• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Certina DS3 1000m Chrono
60D05819-85FA-4FD8-B93B-C4145B4DFEF2.jpeg
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Tankar som slagit mig efter att ha krängt ett antal beg Certinor genom åren är att andrahandsvärdet konstigt nog är bedrövligt dåligt. Inte ofta har jag lyckats få tillbaka mer än ca 30% av listpris när klockan avyttrats i ett mycket välvårdat skick, ofta inom garanti dessutom. Certina är ju fantastiska klockor som ger massor av pang för pengarna och dessutom verkar vara ett populärt instegsmärke för många här på forumet.
Jämfört med Seiko som sällan är svårflippade kan Certina upplevas som smått omöjliga att bli av med om man nästintil inte skänker bort prylarna. Svårbegripligt, vad beror detta på kan tro?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tankar som slagit mig efter att ha krängt ett antal beg Certinor genom åren är att andrahandsvärdet konstigt nog är bedrövligt dåligt. Inte ofta har jag lyckats få tillbaka mer än ca 30% av listpris när klockan avyttrats i ett mycket välvårdat skick, ofta inom garanti dessutom. Vad beror detta på kan tro? Certina är ju fantastiska klockor som ger massor av pang för pengarna och dessutom verkar vara ett populärt instegsmärke för många här på forumet.
Jämfört med Seiko som sällan är svårflippade kan Certina upplevas som smått omöjliga att bli av med om man nästintil inte skänker bort prylarna. Svårbegripligt!
Jag har inte, vad jag minns, sålt några Certinor men delar i stort din uppfattning. Samma gäller ju Tissot och i viss mån Longines - 50% tapp från list direkt på många modeller. Certinas dykare verkar dock stå sig aningen bättre.

Jag tror att det beror på att det är en "svenssonklocka" som vem som helst du möter på stan bär och att den därför inte har så hög status.

(OT. Arne Alligator kan vara den skönaste figuren som kommit från Finland sen Mumin, fan vad det rullade under föräldraledigheten)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag har inte, vad jag minns, sålt några Certinor men delar i stort din uppfattning. Samma gäller ju Tissot och i viss mån Longines - 50% tapp från list direkt på många modeller. Certinas dykare verkar dock stå sig aningen bättre.

Jag tror att det beror på att det är en "svenssonklocka" som vem som helst du möter på stan bär och att den därför inte har så hög status.

(OT. Arne Alligator kan vara den skönaste figuren som kommit från Finland sen Mumin, fan vad det rullade under föräldraledigheten)

Ja så kan det nog vara, klockorna är väldigt lättillgängliga och ligger i ”rätt” prisklass att köpa nytt. Synd dock på andrahandsvärdet som faktist fått mig att avstå från att testa div nyheter etc på sistone.

(Arne har räddat många. Som sagt, riktigt skön lirare! ;)
 

Fadäsen

Cartier
IMG_0277.JPG
IMG_0276.JPG
DS Action Quartz som jag haft i elva år. Otroligt hållbar och rejäl klocka. Mycket fin urtavla och applicerade index. Ser helt klart dyrare ut än den var. Om de nya modellerna med HAQ håller samma standard är de sjukt prisvärda.

Hej
Har en likadan ca 10-11år gammal, kvalitet som en stridsvagn och stilig när det behövs utan att ha kostat skjortan.
Det är ett gott betyg.
 

pederr

Cartier
Ja så kan det nog vara, klockorna är väldigt lättillgängliga och ligger i ”rätt” prisklass att köpa nytt. Synd dock på andrahandsvärdet som faktist fått mig att avstå från att testa div nyheter etc på sistone.

(Arne har räddat många. Som sagt, riktigt skön lirare! ;)
Relativt låga nypriset gör förstås att många föredrar nyköp. Har själv en DS Action Diver från -12 som nu inte är värd många spänn då den inte är servad någon gång. Det är dock väldigt fina klockor. Slängde precis bort en slant till på en PH200 :).
 
Efter att ha gjort lite inventarier under julen så är jag 2 st vintage-certinor rikare :)

Det är lite småroligt att upptäcka att morfar kört Certina typ sen 50-talet när ens första egna "riktiga" var en Certina!
 

Tang

Breitling
Hej!
Denna godingen hittades i en gammal byrålåda. Har någon koll på namn/modell/årgång eller annan info?
 

Bilagor

  • 15469008976635440778546643690275.jpg
    15469008976635440778546643690275.jpg
    72.1 KB · Visningar: 3
Topp