• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Svenzon

Breitling
Budade hem denna från tradera häromveckan. Inget speciellt men jag är mycket nöjd. Verkade som att den stannade inatt under några timmar men annars går den fint, quartz.
 

Bilagor

  • C064510B-16F8-43AE-9A78-549D7E5F0194.jpeg
    C064510B-16F8-43AE-9A78-549D7E5F0194.jpeg
    628.4 KB · Visningar: 36

juni1990

Breitling
Använder den inte dagligen nuförtiden men den var min trogna följeslagare i många år, varit i djungeln, öknen, tropiska stränder, i skogen på vandringar och finklädda fester, det finns så många minnen med den och även om den är inte värd mycket mätt i pengar för mig den betyder mycket.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Något försenad är nu min Certina-dykare äntligen här (Bring slarvade bort mitt paket men efter idoga påtryckningar från återförsäljaren lyckades de hitta det igen). Otroligt välbyggd klocka! Perfekt i storlek och vikt. Gillar att hela klockan är i borstat stål, det gör den mindre blingig. Länken är följsam och skön, dock är det ett h-e att storleksjustera en länk med sprintar, det tog nästan en timme att få det perfekt.

Var ett tag nära att slå till på en Super PH500M, men var orolig att den skulle bli för stor. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag valde rätt. Med mina handleder hade jag inte velat ha en större dykare än så här. 38 mm verkar vara den magiska klockstorleken för mig.

Ett par handledsskott så här efter en dags användande:

IMG_20210909_142031.jpg


IMG_20210909_142012.jpg
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Slängde på ett gummiband för att testa. En millimeter för stort (20 mm istället för 19 mm), så jag ska försöka hitta ett 19 mm tropic i bra kvalitet. Tips mottages tacksamt!

Edit: Har nu beställt ett tropic från Uncle Seiko i USA. Har läst mycket gott om det.

IMG_20210911_191453_edit_760589996195399.jpg
 
Senast ändrad:

Herren

Breitling
Denna DS-1 var min första mekaniska klocka. Inte visste jag – som köpte den av rent estetiska skäl under en tid jag trodde alla klockor hade batteri – att insidan rymde ett universum och skulle bli startskottet för mina kommande års största intresse.

Den lade ribban högt; stryktålig, vattentät, gångreserv som tickar från fredag till måndag och en avvikelse på ca 1 sek/24h. Svårslaget i prisklassen!

Designmässigt är jag lite förvirrad. Detta är Himalaya edition som retroinspirerat hyllar den DS-1 som 1960 överlevde världens sjunde högsta berg; alltså en klocka för äventyr. Är också byggd för att tåla det. Men samtidigt är den elegant med guldpyntet, ingen lume, och det blanka skinnbandet som sitter på från start. Jag blir inte helt klok på vilken klocka den vill vara. Det är förvisso inget negativt.

Jag föredrar den mindre uppklädd på detta gröna natoband. Nato passar också bra om plötslig lust att bestiga berg eller brantare sluttning skulle infinna sig. Något otacksamt använder jag den mest när jag inte vill äventyra mina senare inköp, vilket ska ses som en komplimang, för denna klarar allt med stil.
CC2A64D6-572D-406B-9D62-1C69CA83E59A.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Nytt 19 mm tropic från Uncle Seiko! 👌 En veckas karantän hos Postnord och 160 kr i tull och moms men ändå värt det i slutändan, det finns liksom knappt några alternativ om man vill ha ett äkta gummiband i 19 mm. Riktigt mjukt och bekvämt samt sådär glansigt som ett tropic ska vara. Toppklass! Kan verkligen rekommendera denna tillverkare. Totalt kostade det mig 665 kr, vilket är helt rimliga pengar. Jag räknar med att slita in detta i många år framöver.

IMG_20210927_170558_edit_506457226097198.jpg
 

Sandmark

Omega
Nytt 19 mm tropic från Uncle Seiko! 👌 En veckas karantän hos Postnord och 160 kr i tull och moms men ändå värt det i slutändan, det finns liksom knappt några alternativ om man vill ha ett äkta gummiband i 19 mm. Riktigt mjukt och bekvämt samt sådär glansigt som ett tropic ska vara. Toppklass! Kan verkligen rekommendera denna tillverkare. Totalt kostade det mig 665 kr, vilket är helt rimliga pengar. Jag räknar med att slita in detta i många år framöver.

IMG_20210927_170558_edit_506457226097198.jpg
Ser riktigt trevligt ut
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
21F283AD-175D-4FED-AA81-5883A3A989C5.jpeg
kom över ett trevligt loppisfynd igår. Slängde i nytt batteri idag och den tickade på tills den kom upp till 12an nästan. Ut och in med kronan 2 gånger så ”hoppar den förbi detta och går ett varv till sen händer samma sak :eek: vad kan detta bero på? Någon som har tips :) :)
 
Topp