• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Daniel Wellington-tråden

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min engelska vän som är helt fascinerad av DW är fan sjuk haha. Jag får nästan en hjärtattack varje gång vi snackar klockor....
65458e59b48abae073b384586923e1a7 (1).png

f03ee94751eb1f795cb91ff274f0e842.png
 

André

Omega
Alltså
...På riktigt! o_O
Den här tråden var riktigt kul!
Jättekul tråd, tyckte jag också innan.
Dock mindre kul när man själv blir drabbad av att någon i ens familj insjuknat.

787579AF-5F57-4394-BD4C-EC75D5209AC8.jpeg
4D61EA53-7FE2-42F9-BF4C-D4386531539C.jpeg
1EC02256-D9C6-4E67-84FC-8CC7CC2FCAD8.jpeg

(34mm är tjej när det handlar om DW, dock kan jag rekommendera 34mm.)

B300C353-6171-405D-B829-102FFC506B87.jpeg



Kan någon komma med ett förslag på billig och vettig bauhaus klocka så jag kan försöka rädda stackarn.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jättekul tråd, tyckte jag också innan.
Dock mindre kul när man själv blir drabbad av att någon i ens familj insjuknat.

787579AF-5F57-4394-BD4C-EC75D5209AC8.jpeg
4D61EA53-7FE2-42F9-BF4C-D4386531539C.jpeg
1EC02256-D9C6-4E67-84FC-8CC7CC2FCAD8.jpeg

(34mm är tjej när det handlar om DW, dock kan jag rekommendera 34mm.)

B300C353-6171-405D-B829-102FFC506B87.jpeg



Kan någon komma med ett förslag på billig och vettig bauhaus klocka så jag kan försöka rädda stackarn.
Nä, inte är det kul att vara sjuk inte. Men sorry, jag får inte alls ihop kopplingen med att tråden kändes underhållande. :facepalm:
 

Dahné

Breitling
Är det inte lite sjukt att DW gjort så in i helvete mycket pengar på sina klockor??

Köpte han inte Sveriges dyraste lägenhet i Stockholm för nått år sen?
 

Iskender

Omega
Är det inte lite sjukt att DW gjort så in i helvete mycket pengar på sina klockor??

Köpte han inte Sveriges dyraste lägenhet i Stockholm för nått år sen?
Nja sjukt o sjukt, köpa billigt sälja dyrt kombinerat med modern marknadsföring (mkt influencers m.m) , lyckas du med det kanske du kan bli granne ;)
 

Buffi

Panerai
Dom har lyckats bra i sina internationella satsningar.
Här en bild jag tog i Tokyo förra året
XjYm65M.jpg


Såg även gott om DW i finare varuhus i Kina, vilket är lite lustigt.

Här en bild jag tog i Guangzhou
uJLXD0G.jpg


Verkar gå sjukt bra för dom i Asien. Såg många med DW klockor i båda länderna
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jättekul tråd, tyckte jag också innan.
Dock mindre kul när man själv blir drabbad av att någon i ens familj insjuknat.

787579AF-5F57-4394-BD4C-EC75D5209AC8.jpeg
4D61EA53-7FE2-42F9-BF4C-D4386531539C.jpeg
1EC02256-D9C6-4E67-84FC-8CC7CC2FCAD8.jpeg

(34mm är tjej när det handlar om DW, dock kan jag rekommendera 34mm.)

B300C353-6171-405D-B829-102FFC506B87.jpeg



Kan någon komma med ett förslag på billig och vettig bauhaus klocka så jag kan försöka rädda stackarn.

Geneva är ett sjukt prisvärt märke. Jag köpte en för 25 kr Singapore förra året. Visserligen gick den sönder efter ett par veckor, men med tanke på att man får 50-60 Geneva till priset av en Daniel Wellington så kan de ju absolut rekommenderas om man t.ex. är en kronisk flippare som vill ha nya klockor hela tiden.
CssaLrZl.jpg
 

Dahné

Breitling
Nja sjukt o sjukt, köpa billigt sälja dyrt kombinerat med modern marknadsföring (mkt influencers m.m) , lyckas du med det kanske du kan bli granne ;)

Jag funderar bara på hur många billiga klockor han måste ha sålt (omkostnader, skatter, etc) men det finns tydligen en stor målgrupp..

Skulle jag ha pengarna för att bli hans granne skulle jag ju hellre köpa ett par sköna klockor..
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik
Daniel Wellington stämde klockkedjan Ur & Penn på grund av en modell som företaget menar är rent plagiat. Men i dag kom domen och Daniel Wellington förlorar eftersom deras modell inte är tillräckligt unik.

https://digital.di.se/artikel/domen-mot-daniel-wellington-klockan-ar-inte-unik

Ur & Penn behöver inte sluta sälja sin klockmodell från varumärket William Gregor, som till synes verkar ha en del likheter med en av Daniel Wellingtons klockor. Så lyder domen från Patent- och marknadsdomstolen som kom i dag.

Daniel Wellington ville att domstolen skulle tvinga klockkedjan Ur & Penn att sluta sälja modellen mot ett hot om vite på 500 000 kronor. Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.
Ur & Penn vägrade och enligt domen, som Di Digital tagit del av, anser domstolen att Daniel Wellingtons klocka, som enligt företaget designats av grundaren Filip Tysander, inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.
Enligt Daniel Wellington är det kombinationen av klockans boett och armband som gör klockan unik och att den därmed borde skyddas av upphovsrätt.

