• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Är riktigt intresserad av ds action i den nya storleken på 38mm så när jag var på stan förut kollade jag om någon lokal handlare hade någon. Tyvärr inte, så får vänta med att prova den. Däremot blev jag rättad på stjärnurmakaren, de fick se den igår och den är faktiskt 36mm och inte som jag påstod 38 😱

Orkade dock inte tjafsa om det, men känns skönt att dem vet hur det är..
Är den inte 38? Har för mig att det står så på certinas hemsida

Bilagor

• E6CA40EA-BE88-431D-80A2-F27D53190D1B.jpeg
    E6CA40EA-BE88-431D-80A2-F27D53190D1B.jpeg
    425.7 KB · Visningar: 61
Är riktigt intresserad av ds action i den nya storleken på 38mm så när jag var på stan förut kollade jag om någon lokal handlare hade någon. Tyvärr inte, så får vänta med att prova den. Däremot blev jag rättad på stjärnurmakaren, de fick se den igår och den är faktiskt 36mm och inte som jag påstod 38 😱

Orkade dock inte tjafsa om det, men känns skönt att dem vet hur det är..

Var inne på en Stjärnurmakar-butik häromdagen och kollade på Oris Divers 65. Säljaren hävdade i sten att de är i storlekarna 39mm och 41mm trots att de precis ÖVERALLT anges till 40 och 42.. 🤷

(Långsökt kanske men jag funderade efteråt på om det var någon typ av säljknep. Om de har märkt en ökad efterfrågan på mindre klockor och de har ett överskott på 42mm så kanske han tänkte att den är lättare att sälja om han säger att den är 41.
Kanske samma sak med Certinan. De har ett lager på "gamla" 43mm som de förstår kommer att bli svårsålda nu. 🤔
Men långsökt som sagt...)

Tjusigt! Det slog mig precis att den inte går att få på gummi, eller?
Tänker ändå att den anspelar på att vara en "riktig" dykare med ISO-cert och allt 🤔
Ja, om läder passar sådär schysst till, så blir den nog kanonfin på gummi och andra band med! :) Precis som du nämner med ISO-cert osv. så verkar den endast levereras på länk!

• Like
Reactions: v0n
Om jag förstod handlare som jag har förtroende för rätt idag har alla versioner inte släppts än. Som sagt inte säker på detta men låter intressant. Tror dock jag villhöver en svart

Hmm, bra fråga! Faktiskt ingenting jag tänkte på, men det är möjligt då det inte finns något glapp mellan lädret och case.
Ingen stress men du får jättegärna kolla upp om du har tid ork eller lust? Är smått allergisk mot när det blir för tajt så kan vara bra att veta 😊

Senast ändrad:
Efter att ha använt denna godbit på 38mm nu i 1 dygn så tänkte jag posta några trevliga bilder och ge lite första intryck. Enjoy! :D
20210117_191337.jpg

IMG_20210118_175945_399.jpg
IMG_20210118_180044_037.jpg

IMG_20210118_200644_459.jpg

IMG_20210118_200819_121.jpg

IMG_20210118_180145_377.jpg
IMG_20210118_180246_961.jpg
IMG_20210118_180403_647.jpg
IMG_20210118_180515_481.jpg
IMG_20210118_180628_770.jpg
IMG_20210118_175828_448.jpg

IMG_20210117_202533_840.jpg

20210117_202634.jpg

+

• Storleken såklart. Helt rätta dimensioner
  • Klassisk design, clean
  • Bläcksvart tavla, superfin med index och visare som glimrar till, känns lyxig
  • 300m WR, skruvad krona, safirglas och 80h PR, bra där
  • Trevliga detaljer på caseback
  • Härlig toolig känsla, i princip helt borstad med bra finish
  • Ok lume
  • Ok klick i vridringen

-
  • Låset/ claspen skulle kunna ha förbättrats, även dykarförlängningen, men gör jobbet
  • Några fler mikrojusteringar hade inte skadat
  • 19mm mellan luggarna, ingen biggie, men i alla fall

Sådär, en snabb titt på Certinas nya DS Action Diver på 38mm.
Tycker personligen att den är helgrym! Är du ute efter en kompakt dykare med klassisk design för under 8k så spana absolut in den här! :D

Hur menar du att klockan är "toolig"? Blir den för toolig för business/business casual klädkod, tro?

