• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Tingeling

Breitling
IMG_1230.JPG

Ulf Kristersson med en Certina DS1 celebrates https://monochrome-watches.com/certina-ds1-big-date-60th-anniversary-introducing-specs-price/
 

Timer

Panerai
Jag har pratat med två olika Klockmaster-butiker som säger att de fått info om att en Certina DS Action diver i storlek 38mm är på gång. Skulle lanserats under hösten men har blivit försenad till nästa år.

Sjukt spännande för oss som gillar den men tycker nuvarande 41/43 mm är lite för stort. Om någon kommer över bilder eller mer inside info vore det ju fantastiskt, please do share.

EDIT: såg att det fanns info tidigare i tråden, sorry. Kompenserar med att jag faktiskt hittat en bild: https://dolinski.pl/certina-ds-action-diver-c032.807.11.041.00
Tillgänglig 18 Jan 2021 enligt sidan (väldigt exakt tidsangivelse...)
 
Senast ändrad:
Jag har pratat med två olika Klockmaster-butiker som säger att de fått info om att en Certina DS Action diver i storlek 38mm är på gång. Skulle lanserats under hösten men har blivit försenad till nästa år.

Sjukt spännande för oss som gillar den men tycker nuvarande 41/43 mm är lite för stort. Om någon kommer över bilder eller mer inside info vore det ju fantastiskt, please do share.

EDIT: såg att det fanns info tidigare i tråden, sorry. Kompenserar med att jag faktiskt hittat en bild: https://dolinski.pl/certina-ds-action-diver-c032.807.11.041.00
Tillgänglig 18 Jan 2021 enligt sidan (väldigt exakt tidsangivelse...)

Intressant! Jag under lupp med ett köp av en Certina DS Action Precidrive just p.g.a. att jag vill ha en mindre storlek än de 43 mm som finns nu (+ quartz och större bezel). Certina Action Diver har drömutseendet för mig personligen, och det som saknas på precidriven är visarna som ser mindre eleganta ut IMO.

Om den nya versionen skulle kombinera quartz, mindre storlek, större bezel (likt precidrive) så kanske det skulle vara värt att vänta på... När släpps mer info tro?

20201010_152306.jpg
20201010_152356.jpg
 
Hittade klockan som @Timer länkade i svart också. Bifogar bild då andra sidor som länkats verkar ha tagits bort.
ID blå urtavla: C032.807.11.041.00
ID svart urtavla: C032.807.11.051.00

Storlek: 38 mm
Höjd: 12,2 mm
Glas: safir
Urvärk: Mekanisk, ETA Powermatic 80.611
Vattenresistent: 30 ATM / 300 m
Lug-avstånd: 19 mm

Länk till svarta på tjeckisk sida: https://www.chronoshop.cz/certina-c0328071105100

6488--snimek-obrazovky-2020-05-16-v-124716.jpg
 

Timer

Panerai
Hittade klockan som @Timer länkade i svart också. Bifogar bild då andra sidor som länkats verkar ha tagits bort.
ID blå urtavla: C032.807.11.041.00
ID svart urtavla: C032.807.11.051.00

Storlek: 38 mm
Höjd: 12,2 mm
Glas: safir
Urvärk: Mekanisk, ETA Powermatic 80.611
Vattenresistent: 30 ATM / 300 m
Lug-avstånd: 19 mm

Länk till svarta på tjeckisk sida: https://www.chronoshop.cz/certina-c0328071105100

6488--snimek-obrazovky-2020-05-16-v-124716.jpg
Jäkligt fin. Tack, bra spanat!

EDIT: Det enda man stör sig på är "Diver's watch". Jag menar no shit Sherlock liksom. Men tack och lov är den texten knappt läsbar.
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jäkligt fin. Tack, bra spanat!

EDIT: Det enda man stör sig på är "Diver's watch". Jag menar no shit Sherlock liksom. Men tack och lov är den texten knappt läsbar.
”Om klockan godkänns enligt ISO6425 skall den märkas med DIVERS´S WATCH L M eller DIVER´S L M för att visa för användarna att detta är en godkänd klocka. Bokstaven L byts ut mot djupet, i meter, som tillverkaren testat klockan på.”

Källa: https://klocksnack.se/threads/vatte...i-allmänhet-och-dykklockor-i-synnerhet.19211/
 

v0n

Patek
2-Faktor

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade klockan som @Timer länkade i svart också. Bifogar bild då andra sidor som länkats verkar ha tagits bort.
ID blå urtavla: C032.807.11.041.00
ID svart urtavla: C032.807.11.051.00

Storlek: 38 mm
Höjd: 12,2 mm
Glas: safir
Urvärk: Mekanisk, ETA Powermatic 80.611
Vattenresistent: 30 ATM / 300 m
Lug-avstånd: 19 mm

Länk till svarta på tjeckisk sida: https://www.chronoshop.cz/certina-c0328071105100

6488--snimek-obrazovky-2020-05-16-v-124716.jpg
Typiskt Certina (och Tissot) att köra 19 mm!

