• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Daniel Wellington-tråden

Hugii

Audemars
Jag snappar upp viss ironi här!

Det är bara att acceptera att DW helt och hållet bygger på lyckad marknadsföring. Detta har de kombinerat med en klocka som är några bättre än skräp. Dvs helt ok i mångas ögon.

De klockor vi mestadels pratar om på denna siten är också resultatet av en mycket lyckad marknadsföring, kombinerat med lite större resurser investerade i tillverkningen.

Det finns en skillnad, men den är inte jättestor.



DW gjorde vad som var rimligt, de kollade om de kunde skydda sina klockor, nu har de fått svar, dock antar jag att de kan överklaga?

Dessutom, domen gäller väl bara Sverige, jag vet inte hur liknande / harmoniserade lagarna är internationellt.
Klart att advokaten vill överklaga. Men hade det gått då hade tex Rolex för länge sedan förbjudit X-antal aktörer, bla Invicta.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Youtube-kanalen Urban Gentry har ett klipp (inte det med 10 bättre klockor än DW) utan nåt annat där han snackar om att stora klocktillverkare misslyckats väldigt dåligt med att nå ut till ungdomar och folk utan klocka, stämmer rätt bra. Tror de flesta vet vad en Rolex är men känner inte till t.ex. Patek, AP osv. Pöbeln bryr sig inte om att DW är värd typ 50spänn, de läser inte på om det.

Som en inköpsport kanske det är bra? Jag började med en Regal och sen gick det överbord med finare märken.

Ogillar DW väldigt mycket och som insatt numera i klockor fnyser jag åt de som stolt visar upp sitt nya "lyxköp"

Det handlar enbart om marknadsföring och där måste man ge det till de som jobbar med DW, deras (antar jag) påhittade historia om nån britt på en bar med en klocka med nato, levereras i snygga askar och av någon anledning lyckats få plats bredvid Sjöö Sandström på min närmsta klockbutik och Seiko på en annan.

Vet inte om man kan skylla på märket riktigt. Snarare mest synd att dess kunder är oinsatta. Sen ser allt över 40mm om det inte är en dykare eller g-shock förjävligt ut imo. om man inte väger typ 150kg med muskler.

Hublot har ju tagit det ett steg ännu längre med marknadsföring osv. men de gör ändå schyssta klockor (för överpris pga. att man har t.ex. Maradona och Mayweather som "ambassadörer")

Ogillar DW men tyvärr inget konstigt i att det blivit stort.

Edit: ok nu blev jag fett sugen på semlor... fan.
 
Senast ändrad:

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
DW ger sig inte i kampen mot U&P:

"Daniel Wellingtons juridiska ombud skriver att Pantent- och marknadsdomstolen varit för hårda i sin bedömning om företagets klocka ska vara upphovsrättsskyddad."

"Filip Tysander ska ha hämtat inspiration till modellen från en Rolex av modell Submariner som bars av en engelsman han träffade under en resa i Australien. Det är också något Pantent- och marknadsdomstolen pekar på när rätten hävdar att Filip Tysanders kombinationer av olika delar helt enkelt bygger på tidigare klockmodeller och därför inte når tillräcklig verkshöjd. "

https://digital.di.se/artikel/efter-nederlaget-i-domstol-daniel-wellington-kraver-upprattelse
 

Andyrew

Cartier
DW ger sig inte i kampen mot U&P:

"Daniel Wellingtons juridiska ombud skriver att Pantent- och marknadsdomstolen varit för hårda i sin bedömning om företagets klocka ska vara upphovsrättsskyddad."

"Filip Tysander ska ha hämtat inspiration till modellen från en Rolex av modell Submariner som bars av en engelsman han träffade under en resa i Australien. Det är också något Pantent- och marknadsdomstolen pekar på när rätten hävdar att Filip Tysanders kombinationer av olika delar helt enkelt bygger på tidigare klockmodeller och därför inte når tillräcklig verkshöjd. "

https://digital.di.se/artikel/efter-nederlaget-i-domstol-daniel-wellington-kraver-upprattelse

Haha, kul! Rekommenderar den som har lite tid över på jobbet att läsa domen.
 

Kroken

Omega
Youtube-kanalen Urban Gentry har ett klipp (inte det med 10 bättre klockor än DW) utan nåt annat där han snackar om att stora klocktillverkare misslyckats väldigt dåligt med att nå ut till ungdomar och folk utan klocka, stämmer rätt bra. Tror de flesta vet vad en Rolex är men känner inte till t.ex. Patek, AP osv. Pöbeln bryr sig inte om att DW är värd typ 50spänn, de läser inte på om det.

Som en inköpsport kanske det är bra? Jag började med en Regal och sen gick det överbord med finare märken.

