• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Länken satt aningen för tight, men efter några om och men lyckades jag fixa till det med mikrojusteringen så nu sitter den som en smäck på handleden. :D

144827484_460167801655132_5839204762372298796_n.jpg

Provade nya 38:an häromdagen och drog slutsatserna:

-Mer elegant/blingig än vad jag trott. Snygg!
-Lite mindre än vad jag tänkt
-Inte riktigt så gedigen i känslan som jag hoppats på

Blir inget köp för mig men den är väldigt fin!
Utveckla gärna om gedigenheten. Jag är lockad, men vill gärna att den känns just gedigen. Lite som Omegornas SMP på 40-41 som jag tycker bärs mindre men känns kompakta och säkra.

För att citera Boris the Blade, a.k.a. Boris the Bullet Dodger: “Heavy is good. Heavy is reliable.”
Lite som mina slutsatser också med enda skillnaden att jag tyckte den var större än vad jag tänkt 🙃
Haha, alla tycker olika. Men tyckte du den kändes gedigen, välbyggd, ”solid”?
Briljant, testar väl egentligen inte så mycket klockor i butik men kanske har storleken med speglarna att göra också? Som i provrummet på NK 😃
Åh, det har jag som västkustbo aldrig fått uppleva! Har du provat Tom Fords Oud Wood (alt. Intense)? Har hört den ska vara något i hästväg!
Den är ju hur cool som helst.
IMG_20210128_081344_517.jpg
Nu blir man riktigt läskad här! :)
Då var det äntligen min tur!

Haft klockan på armen dryga timmen och de första intrycken är att de här en ruggigt fin klocka. Bra proportioner, härlig borstad finish vilket gör att denna rätt eleganta klocka får en lite ruffigare känsla. Vilket i min mening enbart är positivt, då ja känner att med rätt band kan den passa till allt från festen till joggingturen.

Blev så till mig att ja märker först i skrivande stund att både tid och datum måste ställas om.
Kommer återkomma närmaste dagarna med lite mer tankar om klockan. Bjuder på lite bilder så länge!

Den ser något större ut på bilderna, samt att mina handleder bara mäter ungefär 16 cm. Tycker dock att den sitter som en smäck!
181226D6-374A-4DBD-BC5D-E082C78138BB.jpeg
833C07BB-376F-4925-92E3-0CCF8AA103C2.jpeg
Tack! Jag har själv strax under 16 cm och har svårt att hitta dykare som sitter bra, med bra spec och inte känns stora.

Tack! Jag har själv strax under 16 cm och har svårt att hitta dykare som sitter bra, med bra spec och inte känns stora.
Ja jag ligger också i gränslandet däromkring. Skulle säga att den sitter relativt stort på mig ändå. På mig ser den ut som en lite större dykare, typ turtle eller sumo, om du förstår vad jag menar. Men jag gillar att den ser lite stor ut, gillar nämligen hur tex Sumon ser ut på andras handleder. Mitt tips är att antingen testa den hos handlare eller köpa från tex klockia där du har fri retur. Jag köpte från klockia utan att ha testat och tänkte att ja kanske får lämna tillbaka den, men nu kan jag då säga att den ska ingenstans.

Ja jag ligger också i gränslandet däromkring. Skulle säga att den sitter relativt stort på mig ändå. På mig ser den ut som en lite större dykare, typ turtle eller sumo, om du förstår vad jag menar. Men jag gillar att den ser lite stor ut, gillar nämligen hur tex Sumon ser ut på andras handleder. Mitt tips är att antingen testa den hos handlare eller köpa från tex klockia där du har fri retur. Jag köpte från klockia utan att ha testat och tänkte att ja kanske får lämna tillbaka den, men nu kan jag då säga att den ska ingenstans.
Tack. Lokala Klockmäster har den, men sällan jag åker in till stan. Får göra det. :)

Klockia har för övrigt inte helt fri retur, man får stå för returfrakten.

Tack. Lokala Klockmäster har den, men sällan jag åker in till stan. Får göra det. :)

Klockia har för övrigt inte helt fri retur, man får stå för returfrakten.
Ja om du kan testa hos handlare är de ju bra! :) De var ingen nära mig som hade den så fick göra en liten halv-chansning. Men ja retur får man stå för, de glömde jag, men det är det värt för chansen att få en sån här klocka. Det handlar ju inte om mer än en hundring eller två. Tyckte själv att det var nice att kunna bära den hemma och känna hur den kändes i lugn och ro utan att behöva ha en säljares blick i ryggen.

