Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är den inte 38? Har för mig att det står så på certinas hemsidaÄr riktigt intresserad av ds action i den nya storleken på 38mm så när jag var på stan förut kollade jag om någon lokal handlare hade någon. Tyvärr inte, så får vänta med att prova den. Däremot blev jag rättad på stjärnurmakaren, de fick se den igår och den är faktiskt 36mm och inte som jag påstod 38
Orkade dock inte tjafsa om det, men känns skönt att dem vet hur det är..
Är den inte 38? Har för mig att det står så på certinas hemsida
Tänkte att det framgick av mitt inlägg, men för att förtydliga: den är 38, säljaren hade såklart felÄr den inte 38? Har för mig att det står så på certinas hemsida
Är riktigt intresserad av ds action i den nya storleken på 38mm så när jag var på stan förut kollade jag om någon lokal handlare hade någon. Tyvärr inte, så får vänta med att prova den. Däremot blev jag rättad på stjärnurmakaren, de fick se den igår och den är faktiskt 36mm och inte som jag påstod 38
Orkade dock inte tjafsa om det, men känns skönt att dem vet hur det är..
Tjusigt! Det slog mig precis att den inte går att få på gummi, eller?Var ju tvungen att testa mitt handtillverkade läder på Certinas nya DS Action!
Tror även gummi/natoband till sommaren blir en hit!
Var ju tvungen att testa mitt handtillverkade läder på Certinas nya DS Action!
Tror även gummi/natoband till sommaren blir en hit!
Ja, om läder passar sådär schysst till, så blir den nog kanonfin på gummi och andra band med! Precis som du nämner med ISO-cert osv. så verkar den endast levereras på länk!Tjusigt! Det slog mig precis att den inte går att få på gummi, eller?
Tänker ändå att den anspelar på att vara en "riktig" dykare med ISO-cert och allt
Ja, den är verkligen kanon! Mycket bra släpp från Certina.Det är ju en snygg klocka alltså!
Börjar klia i fingrarna nu! Såg den gröna med silverlänk också som var snygg.
Har precis som @erow hållt utkik på stan utan framgång
Ja, det tror jag med. Ett liknande som hängde med SuperPH500 med förlängning och allt skulle vara smuttKanske kommer senare, vem vet.Ja, om läder passar sådär schysst till, så blir den nog kanonfin på gummi och andra band med! Precis som du nämner med ISO-cert osv. så verkar den endast levereras på länk!
Hmm, bra fråga! Faktiskt ingenting jag tänkte på, men det är möjligt då det inte finns något glapp mellan lädret och case.@Heimo snabb fråga, det ser ut som sprinthålen sitter ganska långt in mot boetten, en synvilla eller vad säger du?
Ingen stress men du får jättegärna kolla upp om du har tid ork eller lust? Är smått allergisk mot när det blir för tajt så kan vara bra att vetaHmm, bra fråga! Faktiskt ingenting jag tänkte på, men det är möjligt då det inte finns något glapp mellan lädret och case.
Då får man gratulera! Roligt köp, väntar med spänning efter någon bild till helgen då!Råkade visst beställa en svart med hämtning på fredag. Tack @Heimo för fina bilder och inspiration
Kul att se den glatt plaska runt i sitt naturliga habitat! Man ser att han trivs.Här stormtrivs dykaren!
Riktigt snygga bilder!Här stormtrivs dykaren!
Snyggt! Vart beställde du ifrån?Jag lyckades stå emot villhöver-suget i en knapp vecka. Men bilderna här skingrade de sista resterna av motstånd. Nu är beställning på den svarta lagd
Snyggt! Vart beställde du ifrån?Jag lyckades stå emot villhöver-suget i en knapp vecka. Men bilderna här skingrade de sista resterna av motstånd. Nu är beställning på den svarta lagd
Klockia. Bor en bit utanför stan och med distansarbete plus fulltecknad kalender blir det inte mkt tid att gå i fysiska klockaffärer. Hade varit kul att prova på armen men finns ju returrätt utifall att.Snyggt! Vart beställde du ifrån?
Efter att ha använt denna godbit på 38mm nu i 1 dygn så tänkte jag posta några trevliga bilder och ge lite första intryck. Enjoy!
