men är en stor uppgradering faktiskt för helheten.

Slaskar upp en till bild på min DS Diver med ny uppdaterad bezel. Som sagt, riktiga fyndpriser på dessa idag.

IMG_0063.jpeg

Behåll ditt pm80 du. Känns onödigt att ändra originalkonstruktionen. De flesta pm80 går mer precist än ett 2824 idag.
Ett 2824 är svårt och rätt dyrt att få tag på idag.
Tanken slog mig att jag har ju en klocka med ett 2824-2 så när dagen kommer att det är dags att serva Certinan så kan man hiva ner 2824’an om det inte är så mycket extra jobb

Det beror på var du lämnar in den, vet ej vad som händer om du skickar in det till tillverkaren. Kan nog vara mer kostnadseffektivt att byta verk.

Hos oss servas de i alla fall. Jag gillar 2824, välbyggt och inga direkta svagheter. Inga problem att ticka på 10-15 år utan service. Över 10 år är definitivt på övertid men de kan ticka länge trots att de är oljetorra och ändå fungera skapligt. I mina ögon är ett 2824 idag ett fint urverk man ska ta hand om. Tycker en äldre DS Diver med 2824 är ett riktigt fynd idag, går för kaffepengar.. Ni vet väl även att de har en ny bezel? Den tidigare gulnade rejält. Vissa kanske gillar den typen av patina, men är en stor uppgradering faktiskt för helheten.
Vad betingar en ny bezel idag? Jag har en insliten sådan som aldrig får se morgonljus, mest just för att bezeln är så sjukt ful i gulnat utförande.
Går det rent av att bara byta inlägget?

Vad betingar en ny bezel idag? Jag har en insliten sådan som aldrig får se morgonljus, mest just för att bezeln är så sjukt ful i gulnat utförande.
Går det rent av att bara byta inlägget?

Den byts ut kostnadsfritt på din C01347! Antingen skicka in till SGN, besök en Certina-certifierad verkstad eller så kan du skicka den till oss.

Skojar du? Om jag skickar den till dig så gör du jobbet åt mig och så betalar jag bara för frakten tillbaka? Fattar jag rätt?
Japp. Detta enligt Certinas interna dokument angående feltillverkning av den bezeln som du har. Ska ersättas kostnadsfritt för dig som kund.
Däremot rekommenderar jag att vi byter både klickfjäder och spännring på samma gång, bezeln kommer lös utan dessa. Kostar inte mycket däremot.

Du kan skicka PM så får du adress till oss om du vill skicka den.

Japp. Detta enligt Certinas interna dokument angående feltillverkning av den bezeln som du har. Ska ersättas kostnadsfritt för dig som kund.
Däremot rekommenderar jag att vi byter både klickfjäder och spännring på samma gång, bezeln kommer lös utan dessa. Kostar inte mycket däremot.

Du kan skicka PM så får du adress till oss om du vill skicka den.
Japp, kommer!
Ska bara gräva fram den från vinden där den hamnade i väntan på bättre tider.

Jag tänkte skaffa mig en klocka att ha mer som vardagsklocka, när jag grejar i trädgården eller i garaget eller är och badar typ. En vass klocka men som inte är hela värden om jag repar eller tappar. Jag har då landat på Certina DS Action Diver Powermatic 80. Min plan är isåfall att sätta ett svart gummiband på. Väldigt fin tycker jag!

Jag har ännu inte än sett den live, men ska kolla såklart efter helgerna. Men vad säger ni? Någon här som har en?

Gilt var kanske inte det första jag tänkte på när jag skulle köpa mig en certina nu. Jag ville främst ha stålindex och vit text på Ring men vete fasen om jag inte har ändrat mig eller om jag kanske helt enkelt behöver båda. Men men det är något visst att den är poppar på ett annat sätt i detta utförande. Känns helt enkelt lite mer lyxig 👍
1000086991.jpg

Gilt var kanske inte det första jag tänkte på när jag skulle köpa mig en certina nu. Jag ville främst ha stålindex och vit text på Ring men vete fasen om jag inte har ändrat mig eller om jag kanske helt enkelt behöver båda. Men men det är något visst att den är poppar på ett annat sätt i detta utförande. Känns helt enkelt lite mer lyxig 👍
1000086991.jpg
Riktigt fin är den. Ville inte sälja den egentligen men pengar behövs på annat hålll😅

Sitter riktigt bra på dig Jag beställde ju faktiskt först en 38 men avboka den och köpte min 40 istället.
Undrar hur en 38 skulle sitta
Gillar båda, men den nya 40,5 känns stabilare med snabbjustering i spännet, så synd att de inte uppdaterade 38an med det. Tyvärr satt dock 40,5 alldeles för stort på min handled, hur stor är din handled?

Gillar båda, men den nya 40,5 känns stabilare med snabbjustering i spännet, så synd att de inte uppdaterade 38an med det. Tyvärr satt dock 40,5 alldeles för stort på min handled, hur stor är din handled?
Ja jag håller med den bärs väldigt stort faktiskt, har en spb 239 bland annat på samma boettstorlek och den är ju grymt mycket smidigare.
Så skulle va kul och prova en 38 mm någon gång

Certina har ju rejäl tyngd och är lite mer topptung än Seikon.
Jag har ca 17 cm handled kanske något mer om jag håller i en kogrimma eller lyft tungt på gymmet 😅

1000087223.jpg
1000087234.jpg
1000087244.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp