• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Sennelier

Rolex
2-Faktor

Fantastiskt bra genomgång ovan, rekommenderas.
Otroligt vilka påfrestningar testprotokollet för ISO 6425 utsätter ett armbandsur för. Mycket imponerande! Nu har jag nästan bestämt mig för nya DS Action Diver 38 mm. Mest för att den är så vacker, liten och prisvärd, men ISO-certifieringen är en klar bonus (särskilt för en gammal avdankad dykinstruktör som jag själv).
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Blev en special edition idag.
Hade bestämt mig för twotone, men inte vilken. Så det fick bli dottern på 2,5 år som fick välja 🙂.

Någon annan som har en likadan, och testat att slänga på gummi istället för länken? Vad passar?

20210731_160604-01.jpeg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Just den här insikten kan jag tycka är bland det bästa som finns inom klockvärlden =) Jag själv gick från 43mm DS Action till Omega på 36mm och ifrågasatte genast varför jag haft något annat än 36or. Vi och våra preferenser är ändå någon sorts resultat av alla modeller vi sett, provat, läst om etc och att vi med just den här insikten tar ett fullständigt individuellt val som endast raffinerar vår smak och uppfattning om vad klockorna innebär för oss.

Lite rant då jag relaterar till fullo men är glad att du njuter av din Certina!

Jag gillar verkligen Certinas dykare vilka är mycket snygga. Men jag föredrar ca 40mm storlek. Min Citizen dykare är 44-45mm(har bara linjal att mäta med) vilket förvisso ser stort ut när jag själv ser på klockan när den är på armen. När man ser en klocka framifrån så ser den inte alls lika stor ut.
Kanske är den onödigt stor för mig med 17cm handled. Dock så upplever jag klart att min Seiko SNK385 (ej dykare) är klart för liten med 37mm storlek(bezeln ännu mindre). SRPE51K1 känns bättre med 40mm bredd(bezeln är dock lite mindre) men bäst tycker jag klockor som Seiko SNE525 och Tissot Gentleman passar med sina 40mm bredd och bezeln samma som höljets.
Jag hade nog redan köpt en Certina 43mm dykare om inte l2l hade varit så långt(ca 52 nånting)
Till viss del kan man nog vänja sig vid en storlek men tänker att 38mm nog är för litet för en dykare för mig. Men jag ska prova i butik om jag får tillfälle.
 

dadolfi

Breitling
Jag gillar verkligen Certinas dykare vilka är mycket snygga. Men jag föredrar ca 40mm storlek. Min Citizen dykare är 44-45mm(har bara linjal att mäta med) vilket förvisso ser stort ut när jag själv ser på klockan när den är på armen. När man ser en klocka framifrån så ser den inte alls lika stor ut.
Kanske är den onödigt stor för mig med 17cm handled. Dock så upplever jag klart att min Seiko SNK385 (ej dykare) är klart för liten med 37mm storlek(bezeln ännu mindre). SRPE51K1 känns bättre med 40mm bredd(bezeln är dock lite mindre) men bäst tycker jag klockor som Seiko SNE525 och Tissot Gentleman passar med sina 40mm bredd och bezeln samma som höljets.
Jag hade nog redan köpt en Certina 43mm dykare om inte l2l hade varit så långt(ca 52 nånting)
Till viss del kan man nog vänja sig vid en storlek men tänker att 38mm nog är för litet för en dykare för mig. Men jag ska prova i butik om jag får tillfälle.
Allt är ju relativt såklart till vad man är van med (och smak och tycke såklart). Personligen har jag nästan uteslutande burit vintage klockor omkring 34mm de senaste åren, så för mig kändes det groteskt med 43mm när jag såg den i butiken. Därför kändes 38mm perfekt för mig. Hade det funnits mindre hade jag övervägt det med. Tycker mindre herrklockor har en mer klassisk känsla och inte lika ”vräkig” som dagens större modeller.
Men såklart om man har grova handleder så kan det ju vara helt perfekt med större klockor.
 

dadolfi

Breitling
En head to head jämförelse apropå storleksdiskussion.

Till vänster: 2021 års Certina DS Action Powermatic 38mm.

Till höger: Min vintage Certina från 1959 på 34mm.

För referens så kan nämnas att min handled mäter 18,5cm omkrets

Hoppas det hjälper någon i sina tankar kring val av storlek.
F89AAC1B-506D-46BA-8ABE-74F0CA3EC306.jpeg
 

Timer

Panerai
En head to head jämförelse apropå storleksdiskussion.

Till vänster: 2021 års Certina DS Action Powermatic 38mm.

Till höger: Min vintage Certina från 1959 på 34mm.

För referens så kan nämnas att min handled mäter 18,5cm omkrets

Hoppas det hjälper någon i sina tankar kring val av storlek.
F89AAC1B-506D-46BA-8ABE-74F0CA3EC306.jpeg
Det finns många andra trådar på KS om klockstorlek, men jag diskutera gärna vidare här också.

I grunden gäller ju tycke och smak och därmed att alla får och bör ha de storlekar de själva trivs med. Live and let live. Men jag tycker ändå att det finns vissa objektiva sanningar. De viktigaste för mig är:

1. Proportioner. Världens konstakademier skulle för länge sedan dött ut om inte eviga proportioner var en omistlig del av den estetik som uppskattas av oss människor. Förhållandet mellan klockans storlek och kroppens storlek (inte bara handled utan även kroppslängd mm) har åtminstone en stor komponent som handlar om objektiva proportioner.

