Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den ska nog vara snudd på gratis. Max 200 skulle jag säga och då tar jag nog i. Någon annan får såklart opponera sig mot detta.Hej alla Certina-fans!
Hälsar på en bekant och har blivit erbjuden att köpa hans fars gamla Certina New Art se bildUrsäkta den usla bilden! Den går, några sekunder, men behöver repareras, kronan sitter inte fast. Den är läckert 70-talig! Vad ska jag betala??
Om du ens lyckas sälja den i andra hand tvivlar jag på att du får ut 500-1000 kronor för den. Certinas andrahandsvärde är tyvärr nästan noll och inget, enligt de högst ovetenskapliga iaktagelser jag har gjort.Funderar på en modern certina DS action precidrive. finns det något attraktivt andrahandsvärde i dessa eller får man se det som att man har den livet ut (hårt sagt)
På billigare klockar kan man potentiellt jucka lite på det. På bättre klockor ska det vara stumt som attans.Nyförvärvet! Gillar Certinas klockor skarpt.
Ni med dykarklockor, om ni greppar vridringen kan ni då röra den lite fram och tillbaka?
Beror ju inte på att Certina gör dåliga grejor, utan att det med KS-hängares referensramar, är billiga klockor. För en klocka som ännu produceras måste ju priset på andrahandmarknaden ner för att inte konkurrera med nyköp. Ta t ex min DS Action Diver - inköpt för för drygt fyra år sedan för samma pengar som du kan få en idag, d v s ca 5k. Min klocka med åren av användning och ett inte alltför avlägset servicebehov blir då inte värd så många kronor.Om du ens lyckas sälja den i andra hand tvivlar jag på att du får ut 500-1000 kronor för den. Certinas andrahandsvärde är tyvärr nästan noll och inget, enligt de högst ovetenskapliga iaktagelser jag har gjort.
Dock hade jag köpt en DS Action ändå, jag äger automatversionen i svart utförande och den kommer med all sannolikhet få följa mig in i graven.
Du har naturligtvis helt rätt! Jag tänkte även på icke-KS människor som potentiella köpare, men inser nu i efterhand att de flesta "vanliga" inte har något större intresse av att köpa en begagnad klocka, speciellt när den finns att köpa i nyskick för en relativt låg penning. Jag får helt enkelt skylla mitt dåligt skrivna inlägg på sen kvällstidBeror ju inte på att Certina gör dåliga grejor, utan att det med KS-hängares referensramar, är billiga klockor. För en klocka som ännu produceras måste ju priset på andrahandmarknaden ner för att inte konkurrera med nyköp. Ta t ex min DS Action Diver - inköpt för för drygt fyra år sedan för samma pengar som du kan få en idag, d v s ca 5k. Min klocka med åren av användning och ett inte alltför avlägset servicebehov blir då inte värd så många kronor.
Nyförvärvet! Gillar Certinas klockor skarpt.
Ni med dykarklockor, om ni greppar vridringen kan ni då röra den lite fram och tillbaka?
På billigare klockar kan man potentiellt jucka lite på det. På bättre klockor ska det vara stumt som attans.
Köpte en DS action diver för lite mer än nån månad sen.
Märkt att den går ca 15 sekunder för fort om dygnet. Något jag borde gå tillbaka med o be dom rätta till eller är det acceptabelt?
Tycker det är lite halvstörigt o behöva ställa om den såpass ofta som man får göra ändå.
Det borde ju ändå gå på garantin även om det inte är ett större fel eller att den är trasig.
Jag var och provade den för en vecka sedan, så oerhört vacker klocka! Jag står just nu i kvalet mellan modellen du köpte eller grå/rosé tavla.Inpuls köpte en Certina Ds 1 powermatic 80
Vad innebär ruckning?Tyvärr är risken stor att detta är inom spec från tillverkaren, och då är det ruckning som gäller...
Vad innebär ruckning?
Klockslang för justering, någon som hänger här i tråden borde ha en prisuppgift på det.
Du kan ju alltid testa att prata med din återförsäljare om problemet, för även om det är inom spec så är det väldigt dåligt.
Aha tack då är jag med.
Ja det är i sämsta laget för vad som är okej. Har en steinhart med likadant urverk o den går minus några sekunder i veckan typ vilket är mycket bättre.
Du kan alltid kolla med din återförsäljare om de kan tänka sig att rucka den kostnadsfritt, borde inte vara några större problem.
Jag kollade nyligen prisuppgift på stjärnurmakarna i söderhallarna. Fick först 350kr sen ändrade de sig till 500kr ink trycktest. 300-350kr tycker jag låter rimligt. Fråga runt!
Min gamla DS Nautic.
Har använts dagligen sedan 1998.
Sliten och märkt. Använder numer Nato-band då original armbandet gick sönder för ngt år sedan.
Var precis där jag köpte den. Det är ju överkomligt även om man kan tycka det borde vara en garantigrej.
Gå dit och fråga trevligt om de kan rucka den åt dig då, de bör lösa det åt dig. Min begränsade erfarenhet av söderhallarna är att de är tillmötesgående.