• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Abben

Cartier
2-Faktor
Sådär, då var den hemma Första intrycket är mycket positivt!
IMG_20190110_192729.jpg
 
Semivintage? Certina DS Sport Elegant.:)

Bild lånad från nätet.
 

Bilagor

  • 44a4c158-1c3a-11e6-9c6b-8536677b3852.jpg
    44a4c158-1c3a-11e6-9c6b-8536677b3852.jpg
    47.6 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

sandnes94

Breitling
Står i valet och kvalet mellan en DS Action auto och en DS1 day date. Är ute efter en vardagsklocka som ska klara bad, diskning osv.. Tycker egentligen dykare blir lite onödigt klumpiga, därför överväger jag en DS1. Tänker isåfall med läderrem för finare tillfällen och annars köra typ natoband. Den tål ju 10ATM så bad ska ju vara okej, men vad säger ni som har en? Känns den för fin för en vanlig vardagsklocka?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Står i valet och kvalet mellan en DS Action auto och en DS1 day date. Är ute efter en vardagsklocka som ska klara bad, diskning osv.. Tycker egentligen dykare blir lite onödigt klumpiga, därför överväger jag en DS1. Tänker isåfall med läderrem för finare tillfällen och annars köra typ natoband. Den tål ju 10ATM så bad ska ju vara okej, men vad säger ni som har en? Känns den för fin för en vanlig vardagsklocka?
Båda är stabila klockor som klarar det mesta du utsätter dem för.

Köp med länk och komplettera med läder och nato. Du kommer vilja ha länk.

Om den är för fin för vardagsklocka avgör bara du, men spontant, nej. Många på det här forumet har AP eller PP som vardagsklocka som kostar uppemot hundra gånger mer och det verkar fungera utmärkt ;)
 
Står i valet och kvalet mellan en DS Action auto och en DS1 day date. Är ute efter en vardagsklocka som ska klara bad, diskning osv.. Tycker egentligen dykare blir lite onödigt klumpiga, därför överväger jag en DS1. Tänker isåfall med läderrem för finare tillfällen och annars köra typ natoband. Den tål ju 10ATM så bad ska ju vara okej, men vad säger ni som har en? Känns den för fin för en vanlig vardagsklocka?
rps20190114_233212.jpg

Jag har den här rackaren sen något år tillbaka. Den passar till det mesta om du frågar mig. Här på ett canvas men oftast på länken faktiskt. Gillar dykare också men den här är mer allround.
 

cornil

Cartier
Står i valet och kvalet mellan en DS Action auto och en DS1 day date. Är ute efter en vardagsklocka som ska klara bad, diskning osv.. Tycker egentligen dykare blir lite onödigt klumpiga, därför överväger jag en DS1. Tänker isåfall med läderrem för finare tillfällen och annars köra typ natoband. Den tål ju 10ATM så bad ska ju vara okej, men vad säger ni som har en? Känns den för fin för en vanlig vardagsklocka?
Om du ska ha en klocka när du badar och diskar så är inte läder att rekommendera...
 

Vardon

Breitling
Är mycket sugen på en Certina DS Action Precidrive i titan (ref. C032.410.44.081.00). Känns som mycket klocka för pengen med AR behandlad Safirglas, 30 ATM, titan, smart micro-justering på länken och Precidrive specad till +-10 spy. Ska se om jag kan prova den i verkligheten för att se hur den känns på handleden. 41 mm diameter och 11 mm tjock låter som bra mått för mig.

Har ett par funderingar innan köp:
1. Vissa tillverkare kör med någon typ av repskyddat eller hårt titan som är mindre repkänsligt än rostfritt, andra med vanligt/billigare? titan som väl är mer repkänsligt än rostfritt? Hur är det med Certina? Eller har jag missuppfattat detta och titan alltid är mer reptåligt än rostfritt stål?
2. AR behandlat på båda sidorna står det. Hur bra är det om man köper Safirglas för att slippa repor om man då kan få synliga "repor" i själva antireflexbehandlingen? Eller är det inget problem, och kanske enkelt går att "polera" bort dessa repor som ju inte är repor i själva safiren?
3. Blir inte riktigt säker på vad bandhornsbredden är. Är den 20 mm eller 21 mm?
 
Är mycket sugen på en Certina DS Action Precidrive i titan (ref. C032.410.44.081.00). Känns som mycket klocka för pengen med AR behandlad Safirglas, 30 ATM, titan, smart micro-justering på länken och Precidrive specad till +-10 spy. Ska se om jag kan prova den i verkligheten för att se hur den känns på handleden. 41 mm diameter och 11 mm tjock låter som bra mått för mig.

Har ett par funderingar innan köp:
1. Vissa tillverkare kör med någon typ av repskyddat eller hårt titan som är mindre repkänsligt än rostfritt, andra med vanligt/billigare? titan som väl är mer repkänsligt än rostfritt? Hur är det med Certina? Eller har jag missuppfattat detta och titan alltid är mer reptåligt än rostfritt stål?
2. AR behandlat på båda sidorna står det. Hur bra är det om man köper Safirglas för att slippa repor om man då kan få synliga "repor" i själva antireflexbehandlingen? Eller är det inget problem, och kanske enkelt går att "polera" bort dessa repor som ju inte är repor i själva safiren?
3. Blir inte riktigt säker på vad bandhornsbredden är. Är den 20 mm eller 21 mm?

Jag har haft den klockan, riktigt trevlig! Sålde den till @Exekys som kanske kan ge lite mer input än vad jag kan. Just nu har jag en DS Action Big Date som jag gillar men den ska få ny ägare ändå (förhoppningsvis). Gillar överlag DS Action serien skarpt, blir inte fel med en sån!
 
