• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Har väldigt smala handleder, tror ni Certina 38mm divern funkar på 15,5cm handled ?
så himla tråkigt ha klockor som hobby när handlederna är så veka :(
 
Har väldigt smala handleder, tror ni Certina 38mm divern funkar på 15,5cm handled ?
så himla tråkigt ha klockor som hobby när handlederna är så veka :(
I hear you. Har själv 16.5 så försöker hålla L2L till ~ 48mm eller mindre (38an är 38 x 45mm ). Detta är ju högst individuellt, en handled kan vara mer eller mindre platt som också påverkar hur den bärs upp.
Det bästa är att prova den och faktiskt få en känsla av den och se hur den sitter på.
 

fredej

Breitling
Har väldigt smala handleder, tror ni Certina 38mm divern funkar på 15,5cm handled ?
så himla tråkigt ha klockor som hobby när handlederna är så veka :(

Jag har också smala handleder. De är nog precis över 15cm omkrets på den smalaste delen, ovanför knölen.
Det är alltid bästa att prova den och se hur det känns först.

Jag gillar fortfarande inte riktigt de utstickande ändlänkarna. Klockan känns "längre" och länken följer inte riktigt handleden lika bra som den hade kunnat göra. Vissa har dock inga problem alls med detta.

Efter ha haft den i ca 3 månader tycker ändå det känns okej. L2L är 45mm och ändlänk-till-ändlänk är 51mm.

Vill man köra på andra armband så tror jag absolut den funkar. Men utbudet är inte så stort med 19mm bandbredd. Fast vissa 20mm band kanske funkar? Någon som provat?

Här är några bilder. :)
IMG_1824_1000.jpg
IMG_1828_1000.jpg
 
Jag har också smala handleder. De är nog precis över 15cm omkrets på den smalaste delen, ovanför knölen.
Det är alltid bästa att prova den och se hur det känns först.

Jag gillar fortfarande inte riktigt de utstickande ändlänkarna. Klockan känns "längre" och länken följer inte riktigt handleden lika bra som den hade kunnat göra. Vissa har dock inga problem alls med detta.

Efter ha haft den i ca 3 månader tycker ändå det känns okej. L2L är 45mm och ändlänk-till-ändlänk är 51mm.

Vill man köra på andra armband så tror jag absolut den funkar. Men utbudet är inte så stort med 19mm bandbredd. Fast vissa 20mm band kanske funkar? Någon som provat?

Här är några bilder. :)
IMG_1824_1000.jpg
IMG_1828_1000.jpg
Shit tänkte inte på att ändlänkarna är solida i centerdelen :O. 6mm mer ändå.. Tycker inte den sitter tokigt alls! Möjligtvis att den är på gränsen men inget övertramp imo. Jag vet bara att jag ska ha en! Pungt. Hojta om du släpper den =)
 

klock

Omega
Tror ni att Certina inom en snar framtid kommer släppa dykarklocka i storleken 36mm? Har också väldigt veka handleder som gör att deras nya dykarklockserie i 38mm känns en aningen bulkig samt ett att låset var relativt tjockt och stack ut en aning när jag testade i butik.
 

Lucifer

Omega
Tror ni att Certina inom en snar framtid kommer släppa dykarklocka i storleken 36mm? Har också väldigt veka handleder som gör att deras nya dykarklockserie i 38mm känns en aningen bulkig samt ett att låset var relativt tjockt och stack ut en aning när jag testade i butik.
Tvivlar tyvärr, men man vet aldrig! Du kan inte tänka dig annat band än länk? Nato och liknande kan ju se riktigt bra ut och löser problemet med länken!
 

klock

Omega
Tvivlar tyvärr, men man vet aldrig! Du kan inte tänka dig annat band än länk? Nato och liknande kan ju se riktigt bra ut och löser problemet med länken!
Jo faktisktm har funderat på just Nato-band...men är inte helt såld ännu, behöver antagligen testa den på Natoband för att få en bättre uppfattning.

