• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

ztefan0

Breitling
Här med andra Certinor.
20190328_131001.jpg
 

Fkgs

Breitling
Har en gammal vintage certina från min farfar. Riktigt repigt glas samt saknar krona. Nån som har någon uppskattning om kostnad för att fixa detta?
15538098985173996707637264319929.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Har en gammal vintage certina från min farfar. Riktigt repigt glas samt saknar krona. Nån som har någon uppskattning om kostnad för att fixa detta?
15538098985173996707637264319929.jpg
En service kan du säkert få för runt 1000 (typ fruur.se eller annan mindre aktör). Problemet är väl delarna som kan dra iväg i pris. Min gissning är att du hamnar någonstans mellan 2 och 5k beroende på vad som behöver göras.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Grymt trevliga både den du har köpt och den med ljusblå detaljer. Grattis!
Stort tack :)! Ja jag är helnöjd. Den jag sålde för något år sedan har hemsökt mig lite då och då.
Vill nog säga att det är svårt att få något bättre i denna prisklassen. Hade inte höjt på ögonbrynen om den hade kostat som en Hydroconquest.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Stort tack :)! Ja jag är helnöjd. Den jag sålde för något år sedan har hemsökt mig lite då och då.
Vill nog säga att det är svårt att få något bättre i denna prisklassen. Hade inte höjt på ögonbrynen om den hade kostat som en Hydroconquest.

Jag har aldrig haft en action diver faktiskt, bara klämt på dem flera gånger. Lite inne på att sälja min seikodykare till förmån för just en action diver. Köpte ph200m precis när den kom och gillade den skarpt.

Var med i passaround för den gamla hydron och den känna klart sämre än Certinorna.

Men om man ska ha en action diver, vågar man prova den gröna automaten eller blir det för mycket?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig haft en action diver faktiskt, bara klämt på dem flera gånger. Lite inne på att sälja min seikodykare till förmån för just en action diver. Köpte ph200m precis när den kom och gillade den skarpt.

Var med i passaround för den gamla hydron och den känna klart sämre än Certinorna.

Men om man ska ha en action diver, vågar man prova den gröna automaten eller blir det för mycket?
Grönt är skönt som det heter men jag tänker lite som du att man kanske tröttnar lättare på den.
Gillar nya länken med glidelock i låset. Trevlig detalj som är väl fungerande och som jag använder ganska ofta.
 
  • Like
Reactions: NRE

NRE

Vacheron
2-Faktor
Grönt är skönt som det heter men jag tänker lite som du att man kanske tröttnar lättare på den.
Gillar nya länken med glidelock i låset. Trevlig detalj som är väl fungerande och som jag använder ganska ofta.
Lär bli ett mer seriöst butiksbesök framöver. Återkommer med resultat.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Stort tack :)! Ja jag är helnöjd. Den jag sålde för något år sedan har hemsökt mig lite då och då.
Vill nog säga att det är svårt att få något bättre i denna prisklassen. Hade inte höjt på ögonbrynen om den hade kostat som en Hydroconquest.
Väldigt fin klocka men hade du verkligen betalat 14750kr för den?:) Bara nyfiken var och kände på en och under 10k känns det som ett bra köp men tycker inte den hade samma kvalitetskänsla som den nya hydroqonquesten:)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Du kan ha rätt angående den nya Hydroconquesten som har fått sig en välbehövlig uppryckning. Däremot så har jag haft den gamla modellen av Hydroconquesten och den var jag inte så imponerad av. Där hade jag valt Action divern alla dar i veckan även om priset varit detsamma.

Missade citera @JDQ :)
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Du kan ha rätt angående den nya Hydroconquesten som har fått sig en välbehövlig uppryckning. Däremot så har jag haft den gamla modellen av Hydroconquesten och den var jag inte så imponerad av. Där hade jag valt Action divern alla dar i veckan även om priset varit detsamma.

Missade citera @JDQ :)
Den jämförelsen köper jag verkligen, bra mycket trevligare länk på ny ds divern:) tänkte att det var dem nya modellerna av båda som skulle jämföras:)
 
Gängorna verkar tyvärr ha fått på f-n alternativt blivit utslitna på kronan/kronhalsen på min gamla ds action diver. Någon som har råkat ut för samma eller någon som har en idé på vad/hur/vem/ hur mycket för att fixa det?
 
Gängorna verkar tyvärr ha fått på f-n alternativt blivit utslitna på kronan/kronhalsen på min gamla ds action diver. Någon som har råkat ut för samma eller någon som har en idé på vad/hur/vem/ hur mycket för att fixa det?
Råkade ut för samma sak och lämnade klockan till Klockmaster Globen som fixade den. Har för mig att det gick på ca 700 (det var titanversionen om det spelar någon roll)?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag tycker att claspen skulle må bra av en påkostning, nu gnäller jag dock bara för att få gnälla på nått. Toppenklocka alltså.
Så kan det nog vara. Hade gärna betalat en liten peng till för ett ännu bättre clasp. Dock så är det mycket väl fungerande och uppgraderingen till ett lås med glidelock-funktion gillar jag skarpt.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
C08C0798-447D-4D80-9BD5-103A0478DBE0.jpeg

Fick hem den här häromdagen som fick sig en rejäl rengöring och ett nytt fräscht Nato. Min första Certina och tänker att den kan bli en killer i sommar ...
 
C

Coach

Guest
Skulle någon i tråden vara ivrig på en ny och oanvänd Certina DS First Ceramic i Titan så dra ett pm.
Refnr: C014.417.44.081.00
Ber om ursäkt för kassa bilder i låg kvällsbelysning men fler och bättre bilder i dagsljus kan ordnas.
3EB52E6D-2664-454B-80E0-0EDCC5EA15D0.jpeg

12B071F2-D80E-4C60-8414-898B5D2E14CB.jpeg

Bild nr 3 är snodd från nätet.
E7E1E759-C6DE-4697-87D9-DFB854FF4222.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle någon i tråden vara ivrig på en ny och oanvänd Certina DS First Ceramic i Titan så dra ett pm.
Refnr: C014.417.44.081.00
Ber om ursäkt för kassa bilder i låg kvällsbelysning men fler och bättre bilder i dagsljus kan ordnas.
3EB52E6D-2664-454B-80E0-0EDCC5EA15D0.jpeg

12B071F2-D80E-4C60-8414-898B5D2E14CB.jpeg

Bild nr 3 är snodd från nätet.
E7E1E759-C6DE-4697-87D9-DFB854FF4222.jpeg
Ah! Skulle vilja ha den men köpte nyss min Squale....
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Testar mina fars gamla klocka som legat i många år. Någon som vet vad det är för någon och vilket år den kan vara från? Jag har verkligen riktigt dålig koll på Certina.
20190509_183026-01.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp