• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

IMG_2017.JPG
Hejsan!

Ärvt denna klockan från min fars morfar som fick den efter ha arbetat 40 år på Kohlswa Jernverk AB. Årtal samt hans initialer finns ingraverade på baksidan. Undrar om någon vet vad detta är för model och kanske rent av vad det sitter för urverk i den?

Tack på förhand!

IMG_4835.JPG
IMG_4836.JPG
Inte för att jag kan bidra med mycket kunskap men den är väldigt lik min farfars NOR.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ännu en klocka in i samlingen. Första Certinan för min del. Känns trevlig och lagom stor. En fördel upplever jag vara att den är tämligen låg på armen. Gillar också att länken upplevs robust.
Den kommer nog göra sig bra som arbetsklocka.
IMG_20171212_200829.jpg
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ännu en klocka in i samlingen. Första Certinan för min del. Känns trevlig och lagom stor. En fördel upplever jag vara att den är tämligen låg på armen. Gillar också att länken upplevs robust.
Den kommer nog göra sig bra som arbetsklocka.
IMG_20171212_200829.jpg
Efter några dagar på handleden kan jag konstatera att den går rätt stabilt.
Ruckade den med lyckat resultat, kanske ska ge den en omgång till. Gången tycks stabil hur som helst.
Screenshot_20171215-230402.png
 

palkast

Breitling
Hei alle sammen!
Jeg har dessverre vært for lite aktiv her på forumet, men jeg har gjort flere hyggelige handler med GG-er her inne :)
Et av merkene jeg er svak for er nettopp Certina. For en tid tilbake kjøpte jeg en sjeldenhet fra den opprinnelige eieren; En Certina DS-2 Chronolympic.
Denne er fra 1968 (Ref. nr. 8501 300) med Valjoux 72-verk. Skiven er i fantastisk stand, men som dere ser har kassen spor etter å ha bitt brukt :)

BTW! Om noen sitter på originale endeledd til denne er jeg veldig interessert :)
Chronolympic.jpg
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
IMG_20171225_134928 (1).jpg

Fanboy vet jag inte, men "min enda riktiga" klocka är en Certina.
Lite sleten och smutsig efter många års användning, i behov av lite service. Den går lite långsamt och automat-uppdraget verkar halvsketchy, det manuella är väldigt hackigt, men jag vet å andra sidan inte hur det ska kännas.

Jag har tänkt ge mig på att serva den själv, ska bara öva lite på något gammalt fick-ur först.

Edit: Nyfiken och/eller dåligt tålamod, tog en titt under locket och hittade först en men sedan en till lösa skruvar! Jag behöver skaffa mig en mindre skruvmejsel.

IMG_20171225_154023.jpg
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Skitigare och värre än du kan ana. Risken att det kryper in skit och förstör packningar är värre än repor.
Men din är sjukt snygg!!
Den är "dessvärre" såld nu.
Gjorde det såklart eftersom den blev utbytt till annat,så den blev bara liggandes.. dock kan jag väl sakna den lite då det är mycket klocka för pengen :)
 
Hur grisigt kan det vara? jag använde min dagligen trots mitt yrke, precis som du säger tycker jag det borstade blir snyggare när det får repor :)
IMG_2782.JPG
IMG_2781.JPG
IMG_2780.JPG

Nu har jag tittat på dina bilder ett tag, och den är så sjukt snyggt sliten. Så jag tror nog nästan att jag kör all in på min Diver. Får väl serva den eller köpa en ny om den skulle packa ihop. Ska testa om det känns ok på jobbet idag!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu har jag tittat på dina bilder ett tag, och den är så sjukt snyggt sliten. Så jag tror nog nästan att jag kör all in på min Diver. Får väl serva den eller köpa en ny om den skulle packa ihop. Ska testa om det känns ok på jobbet idag!
Gör du helt rätt i! Den tål det mesta kan jag lova, min fick stå ut med en del :)
I början är man lite nojjig för att slå emot den, men efter ett tag ville man nästan ge den lite battlescars för det ger den en skön look!
 
Gör du helt rätt i! Den tål det mesta kan jag lova, min fick stå ut med en del :)
I början är man lite nojjig för att slå emot den, men efter ett tag ville man nästan ge den lite battlescars för det ger den en skön look!
Hur länge hade du din? Ser ut som den varit med ett tag iaf . Fick min av frugan, så den är en keeper.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hur länge hade du din? Ser ut som den varit med ett tag iaf . Fick min av frugan, så den är en keeper.
Köpte den sommarn 2014 har jag för mig, sålde den nu i november så nästan 4år :)
Gick fortfarande hur bra som helst, trots dagliga stötar och vibrationer.

Här är annonsen, bilderna är från precis innan den såldes så du kan se skicket och ”patinan” bättre då där är lite bättre ljus på dem bilderna:)
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-action-beater.83526/
 
Senast ändrad:
Köpte den sommarn 2014 har jag för mig, sålde den nu i november så nästan 4år :)
Gick fortfarande hur bra som helst, trots dagliga stötar och vibrationer.

Här är annonsen, bilderna är från precis innan den såldes så du kan se skicket och ”patinan” bättre då där är lite bättre ljus på dem bilderna:)
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-action-beater.83526/

Ja den verkar ju ha klarat sig hur bra som helst! Jag fick skicka min på rep efter 3 månader, va tydligen nån skruv som släppt i verket. Sedan har den gått -10sek per dygn stadigt. Men patinan på din va ju toppen! Så jag kör på!!

//Tackar
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skakade liv i denna Cascadeur som var min första riktiga klocka. Inköpt i Andorra för sisådär 20 års sedan. Tickar på, om än lite knas med en av tryckknapparna.

65D5F10F-0381-4C57-865A-F92D2336BAB0.jpeg
 
Topp