Men domstolen håller inte med och därför förlorar man fallet. Enligt domen har inte klockan tillräcklig verkningshöjd eftersom delarnas design och helheten har förlagor som är väldigt lika Daniel Wellingtons modell.
Klocktillverkaren Filip Tysander har blivit miljardär på succén med Daniel Wellington. Framförallt är det marknadsföringen i sociala medier, där företaget har en engagerad följarskara på runt 4 miljoner på Instagram, som stått för en del av framgångsreceptet.

Därför lär domen inte svida i plånboken, där Daniel Wellington får stå för rättegångskostnaderna på 660 000 kronor. I stället kanske Filip Tysanders självförtroende som klockdesigner fått sig en törn.

Av Fredrik Björkman Di Digital.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Vad tycker ni om de senaste nyheterna, Roselyn och Bayswater?

https://www.danielwellington.com/se/dw-watch-women-classic-roselyn-rose-gold-36
https://www.danielwellington.com/se/dw-watch-women-classic-bayswater-silver-36mm

Skillnaden, som jag fattar det, är att dessa har enfärgade natoband, istället för flerfärgade. Det måste hur som helst ha legat en hel del utvecklingsarbete bakom dessa nyheter, så det vore ju tråkigt om någon annan kom och parasiterade på DW:s innovationer.

Kommer de göra succé? Eller säljer DW ut sin själ?
 

Hugii

Audemars
Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik
Daniel Wellington stämde klockkedjan Ur & Penn på grund av en modell som företaget menar är rent plagiat. Men i dag kom domen och Daniel Wellington förlorar eftersom deras modell inte är tillräckligt unik.

https://digital.di.se/artikel/domen-mot-daniel-wellington-klockan-ar-inte-unik

Ur & Penn behöver inte sluta sälja sin klockmodell från varumärket William Gregor, som till synes verkar ha en del likheter med en av Daniel Wellingtons klockor. Så lyder domen från Patent- och marknadsdomstolen som kom i dag.

Daniel Wellington ville att domstolen skulle tvinga klockkedjan Ur & Penn att sluta sälja modellen mot ett hot om vite på 500 000 kronor. Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.
Ur & Penn vägrade och enligt domen, som Di Digital tagit del av, anser domstolen att Daniel Wellingtons klocka, som enligt företaget designats av grundaren Filip Tysander, inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.
Enligt Daniel Wellington är det kombinationen av klockans boett och armband som gör klockan unik och att den därmed borde skyddas av upphovsrätt.

Men domstolen håller inte med och därför förlorar man fallet. Enligt domen har inte klockan tillräcklig verkningshöjd eftersom delarnas design och helheten har förlagor som är väldigt lika Daniel Wellingtons modell.
Klocktillverkaren Filip Tysander har blivit miljardär på succén med Daniel Wellington. Framförallt är det marknadsföringen i sociala medier, där företaget har en engagerad följarskara på runt 4 miljoner på Instagram, som stått för en del av framgångsreceptet.

Därför lär domen inte svida i plånboken, där Daniel Wellington får stå för rättegångskostnaderna på 660 000 kronor. I stället kanske Filip Tysanders självförtroende som klockdesigner fått sig en törn.

Av Fredrik Björkman Di Digital.
Bra jobbat av advokater som övertalade Tysander att gå till domstol. Lättförtjänta pengar för en advokat när denne ska övertala en nyrik att han faktiskt har "rätt" och kommer vinna enkelt. Sen är det bara att skylla på domstol och överklaga målet, för att mjölka lite till. :)
 

Kugghjul

Panerai
Vad tycker ni om de senaste nyheterna, Roselyn och Bayswater?
https://www.danielwellington.com/se/dw-watch-women-classic-roselyn-rose-gold-36
https://www.danielwellington.com/se/dw-watch-women-classic-bayswater-silver-36mm
Skillnaden, som jag fattar det, är att dessa har enfärgade natoband, istället för flerfärgade. Det måste hur som helst ha legat en hel del utvecklingsarbete bakom dessa nyheter, så det vore ju tråkigt om någon annan kom och parasiterade på DW:s innovationer.
Kommer de göra succé? Eller säljer DW ut sin själ?
Jag snappar upp viss ironi här!

Det är bara att acceptera att DW helt och hållet bygger på lyckad marknadsföring. Detta har de kombinerat med en klocka som är några bättre än skräp. Dvs helt ok i mångas ögon.

De klockor vi mestadels pratar om på denna siten är också resultatet av en mycket lyckad marknadsföring, kombinerat med lite större resurser investerade i tillverkningen.

Det finns en skillnad, men den är inte jättestor.


Bra jobbat av advokater som övertalade Tysander att gå till domstol. Lättförtjänta pengar för en advokat när denne ska övertala en nyrik att han faktiskt har "rätt" och kommer vinna enkelt. Sen är det bara att skylla på domstol och överklaga målet, för att mjölka lite till. :)
DW gjorde vad som var rimligt, de kollade om de kunde skydda sina klockor, nu har de fått svar, dock antar jag att de kan överklaga?

Dessutom, domen gäller väl bara Sverige, jag vet inte hur liknande / harmoniserade lagarna är internationellt.
 
Topp