• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Leffe

Breitling
Köpte denna som rep. objekt för att tag sedan och har precis fått den tillbaka från den trevliga bekantskapen Werner Koch efter renovering - han hade t o m NOS-glas till denna tämligen ovanliga 60/70talare i lager, vilket imponerar på mig:) thumbnail_DSC_0365.jpg
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Någon här som har en Certina Ds1 CHRONO som kan ta ett ws?

Typ som denna, grovt lånad bild.

452820.jpg
 
Senast ändrad:

Nilssonbomartin

Breitling
Hej, kära ni!
Min farfar bar Certina. Hans klocka från mitten av 80-talet bära nu av min far. Jag är själv på jakt efter en Certina till min samling. Behöver lite bra råd/tips inför ett kommande köp. Bär gärna dykarmodeller. Vad rekommenderar ni som en första "bör ha"? Min budget är någonstans kring 6-7 tusen.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hej, kära ni!
Min farfar bar Certina. Hans klocka från mitten av 80-talet bära nu av min far. Jag är själv på jakt efter en Certina till min samling. Behöver lite bra råd/tips inför ett kommande köp. Bär gärna dykarmodeller. Vad rekommenderar ni som en första "bör ha"? Min budget är någonstans kring 6-7 tusen.
Vill du ha en dykare finns det bara ett alternativ: Certina Ds Action Diver. Sjukt mycket klocka för pengarna och går förmodligen att få något billigare än 6-7000.:)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, kära ni!
Min farfar bar Certina. Hans klocka från mitten av 80-talet bära nu av min far. Jag är själv på jakt efter en Certina till min samling. Behöver lite bra råd/tips inför ett kommande köp. Bär gärna dykarmodeller. Vad rekommenderar ni som en första "bör ha"? Min budget är någonstans kring 6-7 tusen.
Ska man ha en Certina i samlingen, och det ska man ju, så tycker jag man går vintage, tex DS
20170824_075743-01.jpeg

(Bild lånad av @Johnne )
Sen köper man en riktig dykare från Seiko för resten:D
 

Tampa_blord

Panerai
@MrJazze Haha! Jaa! Var är den blåa?!

Vad tycker du än så länge då?
Jag har klämt en del på den förra Divern, gillade den riktigt mkt men tycker bezel ser gräslig ut. Denna har dom fått till bra!
Hyfsat skönt gummiband, riktigt bra klasp med microförlängning.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
@MrJazze Haha! Jaa! Var är den blåa?!

Vad tycker du än så länge då?
Jag har klämt en del på den förra Divern, gillade den riktigt mkt men tycker bezel ser gräslig ut. Denna har dom fått till bra!
Hyfsat skönt gummiband, riktigt bra klasp med microförlängning.
Jodå, helt ok. Bezel set bättre ut nu men den förra hade bättre känsla. Det är ju samma boett så jag kan inte fatta varför man skulle bytt yt mekanismen, men de måste de gjort för dennna är sämre. Mer glapp och inte centrerad övet index bl.a. Gillar dock det nya låset samt det frästa baklocket i stället för det äldre etsade. Tycker även att stålet på boetten är blankare så förmodligen har man gått över till en annan borstning. Jag tror inte att detta blir en keeper för mig men det är så sjukt mkt klocka för pengarna!
 

Martin Lovasz

Audemars
4C745632-D108-4D32-9CE2-6B27FE47312F.jpeg
4D2ECAAD-B4FA-4A63-AAC2-6918E7035904.jpeg
Hej @Martin Lovasz
Fick den här av svärfar, han undra om jag vet något om den. Hitta inget nummer på boetten. Vet du möjligtvis något?
Original Waterking fanns att köpa mellan ca 1962-66 men man sålde en modell med samma namn under 70-talet, denna ser dock ut att använd 075 boetten som var de vanligaste modellen på 60-taalet. Nu använde Certina 6-siffriga serienummer på guldklockor och andra specialmodeller så även om det fanns ett nummer skulle den inte sagt så mycket.

Visarna talar för en tidig modell men just guldmodellerna var man ofta lite konservativa med så inte helt lätt att datera.
 
Topp