Utveckla gärna om gedigenheten. Jag är lockad, men vill gärna att den känns just gedigen. Lite som Omegornas SMP på 40-41 som jag tycker bärs mindre men känns kompakta och säkra.

För att citera Boris the Blade, a.k.a. Boris the Bullet Dodger: “Heavy is good. Heavy is reliable.”

Åh, det har jag som västkustbo aldrig fått uppleva! Har du provat Tom Fords Oud Wood (alt. Intense)? Har hört den ska vara något i hästväg!

Nu blir man riktigt läskad här! :)

Svårt att förklara men den kändes lätt (iofs inte så konstigt då den är rätt liten) och länken kändes inte sådär robust och gedigen som man skulle kunna önska. Men den är otroligt snygg och jag klämde bara på den i typ 30 sekunder så du ska inte dra för stora slutsatser av det jag skriver.

Svårt att förklara men den kändes lätt (iofs inte så konstigt då den är rätt liten) och länken kändes inte sådär robust och gedigen som man skulle kunna önska. Men den är otroligt snygg och jag klämde bara på den i typ 30 sekunder så du ska inte dra för stora slutsatser av det jag skriver.
Jaha, då får man försöka ta sig till stan då. ;)

Jo, men absolut. Det var mest wow och välbyggt för hela slanten om du frågar mig. Lite frågetecken kring länken och spännet men kör personligen inte länk så ofta ändå.

haha va? NK i Götet ligger mig veterligen på västkusten, finn din inre vagabond och utforska din kust... tvål är bra tycker jag 😂

NK i Götet ligger mig veterligen på västkusten, finn din inre vagabond och utforska din kust... tvål är bra tycker jag
Det är ju en timme härifrån! ;) Haha. Bor alltså en timme uppåt från Gbg. Ungefär. Jag är nog där för sällan. Även om det bara är en timme så orkar jag aldrig ta mig dit. Får väl göra det då. Prova deras tvålar. :)

Hej! Jag är ny här. Är sugen på den nya DS Diver 38’n, men funderar lite på storleken. Jag har små handleder på ca 16cm.
Jag har noterat att första länken är fast och sticker utanför hornen en bit. Det borde göra att den blir lite större att bära? Om någon har möjlighet att mäta längden mellan de fasta länkbitarna så skulle det uppskattas. :) Horn till horn tror jag att den är 45mm?
Min nuvarande klocka är en Tissot PRS 200 som jag burit dagligen sedan 2005. Postade några bilder på den i Tissot-tråden. Den är 39mm i diameter. Jag tror att det är max storleksmässigt för vad jag är bekväm med. Gillar verkligen Tissot’n men det hade varit kul med lite variation.

Hej! Jag är ny här. Är sugen på den nya DS Diver 38’n, men funderar lite på storleken. Jag har små handleder på ca 16cm.
Jag har noterat att första länken är fast och sticker utanför hornen en bit. Det borde göra att den blir lite större att bära? Om någon har möjlighet att mäta längden mellan de fasta länkbitarna så skulle det uppskattas. :) Horn till horn tror jag att den är 45mm?
Min nuvarande klocka är en Tissot PRS 200 som jag burit dagligen sedan 2005. Postade några bilder på den i Tissot-tråden. Den är 39mm i diameter. Jag tror att det är max storleksmässigt för vad jag är bekväm med. Gillar verkligen Tissot’n men det hade varit kul med lite variation.
Först får man välkomna dig till galenskapen här på ks! 😁
Mätte precis lite slarvigt och kom fram till ca 50mm. MEN, de sluttar så jag upplever inte att den bärs så stort.
Har ca 17cm handleder. Tycker absolut att du ska prova klockan
20210130_133555.jpg

• Like
Reactions: HSK
Först får man välkomna dig till galenskapen här på ks! 😁
Mätte precis lite slarvigt och kom fram till ca 50mm. MEN, de sluttar så jag upplever inte att den bärs så stort.
Har ca 17cm handleder. Tycker absolut att du ska prova klockan

Tack så mycket erow! Uppskattas. :)
Det känns som att det är gränsfall storleksmässigt för mig. Tack för alla fina bilder.
Har faktiskt redan råkat beställa klockan, men affären hade den inte i lager och kan inte svara på när de får in den igen. Så får se hur jag gör med den ordern.
Det klokaste vore nog att prova klockan först, men det är svårt att hålla sig ibland.

