• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Köpta nya DS Action Chronometer idag. Mycket klocka för pengarna (4290kr)
IMG_20171027_222037.jpg
IMG_20171027_221557.jpg
IMG_20171027_204033_871.jpg
 

Size

Omega
Är det någon som vet om det finns en tråd för enbart dykare? alltså kej specifikt märke utan dykare generellt? Kan inte hitta någon
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
skulle bara uppdatera er på urverket Powermatic 80. Gjorde inköpet den 12 oktober. Så på 16 dagar har den tappat exakt 1 minut. Så den tappar cirka 3.7 sekunder per dag. Dock är urverket helt nytt så noggrannheten kommer nog förändras lite över tiden. Och kan tilläggas att jag inte lagt den i en speciell vinkel över natten eller när jag inte använder den. Detta tänkte jag studera också.

Jag använder "toolwatch" men deras referens tid verkar inte stämma med andra system klockor jag har på jobbet. Så jag tittar på referens tiden hos https://time.is/ istället då den stämmer exakt med våra servrar och system på jobbet.

Väldigt nöjd då den håller bäst tid av mina 6 automatare : ) och är faktiskt en av de billigaste också.

Har inte lekt så mycket med det men på jobbet får vi ut hög detaljnivå på tids stämplar i systemen : ) Lite overkill för klockor men det behövs för datasystem.
"YYYY-MM-DD-HH:MM:SS.000000000000"

himalaya 2.png
 
Senast ändrad:

Anders_s

Breitling
IMG_3223.JPG
IMG_3229.JPG
Här kommer ett rätt långt inlägg. 1999 under tjänstgöring i Kosovo köpte jag min Certina DS Cascadeur 1888. Det var möjligt att skippa moms och med viss rabatt så gick den på ca 3000. Tror den kostade ca 5000 i listpris. 2010 tappade jag den i golvet då länken gick sönder och den blev helrenoverad på drulleförsäkringen. Nu härom veckan började den digitala delen av verket spöka igen och jag lämnade in den. Nu finns inte verket som reservdel hos Certina enl Certina Sverige och jag blev erbjuden en Certina DS Podium för 2500 som en sorts kompensation. Det i sig tycker jag var helt ok. Inget som de hade behövt göra och den har jag tackat jag till även om det inte är en klocka som jag skulle valt som första val. Nu till pudelns kärna. Min gamla Certina får jag tillbaks och jag har insett att den har ett ETA urverk som antagligen går att köpa via andra kanaler än direkt via Certina. Det är ett verk som heter ETA 251.265. Efter att ha läst hela den här tråden från början till slut inser jag att det kanske finns en och annan urmakare som kan hjälpa mig. Klockan är om inte annat ett minne som jag burit till och från i 18 år.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
IMG_3223.JPG
IMG_3229.JPG
Här kommer ett rätt långt inlägg. 1999 under tjänstgöring i Kosovo köpte jag min Certina DS Cascadeur 1888. Det var möjligt att skippa moms och med viss rabatt så gick den på ca 3000. Tror den kostade ca 5000 i listpris. 2010 tappade jag den i golvet då länken gick sönder och den blev helrenoverad på drulleförsäkringen. Nu härom veckan började den digitala delen av verket spöka igen och jag lämnade in den. Nu finns inte verket som reservdel hos Certina enl Certina Sverige och jag blev erbjuden en Certina DS Podium för 2500 som en sorts kompensation. Det i sig tycker jag var helt ok. Inget som de hade behövt göra och den har jag tackat jag till även om det inte är en klocka som jag skulle valt som första val. Nu till pudelns kärna. Min gamla Certina får jag tillbaks och jag har insett att den har ett ETA urverk som antagligen går att köpa via andra kanaler än direkt via Certina. Det är ett verk som heter ETA 251.265. Efter att ha läst hela den här tråden från början till slut inser jag att det kanske finns en och annan urmakare som kan hjälpa mig. Klockan är om inte annat ett minne som jag burit till och från i 18 år.

Riktigt cool. Hoppas verkligen att någon kan hjälpa dig. Har du letat på eBay efter urverk?
 

Anders_s

Breitling
Japp. Jag har sökt och det fanns ett och annat på EBay. Så det finns hopp om liv. Men min förhoppning är givetvis att hitta nån som både kan beställa verket och byta det. Jag gissar att det är ett standardverk och att det kanske till och med finns nått nyare bättre som passar rakt av och kanske finns hemma på hyllan hos nån urmakare.
 

Anders_s

Breitling
Hittar inte sidan på klockia med rabatten ! Kan du lägga in länken direkt.

Glöm frågan. Kollade på fel märke :)
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tjena!

Gjorde ett "fynd" härom veckan för ett par hundringar. Bytte batteri och så tickade den igång. Jag är ganska bra på att googla egentligen men jag hittar ingen vettig info om årtal, bara att det bör vara ett ETA-kvartsverk cal. 955.112. Hade varit kul att klura ut tillverkningsåret iallafall. Gissar på 1997, mest för att det var ett bra filmår.

Vad tror den samlade expertisen i tråden?

15099761078531094163378.jpg

15099761730871532566617.jpg
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Någon som har provat Dassari Vintage Leather Strap på en Certina DS1 av nyare modell? Eller liknande band fast annat märke?

Gallery-DASSARI-Regal-ds7_2-Vintage-Leather-Strap-with-Hand-Sewn-Stitching-in-Brown-450x450.jpg
 

Koma88

Breitling
Är ute efter en Certina likt bilden (lånad av forumet). Men vet ej ref eller vart jag kanske kan få tag i en. Någon som kan hjälpa eller rent av har en liggandes som de vill bli av med?:)
 

Bilagor

  • 08-08-23521.jpg
    08-08-23521.jpg
    176.6 KB · Visningar: 48
Hejsan!

Ärvt denna klockan från min fars morfar som fick den efter ha arbetat 40 år på Kohlswa Jernverk AB. Årtal samt hans initialer finns ingraverade på baksidan. Undrar om någon vet vad detta är för model och kanske rent av vad det sitter för urverk i den?

Tack på förhand!

IMG_4835.JPG
IMG_4836.JPG
 
Topp