En head to head jämförelse apropå storleksdiskussion.
Till vänster: 2021 års Certina DS Action Powermatic 38mm.
Till höger: Min vintage Certina från 1959 på 34mm.
För referens så kan nämnas att min handled mäter 18,5cm omkrets
Hoppas det hjälper någon i sina tankar kring val av storlek.
Det finns många andra trådar på KS om klockstorlek, men jag diskutera gärna vidare här också.
I grunden gäller ju tycke och smak och därmed att alla får och bör ha de storlekar de själva trivs med. Live and let live. Men jag tycker ändå att det finns vissa objektiva sanningar. De viktigaste för mig är:
1. Proportioner. Världens konstakademier skulle för länge sedan dött ut om inte eviga proportioner var en omistlig del av den estetik som uppskattas av oss människor. Förhållandet mellan klockans storlek och kroppens storlek (inte bara handled utan även kroppslängd mm) har åtminstone en stor komponent som handlar om objektiva proportioner.
2. Läsbarhet. Nu anser jag visserligen att taveldesignen (färg, stil, material, kontrast) gör betydligt mer för läsbarheten än storleken på tavlan. Men storleken är en komponent. Inte så att större alltid är bättre, utan mer att det finns vissa mimininivåer beroende på vilken läsbarhet man vill ha i vissa användningsområden.
3. Bekvämlighet. Ganska straightforward. För stor och tung och den blir otymplig. Men en allt för lättviktig klocka kan också upplevas obekväm då den får ett annat rörelsemönster på armen.
Sammantaget ser jag lite på klockors utveckling som på mobiltelefoner. På 1990-talet tävlade alla om att göra så små telefoner som möjligt, ju mindre mobil desto högre status. Med smarttelefonerna blev allting tvärtom större, ju större mobil desto dyrare, Nu tycks emellertid smarta telefoner ha konvergerat till ett ganska snävt intervall, de brukar ligga på ca 6 tum, barnmobiler runt 5 tum. Varför har det blivit så? Enligt min mening sannolikt för att de olika huvudintressena, även här proportioner, läsbarhet och bekvämlighet, har konvergerat till ett optimalt intervall.
För att sticka ut hakan lite så tycker jag att motsvarande optimalt intervall för herr klockor ligger mellan ca 34-39 mm. Men självklart finns det utrymme för undantag för klockor som för mobiler och många andra produkter, där en speciell användning motiverar en annorlunda design; jag själv äger både en liten tank-klocka på 39x25mm och en Casio sportbeater på 49 mm. Ingen av dessa har jag dock som vardagsklockor, pga att de sammantaget inte avväger huvudintressena ovan tillräckligt väl.