Det här med superluminova är det så svårladdat? jag lös med mobilen 1,5min för detta, gör du samma med en Seiko blir du bländad. Jag gillar tex när man kör bil i solsken sen in i en tunnel och få se en grym lume, blir lite tveksam till att detta händer med denna. Don’t get me wrong jag gillar klockan👍
8E853A69-85AF-473E-B56B-18CE53901966.jpeg

Tack så mycket erow! Uppskattas. :)
Det känns som att det är gränsfall storleksmässigt för mig. Tack för alla fina bilder.
Har faktiskt redan råkat beställa klockan, men affären hade den inte i lager och kan inte svara på när de får in den igen. Så får se hur jag gör med den ordern.
Det klokaste vore nog att prova klockan först, men det är svårt att hålla sig ibland.
Jag har själv 15,5-16 cm handleder och 50 mm är för mycket. I och för sig kan man köra andra band än länken för att få det egentliga lug-to-lug-måttet, men trist att inte kunna köra länk såklart.

Jag har satt 48 mm som max, men beror ändå alltid på klockans utformning! Så det är värt att testa. :) Tycker dock 45-46 mm ofta är det bästa.

Jag har själv 15,5-16 cm handleder och 50 mm är för mycket. I och för sig kan man köra andra band än länken för att få det egentliga lug-to-lug-måttet, men trist att inte kunna köra länk såklart.

Jag har satt 48 mm som max, men beror ändå alltid på klockans utformning! Så det är värt att testa. :) Tycker dock 45-46 mm ofta är det bästa.

Hej
Är det lug to lug du undrar på den nya Certina 38 så är 50mm fel. Den är ca 46mm.

Det här med superluminova är det så svårladdat? jag lös med mobilen 1,5min för detta, gör du samma med en Seiko blir du bländad. Jag gillar tex när man kör bil i solsken sen in i en tunnel och få se en grym lume, blir lite tveksam till att detta händer med denna. Don’t get me wrong jag gillar klockan👍
8E853A69-85AF-473E-B56B-18CE53901966.jpeg
Blå lume (BGW9) är avsevärt svagare än grön (C3) men tenderar att behålla skenet längre och ögonen ska tydligen ha lättare att uppfatta den blåa nyansen i mörker. C3 tenderar att lysa som en fackla precis efter att det utsatts för ljus men falnar ganska fort till skillnad från BGW9 som visserligen inte har ett lika starkt sken men som å andra sidan behåller den en längre tid med bibehållen styrka. Det beror så klart även på andra faktorer som t.ex. hur stora mängder som appliceras men generellt är det så.

Blå lume (BGW9) är avsevärt svagare än grön (C3) men tenderar att behålla skenet längre och ögonen ska tydligen ha lättare att uppfatta den blåa nyansen i mörker. C3 tenderar att lysa som en fackla precis efter att det utsatts för ljus men falnar ganska fort till skillnad från BGW9 som visserligen inte har ett lika starkt sken men som å andra sidan behåller den en längre tid med bibehållen styrka. Det beror så klart även på andra faktorer som t.ex. hur stora mängder som appliceras men generellt är det så.
Man tackar för utförligt svar, själv har jag aldrig fördjupat mig i de olika typerna. Men som du säger jag kanske upplever det blå lite tydligare mitt i natten. För mig skulle då en mix vara grym där båda användes med stora index lumibright och små med luminova tex i ytterkant.

Det var någon tidigare som mätt 50 inklusive ändlänkarna på den medföljande länken. Det är tyvärr rätt vanligt att ändlänkar har fasta han-länkar i mitten som sticker ut därför ”förlänger” L2L.
Då är jag med. Jag tycker fortfarande det ser bättre ut än när själva lugsen är för långa.

Bilagor

• 3BC6909C-CFE6-4EC6-A3BF-738C26C68785.png
    3BC6909C-CFE6-4EC6-A3BF-738C26C68785.png
    556.4 KB · Visningar: 61
Tillbaka
Topp