Är mycket sugen på en Certina DS Action Precidrive i titan (ref. C032.410.44.081.00). Känns som mycket klocka för pengen med AR behandlad Safirglas, 30 ATM, titan, smart micro-justering på länken och Precidrive specad till +-10 spy. Ska se om jag kan prova den i verkligheten för att se hur den känns på handleden. 41 mm diameter och 11 mm tjock låter som bra mått för mig.

Har ett par funderingar innan köp:
1. Vissa tillverkare kör med någon typ av repskyddat eller hårt titan som är mindre repkänsligt än rostfritt, andra med vanligt/billigare? titan som väl är mer repkänsligt än rostfritt? Hur är det med Certina? Eller har jag missuppfattat detta och titan alltid är mer reptåligt än rostfritt stål?
2. AR behandlat på båda sidorna står det. Hur bra är det om man köper Safirglas för att slippa repor om man då kan få synliga "repor" i själva antireflexbehandlingen? Eller är det inget problem, och kanske enkelt går att "polera" bort dessa repor som ju inte är repor i själva safiren?
3. Blir inte riktigt säker på vad bandhornsbredden är. Är den 20 mm eller 21 mm?
1) Titan är mer repkänsligt än stål. Det är åtminstone min uppfattning. Det kommer väl hela tiden nya ytbehandlingar men i min värld väljer man en titanklocka för vikten/känslan och då handlar det om en bruksklocka/beater där lite repor hör till och ger karaktär.
2) Dubbelsidig AR är grymt för läsbarheten. Är inte så lättrepat som Rolex-fans vill påstå. Det går dock inte att polera bort repor.
 

Exekys

Cartier
Jag har haft den klockan, riktigt trevlig! Sålde den till @Exekys som kanske kan ge lite mer input än vad jag kan. Just nu har jag en DS Action Big Date som jag gillar men den ska få ny ägare ändå (förhoppningsvis). Gillar överlag DS Action serien skarpt, blir inte fel med en sån!

@Vardon Min absoluta favoritklocka! Jag har använt den i stort sett dagligen i drygt 18 månader och den är verkligen inte repkänslig. Titan är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd och jag har svårt att dra på mig klockor i stål numera.

Låset har ganska mycket swirls från sedvanlig desk diving men armband och boett är hur fina som helst. Inga som helst problem med glas eller AR, men får man en repa skulle iaf jag se det som "Battle Scars".

Bandbredden är 20 mm, funkar bäst på länken eller på ett MN-strap tycker jag.

Nu, bilder (tre översta från idag):
20190118_093813.jpg
20190118_093804.jpg
20190118_070056.jpg
20181015_171514.jpg
20180901_113425.jpg
 

Vardon

Breitling
@Vardon Min absoluta favoritklocka! Jag har använt den i stort sett dagligen i drygt 18 månader och den är verkligen inte repkänslig. Titan är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd och jag har svårt att dra på mig klockor i stål numera.

Låset har ganska mycket swirls från sedvanlig desk diving men armband och boett är hur fina som helst. Inga som helst problem med glas eller AR, men får man en repa skulle iaf jag se det som "Battle Scars".

Bandbredden är 20 mm, funkar bäst på länken eller på ett MN-strap tycker jag.

Nu, bilder (tre översta från idag):
20190118_093813.jpg
20190118_093804.jpg
20190118_070056.jpg
20181015_171514.jpg
20180901_113425.jpg
Snyggt! Inser att det nog lät som att jag var hemskt rädd för repor :) Glaset får gärna vara någorlunda fritt från repor men i övrigt håller jag verkligen med om "battle scars" på dykare. Inget fel med att det syns att den använts.

Vore kul att prova både titan- och stål-versionen bredvid varandra, men oddsen att min lokala klockbutik skulle ha båda eller ens en är väl inte så stora. Blir en tur på stan i helgen ifall att.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Nån som vet, eller är det troligt att DS PH200 kommer i fler färger?
Jag fixar inte svart... men mörkblått eller grönt vore nice :)

/Jonas
 

Fjärvik

Omega
885DF405-06BE-4497-8BF6-5B3BC25C67AA.jpeg
BDF79F0F-A128-412F-9798-64DFF359E2C3.jpeg
Funderar på att renovera min gamla 70-talare. Vad för slags armband skulle vara snyggt till en sån här, en modell som i stort sett saknar bandhorn?
 

Niklas90

Breitling
20190129_204104.jpg
Ramlade över denna fina Certina idag, nån som sitter på nån info om den? Certina DS 303 enligt bakboett men får inte fram direkt nån info när jag googlar:bookworm:
Här bredvid PH200
20190129_204213.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
God kväll!

Min första klocka från en "seriös" tillverkare var en Certina C-Sport Quartz Chronograph från 2005 som jag fick ta över från min far när den var nästan ny och sedan använde konstant i närmare 10 år innan intresset tog riktig fart.
Sedan har diverse Seikos, micros och lite annat averkats.
Nu var det dags för en Certina igen. Har spanat in denna och hovrat över köpknappen av och till i flera år.
Det blev en sådan här:
20190201_210457.jpg

20190201_210727.jpg


Ha en fortsatt fin afton! :)
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Denna har suttit kvar ett flertal dagar.
Gillar den även om den är något stor samt lite väl många indexmarkeringar på tavla och bezel.
A812BCE4-1F3F-4320-A85E-7F70993DB191.jpeg
 
Topp