• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Fin klocka @Wallentin. Ärvde också en liknande av min morfar, som tyvärr inte fungerar.

1. Kolla referensnumret på baksidan och googla det. https://www.vintagecertinas.ch är också bra.
2. Mest symboliskt värde, som mest kanske 2-3k beroende på modell, skick och funktion. Är den pläterad eller äkta guld?
3. Nymans Ur verkar serva Certina och finns ett gäng andra, men om den fortfarande går hade jag avvaktat. Servicen kan bli dyrare än värdet.
4. Finns hur många sidor som helst, men gillar själv bl.a. https://www.watchobsession.co.uk, https://www.watchgecko.com och https://www.bartonwatchbands.com.
Tack så mycket för all info, var till stor hjälp!

tänker att om värdet inte är högre så slänger jag på ett läderstrap och bär den med glädje!

Det här blir lite klurigt. Å ena sidan vill man ha den på en gång den släpps. Å andra sidan är Certina ett märke som ofta är en del av kampanjer, borde gå att plocka den på 15-25% inom inte alltför lång tid. Andrahandspriset på nya Certina brukar vara runt 50% mot list oavsett hur populär modellen är, pga i praktiken olimiterad tillgång till nya.

Har gått i exakt samma tankar. "Den är ju snygg, skulle vilja ha den direkt". "Men dykarklocka är ju lite mer av en sommarklocka, man kanske ska vänta in en schysst rabatt". Svårt det där

Verkar som den redan går att beställa hos Jurawatches. Finns i lager enligt hemsidan.

Ja, men där ser man! Tror jag avvaktar tills de dyker upp på en svensk sida alt. svensk butik först. Jag är rätt ny i svängen och har inte vågat mig på att beställa från internationella sidor ännu

Har gått i exakt samma tankar. "Den är ju snygg, skulle vilja ha den direkt". "Men dykarklocka är ju lite mer av en sommarklocka, man kanske ska vänta in en schysst rabatt". Svårt det där

Ja, men där ser man! Tror jag avvaktar tills de dyker upp på en svensk sida alt. svensk butik först. Jag är rätt ny i svängen och har inte vågat mig på att beställa från internationella sidor ännu
Normalt inga problem från etablerade sidor. Se upp med tull och importmoms bara, räkna med ca 30-35% påslag på slutpriset inkl frakt från tredjeland

Nu är det frågan om detta kanske är det sista man hinner beställa tullfritt från UK innan den troliga Brexit sista dec?

Personligen avvaktar jag också svensk tillgänglighet pga enklare retur om ej nöjd, det är trots allt en klocka man ännu inte haft på armen.

Nya Certina Action Diver 2021.

Nu kanske jag blir tjatig. Men är oerhört taggad på denna klocka, så jag har grävt fram mer information som jag sammanfattar här.

Specs
Storlek: 38 mm
Höjd: 12,2 mm
Glas: Safir
Urvärk: ETA Powermatic 80.611 (Powermatic 80. 80h gångreserv)
Vattenresistent: 30 ATM / 300 m
L2L: 19 mm
Lume: SuperLuminova

Bezel
Aluminium
Minut "tick"

Länk
Borstat stål
Viklås

Pris
Ungefärligt pris: ~8 000 kr.

Release
Release: Jan - feb.

Enligt det datum @Timer hittade på en polsk sida släpps den 18 jan. Men enligt svenska Certina-enheten kommer mer information om lanseringar först i februari. Så releasedatum är lite oklart.

Bilder på alla klockor

Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_21053517.jpg
Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_20671681.jpg
Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_20728985.jpg
Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_37895041.jpg

Den ser grymt bra ut! Skulle kunna vara den perfekta dykaren; snygg, bra storlek och god kvalitet till ett vettigt pris.
Skulle nog faktiskt kunna vara en "exit watch" för mig. (Har funderat på en Tudor BB58 men jag tycker egentligen att det är för mycket pengar.)

Rent visuellt hade jag dock velat se ett box domed sapphire på den istället för ett platt glas. Men det kanske man kan köpa löst och be en urmakare byta? Någon som vet?

Precis som Wallentin har jag också ärvt en certina, det är en T+C chronometer som tyvärr inte tickar som den ska. Den har också en liten skada/färgsläpp på tavlan som jag inte bestämt mig för om jag vill byta.

Jag undrar vad en rimlig service av denna typ av ur kostar? Den är ju inte jättedyr i sig men har ett visst affektionsvärde. Vet inte var eller till vem man ska vända sig, finns det någon på KS som kan? Är även nyfiken på vad en ny tavla skulle kosta, de flesta T+C är ju inte chronometrar, så ett antagande jag gjort är att tavlan är mer sällsynt än på de vanliga.

Vill även poängtera att klockan kommer behållas och marknadsvärdet inte är jätteintressant.

Nya Certina Action Diver 2021.

Nu kanske jag blir tjatig. Men är oerhört taggad på denna klocka, så jag har grävt fram mer information som jag sammanfattar här.

Specs
Storlek: 38 mm
Höjd: 12,2 mm
Glas: Safir
Urvärk: ETA Powermatic 80.611 (Powermatic 80. 80h gångreserv)
Vattenresistent: 30 ATM / 300 m
L2L: 19 mm
Lume: SuperLuminova

Bezel
Aluminium
Minut "tick"

Länk
Borstat stål
Viklås

Pris
Ungefärligt pris: ~8 000 kr.

Release
Release: Jan - feb.

Enligt det datum @Timer hittade på en polsk sida släpps den 18 jan. Men enligt svenska Certina-enheten kommer mer information om lanseringar först i februari. Så releasedatum är lite oklart.

Bilder på alla klockor

Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_21053517.jpg
Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_20671681.jpg
Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_20728985.jpg
Certina_DS_Action_Diver_38mm_Powermatic_80_37895041.jpg
Helt missat denna! Den hamnar på önskelistan. Min första riktiga klocka var en Certina DS Action Diver men den var helt enkelt för stor. :D

38an är riktigt bra. Har en blå 43a men det lär bli en svart eller blå 38mm också.
Enda jag stör med på är 19mm bandbredd då ett Natoband hade gjort sig bra.

38an är riktigt bra. Har en blå 43a men det lär bli en svart eller blå 38mm också.
Enda jag stör med på är 19mm bandbredd då ett Natoband hade gjort sig bra.
Ja, väldigt synd att inte kunna använda sin arsenal med 30-40 natoband i 20 mm, men det finns 19 mm att köpa. Man kan ju välja ut 1-2 med omsorg och köpa till den. :)

Fick tag på en schysst Certina DS dykare. Gissar 80-90 tal, hittar inte särskilt mkt info om den. Kanske någon som vet mer? Cool var den ialf! Jag diggar den stenhårt, synd lumepluppen hade ramlat av.

Bilagor

• 20201228_162258.jpg
    20201228_162258.jpg
    554.6 KB · Visningar: 92
  • 20201228_160407.jpg
    20201228_160407.jpg
    386.5 KB · Visningar: 103
  • 20201228_160247.jpg
    20201228_160247.jpg
    369.8 KB · Visningar: 98
Hej alla Certina-fans!
Jag har blivit mer och mer sugen på att köpa och testa dessa fina klockor. Har alltid haft seiko men är lite trött på deras högre priser och halvtaskiga länkar..
Vad tycker ni om certinas länk? Jg funderar på aquaserien eller kanske en ds-1.

vad tycker ni om dessa?

Tillbaka
Topp