Hur menar du att klockan är "toolig"? Blir den för toolig för business/business casual klädkod, tro?
Det jag tänker på är att den verkligen uppfyller sitt syfte som en dykare/ tålig klocka borde göra med sin design, attribut och känsla. Skulle själv absolut bära den till business casual outfit. Den gör nog inte bort sig. :)

Senast ändrad:
Passade på att testa och klämma på nya 38an på lunchen, skulle påstå att den är värd all sin hajp, mycket balanserad och bra på alla vis👌🏼(blev dock inget köp just nu).
För info har Magnussons i GBG båda tvåtonare och den blå inne. Sista svarta hade precis sålts 🙂

Fick också hem min svarta DS Action diver 38 idag. Några snabba första intryck: Överträffade förväntningar!

Jag ägde en Certina DS2 Chrono fram till förra året och hade väntat motsvarande nivå, men detta är klart en division ovanför. Under året som gått har jag varit runt och provat lite Tudor BB58 och några Rolex OP, ägde också en 116000 under ett år. Nu reagerar kanske några men jag får samma känsla av denna nya Action diver som jag fick av BB58an med känslan i handen och finishen. Jag var inställd på att få en division under Oris som i sin tur är en division under Rolex, och så får jag i handen något som spontant känns som Tudor i kvalitet på klockhuvudet, "Men... det här är ju en lyxklocka". Hade ingen aning om att Certina tagit ett sådant kliv.

På en punkt når den inte upp till varken Tudor eller Oris dock: klicken i vridringen. Det finns lite spel och det känns inte som "smör", lite hackigt. Huruvida detta är ett problem får ställas i relation till ens nivå av OCD.

Länken är också väldigt bra i prisklassen, strax under Oris-klass på länkbitarna och kanske något enklare i claspen, fr a i dykförlängningen. Men dessa brukar vara enkla på många klockor, helt sakna finish. Och med förlov sagt är det ju inte ofta denna används, inte så ofta vid skrivborsdyk har jag hört.

Certinan har visserligen pins och inte skruvar i länken, men personligen har jag kommit att gilla pins bättre då samtliga mina klockor med skruvar i länken lett till att skruvarna gängat ur sig själv, inkl på Rolex. Men har aldrig haft en pin som fallerat på någon klocka. Men det kan ju vara en smaksak och skruvar kan förvisso hanteras med Loctite. Gillar man skruvade länkar ur designperspektiv så saknar alltså Certinan det.

Stämmer att det bara finns ett hål för mikrojustering på Certinan men det följer med två halvlänkar så jag gissar att det bör gå att hitta rätt storlek trots allt. Visst hade en verktygslös mikrojustering typ Easylink eller Glidelock varit något att önska, men går knappast att begära i denna prisklass och med allt annat man får. Ge det ett par år så blir det säkert allt mer standard även i detta segment, gissar jag dock. Ett annat önskemål som jag tror mer visar sig över tid är om man önskar att vridringen varit keramisk och inte alu. Men också lite smaksak, den dag då alu-vridringen har synliga spår av användning så kommer även resten av klockan ha det.

Urverket drar upp mjukt och fint, kommer gångtesta avvikelse närmsta dagarna.

Som flera påpekat är proportionerna nära nog perfekta. Visst är länken 19 mm vid bandhornen men den smalnar bara till 18 vid claspen säger mitt öga, vilket bibehåller toolintrycket samtidigt som den lilla avsmalningen förfinar uttrycket.