Ogillar DW väldigt mycket och som insatt numera i klockor fnyser jag åt de som stolt visar upp sitt nya "lyxköp"

Det handlar enbart om marknadsföring och där måste man ge det till de som jobbar med DW, deras (antar jag) påhittade historia om nån britt på en bar med en klocka med nato, levereras i snygga askar och av någon anledning lyckats få plats bredvid Sjöö Sandström på min närmsta klockbutik och Seiko på en annan.

Vet inte om man kan skylla på märket riktigt. Snarare mest synd att dess kunder är oinsatta. Sen ser allt över 40mm om det inte är en dykare eller g-shock förjävligt ut imo. om man inte väger typ 150kg med muskler.

Hublot har ju tagit det ett steg ännu längre med marknadsföring osv. men de gör ändå schyssta klockor (för överpris pga. att man har t.ex. Maradona och Mayweather som "ambassadörer")

Ogillar DW men tyvärr inget konstigt i att det blivit stort.

Edit: ok nu blev jag fett sugen på semlor... fan.

Jag tycker det verkar vara ett jäkla trist sätt att fnysa åt folk som köper enklare och billigare produkter än en själv.

Angående marknadsföring så är de väletablerade märkena som rolex etc. rätt vassa på det också.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Jag har väldigt svårt att se vad som skulle vara unikt med en DW klocka och som skulle ge upphovsskydd.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Fattar nu den där snubben från Kina, UroPen träffade alltså en Greger Williams från Göteborg som visade sig vara släkt med en engelsman vid namn Daniel Wellington släkt i tredje led till Lord Beef Wellington.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag tycker det verkar vara ett jäkla trist sätt att fnysa åt folk som köper enklare och billigare produkter än en själv.

Angående marknadsföring så är de väletablerade märkena som rolex etc. rätt vassa på det också.
Billigare än en själv? Min dyraste klocka kostade runt 2800kr. Alla andra under 2000kr styck. De flesta under 1000kr.

Varför köpa en DW när man kan få t.ex. en Tissot everytime för typ samma pris?

Ja men inte mot ungdomar/folk som inte kan eller bryr sig om armbandsur.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
"Filip Tysander ska ha hämtat inspiration till modellen från en Rolex av modell Submariner..."
Öhh?
Han påstår sig iaf. att snubben bar sin Rolex på ett nato och att det är därifrån inspirationen kom ifrån. Natoband är inte direkt en ny uppfinning dock... Men DW har väl ökat intresset lite för de. Jag själv gillar natoband. Men att påstå att det är något unikt med DW-desigen är helt absurt.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Saxat från domen:
"Patent- och marknadsdomstolen anser således att DW-klockans element – och då särskilt det förhållandet att den minimalistiska boetten har kombinerats ihop med det flerfärgade natoarmbandet – inte ger ett helhetsintryck som uppfyller de krav på individuell och konstnärlig formgivning som uppställs för upphovsrättsligt skydd. Enligt domstolen bygger DW-klockan tvärtom på tämligen enkla variationer av redan välkända modeidéer. Enligt domstolens mening saknas således tillräckliga förutsättningar att tillerkänna den upphovsrättsligt skydd."
 
Senast ändrad:

sjökvist

<—Axel Nilson

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
TGV har tagit sig en titt på DW:
Five Reasons Why Daniel Wellington Is Better Than Rolex
Förlåt, när jag tittar närmare ser jag att den korrekta titeln skall vara:
Five Reasons Why Daniel Wellington Is Perhaps The Worst Watch Brand Ever
 

SGB

Breitling
Schysst produktplacering.

DD659B17-CA91-43C9-BC72-E5D800927D15.jpeg
 

Titanium

Omega
När DW kom så tyckte jag om formen på klockan men nu har jag väldigt svårt för de, har sett sånna kinakopior och sedan dess så känns kvaliten ej så attraktiv:) Ej min favorit:) Då är det mer värt att köpa en Seiko diver på ebay för 2k:)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
När DW kom så tyckte jag om formen på klockan men nu har jag väldigt svårt för de, har sett sånna kinakopior och sedan dess så känns kvaliten ej så attraktiv:) Ej min favorit:) Då är det mer värt att köpa en Seiko diver på ebay för 2k:)
Men en grovhuggen Seiko diver är inte i närheten så stilig som den lövtunna och smäckra DW-boetten som de blivit internationellt erkända och respekterade för. Plus att ett 7S26 känns ganska gammalt jämför med DW:s moderna kvartsverk.
 

Titanium

Omega
Men en grovhuggen Seiko diver är inte i närheten så stilig som den lövtunna och smäckra DW-boetten som de blivit internationellt erkända och respekterade för. Plus att ett 7S26 känns ganska gammalt jämför med DW:s moderna kvartsverk.

Haha ja med Dw får du en modernare kvalitet eftersom att plastklockan är nyare än den gammla vattentäta klockan i metall:p:pirate:
 
Topp