+
- Storleken såklart. Helt rätta dimensioner
- Klassisk design, clean
- Bläcksvart tavla, superfin med index och visare som glimrar till, känns lyxig
- 300m WR, skruvad krona, safirglas och 80h PR, bra där
- Trevliga detaljer på caseback
- Härlig toolig känsla, i princip helt borstad med bra finish
- Ok lume
- Ok klick i vridringen
-
- Låset/ claspen skulle kunna ha förbättrats, även dykarförlängningen, men gör jobbet
- Några fler mikrojusteringar hade inte skadat
- 19mm mellan luggarna, ingen biggie, men i alla fall
Sådär, en snabb titt på Certinas nya DS Action Diver på 38mm.
Tycker personligen att den är helgrym! Är du ute efter en kompakt dykare med klassisk design för under 8k så spana absolut in den här!
Det jag tänker på är att den verkligen uppfyller sitt syfte som en dykare/ tålig klocka borde göra med sin design, attribut och känsla. Skulle själv absolut bära den till business casual outfit. Den gör nog inte bort sig.Hur menar du att klockan är "toolig"? Blir den för toolig för business/business casual klädkod, tro?
Det knasiga i det här fallet är att Certina skickar med en jättetrevlig verktygsfri mikrojustering på billigare modeller men inte den här. Cyniskt kanske men jag tycker att det är rätt uppenbart att man väljer bort det på en mer populär modell som denna för att maximera vinsten och förhoppningsvis även kanske få sälja ett antal ex vid sidan av.Fick också hem min svarta DS Action diver 38 idag. Några snabba första intryck: Överträffade förväntningar!
Jag ägde en Certina DS2 Chrono fram till förra året och hade väntat motsvarande nivå, men detta är klart en division ovanför. Under året som gått har jag varit runt och provat lite Tudor BB58 och några Rolex OP, ägde också en 116000 under ett år. Nu reagerar kanske några men jag får samma känsla av denna nya Action diver som jag fick av BB58an med känslan i handen och finishen. Jag var inställd på att få en division under Oris som i sin tur är en division under Rolex, och så får jag i handen något som spontant känns som Tudor i kvalitet på klockhuvudet, "Men... det här är ju en lyxklocka". Hade ingen aning om att Certina tagit ett sådant kliv.
På en punkt når den inte upp till varken Tudor eller Oris dock: klicken i vridringen. Det finns lite spel och det känns inte som "smör", lite hackigt. Huruvida detta är ett problem får ställas i relation till ens nivå av OCD.
Länken är också väldigt bra i prisklassen, strax under Oris-klass på länkbitarna och kanske något enklare i claspen, fr a i dykförlängningen. Men dessa brukar vara enkla på många klockor, helt sakna finish. Och med förlov sagt är det ju inte ofta denna används, inte så ofta vid skrivborsdyk har jag hört.
Certinan har visserligen pins och inte skruvar i länken, men personligen har jag kommit att gilla pins bättre då samtliga mina klockor med skruvar i länken lett till att skruvarna gängat ur sig själv, inkl på Rolex. Men har aldrig haft en pin som fallerat på någon klocka. Men det kan ju vara en smaksak och skruvar kan förvisso hanteras med Loctite. Gillar man skruvade länkar ur designperspektiv så saknar alltså Certinan det.
Stämmer att det bara finns ett hål för mikrojustering på Certinan men det följer med två halvlänkar så jag gissar att det bör gå att hitta rätt storlek trots allt. Visst hade en verktygslös mikrojustering typ Easylink eller Glidelock varit något att önska, men går knappast att begära i denna prisklass och med allt annat man får. Ge det ett par år så blir det säkert allt mer standard även i detta segment, gissar jag dock. Ett annat önskemål som jag tror mer visar sig över tid är om man önskar att vridringen varit keramisk och inte alu. Men också lite smaksak, den dag då alu-vridringen har synliga spår av användning så kommer även resten av klockan ha det.
Urverket drar upp mjukt och fint, kommer gångtesta avvikelse närmsta dagarna.
Som flera påpekat är proportionerna nära nog perfekta. Visst är länken 19 mm vid bandhornen men den smalnar bara till 18 vid claspen säger mitt öga, vilket bibehåller toolintrycket samtidigt som den lilla avsmalningen förfinar uttrycket.
Summa summarum av intrycken under den första timmen i handen: Wow! Även om det sällan blir så flyger ändå ordet exitklocka i mitt huvud.
Hoppas kunna ta fler bilder sen när jag plockat av plasten och sizat den rätt...