• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Plockade ut en ”38”. Känns riktigt bra!!

06CCFA74-7FC4-4A4C-807D-050B85EF585C.jpeg
16B8A1CB-03ED-40F2-B3A7-7B37C3851596.jpeg
3625BEC8-B3F9-4770-8DAC-D43DAE4CA482.jpeg

Efter att ha använt denna godbit på 38mm nu i 1 dygn så tänkte jag posta några trevliga bilder och ge lite första intryck. Enjoy! :D
20210117_191337.jpg

IMG_20210118_175945_399.jpg
IMG_20210118_180044_037.jpg

IMG_20210118_200644_459.jpg

IMG_20210118_200819_121.jpg

IMG_20210118_180145_377.jpg
IMG_20210118_180246_961.jpg
IMG_20210118_180403_647.jpg
IMG_20210118_180515_481.jpg
IMG_20210118_180628_770.jpg
IMG_20210118_175828_448.jpg

IMG_20210117_202533_840.jpg

20210117_202634.jpg

+

• Storleken såklart. Helt rätta dimensioner
  • Klassisk design, clean
  • Bläcksvart tavla, superfin med index och visare som glimrar till, känns lyxig
  • 300m WR, skruvad krona, safirglas och 80h PR, bra där
  • Trevliga detaljer på caseback
  • Härlig toolig känsla, i princip helt borstad med bra finish
  • Ok lume
  • Ok klick i vridringen

-
  • Låset/ claspen skulle kunna ha förbättrats, även dykarförlängningen, men gör jobbet
  • Några fler mikrojusteringar hade inte skadat
  • 19mm mellan luggarna, ingen biggie, men i alla fall

Sådär, en snabb titt på Certinas nya DS Action Diver på 38mm.
Tycker personligen att den är helgrym! Är du ute efter en kompakt dykare med klassisk design för under 8k så spana absolut in den här! :D
Tack! Lite störande med 19 mm, men ser verkligen grym ut. Ska allvarligt överväga den som mitt primära dykarur (pridyk).

Ni som köpt nya 38 mm. Var har ni köpt dem, och har ni lyckats få någon rabatt trots att det är helt ny modell?

Efter många om och men klickade ja äntligen hem 38an igår. Nu äre bara vänta å se! 😃
Tack alla som har lagt upp fantastiska bilder och reflektioner om klockan, bidrog till att köpet blev av. 😊 Blir min första ”riktiga” klocka så känns extra spännande! 🤩

Provade nya 38:an häromdagen och drog slutsatserna:

-Mer elegant/blingig än vad jag trott. Snygg!
-Lite mindre än vad jag tänkt
-Inte riktigt så gedigen i känslan som jag hoppats på

Blir inget köp för mig men den är väldigt fin!

• Like
Reactions: v0n
Provade nya 38:an häromdagen och drog slutsatserna:

-Mer elegant/blingig än vad jag trott. Snygg!
-Lite mindre än vad jag tänkt
-Inte riktigt så gedigen i känslan som jag hoppats på

Blir inget köp för mig men den är väldigt fin!
Lite som mina slutsatser också med enda skillnaden att jag tyckte den var större än vad jag tänkt 🙃

Ang mindre/större så har jag ett litet tips.

Om ni någon gång har provat dofter i en parfymbutik så brukar de ha skålar med kaffebönor. Luktar du på kaffebönorna neutraliseras den senaste doften du luktade på, och kan prova en ny.

På motsvarande sätt har jag upptäckt att man kan behöva träna om ögat/hjärnan om man växlar mellan olika klockstorlekar.

Det är min erfarenhet att vår uppfattning om en klockas storlek är i hög grad en vanesak, utom i de extrema fallen.

Ett enkelt exempel om man ska prova en lite mindre klocka är att ta sin minsta klocka, en tank om man har en, och prova emellan. För att ta den aktuella klockan som exempel upplevs då en dykare på 38 mm sannolikt inte alls liten.

Med det sagt - självklart är vi alla olika, och allt passar inte alla!

Ang mindre/större så har jag ett litet tips.

Om ni någon gång har provat dofter i en parfymbutik så brukar de ha skålar med kaffebönor. Luktar du på kaffebönorna neutraliseras den senaste doften du luktade på, och kan prova en ny.

På motsvarande sätt har jag upptäckt att man kan behöva träna om ögat/hjärnan om man växlar mellan olika klockstorlekar.

Det är min erfarenhet att vår uppfattning om en klockas storlek är i hög grad en vanesak, utom i de extrema fallen.

Ett enkelt exempel om man ska prova en lite mindre klocka är att ta sin minsta klocka, en tank om man har en, och prova emellan. För att ta den aktuella klockan som exempel upplevs då en dykare på 38 mm sannolikt inte alls liten.

Med det sagt - självklart är vi alla olika, och allt passar inte alla!
Briljant, testar väl egentligen inte så mycket klockor i butik men kanske har storleken med speglarna att göra också? Som i provrummet på NK 😃

Senast ändrad:
Asså fasiken, den har inte kommit än. Är mer än taggad på att klockan ska dyka upp nu som i nu! Kunde inte ana att en väntan på en klocka kunde kännas så här lång...

• Like
Reactions: v0n
Briljant, testar väl egentligen så mycket klockor i butik men kanske har storleken med speglarna att göra också? Som i provrummet på NK 😃
En bra säljare kan ta en bild på dig på lagom avstånd (ca 1.5-2m, dvs det genomsnittliga avståndet när du beundrar någons klocka på stan 😀) om du ber snällt I butiken. Det ger dig nog den bästa bilden av hur klockan sitter på dig.

En bra säljare kan ta en bild på dig på lagom avstånd (ca 1.5-2m, dvs det genomsnittliga avståndet när du beundrar någons klocka på stan 😀) om du ber snällt I butiken. Det ger dig nog den bästa bilden av hur klockan sitter på dig.
haha nä va pinsamt, då kan ju säljaren tro man är en noob 😆
Skämt åsido, man vänjer sig snabbt som du säger. Min sweetspot är mellan typ 36-45mm, det mesta funkar så länge klockan sitter komfortabelt.

Då var det äntligen min tur!

Haft klockan på armen dryga timmen och de första intrycken är att de här en ruggigt fin klocka. Bra proportioner, härlig borstad finish vilket gör att denna rätt eleganta klocka får en lite ruffigare känsla. Vilket i min mening enbart är positivt, då ja känner att med rätt band kan den passa till allt från festen till joggingturen.

Blev så till mig att ja märker först i skrivande stund att både tid och datum måste ställas om.
Kommer återkomma närmaste dagarna med lite mer tankar om klockan. Bjuder på lite bilder så länge!

Den ser något större ut på bilderna, samt att mina handleder bara mäter ungefär 16 cm. Tycker dock att den sitter som en smäck!
181226D6-374A-4DBD-BC5D-E082C78138BB.jpeg
833C07BB-376F-4925-92E3-0CCF8AA103C2.jpeg

Skit snygg! Hade det varit Rolex nya släpp hade alla älskar den :D:cool:.
Well Rolex har faktiskt släppt en dykare på 38 mm, som blev hyggligt uppskattad:

Tillbaka
Topp