• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

capo12

Breitling
Har samma lika fast automatate. Måste säga att jag nig tycker Quartzarn är bättre, tunnare, bättre i stl med sina 41mm, bättre länk och bättre lås. Dessutom med precidriveverket för bästa tidshållning. Synd att certina valt en kolsvart nyans till den svarta, skulle vart lite dassigare tonen..

E76E3782-571E-4341-A337-5D16A9267374.jpeg
stod och vägde mellan automaren och quartzaren. Vill nästan säga att jag hellre velat ha automataren. Tycker den är snäppet vassare i både färg och storlek. Tycker om när den är lite större. Tycker även att länken är lite tunn. Men det är marginellt är fortfarande väldigt nöjd med quartzaren!
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
W7uA93T.jpg

Fick denna förra veckan. Mycket snygg tycker jag.
Ni som har en ds action precidrive, hur upplever ni kvalitén? Tänker främst på dykringen och spännet.

Jag köpte en C032.410.11.091.00, grön på webben och insåg mitt misstag ganska fort bytte ut den. Det påminde om en damklocka i dimensionerna. Detta pga jag äger gamla DS Action Chrono. Den är 46mm bred och 17mm tjock 240g +.

Så det var en miss av mig. Men upplevelsen är att allt är i miniatyr när man jämför med DS action Automatic. Bezeln har samma utförande och känsla. Spännet och armbandet upplevde jag som väldigt tunt och smalt (rassligt). De klockor jag bär mest har 4,5-5mm tjockt armband med 22-20 bredd på armbandet.

Men urverket var jag väldigt nöjd med och använde den som referens tid för mina andra klockor "the one wristwatch to rule them all" . Tappade endast någon sekund per månad. "TC" Termocompensated Quartz. Dom bör hålla runt +/- 10 SPY ( Seconds per year) .

F07.411 PRECIDRIVE: .http://www.eta.ch/index.php?id=288&L=2
PowerDrive & PreciDrive – our new technologies: http://www.eta.ch/index.php?id=156&L=2

Tyvärr får du börja oroa dig för "Leap seconds"/ skott sekund när du skaffat din nya Certina om den har bra nogrannhet.


certina-ds-action.jpg


IMG_20161113_104140681.jpg


22930_c0134271105100_8.jpg


Storebror bredvid lillebror
IMG_20161113_104455206.jpg


Ersättaren till Certina precidrive vart Phoibos wavemaster 300. 42.5mm bred, 15mm tjock. 22mm armband.
wave300.PNG
 

Struten

Omega
2-Faktor
Jag köpte en C032.410.11.091.00, grön på webben och insåg mitt misstag ganska fort bytte ut den. Det påminde om en damklocka i dimensionerna. Detta pga jag äger gamla DS Action Chrono. Den är 46mm bred och 17mm tjock 240g +.

Så det var en miss av mig. Men upplevelsen är att allt är i miniatyr när man jämför med DS action Automatic. Bezeln har samma utförande och känsla. Spännet och armbandet upplevde jag som väldigt tunt och smalt (rassligt). De klockor jag bär mest har 4,5-5mm tjockt armband med 22-20 bredd på armbandet.

Men urverket var jag väldigt nöjd med och använde den som referens tid för mina andra klockor "the one wristwatch to rule them all" . Tappade endast någon sekund per månad. "TC" Termocompensated Quartz. Dom bör hålla runt +/- 10 SPY ( Seconds per year) .

F07.411 PRECIDRIVE: .http://www.eta.ch/index.php?id=288&L=2
PowerDrive & PreciDrive – our new technologies: http://www.eta.ch/index.php?id=156&L=2

Tyvärr får du börja oroa dig för "Leap seconds"/ skott sekund när du skaffat din nya Certina om den har bra nogrannhet.


certina-ds-action.jpg


IMG_20161113_104140681.jpg


22930_c0134271105100_8.jpg


Storebror bredvid lillebror
IMG_20161113_104455206.jpg


Ersättaren till Certina precidrive vart Phoibos wavemaster 300. 42.5mm bred, 15mm tjock. 22mm armband.
wave300.PNG
Storleken är jag riktigt nöjd med. Sitter fint på min smala handled.
Men ja, spännet är väl inte världsklass men det får man väl leva med. Bezeln tycker jag kändes tightare på automatmodellen. Den kostar ju lite mer och kändes av aningen bättre kvalité överlag.
 

UNO

Panerai
AB91D45C-5754-4940-9047-94D8E3C6E8F9.jpeg
Min 30-årsklocka som jag fick för 22 år sedan av min fru när vi var nykära.
ABC har bytt batteri, glas och ersatt länken med ett Hirschband.
Är det någon som har en orginallänk eller iallafall en bild på hur en sådan ser ut ?

Edit, fan vilken trevlig klocka tycker jag nu när jag ser bilden på K-S.
 

spersson88

Breitling
Var hemma hos mina föräldrar och firade en födelsedag, när ämnet klockor kom på tal. Visade sig att min pappa hade en Certina liggandes, som han tidigare använde på jobbet men som varit oanvänd sen han gick i pension. Ett par timmar senare gick jag hem med klockan på armen, den behöver ett nytt batteri och lite allmän rengöring, men när det är gjort så kommer den nog att användas ganska flitigt av mig.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_623.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_624.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hur upplever du claspen? Tycker min känns rätt rasslig men vad jag förstått så verkar väl inte Certina vara kända för högkvalitativa armband. Hur som helst är den jäkligt snygg och väger ju i princip ingenting!