Bra storlek. Är det en ny modell? Eller ännu värre: en utgången?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Text på urtavlan är av estetiska skäl. Kolla bara någon urtavla utan text, det ser hemskt ut.
Vad tycker du det borde stå? :)
Ja, det var förstås någon som tyckte det var snyggt med tre rader men man kunde kanske nöjt sig med typ 200m/656ft som storebrorsan?
Subjektivt såklart men ser gärna tavlor helt utan onödig text om man säger så :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Typiskt Certina (och Tissot) att köra 19 mm!

Bra storlek. Är det en ny modell? Eller ännu värre: en utgången?
En kommande modell som var tänkt att lanseras nu till hösten men som verkar vara försenad.
Min Super PH500 har faktiskt 20mm så det så (kors i taket) :p
Min DS Action har också 20mm. :) Jag var helt säker på att modellen hade 21mm mellan bandhornen och tänkte att jag skulle dra på ett 20mm gummi så länge innan jag hunnit beställa ett 21mm men det satt som en keps! Jag vet inte var jag hade fått 21mm ifrån men jag var helt övertygad om att det skulle vara det. Det kanske är/var 21mm på 43mm? o_O
 

v0n

Patek
2-Faktor
Min DS Action har också 20mm. :) Jag var helt säker på att modellen hade 21mm mellan bandhornen och tänkte att jag skulle dra på ett 20mm gummi så länge innan jag hunnit beställa ett 21mm men det satt som en keps! Jag vet inte var jag hade fått 21mm ifrån men jag var helt övertygad om att det skulle vara det. Det kanske är/var 21mm på 43mm? o_O
Hyfsat säker på att min gamla DS Action hade 21mm men det var ett tag sen, minns inte ens var det var för modell :confused:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min DS Action har också 20mm. :) Jag var helt säker på att modellen hade 21mm mellan bandhornen och tänkte att jag skulle dra på ett 20mm gummi så länge innan jag hunnit beställa ett 21mm men det satt som en keps! Jag vet inte var jag hade fått 21mm ifrån men jag var helt övertygad om att det skulle vara det. Det kanske är/var 21mm på 43mm? o_O
Vad är det för diameter på den? De nya är i alla fall specade med 43 och 21, men inte säkert det alltid stämmer ändå.
 

Timer

Panerai

Hempft

Breitling
Halloj.
tänkte att jag kollar med er i denna tråden då jag inte hittar någon särskild info på nätet. Ett auktionsköp som jag”råkade” ha sista budet på.
Nån som har lite info på denna så jag slipper tjuvsurfa på arbetstid 😊
6C371E97-536C-4DA4-8679-3D392E201E9A.jpeg
25E78604-AB34-4F00-A303-7C4DD12148E8.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ganska långt från sin tilltänkta miljö, men funkar bra som skogsmulle på hösten också.
Trodde i min enfald att forumet skulle svämma över med Certinas bästa släpp på lääänge, men icke? 🤔
52l8tBr.jpg

bDOFJ0K.jpg

RvrK5s3.jpg

G3R7kkJ.jpg
Riktigt grym. Är bara lite rädd för storleken. Annars är den ju skitcool! :)
 
  • Like
Reactions: v0n

BTNMNKI

Breitling
Hörni klock-kunniga typer.

Köpte häromdagen en Ds1 med mattsvart tavla. Skitsnygg klocka men van som jag är vid dykare håller jag på att bli tokig på hur svårt det är att läsa av den. Omöjligt att titta rakt på den utan att skärma bort allt ljus som faller på blankpolerade visarna utan man måste leta upp rätt vinkel för att ens se dem. Och efter solnedgång är det inte ens lönt att försöka.

Har bytesrätt så funderar på att skicka tillbaka och ta jubileumsutgåvan med silvrig sunburst-tavla och blå visare. Är det rimligt att anta att den kommer vara lättare att läsa av under suboptimala ljusförhållanden eller är det hugget som stucket? Fattar att det aldrig kommer vara lika tydligt som en dykare med lum eller matta visare men kanske lite bättre än nuvarande, eller?

20201013_171615.jpg
C029.807.11.031.02-1.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaZoo

Cartier
2-Faktor
Ganska långt från sin tilltänkta miljö, men funkar bra som skogsmulle på hösten också.
Trodde i min enfald att forumet skulle svämma över med Certinas bästa släpp på lääänge, men icke? 🤔
52l8tBr.jpg

bDOFJ0K.jpg

RvrK5s3.jpg

G3R7kkJ.jpg
Jag tycker den ser asgrym ut på dina bilder men är fortfarande osäker på färgen och om jag törs...så måste testa den någonstans.
 
  • Like
Reactions: v0n
Topp