• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Junghans tråden

Junghans99

Breitling
Min Junghans Meister. Inhandlad i Bonn 1999 och sedan dess en ständig följeslagare. Ich liebe sie!
8E3215F5-1BA1-4773-A27A-744B51AD3507.jpeg
 

Kanagawa

Omega
Så trist. Fick skicka tillbaka min nya Chronoscope på garantiärende (skräp på tavlan) för några veckor sen, fick tillbaka den igår och upptäckte då detta. På min Speedy har jag för mig att man trycka på resetknappen en gång till om timräknaren inte linjerar men det verkar inte fungera på 7750.
Förtroendet för Junghans QC-avdelning är inte skyhögt just nu. 😑
F1F877CE-412E-42D9-BCFA-7D23BE1780D2.jpeg
 

Kanagawa

Omega
Nu så är vi både dammfria och linjerade!
Garantiärendena har skötts väldigt bra båda gångerna vill jag tillägga.

Denna är köpt lite på chans, som en "utmaning" att prova något annat än de sedvanliga toolklockorna jag vanligtvis bär eller köper.
Är försiktigt positiv än så länge, men konstaterar att den gärna hade fått vara 38mm istället och VÄLDIGT gärna kunnat få ha ett AR-behandlat safirglas istället för detta glansiga plexi.
C266530F-5103-49AF-80A7-28783C17C486.jpeg
519A19AA-D71B-441B-95CF-84C8DE563FB8.jpeg
 

KrisRahl

Breitling
Hej! Graviterar mot att köpa en Max Bill Automatic. Någon som har erfarenhet av plexiglaset i den? Jag har bara haft klockor med safirglas so far och eftersom jag är lindrigt motoriskt utmanad har jag en farhåga att den kommer se ut som att jag nyss varit i kattslagsmål inom någon månad...
 

nept

Panerai
Hej! Graviterar mot att köpa en Max Bill Automatic. Någon som har erfarenhet av plexiglaset i den? Jag har bara haft klockor med safirglas so far och eftersom jag är lindrigt motoriskt utmanad har jag en farhåga att den kommer se ut som att jag nyss varit i kattslagsmål inom någon månad...
Plexi är lätt att polera själv och billigt att byta om det går sönder. :)
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Hittade denna efter svärfar idag. Har en märkning 10/3, 1969, på fotstödet. Det som förvånade mig var att lysmassan fortfarande verkar funka. Någon som vet mer om dessa och vilket ämne som användes?

DD75BE96-1C64-4BD7-98F1-989265FEC170.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hittade denna efter svärfar idag. Har en märkning 10/3, 1969, på fotstödet. Det som förvånade mig var att lysmassan fortfarande verkar funka. Någon som vet mer om dessa och vilket ämne som användes?

DD75BE96-1C64-4BD7-98F1-989265FEC170.jpeg

Kanske är re-lumad? Verkar vara olika nyans på tavla o visare.

Snyggt ur!
 

Goflorp

Cartier
Även ett helt manuellt (ej eldrivet) tidtagningsur. Kan det ha vart ett schack-ur? Går bra om man vrider upp det.

IMG_3630.jpeg



Väckaruret är en Junghans Tri-Vox, tror det är från 1953.... Går bra. Men ett hemsk tick-Tock, ringsignalen som kan väcka döda, bokstavligen!

IMG_3631.jpeg
 

Goflorp

Cartier
Måste ju skaka liv i intresset för dessa underbara ur.
20220407_182350.jpg
Det där var riktigt snyggt. Ser dessutom ut att tåla vatten.

Problemet jag har med Junghans är "Wasserdisch 3 Bar" . och

  • Bo i Blöteborg
  • Köra Motorcykel i alla väder
  • Gilla fiska i höjd med Vinga

Så, inga Max Bill-Ur med snygga vita tavlor här....
 
  • Like
Reactions: bag

bag

Panerai
Det där var riktigt snyggt. Ser dessutom ut att tåla vatten.

Problemet jag har med Junghans är "Wasserdisch 3 Bar" . och

  • Bo i Blöteborg
  • Köra Motorcykel i alla väder
  • Gilla fiska i höjd med Vinga

Så, inga Max Bill-Ur med snygga vita tavlor här....
Dålig koll på vad detta vintageur tål. Men tippar på 3 eller 5 atm. De flesta Junghans är ju "dressur" och passar bäst när de inte är så tuffa tag.
 
Topp