Förvisso, men det ultimata hade nog ändå varit en dykarklocka i 36mm, förohoppningsvis kanske de släpper en i framtiden.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tror ni att Certina inom en snar framtid kommer släppa dykarklocka i storleken 36mm? Har också väldigt veka handleder som gör att deras nya dykarklockserie i 38mm känns en aningen bulkig samt ett att låset var relativt tjockt och stack ut en aning när jag testade i butik.
De lanserade nyligen en 36mm-dykare, dock med stereotypisk damdesign med MOP och diamanter. 🙄 Till deras försvar får dock sägas att det faktiskt var det som röstades fram genom deras Instagram så jag antar att det är vad kunderna vill ha.

Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra och jag kan också tycka att de kunde kosta på sig att lansera en mindre och lite mer diskret modell för att testa marknaden. Det fanns ett designförslag i omröstningen med bubbeldesign som var riktigt läcker, ska se om jag kan fiska fram en bild.
 
Jo faktisktm har funderat på just Nato-band...men är inte helt såld ännu, behöver antagligen testa den på Natoband för att få en bättre uppfattning.

Förvisso, men det ultimata hade nog ändå varit en dykarklocka i 36mm, förohoppningsvis kanske de släpper en i framtiden.
Ligger en tvärclean PH100M på tradera, 37mm.
Har sett i andra trådar här på KS att den lagts upp ett par gånger nu utan framgång. Vad jag förstår är den inte på org. länk (ska vara oyster-ish), och att priset uppfattas som högt. Men det är annars ett alternativ!
 

klock

Omega
De lanserade nyligen en 36mm-dykare, dock med stereotypisk damdesign med MOP och diamanter. 🙄 Till deras försvar får dock sägas att det faktiskt var det som röstades fram genom deras Instagram så jag antar att det är vad kunderna vill ha.

Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra och jag kan också tycka att de kunde kosta på sig att lansera en mindre och lite mer diskret modell för att testa marknaden. Det fanns ett designförslag i omröstningen med bubbeldesign som var riktigt läcker, ska se om jag kan fiska fram en bild.
Hade inte tvekat en sekund ifall de hade släppt den i en mer diskret design, lite mer unisex typ.
Ligger en tvärclean PH100M på tradera, 37mm.
Har sett i andra trådar här på KS att den lagts upp ett par gånger nu utan framgång. Vad jag förstår är den inte på org. länk (ska vara oyster-ish), och att priset uppfattas som högt. Men det är annars ett alternativ!
Riktigt snygg. Men instämmer att priset är aningen hög med tanke på att det är en quarts-urverk.
 
Någon som börjat prova annat stål på 38an? Kanske någon länk med taper, annan clasp, nitat etc.
Fyll gärna på med bra gummi + ev. clasp!
 
Det hade jag också varit intresserad att se. Känns eventuellt som det kanske är svårt att hitta nya band på 19 mm som den har😞
Oroa dig inte för det. De flesta 20mm band går på fint utan att det ser bulkigt ut. Har själv en DS Podium och har kört genomgående 1mm större band. Både vanligt läder och mocka. Det enda du får se upp med är om de har quickrelease för då passar inte bandstiften utan får bytas mot vanliga.
 

Pretty close! Ingen taper (19mm lugs till 20mm clasp), heller inga runda endlinks. Och ganska dyrt... Men microjustering i samma anda som storebror 43.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor

tips till dig som vill spendera sommaren med ett trevligt renoveringsobjekt från Certina som kan bli riktigt bra om den får lite kärlek
:)
 
Hejsan. Har en Certina DS Podium GMT med eta G10.961 som strular. Klockan stannade efter nåt år och har blivit liggande. Nytt batteri hjälper inte. Stendöd... Värt att fixa? Jag har kollat på nätet och hittar inga ersättningsverk... Nån som har förslag på verk som passar och som går att köpa?? Mvh Jonas
ADABEC1F-1C1F-4BCA-80CC-4CE01BE8BA28.jpeg
 
Topp