Summa summarum av intrycken under den första timmen i handen: Wow! Även om det sällan blir så flyger ändå ordet exitklocka i mitt huvud.

Hoppas kunna ta fler bilder sen när jag plockat av plasten och sizat den rätt...
IMG_20210122_132355.jpg

Senast ändrad:
Fick också hem min svarta DS Action diver 38 idag. Några snabba första intryck: Överträffade förväntningar!

Jag ägde en Certina DS2 Chrono fram till förra året och hade väntat motsvarande nivå, men detta är klart en division ovanför. Under året som gått har jag varit runt och provat lite Tudor BB58 och några Rolex OP, ägde också en 116000 under ett år. Nu reagerar kanske några men jag får samma känsla av denna nya Action diver som jag fick av BB58an med känslan i handen och finishen. Jag var inställd på att få en division under Oris som i sin tur är en division under Rolex, och så får jag i handen något som spontant känns som Tudor i kvalitet på klockhuvudet, "Men... det här är ju en lyxklocka". Hade ingen aning om att Certina tagit ett sådant kliv.

På en punkt når den inte upp till varken Tudor eller Oris dock: klicken i vridringen. Det finns lite spel och det känns inte som "smör", lite hackigt. Huruvida detta är ett problem får ställas i relation till ens nivå av OCD.

Länken är också väldigt bra i prisklassen, strax under Oris-klass på länkbitarna och kanske något enklare i claspen, fr a i dykförlängningen. Men dessa brukar vara enkla på många klockor, helt sakna finish. Och med förlov sagt är det ju inte ofta denna används, inte så ofta vid skrivborsdyk har jag hört.

Certinan har visserligen pins och inte skruvar i länken, men personligen har jag kommit att gilla pins bättre då samtliga mina klockor med skruvar i länken lett till att skruvarna gängat ur sig själv, inkl på Rolex. Men har aldrig haft en pin som fallerat på någon klocka. Men det kan ju vara en smaksak och skruvar kan förvisso hanteras med Loctite. Gillar man skruvade länkar ur designperspektiv så saknar alltså Certinan det.

Stämmer att det bara finns ett hål för mikrojustering på Certinan men det följer med två halvlänkar så jag gissar att det bör gå att hitta rätt storlek trots allt. Visst hade en verktygslös mikrojustering typ Easylink eller Glidelock varit något att önska, men går knappast att begära i denna prisklass och med allt annat man får. Ge det ett par år så blir det säkert allt mer standard även i detta segment, gissar jag dock. Ett annat önskemål som jag tror mer visar sig över tid är om man önskar att vridringen varit keramisk och inte alu. Men också lite smaksak, den dag då alu-vridringen har synliga spår av användning så kommer även resten av klockan ha det.

Urverket drar upp mjukt och fint, kommer gångtesta avvikelse närmsta dagarna.

Som flera påpekat är proportionerna nära nog perfekta. Visst är länken 19 mm vid bandhornen men den smalnar bara till 18 vid claspen säger mitt öga, vilket bibehåller toolintrycket samtidigt som den lilla avsmalningen förfinar uttrycket.

Summa summarum av intrycken under den första timmen i handen: Wow! Även om det sällan blir så flyger ändå ordet exitklocka i mitt huvud.

Hoppas kunna ta fler bilder sen när jag plockat av plasten och sizat den rätt...
IMG_20210122_132355.jpg
Det knasiga i det här fallet är att Certina skickar med en jättetrevlig verktygsfri mikrojustering på billigare modeller men inte den här. Cyniskt kanske men jag tycker att det är rätt uppenbart att man väljer bort det på en mer populär modell som denna för att maximera vinsten och förhoppningsvis även kanske få sälja ett antal ex vid sidan av. 🤷‍♂️

Med det sagt så ser den riktigt trevlig ut och jag är sugen på att köpa en själv. Tack för era minirecensioner och bilder (ingen nämnd ingen glömd)! 😊

Tillbaka
Topp