2. Läsbarhet. Nu anser jag visserligen att taveldesignen (färg, stil, material, kontrast) gör betydligt mer för läsbarheten än storleken på tavlan. Men storleken är en komponent. Inte så att större alltid är bättre, utan mer att det finns vissa mimininivåer beroende på vilken läsbarhet man vill ha i vissa användningsområden.

3. Bekvämlighet. Ganska straightforward. För stor och tung och den blir otymplig. Men en allt för lättviktig klocka kan också upplevas obekväm då den får ett annat rörelsemönster på armen.

Sammantaget ser jag lite på klockors utveckling som på mobiltelefoner. På 1990-talet tävlade alla om att göra så små telefoner som möjligt, ju mindre mobil desto högre status. Med smarttelefonerna blev allting tvärtom större, ju större mobil desto dyrare, Nu tycks emellertid smarta telefoner ha konvergerat till ett ganska snävt intervall, de brukar ligga på ca 6 tum, barnmobiler runt 5 tum. Varför har det blivit så? Enligt min mening sannolikt för att de olika huvudintressena, även här proportioner, läsbarhet och bekvämlighet, har konvergerat till ett optimalt intervall.

För att sticka ut hakan lite så tycker jag att motsvarande optimalt intervall för herr klockor ligger mellan ca 34-39 mm. Men självklart finns det utrymme för undantag för klockor som för mobiler och många andra produkter, där en speciell användning motiverar en annorlunda design; jag själv äger både en liten tank-klocka på 39x25mm och en Casio sportbeater på 49 mm. Ingen av dessa har jag dock som vardagsklockor, pga att de sammantaget inte avväger huvudintressena ovan tillräckligt väl.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag personligen tycker det bästa måttet är tvärs över handleden där klockan ska bäras (nedanför knölen = 54 mm i mitt fall) och sedan lug-to-lug. Min absoluta favoritklocka är en Sinn 556 som mäter 38,5 mm i diameter och 46 mm lug-to-lug och den sitter helt perfekt på mig. Därför har jag kommit fram till att den stora DS Action Diver (43 mm/51 mm) blir för stor för mig, trots att jag gillar spännet på den versionen mycket bättre.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Här är en jämförelse mellan Seiko SNK385 och Citizen BN0191-80L. Jag tänker att det är viktigare hur klockan ser ut framifrån och för andra än när man tittar på den när den sitter på armen, då den ser större ut. Mitt handledsmått är 17cm.

SNK385 med 37mm kropp och ca 41mm l2l:

20210801_125106.jpg


BN0191-80L med ca 45mm kropp och bezel och 49-50mm l2l(vet inte exakt hur jag ska mäta):

20210801_124602.jpg


Visst funkar båda även om skillnaden är stor. Och jag skulle säga att 45mm dykare inte ser överdrivet stor ut även om jag har lite smalare handled än genomsnittet.
Synpunkter?

Ja , detta blev aningen off topic, men ändå relevant utifrån frågan om Certinas 38 resp. 43mm dykare
 
Senast ändrad:

JoelD

Rolex
2-Faktor
Här är en jämförelse mellan Seiko SNK385 och Citizen BN0191-80L. Jag tänker att det är viktigare hur klockan ser ut framifrån och för andra än när man tittar på den när den sitter på armen, då den ser större ut. Mitt handledsmått är 17cm.

SNK385 med 37mm kropp:

20210801_125106.jpg


BN0191-80L med ca 45m kropp:

20210801_124602.jpg


Visst funkar båda även om skillnaden är stor. Och jag skulle säga att 45mm dykare inte ser överdrivet stor ut även om jag har lite smalare handled än genomsnittet.
Synpunkter?

Ja , detta blev aningen off topic, men ändå relevant utifrån frågan om Certinas 38 resp. 43mm dykare

Jag skulle ju säga att Seikon ser mer proportionerlig ut medan Citizen mest "går an".
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag skulle ju säga att Seikon ser mer proportionerlig ut medan Citizen mest "går an".

Tack för synpunkt. Detta är givetvis en fråga om personlig åsikt. Jag tänker att en klocka nog hellre får vara liten än att vara för stor. Skänklarna bör inte vara bredare än handleden i alla fall. Men jag tycker också att speciellt en dykare får vara lite maffigare på armen, den ska ha lite pondus. Om inte annat för att urtavlan vid en given bezelstorlek blir mindre på grund av den breda bezeln jämfört med en dressklocka. Måste ta mig till nån Certinahandlare och testa...
 

Sandmark

Omega
Mina söner (3 och 5år) har blivit utlovade en stor leksak eller spel till sitt nintendo switch om dem lyssnade på mamma och pappa under sommarledigheten. Den stora tog ett spel till nintendot. Den yngre gjorde pappa bra stolt då han ville ha en klocka istället som han pratat om en tid. Här är den tillsammans med min ds action :D
20210811_135027(0).jpg
 

D..S..

Cartier
Udda byte kanske men jag har börjat inse att min Seiko spb149j är lite för stor för mig. Någon som vill byta mot en 38mm dykare med pengar åt mitt håll (helst svart).

Skriv i pm.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag ser att Certina har gett ut en DS-1 i en ny färg, en ljusare blå som ser helt underbar ut.
Artikelnumret är C029.807.11.041.02, och det finns än så länge bara en video på Youtube om den:

 
Topp