Ganska precis just så - ”rätt rasslig”.
Men... Taget i kontexten av att Oysterlänken till en sexsiffrig Sub kostar som 3-4 såna här så får man nog bara gilla läget! ;)

Just vikten tycker jag är lite skum. Rätt rejäl klocka med länk som ändå knappt väger nånting.

Jag diggar inte riktigt visarna om kag ska vara ärlig - men det är väl det enda som drar ner den lite.
Hade hellre sett mer traditionella svärdvisare för timme/minut och lite mindre av ett sjömärke för sekunden! ;)
 

Struten

Omega
2-Faktor
Ganska precis just så - ”rätt rasslig”.
Men... Taget i kontexten av att Oysterlänken till en sexsiffrig Sub kostar som 3-4 såna här så får man nog bara gilla läget! ;)

Just vikten tycker jag är lite skum. Rätt rejäl klocka med länk som ändå knappt väger nånting.

Jag diggar inte riktigt visarna om kag ska vara ärlig - men det är väl det enda som drar ner den lite.
Hade hellre sett mer traditionella svärdvisare för timme/minut och lite mindre av ett sjömärke för sekunden! ;)
Precis, går inte att klaga direkt :)
Skelettvisarna tycker jag är helt ok faktiskt.
 
Jag kör en dubbelpost. Certina förtjänar mer utrymme :)

Här är två recensioner om nya PH200.

https://www.hodinkee.com/articles/certina-ds-ph200m-hands-on

https://www.fratellowatches.com/certina-ds-ph200m/

Det är lite kul att Certina står för det kanske mest lyckade släppet 2018. Alla nya "snackisar"(SMP, GMT, Black Bay etc) har ju nån kontroversiell aspekt, Certinan är nästan unisont hyllad.

Jag längtar till recensionerna börjar komma, saknar ett länkalternativ dock om man ska gnälla lite.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är lite kul att Certina står för det kanske mest lyckade släppet 2018. Alla nya "snackisar"(SMP, GMT, Black Bay etc) har ju nån kontroversiell aspekt, Certinan är nästan unisont hyllad.

Jag längtar till recensionerna börjar komma, saknar ett länkalternativ dock om man ska gnälla lite.

Ja, ett riktigt lyckat släpp men det är en hel del som har påpekat att den hellre hade fått ha kvar originalstorlek. Men priset gör den extra intressant, speciellt då man får räkna med +20´för ett bra vintage-exemplar och då bör man också vara rejält påläst för att inte riskera ommålad tavla m.m. Jag skulle tro att många kommer komplettera med eftermarknadslänk av något slag, till exempel en bed of rice.
 

DrDre

Patek
Jag kör en dubbelpost. Certina förtjänar mer utrymme :)

Här är två recensioner om nya PH200.

https://www.hodinkee.com/articles/certina-ds-ph200m-hands-on

https://www.fratellowatches.com/certina-ds-ph200m/

Trevliga reviewer, särskilt den första. Roligt också att Haagen, som har väldigt bra koll, uppmärksammade och verkade gilla den.

Hoppas på en succe, då fortsätter förhoppningsvis Certina att gräva i arkiven och släpper fler modeller i framtiden. (När det gäller vintage-dykare är det få företag som har ett så spännande förflutet som Certina).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Trevliga reviewer, särskilt den första. Roligt också att Haagen, som har väldigt bra koll, uppmärksammade och verkade gilla den.

Hoppas på en succe, då fortsätter förhoppningsvis Certina att gräva i arkiven och släpper fler modeller i framtiden. (När det gäller vintage-dykare är det få företag som har ett så spännande förflutet som Certina).

Jag ska luska lite, men jag tror att man redan inför det här släppet har varit ute och frågat vilken modell som Certina-fansen skulle vilja se en re-make på. Därav att jag tror att det kommer bli ett återkommande inslag ett par år framöver.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Extremt snygg, tycker bara det är synd att dom ska öka diametern med 2,8mm. 40mm hade vart perfekt. Hur många släpps tro? Jäkligt schysst dykare om man tänker vad man i dagsläget får för ~6 lakan.

Jag tror att priset hamnar på närmare 7´, men fortfarande prisvärt. 80 timmars gångreserv är inte illa heller.

EDIT: Sorry...bekräftat butikspris i Sverige är 6.390sek och dessvärre måste man vänta ända till november.

@marmot Så du får tyvärr vänta ännu länge än vad som det först var tal om när man pratade säljstart i september :(
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Har inte du den redan?

Du har ett gott minne, det var evigheter sedan jag visade den.
Det jag har är en modifierade DS-3 som jag köpte när den kom. Det var Jocke (TTT) som kom på att den fick mkt mer retro-uteseende om man bytte visarna. Den kommer en bra bit på vägen mot originalet, men inte ända fram. Har hängt med i runt 10 år nu och funkat perfekt.
B031712A-4956-4B10-8B27-C760040DEBFC.jpeg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror att priset hamnar på närmare 7´, men fortfarande prisvärt. 80 timmars gångreserv är inte illa heller.

EDIT: Sorry...bekräftat butikspris i Sverige är 6.390sek och dessvärre måste man vänta ända till november.

@marmot Så du får tyvärr vänta ännu länge än vad som det först var tal om när man pratade säljstart i september :(
80 timmar, inte dåligt! Vore kul att få äga en. Den som väntar på nå gott..
 
Topp